Mazda MX-5: technika podrobně

Mazda MX-5: technika podrobně

 
 

Nová MX-5 pokračuje v šestnáctileté tradici malých lehkých roadsterů Mazdy. Za líbivými tvary karosérie se skrývá do detailu promyšlená konstrukce, ve které bylo vše důkladně promyšleno, tak aby výsledek nezklamal. Přesvědčili jsme se, že je co chválit.

Nová MX-5 pokračuje v šestnáctileté tradici malých lehkých roadsterů Mazdy. Za líbivými tvary karosérie se skrývá do detailu promyšlená konstrukce, ve které bylo vše důkladně promyšleno, tak aby výsledek nezklamal. Přesvědčili jsme se, že je co chválit.

Redukce hmotnosti: priorita číslo 1
V posledních letech je přirozené, že každý nový model je větší, robustnější a těžší. vyplývá to z rostoucích bezpečnostních nároků, či požadavků na komfort. Takové tendence jsou v příkrém rozporu s požadavky kladenými na dynamiku jízdy auta pro radost, jakým Mazda MX-5 vždy byla. Pro ovladatelnost a optimální jízdní vlastnosti je rozhodující každý ušetřený gram, řekli si u Mazdy a důsledně se toho drželi při navrhování nové MX-5. Zavedení hliníkových komponent náprav a celohliníkové konstrukce motoru je v této třídě již jaksi samozřejmé, takže další ubírání gramů není vůbec snadné. Cílovou hodnotou se stala pohotovostní hmotnost 1128 kg. Všech 16 týmů, které připravovalo projekt Mazdy MX-5 dostalo za úkol hledat potenciální možnosti úspor, čímž vznikl seznam 537 nápadů, které by mohly snížit hmotnost o dalších 43 kg. Mnoho z těchto nápadů bylo nakonec zavrhnuto, kvůli bezpečnosti, pevnosti nebo ekonomické náročnosti realizace, ale řada úprav prvních prototypů se nakonec dostala do sériové produkce. Pečlivý přístup japonských inženýrů se odrazil třeba na zkracování šroubů a přesném dávkování maziv.

Ještě než přišla na řadu finální redukční dieta, bylo ustanoveno, že v nové MX-5 bude dále rozšířeno využití vysokopevných ocelí. Nosné díly díky vyšší pevnosti mohou mít při stejné měrné hmotnosti subtilnější konstrukci. Samotná karosérie váží 247,5 kg, což je o 1,6 kg méně než u předchůdce. Navíc je výrazně vylepšena torzní tuhost a pevnost struktury důležitá při nárazu. využití vysokopevných ocelí snížilo hmotnost vozu asi o 10 kg.

Hliník zdomácněl na bloku i hlavě motoru, ramenech náprav, nábojích kol, brzdových třmenech a kapotách, takže například na motoru byla nalezena úspora 19,1 kg, stabilizátor, který je nyní tvořen trubkou místo plné zkrutné tyče má o 2,4 kg menší hmotnost a sedadla s rámem z vysokopevnostní oceli jsou o 4,8 kg lehčí.

Tuhá karosérie je základem pro jednoznačně vnímanou zpětnou vazbu mezi řidičem a automobilem. Nová karosérie je o 22 % tužší v ohybu a o 47 % v krutu proti předchůdci. MX-5 se dvěma cestujícími na palubě má ideální rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50:50. Na tom má největší podíl posunutí hnacího ústrojí (motoru, převodovky) o 135 mm dozadu, akumulátor i palivová nádrž byly posunuty blíže k těžišti, resp. níže (nádrž), což se projevilo snížením momentů setrvačnosti. Poloha těžiště byla snížena nakloněním chladiče v přídi.

Svařování oceli a hliníku
Jedním z řady příkladů pokrokové technologie Mazdy je bodové svařování ocelových plechů s hliníkovými díly. Kvůli tomu bylo vyvinuto nové zařízení s vysokootáčkově rotující součástí, která přichází do styku s hliníkovým dílem a teplo vzniklé plastickou deformací změkčuje ocelový plech umístěný pod plechem hliníkovým. Neustále působící tlak odstraňuje zinek z povrchu plechu, aby se zabránilo bimetalické korozi. Díky tomuto bodovému třecímu svařování není třeba velkých proudů běžných v odporovém svařování a svar je přitom hotov během několika sekund. výrobce počítá s dalším rozšířením této technologie do dalších modelů.

Podvozek pro radost
Vedle smělých cílů v oblasti snížení a rozložení hmoty zůstávala v myslích japonských tvůrců nové MX-5 také snaha o briskní jízdní vlastnosti. Vždyť ty dělaly všem MX-pětkám jméno od počátku výroby v roce 1989. Sledovanými kritérii se stala stabilita a žádoucí necitlivost na síly od bočního větru nebo nerovností vozovky. Přední náprava je modifikací lichoběžníkové konstrukce, tolikrát osvědčené u mnoha sportovních vozů. Vzadu je víceprvková náprava, která nabízí nejširší možnosti naladění změny geometrie při pohybu kola, omezení nežádoucích změn sbíhavosti a odklonu. Předkláněcí efekt při brzdění byl o 38 % snížen ve srovnání s původním řešením. Místo dvouplášťových tlumičů byly nyní nasazeny jednoplášťové plynokapalinové, s lepší reakcí na krátké zdvihy koly.

Agresivní jízda s lehkým roadsterem je podmíněna bezprostřední odezvou vozu na stlačení akcelerátoru. Komfortní opatření jdou stranou. Snižují se hmoty na setrvačníku motoru, který se tak snáze roztáčí do vysokých otáček, i když motor má méně pravidelný projev. Své udělá i strmější nastavení elektronické škrtící klapky. Důležitá je tuhost celého hnacího ústrojí a jeho uchycení v karosérii, podobně jako tuhost řízení.

Dva motory, mnoho verzí
Nová Mazda MX-5 se bude dodávat se dvěma různými čtyřválcovými motory. Evropě je vyhrazen menší čtyřválec 1798 cm3 o výkonu 93 kW při 6500 ot./min a točivém momentu 167 Nm při 4500 ot./min. Světové trhy se dočkají roadsteru s dvoulitrovým motorem 2.0 MZR v různých výkonových provedeních. Na domácím trhu je prodávána verze o výkonu 125 kW, v Evropě má tento motor pouze 118 kW při 6700 ot./min. Nejvyšší otáčky činí 7000 min-1, točivý moment vrcholí 188 Nm při 5000 ot./min. V nabídce jsou dvě manuální převodovky (5 a 6stupňová) a také automatická převodovka klasické konstrukce s hydrodynamickým měničem a se šesti dopřednými rychlostmi realizovanými planetovými soukolími.

Redakční test Mazdy MX-5

Podrobný popis Mazdy MX-5 v magazínu Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video) 1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video)

Monstrum Radbull je Mazda MX-5 NC s čtyřrotorovým…

Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video) Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video)

Mazda slaví 25 let nejprodávanějšího roadsteru světa,…

 



 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl v Malešicích mezi tuny odpadků: Hasiči ho vytáhli „jeřábem„

Dělník spadl v Malešicích mezi tuny odpadků: Hasiči…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…