18.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Mazda a 12voltový akumulátor lithium-ion: Zvoní olověným baterkám hrana?

Mazda a 12voltový akumulátor lithium-ion: Zvoní olověným baterkám hrana?

Dosavadní kralování olověných akumulátorů v roli startovací baterie má narušit japonská Mazda. Ta ve spojení s ELIIY Power a Ube Industries vyvíjí startovací lithium-iontový akumulátor.

Lithium-iontová baterie v prodejní podobě existuje teprve od roku 1991. A to i přesto, že její princip byl objeven už počátkem 20. století. Poté, co se trvale usídlila v elektronických zařízeních, jmenovitě mobilních telefonech, tabletech či noteboocích, si začala hledat cestu také do automobilů.

V autech se s tímto typem akumulátoru setkáváme v elektromobilech a také v hybridech. Coby klasická, takzvaná startovací baterie spalovacích motorů aut se ale dosud nepoužívá. Dle Mazdy a firem ELIIY Power a Ube Industries by se však toto mohlo do budoucna změnit. První praktické využití lithium-iontové baterie coby startovací se dle vyjádření Mazdy očekává do roku 2021.

Vadí jim nejen vysoká teplota

Lithium-iontové akumulátory sice lépe než olověné splňují požadavky ekologů a ochránců životního prostředí, neboť nepoužívají jedovaté olovo. Jenže olověné akumulátory v roli startovací baterie mají navzdory tomu celou řadu výhod. Jsou vcelku levné, hlavně však nabízejí jednu vlastnost, která je pro roli startovací baterie velice důležitá. A to schopnost dodávat krátkodobě velký proud při současně zanedbatelném poklesu napětí na svorkách akumulátoru. Výhodou je také odolnost proti vysoké teplotě okolí, stejně jako vyhovující vlastnosti při případných nárazech automobilu a tedy deformacím přídě, kde je baterie uložena.

Lithium-iontové baterie mají také celou řadu výhod. Například vysokou kapacitu vzhledem k objemu a hmotnosti. Dále je to velice malé takzvané samovybíjení, u současných produktů přibližně 5 procent. A do třetice, poskytují vysokou hustotu energie a ještě mohou být vyrobeny v rozličných tvarech.

Nesmysl jménem stop-start: Věděli jste, že ničí autobaterie?

Uvedené výhodné vlastnosti lithium-iontových akumulátorů přesto nezaručují, že mohou být využity coby startovací baterie v autě. Asi největší nevýhodu by v dané roli představovalo stárnutí. Lithium-iontová baterie stárne rychleji, pokud je vystavena vyšší teplotě okolí a pokud dochází k častějšímu vysokému zatížení, kdy je požadavek na vysoké hodnoty proudu. Obě uvedené negativní vlastnosti se plně projeví právě v roli startovací baterie. Pokud by byla umístěna v motorovém prostoru, ohrožovala by ji vysoká okolní teplota. A to značné proudové zatížení přichází v úvahu při každém spuštění motoru. Nevýhod je ale více. Lithium-iontové baterii vadí také například přebíjení, při němž hrozí nebezpečí výbuchu. Navíc ani vlastnosti v případě nárazu vozidla nejsou nejlepší.

Pro motorky už jsou

Překonat výše uvedené nedostatky ale podle Mazdy možné je. Za tímto účelem je potřeba podrobit lithium-iontové baterie dalšímu vývoji. Mazda může využít počítačové konstruování a modelování, s nímž má údajně bohaté zkušenosti při vývoji technologie SkyActiv. V rámci společného vývoje startovací lithium-iontové baterie by se měla zaměřit na chemické pochody uvnitř akumulátoru a také vyřešit jeho zástavbu do vozidla.

Partnerská společnost ELIIY Power má již zkušenosti jak s výrobou stacionárních lithium-iontových akumulátorů, tak s tímto typem baterií pro motocykly japonských výrobců a to od roku 2016, kdy je jim začala dodávat. Své dosavadní zkušenosti chce společnost využít při řešení zejména bezpečnostních požadavků na lithium-iontovou startovací automobilovou baterii. Jde zejména o zabránění průniku vlhkosti, stejně jako o odolnost při nárazu.

Třetí společnost, podílející se na popisovaném projektu, Ube Industries, nabízí zkušenosti s vývojem a výrobou elektrolytu a separátorů. Právě další vývoj elektrolytu má přispět k prodloužení životnosti a zvýšení pracovní bezpečnosti lithium-iontové baterie v roli zdroje startovacího proudu motoru automobilu. Společnost se má také v rámci vývoje zaměřit na zvýšení odolnosti proti vysoké teplotě, což je v případě uložení baterky v motorovém prostoru vozidla klíčový prvek.

Pokud se vývoj podaří dotáhnout do konce, což se předpokládá, mohly by se lithium-iontové baterie v automobilech uplatnit do budoucna v mnohem větší šíři než dosud. Ale jak už jsme předeslali, patrně to nebude dříve než v roce 2021.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 

Štítky Mazda Technika

 

Přidat názorDiskuse: Mazda a 12voltový akumulátor lithium-ion:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

Parker Solar Probe: Sonda proletí kolem Slunce v rekordně malé vzdálenosti. Jakému žáru bude čelit?

Parker Solar Probe: Sonda proletí kolem Slunce v…

Vstříc samotnému peklu. Do míst, kam se ještě žádná sonda nikdy neodvážila. Parker Solar Probe mine Slunce v…

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…