Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 3 1,6 MZ-CD – Skromnost se sportovními geny

Diskuze (47)
Motor 1,6 MZ-CD je žhavý kandidát na úspěšné propojení emocí a racionality v kompaktním balení.

Sportovně zaměřený hatchback nižší střední třídy nemusí být nutně některý z hot hatchů. Mazda 3 umí nabídnout dynamický náboj i se slabším motorem – a dokonce i s turbodieselem. Můžeme zůstat i ve spodních patrech nabídky a zvolit například základní vznětový agregát o objemu 1,6 litru.

Pro letošní rok tato jednotka povýšila na normu Euro 5, což neznamená jen změnu softwaru řídící jednotky. Motor ze spolupráce koncernů PSA a Ford získal jednodušší osmiventilovou hlavu, jednodušší systém regenerace filtru pevných částic, nižší kompresní poměr a řadu dalších změn.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Zatím se bavíme o technických změnách uvnitř motoru, které majitel v běžných situacích pozná nanejvýš podle vyššího výkonu (85 kW, +5 kW) a točivého momentu (270 Nm, +30 Nm). Další podstatnou a na první pohled viditelnou změnou je ale převodovka.

Šestistupňové manuální ústrojí není v této výkonnostní kategorii stále standardem. Mazda se tak řadí k menšině modelů, které spojují dieselovou jedna-šestku s jedním převodem navíc.

Modernizovaný motor není v redakční garáži Auto.cz úplně neznámou veličinou – v různých verzích jsme jej testovali například v Peugeotu 308 e-HDi (82 kW, start-stop, konstrukční rozdíly proti Fordu a Mazdě), novém Fordu Focus 1,6 TDCi (70 kW) nebo Fordu C-Max 1,6 TDCi (přímo varianta s 85 kW).

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Nadčtvercová dlouhozdvihová konstrukce (vrtání 75,0 a zdvih 88,3 mm) dávají motoru dostatek sil, však 270 Nm posazených do 1750 min-1 by mohl odpovídat i slabšímu dvoulitru.

Cesta k plné porci newtonmetrů ale není úplně snadná – motor trpí výraznou turbodírou a pod 1500 min-1 netáhne. Situaci v nízkých otáčkách samozřejmě komplikuje i snížení kompresního poměru proti předchůdci, které sleduje cíl zlepšit složení emisí ve výfukových plynech. Když ale otáčky přesáhnou onu hranici, motor hezky táhne až ke 4000 min-1.

Malý dieselový motor má být cestou k nízké spotřebě paliva, což Mazda slibuje hodnotou kombinované spotřeby 4,4 l/100 km. Dobrý předpoklad ke slušným výsledkům je i šestistupňová převodovka s délkou převodů přibližně odpovídající dieselovým dvoulitrům.

Například ve 130 km/h motor točí skromných 2400 min-1, avšak spotřeba 6,3 l/100 km není příliš přesvědčivá. Že by byla na vině aerodynamika? Nikoliv, zpomalujeme na 100 km/h, motor pracuje v optimálních 1900 min-1 a Mazda podle palubního počítače žádá 4,7 l/100 km. K udávané spotřebě se dostáváme jen při defenzivní jízdě mimo město – 4,5 l/100 km je dobrý výsledek, tabulka s technickými údaji ale slibovala ještě míň. Kromě toho v nedávném srovnávacím testu se Ford Focus a VW Golf předvedly s lepšími výsledky.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Jako hlavní důvod, proč zvolit právě Mazdu 3, proto vidíme něco jiného – podvozek. Na platformě minulé generace Focusu vznikl vůz, který se jízdními vlastnostmi řadí na špičku segmentu. Dokonalý mix směrové stability a ochoty zatáčet je klíčový k uspokojení řidičských choutek i zvýšení aktivní bezpečnosti – je přeci lepší mít vůz, který krizovým situacím sám předchází. I na 17palcových kolech přitom zůstává zachována potřebná úroveň komfortu.

Interiér reflektuje schopnosti auta svěžím sportovním designem a výraznou orientací na řidiče. Nenadchne však kvalitou zpracování ani použitím tvrdých materiálů. Výtky máme i k různorodé grafice displejů (to by se prý s faceliftem mělo změnit) a zbytečně složitému ovládání palubního počítače. Navíc vzhledem k tomu, že je Mazda3 jedním z nejdelších hatchbacků ve třídě, nabízí překvapivě stísněný vnitřní prostor.

Když se ale vrátíme k motorizaci – testovaná verze má jen několik méně významných vad. V dnešní době by nemusela mít tak výraznou turbodíru (1,6 TDI nebo 1,6 MultiJet umí podobné výkony i bez ní), mohla by být úspornější a její koupě by měla být relativně výhodnější.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni  

Akční cena od 390.900,- Kč je sama o sobě konkurenceschopná, za podobný obnos ale máte i lépe vybavený benzinový dvoulitr. Navíc když chcete některou z vyšších výbav, nejspíš neodoláte a připlatíte si za turbodiesel 2,2 MZR-CD (110 kW, 360 Nm) – je jen o 14 tisíc dražší než testovaný 1,6 MZ-CD (85 kW, 270 Nm).

První cena vozu299.900,- Kč (1,6 MZR/77 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací390.900,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, CE)
Základní cena testovaného vozu436.900,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, TX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků448.300,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, TX)

Plusy

  • - Výborné jízdní vlastnosti (směrová stabilita i ochota zatáčet)
  • - Velmi snadné ovládání vozu za jízdy
  • - Přesné řazení
  • - Dobře odhlučněný interiér
  • - Přesné řízení
  • - Přiměřený jízdní komfort

Minusy

  • - Kvalita zpracování interiéru
  • - Průměrný prostor v nadprůměrně velké karoserii
  • - Malý rozsah podélného nastavení volantu
  • - Malý výběr kombinací motor-výbava

Diskuze (47)
Mazda 3 1,6 MZ-CD
Cena základní sestavy 436 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, přední mlhovky, dešťový senzor, světelný senzor, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, palubní počítač, tempomat, rádio s CD/MP3 a šest reproduktorů, ovládání rádia na volantu, samostmívací zrcátko, automatická dvojtónová klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažený, vyhřívání předních sedadel, elektro-hydraulický posilovač řízení, filtr pevných částic, 17palcová litá kola, vyhřívané čelní sklo, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zadní parkovací senzory. Kč
Cena testované sestavy 448 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (11.400,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 570
Rozměr pneu: 205/50 R17
Mazda 3 1,6 MZ-CD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Shr3k
10. 8. 2011 16:14
Re: 6st prevodovka
Starší 80kW 1.6 MZ-CD/TDCI/HDI verze fungovala s pětikvaltem Getrag taky víc než dobře.
Avatar - Hammunasakra
9. 8. 2011 15:30
Re: 6st prevodovka
Tak jsem se odpovědi/"vysvětlení" NEdočkala... ;-)
a) chápu že motor 1.6 TDi může i "jen" s pětistupňovou převodovkou fungovat DOBŘE..
b) ale "důvodně se domnívám", že se ŠESTIstupňovou by měl fungovat ještě LÉPE :-)
Avatar - micaello
8. 8. 2011 14:23
Re: Ovladani PC
Pane Vaverka, ono to jednoduche je. Jen pro ceske autonovinare je to silene slozite, takze nebojte, nejste vyjimkou.
Avatar - Hammunasakra
7. 8. 2011 16:28
Re: 6st prevodovka
Já (tehdy - když jsem zvažovala Accord) nakonec krmila (benzínové) V6 3.0, takže.. :-)
Avatar - Atlis
7. 8. 2011 16:18
Re: 6st prevodovka
No to sice je, ale krmit by si to na tej dialnici nechcela ;) Hlavne ked to ma ten prehistoricky automat (teda okrem type-s)...