Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda: Do roku 2015 snížíme spotřebu našich modelů o 30 %

Diskuze (25)
Mazda má velké plány – nové modely budou mít díky odlehčeným platformám nejméně o 100 kg nižší hmotnost, téměř kompletní obměna motorové palety do roku 2015 má vyústit ve snížení spotřeby o 30 %.

Mazda už od roku 1991 usiluje o snížení závislosti svých produktů na ropě. Kromě vývoje vodíkového pohonu se zabývá také zvyšováním efektivity svých spalovacích motorů. V letech 2001 až 2008 klesla průměrná spotřeba nových automobilů Mazda nabízených na japonském trhu o 30 %. Plány automobilky počítají s celosvětovým snížením o dalších 30 %, a to do roku 2015.

V roce 2009 zavede Mazda do výroby vlastní systém start&stop. Řešení s názvem Smart Idle Stop System na rozdíl od dalších podobných systémů nastartuje motor vstříknutím paliva do válců a následným zážehem. Protože k restartu není potřeba startér, celý proces je rychlejší, tišší a přináší úsporu paliva 7-8 %.

Dále se příští rok začnou ve skandinávských zemích a v Severní Americe prodávat motory flex-fuel, které spalují směsi benzinu a etanolu E85. Od roku 2011 bude do výroby zavedena nová generace přímého vstřikování benzinu, která zvýší výkon motoru o 15 až 20 % a sníží spotřebu zhruba o 20 %. Stejnou úsporu paliva přinese nová generace dieselových motorů, která se objeví také v roce 2011. Počátkem příštího desetiletí navíc Mazda představí novou generaci Wankelova motoru s označením 16X.

Kromě konvenčních typů pohonu Mazda intenzivně testuje vodíkový pohon. Model Mazda5 Hydrogen RE Hybrid získal v červnu povolení k provozu na japonských silnicích. Proti předchozím prototypům má o 40 % větší výkon a dojezd vzrostl na 200 km. Během tohoto fiskálního roku začne Mazda tyto vozy pronajímat zájemcům.

Současně s tím probíhá vývoj zcela nového vodíkového automobilu, který by měl mít výkon na úrovni benzinového třílitru a akční rádius 400 km.

Diskuze (25)
25. 6. 2008 01:38
Re: V roce 2015 vam to bude platny ...
Podle mne je budoucnost multizdrojova. Idealni stroj pro blizkou budoucnost je plug-in elektromobil, s mensim dobijecim spalovacim motorem. Takze elektrina i palivo (lhostejno zda ropne, CNG, bio dalsi generace, coz nakonec podle poslednich zprav muze byt i bioropa - ropa vznikla pomoci mikroorganizmu, ci jine). Tak bude cenovy tlak na ropu i elektrinu vyvazovan.
25. 6. 2008 01:29
Re: V roce 2015 vam to bude platny ...
Ja mam jiny graf [odkaz]

Z toho vidite ze vasich skoro 80 je jen jedna z lokalnich spicek, podle kterych nema smysl hodnotit dlouhodoby trend. Ja hovorim o trendu v cene ropy - to je ta cervena interpolovana krivka. Ta rika, ze to je, tak jak to popisuji - posledni 3 roky kazdy rok temer na dvojnasobek. V roce 2006 prumerna rocni cena okolo 60USD. Co je ale dulezitejsi - z te cervene krivky je take videt, ze jiz asi 11 let roste ropa o desitky procent rocne a soucasne rok od roku ten rust akceleruje. A kdzy si odmyslite ten hrb ropne krize v 70 tych letech, vznikly politicky, mate pred ocima ukazkovou exponencialu s kontinualnim rustem jiz 40 let.
25. 6. 2008 01:09
Re: V roce 2015 vam to bude platny ...
Vodikove palivove clanky se pouzivali jiz v 60tych letech na palubach kosmickych stroju. Mam pocit, ze zhruba v te dobe byly take poprve prezentovany na nejakem autoshow jako pohon automobilu. Od te doby nas jimi automobilky jiz asi 40 let oblbuji. Je to jenom takovy marketingovy nastroj, majici za cil dodat progresivni image, ale do prodejen se stale tlaci stare harampadi. Kdo by pospichal ucinit svoje miliardove investice do vyroben spalovacich motoru nepotrebnymi, kdyz je nakonec lidi stejne musi koupit, protoze nic jineho jim automobilky nenabidnou. Technicky pokrok automobilu, je primo umerny usili a investicim, ktere do nej automobilky vkladaji. Neni usili, nejsou investice, neni pokrok. Pak to muze vypadat, ze zastarale technologie jsou lepsi. Neni nahodou, ze s prvnim automobilem do zasuvky (na ktery jste zapomel) musel prijit vyrobce uplne mimo automobilovy prumysl - americka TESLA. Firma s minimalnim rozpoctem to dokazala. Automobilky s miliardovymi rozpocty se tvari ze to nejde. K tomu neni co dodat.
24. 6. 2008 19:08
Re: V roce 2015 vam to bude platny ...
Nebo ještě třeba termojaderná fúze :-) Ale to už tady asi nebudeme... I když možné je všecko, kdyby se to díky CERNu urychlilo, kdyby došlo k nějakému průlomu ve vědě... Dokonce jsem viděl dokument, že jako palivo do reaktoru termojaderné fúze by bylo výhodné používat helium tři, které se nachází v obrovském množství na měsíci, takže základna na měsíci, kde by probíhala těžba a odsud by se surovina dopravovala na Zemi. No ale když vidím jak krátí rozpočet NASA kvůli válkám, tak to rozhodně nevidím reálné v blízké budoucnosti(tím myslím tak deset dvacet let)
24. 6. 2008 18:53
Re: V roce 2015 vam to bude platny ...
Právě kvůli elektřině vyráběné doma ze solárních článků vidím perspektivu v elektromobilech. Myslím si, že už dnes se stávající technologií solárních článků se to vyplatí. Návratnost je u této technologie zhruba od sedmi do deseti let(dělal jsem menší studii do školy a i jiní autoři o hovoří podobně- samozřejmě za předpokladu platnosti garantované výkupní ceny 13,4 kč kwh) Pokud mluvíme o vodíku, tak ten bude vždycky dražší než elektřina, protože se bude vyrábět vždy z ní a k tomu je nutné připočíst náklady na infrastrukturu, tzn. doprava vodíku k čerpací stanici, náklady na čerpací stanici plus její marži plus marži výrobce vodíku no a plus třeba nějakou tu daň.