reklama


Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě

Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě

 
 

Mazda 323 - na první pohled skromná popelka, která nemá příliš šarmu a stylu, je ve skutečnosti odolný „držák“, který nezklame. Co Mazdě 323 schází v kategorii image, vynahrazuje majitelům spolehlivostí a bezproblémovým používáním. Velmi tvrdá konkurence na evropském trhu třídy Golf donutila Mazdu v 90. letech okořenit auto nižší střední třídy rychlým designem „pětidveřového kupé“ s označením s označením F, které oživuje usedlý vzhled ostatních tři-dva-trojek.

Japonský kompakt se stejným jménem je na světě od 60. let a pilné vývojové oddělení východoasijské automobilky chrlilo dlouhá léta zcela nové modely 323 ve čtyřletých intervalech. Tato skutečnost s sebou nese velké množství různých automobilů stejného jména, rychlejší stárnutí a tedy i tlak na pokles cen ojetin. Je to pravý opak předlouhých intervalů modelové výměny u německých značek. Teprve v posledních letech se inovace začínají trochu zpomalovat, protože aktuální devátá generace jezdí po silnicích od roku 1998. Skutečnou bombou letošního podzimu se zřejmě stane nástupce s novým jednodušším označením Mazda3, který již byl k vidění jako koncept na autosalonu v Ženevě. My se budeme zabývat dvěma posledními generacemi 323, které se u nás prodávaly a na které můžete v bazarech běžně narazit.

Osmá generace tři-dva-trojky se dostala do České republiky na tehdejší mladý trh s automobily krátce po větší 626 a protože Mazda byla u nás mezi prvními dovozci, její novinky si získaly velkou oblibu. Oproti lidové Felicii, byla 323 nesmírná exotika. Řada 323 se vyznačovala velkou různorodostí jednotlivých karosářských variant. K dispozici byl třídveřový hatchback, tříprostorový sedan se stupňovitou zádí a nejžádanější pětidveřový hatchback 323 F. Pod odlišnými kabáty se zpravidla ukrývala klasická osvědčená technika - napříč uložený motor vpředu, pohon předních kol zavěšených na vzpěrách McPherson a zadní náprava s vlečenými rameny - což je základem dlouhé životnosti Mazd 323. Zastavme se u dodnes atraktivního 323F. Jeho výrazný sportovní design připomínal kupé, za což mohou klenutá silueta, dveře s bezrámovými okny, dlouhý rozvor, nízké přední světlomety výrazný přední spoiler a vyboulené blatníky. Bezrámová okna sice vypadají zajímavě, ale měkká těsnění časem ztratí svou funkčnost a pokud do auta zrovna neteče, očekávejte silný aerodynamický hluk. Vnitřní prostor byl designem omezen hlavně na zadních sedadlech, nízká okna a vyšší záď omezovala výhled. Dynamicky střižená záď ukrývala spíše podprůměrný zavazadlový prostor o objemu 346 l, který byl hůře přístupný díky vysoké nakládací hraně. Jako jeden z prvních běžných vozů měla 323F nárazníky standardně v barvě karosérie, což bylo efektní u nového vozu, nyní však i přes opatrnost prvního majitele, budou rohy karosérie poznamenány šrámy z provozu. Nejrozšířenějším motorem v posledních generacích 323 je zážehový čtyřválec 1,5 l (66 kW), který je optimálním kompromisem mezi výkonem a přijatelnými provozními náklady. Zážehové motory vynikají klidným a tichým chodem. Menší agregát 1,3 l (54 kW) byl určen pro sedan a třídveřovou variantu, naopak „efko“ dostalo „malý“ dvoulitrový šestiválec (108 kW), který tomuto vozu propůjčoval dynamiku (zrychlení na 100 km/h pod 10 s, maximálně přes 200 km/h), v souladu s očekáváním, která navozoval design karosérie. Vyhledávanou variantou byl i čtyřválec 1.8 l (84 kW). Příznivci nafty musí uspokojit méně výkonné agregáty 1.7 TD (61 kW) nebo atmosférický dvoulitr (53 kW), později dodávaný i s turbem (66 kW).

Sportovně tvrdší podvozek není výsadou pouze varianty F, ale i usedlejší sedan si poradí s ostřejším průjezdem zatáček. Na druhou stranu cestující trochu trpí na rozbitých českých silnicích. Přímé a přesné řízení svádí k vyzkoušení dobře ovladatelného automobilu na samém limitu jeho možností. Klasická pětistupňová mechanická převodovka může být nahrazena u nás vzácným tří- nebo čtyřstupňovým automatem.

Aktuální (devátá) generace Mazdy 323 byla uvedena v roce 1998. Momentálně se prodávají již jen dvě karosářské varianty, navíc lehce faceliftované a čeká se na příchod nástupce. V nabídce byly opět tři varianty karosérie. Originální dvoudveřové kupé se vzhůru výklopnou zadní stěnou, byl vlastně nástupce třídveřového hatchbacku v líbivém kabátě. Cílová skupina: mladí nekonvenční zákazníci. Díky vysoké zádi bylo zadní lomené okno protaženo níže k hraně zavazadelníku, ale ani toto efektní řešení příliš výhled vzad nezlepšilo. Na našich fotografiích je zachycena Mazda 323F. Ze sportovního modelu F, se v deváté generaci stalo praktičtější vozidlo na hranici pětidveřového hatchbacku a kombi. Ona se vlastně celá řada poněkud umírnila a v souladu s módou konce 90. let se i u Mazdy vytratily obliny a kulaté tvary. Co zůstalo je designová odlišnost jednotlivých variant, když například zadní světlomety má každá varianta provedeny zcela odlišně. Z velkého rozvoru 2610 mm těžili především cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor sedanu měl objem 416 l, variabilnější a žádanější 323 F disponovalo 356 litry v základu. V některých provedeních je k dispozici posuvná zadní lavice, která umožňuje zvětšit kufr v pětimístném provedení až na 421 l (se sklopenými sedadly pak přes 700 l).

