Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda 3 v ČR – první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (34)
Potenciální štika nižší střední třídy je větší, tužší, dravější a hlavně nezaměnitelná. Co řekne český trh na japonskou cenu a modifikovaný zavazadlový prostor?

Začněme překvapením – Mazda představuje sedan i hatchback jako samostatné modely – a má podstatě pravdu. Na obou vozech totiž stěží najdete jediný společný karosářský díl. Zatímco hatchback je stavěn jako dynamicky působící šelmička (ovšem s nadprůměrnou délkou 4420 mm), sedan (4490mm) je ve všech směrech uhlazenější a důstojnější.

V interiéru se není čeho obávat: Malinko narostla prostornost na všech sedadlech a z druhdy diluviální palubní desky se stala velmi elegantní a pohodlně ovladatelná záležitost. K image vozu patřící kruhové přístroje v oddělených kapličkách pak dokazují, že Mazda to s dravým pohledem na design myslí vážně. Rozvor byl zvětšen o 30 mm a překonává s hodnotou 2640 mm nový Opel Astra (2614 mm) i VW Golf V (2580 mm),

Zvláštností je zavazadlový prostor u hatchbacku, který z výroby přichází v konfiguraci 300 litrů + 25 litrů ve schránkách pod jeho podlahou. Český importér ale bude standardně auta upravovat „vykucháním“ dvojitého dna, přičemž výsledných 360 litrů je rozhodně sympatičtějších. Na požádání je ale možno dodat vůz i v původní konfiguraci. Sedan s kasicky menším vstupním otvorem má objem zavazadlového prostoru 419 litrů.

To, že nabídka motorů zahrnuje zpočátku jen zážehové jednotky 1.6/77 kW a 2.0/110 kW. Počátkem příštího roku bude v nabídce i základní 1.4/62 kW a asi nejočekávanější novinkou budou turbodiesely 1.6 o výkonech 66 a 81 kW, které známe už z Fordu Focus C-Max.

Motor 1.6 je pro hatchback jako stvořený. I při polovičním zatížení šel za plynem s až nejaponskou ochotou, přičemž hlučnost se držela v mezích našich sportovních ambicí. Pětistupňová manuální převodovka má dostatečně dlouhý pátý stupeň, takže na rozdíl od předchozí generace je ve vyšších rychlostech hladina hluku přijatelnější.

Dvoulitr je i přes vysoký měrný výkon určen spíše pro méně sportovně smýšlející řidiče. Jeho síla je v plynulosti zátahu a nízké hlučnosti. Dobrým kamarádem této pohonné jednotky bude tempomat – vysoká elasticita zvládne jízdu na pátý stupeň i ve stoupáních. Líbilo se nám také ticho – nejhlučněji se ve voze chovaly zimní pneumatiky, teprve menší část pak připadla na aerodynamický hluk a motor.

Pokud je možno Mazdu3 doporučit, bude to ale především kvůli podvozku. Znalci stačí říct, že přední McPherson a zadní Multilink pochází z Fordu Focus, neznalec se prostě sveze. Velmi přesné řízení je základem, velká tuhost karosérie předpokladem a tvrdší nastavení podvozku prostředkem – výsledek je srovnatelný s čímkoli, co kdo nazývá v dané třídě etalonem. Auto s nízkým těžištěm se naklání jen velmi málo, ponor přídě při brždění je taktéž přijatelný. Vyjeté koleje pro Mazdu 3 neexistují, naopak příčné nerovnosti je posádce dáno poznat detailně. Podvozek si lépe rozumí s hatchbackem, u sedanu je třeba si v zatáčkových hrátkách zvykat na těžší záď.

Nejlevnější hatchback 1.4 za 419.900 je třeba brát spíše jako cenové lákadlo, ku cti Mazdě je ale třeba říci, že i tento vůz má v základní výbavě šest airbagů, ABS, EBD a brzdový asistent. Rozdíl mezi hatchbackem a sedanem je 10.000 Kč, manuální klimatizace u nejlevnější verze stojí standardních 30.000 Kč. Vzhledem k základní ceně silnějšího turbodieselového hatchbacku 559.900 bude zajímavé počkat na cenu slabší vznětové varianty.

Ondřej Šuch
Diskuze (34)