Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
54 Fotogalerie

TEST Mazda 3 1,6 MZ-CD – Skromnost se sportovními geny

Motor 1,6 MZ-CD je žhavý kandidát na úspěšné propojení emocí a racionality v kompaktním balení.

Sportovně zaměřený hatchback nižší střední třídy nemusí být nutně některý z hot hatchů. Mazda 3 umí nabídnout dynamický náboj i se slabším motorem – a dokonce i s turbodieselem. Můžeme zůstat i ve spodních patrech nabídky a zvolit například základní vznětový agregát o objemu 1,6 litru.

Pro letošní rok tato jednotka povýšila na normu Euro 5, což neznamená jen změnu softwaru řídící jednotky. Motor ze spolupráce koncernů PSA a Ford získal jednodušší osmiventilovou hlavu, jednodušší systém regenerace filtru pevných částic, nižší kompresní poměr a řadu dalších změn.

mazda testy nizsistrednimazda testy nizsistredni | acz 

Zatím se bavíme o technických změnách uvnitř motoru, které majitel v běžných situacích pozná nanejvýš podle vyššího výkonu (85 kW, +5 kW) a točivého momentu (270 Nm, +30 Nm). Další podstatnou a na první pohled viditelnou změnou je ale převodovka.

Šestistupňové manuální ústrojí není v této výkonnostní kategorii stále standardem. Mazda se tak řadí k menšině modelů, které spojují dieselovou jedna-šestku s jedním převodem navíc.

Modernizovaný motor není v redakční garáži Auto.cz úplně neznámou veličinou – v různých verzích jsme jej testovali například v Peugeotu 308 e-HDi (82 kW, start-stop, konstrukční rozdíly proti Fordu a Mazdě), novém Fordu Focus 1,6 TDCi (70 kW) nebo Fordu C-Max 1,6 TDCi (přímo varianta s 85 kW).

mazda testy nizsistrednimazda testy nizsistredni | acz 

Nadčtvercová dlouhozdvihová konstrukce (vrtání 75,0 a zdvih 88,3 mm) dávají motoru dostatek sil, však 270 Nm posazených do 1750 min-1 by mohl odpovídat i slabšímu dvoulitru.

Cesta k plné porci newtonmetrů ale není úplně snadná – motor trpí výraznou turbodírou a pod 1500 min-1 netáhne. Situaci v nízkých otáčkách samozřejmě komplikuje i snížení kompresního poměru proti předchůdci, které sleduje cíl zlepšit složení emisí ve výfukových plynech. Když ale otáčky přesáhnou onu hranici, motor hezky táhne až ke 4000 min-1.

Malý dieselový motor má být cestou k nízké spotřebě paliva, což Mazda slibuje hodnotou kombinované spotřeby 4,4 l/100 km. Dobrý předpoklad ke slušným výsledkům je i šestistupňová převodovka s délkou převodů přibližně odpovídající dieselovým dvoulitrům.

Například ve 130 km/h motor točí skromných 2400 min-1, avšak spotřeba 6,3 l/100 km není příliš přesvědčivá. Že by byla na vině aerodynamika? Nikoliv, zpomalujeme na 100 km/h, motor pracuje v optimálních 1900 min-1 a Mazda podle palubního počítače žádá 4,7 l/100 km. K udávané spotřebě se dostáváme jen při defenzivní jízdě mimo město – 4,5 l/100 km je dobrý výsledek, tabulka s technickými údaji ale slibovala ještě míň. Kromě toho v nedávném srovnávacím testu se Ford Focus a VW Golf předvedly s lepšími výsledky.

mazda testy nizsistrednimazda testy nizsistredni | acz 

Jako hlavní důvod, proč zvolit právě Mazdu 3, proto vidíme něco jiného – podvozek. Na platformě minulé generace Focusu vznikl vůz, který se jízdními vlastnostmi řadí na špičku segmentu. Dokonalý mix směrové stability a ochoty zatáčet je klíčový k uspokojení řidičských choutek i zvýšení aktivní bezpečnosti – je přeci lepší mít vůz, který krizovým situacím sám předchází. I na 17palcových kolech přitom zůstává zachována potřebná úroveň komfortu.

Interiér reflektuje schopnosti auta svěžím sportovním designem a výraznou orientací na řidiče. Nenadchne však kvalitou zpracování ani použitím tvrdých materiálů. Výtky máme i k různorodé grafice displejů (to by se prý s faceliftem mělo změnit) a zbytečně složitému ovládání palubního počítače. Navíc vzhledem k tomu, že je Mazda3 jedním z nejdelších hatchbacků ve třídě, nabízí překvapivě stísněný vnitřní prostor.

Když se ale vrátíme k motorizaci – testovaná verze má jen několik méně významných vad. V dnešní době by nemusela mít tak výraznou turbodíru (1,6 TDI nebo 1,6 MultiJet umí podobné výkony i bez ní), mohla by být úspornější a její koupě by měla být relativně výhodnější.

mazda testy nizsistrednimazda testy nizsistredni | acz 

Akční cena od 390.900,- Kč je sama o sobě konkurenceschopná, za podobný obnos ale máte i lépe vybavený benzinový dvoulitr. Navíc když chcete některou z vyšších výbav, nejspíš neodoláte a připlatíte si za turbodiesel 2,2 MZR-CD (110 kW, 360 Nm) – je jen o 14 tisíc dražší než testovaný 1,6 MZ-CD (85 kW, 270 Nm).

První cena vozu299.900,- Kč (1,6 MZR/77 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací390.900,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, CE)
Základní cena testovaného vozu436.900,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, TX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků448.300,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, TX)

Plusy

  • - Výborné jízdní vlastnosti (směrová stabilita i ochota zatáčet)
  • - Velmi snadné ovládání vozu za jízdy
  • - Přesné řazení
  • - Dobře odhlučněný interiér
  • - Přesné řízení
  • - Přiměřený jízdní komfort

Minusy

  • - Kvalita zpracování interiéru
  • - Průměrný prostor v nadprůměrně velké karoserii
  • - Malý rozsah podélného nastavení volantu
  • - Malý výběr kombinací motor-výbava