K výše uvedeným motorům přibyly inovované nebo nové jednotky: zážehové čtyřválce 1,6 (72 kW) a 2.0 (96 kW) resp. vznětový přeplňovaný motor s přímým vstřikem 2.0 DiTD (72 kW, max. točivý moment 230 Nm při 2000 ot./min.), který vylepšil dojem z dieselových tři-dva-trojek. Tento motor jsme testovali v roce 2001 ve faceliftované 323 deváté generace.

Uvnitř Mazdy vládne jednoduchost. Design a provedení interiéru se blížilo evropskému standardu pomaleji než vzhled exteriéru, takže přísná měřítka německého slícování plastů snese s přimhouřenýma očima jen poslední generace 323; jako prst širokou škvíru mezi dveřmi a přístrojovou deskou byste však v Golfu nenašli. Fádní interiér se Mazda snažila oživit v některých provedeních třeba montáží sportovního tříramenného volantu Nardi. Šedo-černý vnitřek tři-dva-trojky je praktický a odolný, ale schází mu elegance.

Poslední generace 323 byla většinou již velmi dobře bezpečnostně vybavena, běžné jsou dva airbagy a ABS.

Mazdy 323 z druhé ruky potěší nové majitele nižší cenou a výdrží. Německý TÜV řadí nejmladší exempláře (do 3 let) na 24. místo s 3,8 % vadných vozů (což je stále velmi dobré, nadprůměrné hodnocení), mezi staršími vozy je pak výsledek ještě lepší (10. místo s 5,4 % vadnými vozy ve skupině 4-5 letých aut). Když už se vám něco porouchá nebo máte nehodu, čekejte vyšší ceny originálních dílů. Mazdu 323 lze doporučit těm, kdo se potřebují spolehlivě dopravit z bodu A do bodu B, přičemž to může být i docela příjemné sportovní svezení. Kvalitní technika mnoho oprav většinou nevyžaduje a tak nevýhodu vyšších cen náhradních dílů nemusí vaše peněženka vůbec pocítit.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • robustní karosérie
  • dynamické pohonné jednotky
  • variabilní zavazadlový prostor
  • základní výbava na dobré úrovni
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • atraktivní vnější design
  • dobré prostorové řešení
  • přesné řízení
  • kvalitní zpracování
  • vysoká spolehlivost
  • dobrá ovladatelnost

Nedostatky

  • snížený komfort odpružení
  • hlučnější motory
  • obtížné řízení u varianty bez posilovače řízení
  • vyšší náklady na opravu a údržbu
  • horší výhled směrem vzad
  • málo podsvětlené ovládací prvky (ventilace a středový panel)

Nejčastější závady

  • problémy s elektroinstalací
  • nedostatečná ochrana proti korozi
  • nízká životnost mechanismu spojky
  • netěsnost výfukového systému
  • poruchové zámky dveří
  • poruchový imobilizér a závady centrálního zamykání
  • netěsnost benzínového čerpadla
  • přetržené rozvodové řetězy
  • netěsnosti u varianty s bezrámovými okny
Vůz/r.v.20022001200019991998199719961995
Mazda 323 F 1.5i GLX (BA) 5dveř.----151000131000114000100000
Mazda 323 F 1.5i GLX (BJ) 5dveř.-282000239000203000173000---
Mazda 323 F 2.0 16V DTTD GLX (BJ) 5dveř.-314000267000226000192000---
Mazda 323 F 2.0 16V DTTD Comfort (BJ mod.01) 5dveř.384000327000------
Dílbez DPHs DPHDodavatel
Světlomet manuálně ovládaný:37454568DEPO, BOSCH
Světlomet automaticky ovládaný:46365656DEPO
Světlomet automaticky ovládaný:77559461BOSCH
Světlomet automaticky ovládaný:23942921T.Y.C.
Přední nárazník (s lištou):38014637KLOKKERHOLM
přední kapota:48275889KLOKKERHOLM
LP blatník:22192707KLOKKERHOLM
brzdové destičky přední:814993ROAD HOUSE
brzdové destičky zadní:659804ROAD HOUSE
tlumič přední:30213686SACHS
tlumič zadní:30213686SACHS
výfuk střední část:26593244ROSI
výfuk zadní část:35984390ROSI
Oznámkuj dealera
Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 




Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size

V únoru 2015 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli…

Mazda3 - první oficiální fotografie Mazda3 - první oficiální fotografie

Mazda Motor Corporation dnes oficiálně představila…

 



 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve Virginii staví střelnici

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve…

Zatímco Evropská unie uvažuje o omezení střelných zbraní, v jiných částech světa je na ozbrojování nahlíženo…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama