Mazda 3 (2012): První jízdní dojmy

Mazda 3 (2012): První jízdní dojmy

 

Nenápadný facelift Mazdy 3 vstoupil na český trh. Co je jinak a jak to celé funguje?

Japonci při faceliftech své modely příliš nemění. Dokonalým příkladem je nejnovější z nich – na mnoha frontách vylepšená Mazda 3. Při oficiálním uvedení na český trh jsem využil příležitosti a nechal si vysvětlit, co vše se změnilo. A přišla na řadu také krátká zkušební jízda.

Design

Vzhledové změny pozná každý, v případě Mazdy 3 tedy ale nejspíš až při druhém pohledu. Úspěšná sestava se nemá měnit, a proto si Mazda odpustila kompletní redesign přídě nebo zavádění zřetelně viditelných prvků, jako diody pro denní svícení.

Máme tu ale kompletně přepracovaný přední nárazník, který dostal hranatější středový otvor, a nový zadní nárazník. U je hlavní změnou zkrácení, ke kterému Mazda přikročila po důkladné analýze zkušeností reálných uživatelů. Smyslem je usnadnit přístup do zavazadlového prostoru.

A na zohlednění praktické použitelnosti detailů se hledělo i při úpravách interiéru. Nová grafika tlačítek má být přehlednější. Podle automobilky se prokazatelně zrychlila reakční doba, za kterou řidič dokáže zmáčknout to správné. Obdobný přístup vedl k úpravám přístrojového štítu a ze stejného důvodu se změnil červený font palubního počítače na bílý – obojí má být lépe čitelné. K tomu přibyla funkce rádce zařazeného převodu.

 [600×256]

Poslední novinkou je prémiová barva Autumn Bronze Mica. Prémiová především proto, že podobné odstíny sloužily k prezentaci při uvedení Audi R8 Spyder nebo BMW X1. U mainstreamových aut se jedná o zatím nepoužívaný odstín.

Technika

Konstrukčních zásahů je mnohem víc než těch kosmetických. Součinitel aerodynamického odporu se snížil o setinu na 0,27 u sedanu a 0,29 u hatchbacku. To je zásluhou úprav na přídi, ale hlavně o 10 % větší zakrytované části spodku auta.

Zesílení podlahy zvýšilo tuhost karoserie, pozitivním důsledkem je zlepšení jízdních vlastností a také potlačení přenosu hluku od kol.

Mnohými kritizovaná relativní tvrdost auta se stala také předmětem inovací. Mazda připravila zcela nové tlumiče, které mají za úkol změkčit přejezd příčných nerovností při nezměněné agilitě a zachování celkového charakteru auta.

Mazda Skyactiv: Nová technika z Japonska (Speciální příloha Auto.cz)

Motory nepřináší žádné novinky, nové jednotky Skyactiv přijdou až s modelem CX-5. Dosažené snížení spotřeby je především dílem aerodynamické optimalizace.

Zůstává současná paleta a nemění se naladění jednotlivých agregátů. Jediným a z pohledu českého trhu nepříliš významným přírůstkem je zavedení možnosti automatické převodovky pro základní benzinovou 1,6 MZR (77 kW), jedná se o konvenční měničový automat se čtyřmi převodovými stupni.

Jízda

Teorie je známá, jak to celé tedy funguje na středočeských okreskách? První volba padá na základní turbodiesel 1,6 MZ-CD (85 kW), protože ten jsem testoval před pár měsíci, a tak srovnání bude nejpříhodnější.

TEST Mazda 3 1,6 MZ-CD – Skromnost se sportovními geny (08/2011)

Potíž je v tom, že konstruktéři ladili obtížně rozeznatelné detaily. Informaci, že je Mazda 3 nyní pohodlnější, nebudu zpochybňovat, rozdíl by ale dokázal vystihnout až pravidelný uživatel tohoto vozu. S ovladatelností je to ještě složitější – jak by ne, když se zdokonalovalo prakticky dokonalé.

Dominantní pocity z jízdy jsou totiž jasné. Mazda 3 je auto orientované na řidiče, proto září v disciplínách jako: stabilita v přímém směru, ochota zatáčet, předvídatelné jízdní vlastnosti a na poměry nižší střední třídy fenomenálně přesný chod řadicí páky.

 [600×453]

Na závěr zbyl čas i na svezení s vrcholnou Mazdou 3 MPS. Zde je dobré vědět, že vše důležité zůstalo při starém. Motoru 2,3 DISI ani po přechodu na Euro 5 nechybí dostatek sil a ostré reakce. Velké turbo potřebuje pro plný tlak otáčky, nejméně takových 3000 min-1. O to větší je pak ale s MPS zábava – s pravou nohou pořádně opřenou o plynový pedál tahá za volant a vyžaduje neustálou pozornost řidiče. Když nechcete korigovat vše vlastníma rukama, pomůže samozřejmě stabilizační systém, který je dostatečně benevolentní a přesto dovolí udržet auto v požadovaném směru.

TEST Mazda 3 MPS – Milujte Privátní Sport (01/2010)

Marketing

MPS je ale spíš okrajovou záležitostí, hlavní je střed nabídky. Na její struktuře se mění pramálo a facelift nepřináší ani obrat v cenové politice. Platí dosavadní ceny, včetně dlouhodobé slevy 80 tisíc korun.

Základní cena proto činí 299.900,- Kč a je jasným signálem o positioningu modelu – dražší než korejská konkurence nebo Renault, avšak dostupnější než německé značky. Mazda ovšem neusiluje o zákazníky hledající co nejnižší cenu základního provedení, průměrná cena u modelu 3 je na českém trhu 380 tisíc korun.

Není bez zajímavosti, že plných 28 % aut prodaných v ČR má karoserii sedan. U ní jsou ceny shodné s hatchbackem.

Téměř čtvrtinu prodejů tvoří výbava TX, v budoucnu se má její podíl zvýšit až ke 30 %. I proto došlo k rozšíření rozsahu této výbavy, výměnou za téměř symbolické zdražení o 3 tisíce přibyl Bluetooth a systém sledování mrtvého úhlu RVM.

Další novinkou ve výbavě je navigace s dotykovou obrazovkou od TomTomu. Mapové podklady pokrývají 45 zemí Evropy a českým zákazníkům jde vstříc lokalizace menu do češtiny. Stejné zařízení najdeme i v SUV CX-5, které přijde příští rok.

Mazda 3 (2012) - ceny benzinových motorizací
Motor1,6 MZR2,0 MZR Activematic2,0 MZR i-stop2,3 MZR DISI
Převodovka5M (4A)5A6M6M
Zdvihový objem [cm3]1598199919992261
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/6000111/6500111/6200191/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]145/4000187/4000191/4500380/3000
Max. rychlost [km/h]181 (173)205206250
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,2 (13,1)10,610,46,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,4 (7,6)7,66,79,6
Cena Base [Kč]299.900,----
Cena CE [Kč]328.900,----
Cena TE [Kč]349.900,----
Cena TX [Kč]387.900,-461.900,---
Cena TX Plus [Kč]--436.900,--
Cena GTA [Kč]--485.900,--
Cena MPS [Kč]---679.900,-

Ceny faceliftované trojky v Česku začínají na částce 299.900,- Kč za benzinovou šestnáctistovku se 77 kW.

Základní výbava Base zahrnuje šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD/MP3 přehrávačem, čtyřmi reproduktory a vstupem AUX, palubní počítač a 15palcové ocelové disky kol.

CE přidává pouze manuální klimatizaci. Zajímavější nabídkou je tak TE s lepším rádiem s ovládáním na volantu, dvouzónovou automatickou klimatizací, kůží obšitým volantem a hlavicí řadicí páky či vyhřívanými a sklopnými vnějšími zpětnými zrcátky.

Sedan stojí stejně jako hatchback, na českém trhu je však nabízen s omezenou nabídkou motorizací, čítající 1,6 MZR, 2,0 MZR (i-stop i Activematic) a 1,6 MZ-CD. Pro sedan nejsou dostupné ani stupně výbavy Base a GTA.

Mazda 3 (2012) - ceny dieselových motorizací
Motor1,6 MZ-CD2,2 MZR-CD2,2 MZR-CD
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]156021842184
Válce/ventily4/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/3600110/3500136/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]270/1750-2500360/1800– 2600400/1800–3000
Max. rychlost [km/h]186205231
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,09,28,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,35,25,4
Cena CE [Kč]390.900,---
Cena TE [Kč]401.900,---
Cena TX [Kč]439.900,---
Cena TX Plus [Kč]-478.900,--
Cena GTA [Kč]--537.900,-


Mazda3
 

Mazda 3 hatchback
 

Mazda 3 sedan
 

Mazda 3 MPS
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Katar prolamuje izolaci. Jeho letecká společnost chce koupit podíl v American Airlines Katar prolamuje izolaci. Jeho letecká společnost chce koupit podíl v American Airlines

Katarská letecká společnost Qatar Airways má zájem o…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Červen rublu nepřeje Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Červen rublu nepřeje

Událostí první poloviny tohoto týdne se na světových…

Firmy místo akcií stále častěji upisují vlastní virtuální mince Firmy místo akcií stále častěji upisují vlastní virtuální mince

Zapomeňte na emise akcií, nadějné startupy objevují nový…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 3 (2012): První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu Kia Stonic odhalena. V Česku se bude prodávat již v říjnu

Novinka značky Kia bude mít oficiální premiéru na…

Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů

Prodeje automobilů s dieselovými motory v Evropě začaly…

 




Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější

Pro příští Mazdu3 se chystá podobný balíček technických…

 



 
Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Dnes 11:56

Futuristickou Toyotu Mirai jsme vyzkoušeli přímo na českých silnicích. Tahle budoucnost aut by se nám zamlouvala, boom vodíkových palivových článků ale ještě potrvá.




Blesk.cz

Sešroubovaná noha Marty Jandové: Slušné železářství, vtipkují fanoušci

Sešroubovaná noha Marty Jandové: Slušné železářství,…

Marta Jandová (43) začátkem června nešťastně upadla a zlomila si prst na pravé noze. Nyní se na sociální síti…

Argentinci exhumovali po 22 letech exprezidentova syna, prý byl zavražděn

Argentinci exhumovali po 22 letech exprezidentova…

Argentinci exhumovali ostatky syna bývalého prezidenta Carlose Menema, který v roce 1995 za záhadných okolností…

 

iSport.cz

Kartáč od Langmajera! Sebrat mobily, seřvat kapitána, tak si v seriálu Lajna rovná kabinu

Kartáč od Langmajera! Sebrat mobily, seřvat…

Do role se vžil dokonale. Jiří Langmajer je hlavní postavou v novém seriálu internetové televize Obbod s názvem…

První FOTO! Schick už si oblékl tričko Juventusu a odletěl do Itálie

První FOTO! Schick už si oblékl tričko Juventusu a…

Velký den pro Patrika Schicka. Dnes se stane posilou Juventusu Turín. Finalista posledního ročníku Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Rakouský zázrak a celosvětová rarita: Sebastianu Kurzovi je 30 let, ale může být brzy kancléřem

Rakouský zázrak a celosvětová rarita: Sebastianu…

Seznamte se – Sebastian Kurz, možný budoucí kancléř sousedního Rakouska. Muž, kterému je pouhých 30 let, by se…

Ovčáček je idiot, měli by ho žalovat, Zeman dal britské královně cetku, říká exporadce prezidenta

Ovčáček je idiot, měli by ho žalovat, Zeman dal…

Za nepřípustné považuje bývalý poradce Miloše Zemana a radní České televize Zdeněk Šarapatka útoky Jiřího…