Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati Quattroporte S a S Q4: Návrat šestiválce, příchod čtyřkolky

Diskuze (43)
Osmiválcové Maserati Quattroporte GT S v nové generaci doplní dvě šestiválcové verze, „základní“ S a odvozená S Q4 s pohonem všech kol.

Maserati Quattroporte letos slaví 50 let od uvedení první generace. Historie čtyřdveřového modelu byla složitá, s minulou generací se ale situace stabilizovala a Maserati si našlo pevné místo mezi luxusními vozy. Nyní přichází šesté Quattroporte, které přináší mnoho vylepšení a poučuje se z chyb předchůdce.

Design si tentokrát vzali na starost vlastní designéři Maserati, které vedl Lorenzo Ramaciotti, tvary ovšem respektují vzor kupé GranTurismo, navrženého Jasonem Castriotou pod hlavičkou studia Pininfarina. I díky užší spolupráci designérů a techniků se podařilo zlepšit aerodynamiku, hlavně o 24 % snížit vztlak ve vysokých rychlostech.

Ačkoliv se nové Quattroporte výrazně prodloužilo (rozvor 3171 mm je dokonce nejdelší mezi konkurenty), hmotnost vozu klesla v případě osmiválce o 100 kg. Zásluhu na tom má nový skelet vyrobený z ocelových a hliníkových slitin a použití hliníku na všech dveřích, předních blatnících, kapotě motor a víku zavazadlového prostoru.

Podvozek disponuje hliníkovou přední nápravou s kovanými díly, která má geometrii dvojitého lichoběžníku. Vzadu se nachází pětiprvkové zavěšení s hliníkovými rameny. Obě nápravy jsou vybaveny stabilizátory a adaptivními tlumiči Skyhook. Na výběr budou kola o průměru 19, 20 a 21 palců, brzdy Brembo mají dle verze průměr předních kotoučů 380 nebo 360 mm. Navzdory aktuálním trendům si Maserati zachovává klasický plně hydraulický posilovač řízení.

Maserati Quattroporte - srovnání generací
ModelQuattroporte VIQuattroporte Vrozdíl
Délka [mm]52625100+162
Šířka [mm]19481895+53
Výška [mm]14811440+41
Rozvor [mm]31713065+106
Zavazdlový prostor [l]530450+80

Vrcholným modelem se stává Quattroporte GT S osazené motorem 3,8 V8 Twin Turbo. Přeplňovaný motor nahrazuje atmosférickou jednotku o objemu 4,7 litru, i přes menší zdvihový objem má o 59 kW vyšší výkon a o 200 N.m více. Díky akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximu 307 km/h je nejrychlejším Quattroporte v historii.

Stejně jako předchozí osmiválec má i ten nový podčtvercovou konstrukci. K tomu ale přidává dvojici stejných nízkotlakých twin-scroll turbodmychadel, přímé vstřikování a variabilní časování ventilů – nově i výfukových. Nechybí ani na jedné straně dva vzduchové mezichladiče a na straně druhé řada úsporných opatření, například olejové čerpadlo s proměnlivým průtokem. Mimochodem, velice podobnou techniku s dvojicí twin-scroll turbodmychadel najdeme i v motoru 4,0 TFSI od Audi.

Maserati Quattroporte - srovnání generací
ModelQuattroporte GT SQuattroporte GT S
Rok výrobyod 20132007–2012
Převodovka8A6A
Zdvihový objem [cm3]37984691
Válce/ventily8/48/4
Vrtání x zdvih [mm]86,5 x 80,894,0 x 84,5
Kompresní poměr9,5 : 111,0 : 1
Největší výkon [kW/min-1]390/6800323/7000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]710/2250-3500490/4750
Max. rychlost [km/h]307285
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,75,1
Komb. spotřeba [l/100 km]11,915,7
Hmotnost [kg]19001990

Nová generace ale znamená i návrat přeplňovaného šestiválce, a to v modelu Quattroporte S. V6 s turbem poháněla už čtvrtou generaci Quattroporte, tehdy šlo o motory 2,8i V6/209 kW a 2,0i V6/211 kW. Tentokrát Maserati použije třílitr naladěný na 301 kW, maximum točivého momentu činí 550 N.m.

Stejný motor je také pod kapotou Quattroporte S Q4, které je vybaveno pohonem všech kol. Čtyřkolka přidává na hmotnosti jen 70 kg, jedná se o kompaktní systém, který dokáže během 150 ms k zadním kolům připojit i ta přední. Zařízení pracuje v součinnosti s elektronikou ESP.

Maserati Quattroporte - srovnání generací
ModelQuattroporte S Q4Quattroporte SQuattroporte SQuattroporte GT
Rok výrobyod 2013od 20132009–20122003–2012
Převodovka8A 4x48A6A6A
Zdvihový objem [cm3]2997379846914244
Válce/ventily6/48/48/48/4
Vrtání x zdvih [mm]86,5 x 8586,5 x 80,894,0 x 84,592,0 x 79,8
Kompresní poměr9,5 : 19,5 : 111,0 : 111,0 : 1
Největší výkon [kW/min-1]301/5500301/5500317/7000295/7000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]550/1500-5000550/1500-5000490/4750460/4250
Max. rychlost [km/h]284285280270
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,95,15,45,6
Komb. spotřeba [l/100 km]10,510,515,714,7
Hmotnost [kg]1930186019901990

Diskuze (43)
Avatar - Dinar
15. 3. 2013 07:56
Re: 12tiválec
Pravda, MB mi uniknul, jak připomíná MT, zabalili Maybacha tj. přijde Pullman, takže V12 alespoň pro Sklasse v této generaci (nové) nejspíš ještě zůstane. Ale u A8 nebo příští 7er je velmi nepravděpodobný.
14. 3. 2013 21:54
Re: ...
suhlasim auto bez skibagu by som nekupil pre niektorych nevyhnutna vec btw mam zadokolku bmw a este sa mi nestalo aby som niekam nevysiel ked som siel na lyze (retaze ani nemam)
Avatar - beibej
14. 3. 2013 17:20
Re: 12tiválec
nemyslím, že by tam patřilo. to ho tam spíš tlačí Ferrari.
14. 3. 2013 16:43
Re: 12tiválec
Hej, tak to by mi udělalo radost. :-) Uvidíme, jak ho nacení a jaký bude mít výkon. Právě nabídka 600 a 63 u končících vozů pěkně prověřila, jestli skutečně chceš dvanáctiválec.
Avatar - boost.
14. 3. 2013 16:18
Re: 12tiválec
No byly informace, že letos má přijít SL 600... A také tu byly i na ACZ z zveřejněny fotky zakamuflované V222, která měla koncovky výfuku ne nepodobné těm ze stávající S 600. :-)