Maserati Quattroporte S a S Q4: Návrat šestiválce, příchod čtyřkolky
Maserati Quattroporte letos slaví 50 let od uvedení první generace. Historie čtyřdveřového modelu byla složitá, s minulou generací se ale situace stabilizovala a Maserati si našlo pevné místo mezi luxusními vozy. Nyní přichází šesté Quattroporte, které přináší mnoho vylepšení a poučuje se z chyb předchůdce.
Design si tentokrát vzali na starost vlastní designéři Maserati, které vedl Lorenzo Ramaciotti, tvary ovšem respektují vzor kupé GranTurismo, navrženého Jasonem Castriotou pod hlavičkou studia Pininfarina. I díky užší spolupráci designérů a techniků se podařilo zlepšit aerodynamiku, hlavně o 24 % snížit vztlak ve vysokých rychlostech.
Ačkoliv se nové Quattroporte výrazně prodloužilo (rozvor 3171 mm je dokonce nejdelší mezi konkurenty), hmotnost vozu klesla v případě osmiválce o 100 kg. Zásluhu na tom má nový skelet vyrobený z ocelových a hliníkových slitin a použití hliníku na všech dveřích, předních blatnících, kapotě motor a víku zavazadlového prostoru.
Podvozek disponuje hliníkovou přední nápravou s kovanými díly, která má geometrii dvojitého lichoběžníku. Vzadu se nachází pětiprvkové zavěšení s hliníkovými rameny. Obě nápravy jsou vybaveny stabilizátory a adaptivními tlumiči Skyhook. Na výběr budou kola o průměru 19, 20 a 21 palců, brzdy Brembo mají dle verze průměr předních kotoučů 380 nebo 360 mm. Navzdory aktuálním trendům si Maserati zachovává klasický plně hydraulický posilovač řízení.
Maserati Quattroporte - srovnání generací | |||
Model | Quattroporte VI | Quattroporte V | rozdíl |
Délka [mm] | 5262 | 5100 | +162 |
Šířka [mm] | 1948 | 1895 | +53 |
Výška [mm] | 1481 | 1440 | +41 |
Rozvor [mm] | 3171 | 3065 | +106 |
Zavazdlový prostor [l] | 530 | 450 | +80 |
Vrcholným modelem se stává Quattroporte GT S osazené motorem 3,8 V8 Twin Turbo. Přeplňovaný motor nahrazuje atmosférickou jednotku o objemu 4,7 litru, i přes menší zdvihový objem má o 59 kW vyšší výkon a o 200 N.m více. Díky akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximu 307 km/h je nejrychlejším Quattroporte v historii.
Stejně jako předchozí osmiválec má i ten nový podčtvercovou konstrukci. K tomu ale přidává dvojici stejných nízkotlakých twin-scroll turbodmychadel, přímé vstřikování a variabilní časování ventilů – nově i výfukových. Nechybí ani na jedné straně dva vzduchové mezichladiče a na straně druhé řada úsporných opatření, například olejové čerpadlo s proměnlivým průtokem. Mimochodem, velice podobnou techniku s dvojicí twin-scroll turbodmychadel najdeme i v motoru 4,0 TFSI od Audi.
Maserati Quattroporte - srovnání generací | ||
Model | Quattroporte GT S | Quattroporte GT S |
Rok výroby | od 2013 | 2007–2012 |
Převodovka | 8A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 3798 | 4691 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 |
Vrtání x zdvih [mm] | 86,5 x 80,8 | 94,0 x 84,5 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 | 11,0 : 1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 390/6800 | 323/7000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 710/2250-3500 | 490/4750 |
Max. rychlost [km/h] | 307 | 285 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,7 | 5,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,9 | 15,7 |
Hmotnost [kg] | 1900 | 1990 |
Nová generace ale znamená i návrat přeplňovaného šestiválce, a to v modelu Quattroporte S. V6 s turbem poháněla už čtvrtou generaci Quattroporte, tehdy šlo o motory 2,8i V6/209 kW a 2,0i V6/211 kW. Tentokrát Maserati použije třílitr naladěný na 301 kW, maximum točivého momentu činí 550 N.m.
Stejný motor je také pod kapotou Quattroporte S Q4, které je vybaveno pohonem všech kol. Čtyřkolka přidává na hmotnosti jen 70 kg, jedná se o kompaktní systém, který dokáže během 150 ms k zadním kolům připojit i ta přední. Zařízení pracuje v součinnosti s elektronikou ESP.
Maserati Quattroporte - srovnání generací | ||||
Model | Quattroporte S Q4 | Quattroporte S | Quattroporte S | Quattroporte GT |
Rok výroby | od 2013 | od 2013 | 2009–2012 | 2003–2012 |
Převodovka | 8A 4x4 | 8A | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2997 | 3798 | 4691 | 4244 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Vrtání x zdvih [mm] | 86,5 x 85 | 86,5 x 80,8 | 94,0 x 84,5 | 92,0 x 79,8 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 | 9,5 : 1 | 11,0 : 1 | 11,0 : 1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 301/5500 | 301/5500 | 317/7000 | 295/7000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 550/1500-5000 | 550/1500-5000 | 490/4750 | 460/4250 |
Max. rychlost [km/h] | 284 | 285 | 280 | 270 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 5,1 | 5,4 | 5,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,5 | 10,5 | 15,7 | 14,7 |
Hmotnost [kg] | 1930 | 1860 | 1990 | 1990 |