Mazda MX-5: technika podrobně

Mazda MX-5: technika podrobně

 
 

Nová MX-5 pokračuje v šestnáctileté tradici malých lehkých roadsterů Mazdy. Za líbivými tvary karosérie se skrývá do detailu promyšlená konstrukce, ve které bylo vše důkladně promyšleno, tak aby výsledek nezklamal. Přesvědčili jsme se, že je co chválit.

Nová MX-5 pokračuje v šestnáctileté tradici malých lehkých roadsterů Mazdy. Za líbivými tvary karosérie se skrývá do detailu promyšlená konstrukce, ve které bylo vše důkladně promyšleno, tak aby výsledek nezklamal. Přesvědčili jsme se, že je co chválit.

Redukce hmotnosti: priorita číslo 1
V posledních letech je přirozené, že každý nový model je větší, robustnější a těžší. vyplývá to z rostoucích bezpečnostních nároků, či požadavků na komfort. Takové tendence jsou v příkrém rozporu s požadavky kladenými na dynamiku jízdy auta pro radost, jakým Mazda MX-5 vždy byla. Pro ovladatelnost a optimální jízdní vlastnosti je rozhodující každý ušetřený gram, řekli si u Mazdy a důsledně se toho drželi při navrhování nové MX-5. Zavedení hliníkových komponent náprav a celohliníkové konstrukce motoru je v této třídě již jaksi samozřejmé, takže další ubírání gramů není vůbec snadné. Cílovou hodnotou se stala pohotovostní hmotnost 1128 kg. Všech 16 týmů, které připravovalo projekt Mazdy MX-5 dostalo za úkol hledat potenciální možnosti úspor, čímž vznikl seznam 537 nápadů, které by mohly snížit hmotnost o dalších 43 kg. Mnoho z těchto nápadů bylo nakonec zavrhnuto, kvůli bezpečnosti, pevnosti nebo ekonomické náročnosti realizace, ale řada úprav prvních prototypů se nakonec dostala do sériové produkce. Pečlivý přístup japonských inženýrů se odrazil třeba na zkracování šroubů a přesném dávkování maziv.

Ještě než přišla na řadu finální redukční dieta, bylo ustanoveno, že v nové MX-5 bude dále rozšířeno využití vysokopevných ocelí. Nosné díly díky vyšší pevnosti mohou mít při stejné měrné hmotnosti subtilnější konstrukci. Samotná karosérie váží 247,5 kg, což je o 1,6 kg méně než u předchůdce. Navíc je výrazně vylepšena torzní tuhost a pevnost struktury důležitá při nárazu. využití vysokopevných ocelí snížilo hmotnost vozu asi o 10 kg.

Hliník zdomácněl na bloku i hlavě motoru, ramenech náprav, nábojích kol, brzdových třmenech a kapotách, takže například na motoru byla nalezena úspora 19,1 kg, stabilizátor, který je nyní tvořen trubkou místo plné zkrutné tyče má o 2,4 kg menší hmotnost a sedadla s rámem z vysokopevnostní oceli jsou o 4,8 kg lehčí.

Tuhá karosérie je základem pro jednoznačně vnímanou zpětnou vazbu mezi řidičem a automobilem. Nová karosérie je o 22 % tužší v ohybu a o 47 % v krutu proti předchůdci. MX-5 se dvěma cestujícími na palubě má ideální rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50:50. Na tom má největší podíl posunutí hnacího ústrojí (motoru, převodovky) o 135 mm dozadu, akumulátor i palivová nádrž byly posunuty blíže k těžišti, resp. níže (nádrž), což se projevilo snížením momentů setrvačnosti. Poloha těžiště byla snížena nakloněním chladiče v přídi.

Svařování oceli a hliníku
Jedním z řady příkladů pokrokové technologie Mazdy je bodové svařování ocelových plechů s hliníkovými díly. Kvůli tomu bylo vyvinuto nové zařízení s vysokootáčkově rotující součástí, která přichází do styku s hliníkovým dílem a teplo vzniklé plastickou deformací změkčuje ocelový plech umístěný pod plechem hliníkovým. Neustále působící tlak odstraňuje zinek z povrchu plechu, aby se zabránilo bimetalické korozi. Díky tomuto bodovému třecímu svařování není třeba velkých proudů běžných v odporovém svařování a svar je přitom hotov během několika sekund. výrobce počítá s dalším rozšířením této technologie do dalších modelů.

Podvozek pro radost
Vedle smělých cílů v oblasti snížení a rozložení hmoty zůstávala v myslích japonských tvůrců nové MX-5 také snaha o briskní jízdní vlastnosti. Vždyť ty dělaly všem MX-pětkám jméno od počátku výroby v roce 1989. Sledovanými kritérii se stala stabilita a žádoucí necitlivost na síly od bočního větru nebo nerovností vozovky. Přední náprava je modifikací lichoběžníkové konstrukce, tolikrát osvědčené u mnoha sportovních vozů. Vzadu je víceprvková náprava, která nabízí nejširší možnosti naladění změny geometrie při pohybu kola, omezení nežádoucích změn sbíhavosti a odklonu. Předkláněcí efekt při brzdění byl o 38 % snížen ve srovnání s původním řešením. Místo dvouplášťových tlumičů byly nyní nasazeny jednoplášťové plynokapalinové, s lepší reakcí na krátké zdvihy koly.

Agresivní jízda s lehkým roadsterem je podmíněna bezprostřední odezvou vozu na stlačení akcelerátoru. Komfortní opatření jdou stranou. Snižují se hmoty na setrvačníku motoru, který se tak snáze roztáčí do vysokých otáček, i když motor má méně pravidelný projev. Své udělá i strmější nastavení elektronické škrtící klapky. Důležitá je tuhost celého hnacího ústrojí a jeho uchycení v karosérii, podobně jako tuhost řízení.

Dva motory, mnoho verzí
Nová Mazda MX-5 se bude dodávat se dvěma různými čtyřválcovými motory. Evropě je vyhrazen menší čtyřválec 1798 cm3 o výkonu 93 kW při 6500 ot./min a točivém momentu 167 Nm při 4500 ot./min. Světové trhy se dočkají roadsteru s dvoulitrovým motorem 2.0 MZR v různých výkonových provedeních. Na domácím trhu je prodávána verze o výkonu 125 kW, v Evropě má tento motor pouze 118 kW při 6700 ot./min. Nejvyšší otáčky činí 7000 min-1, točivý moment vrcholí 188 Nm při 5000 ot./min. V nabídce jsou dvě manuální převodovky (5 a 6stupňová) a také automatická převodovka klasické konstrukce s hydrodynamickým měničem a se šesti dopřednými rychlostmi realizovanými planetovými soukolími.

Redakční test Mazdy MX-5

Podrobný popis Mazdy MX-5 v magazínu Auto.cz

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video) 1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video)

Monstrum Radbull je Mazda MX-5 NC s čtyřrotorovým…

Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video) Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video)

Mazda slaví 25 let nejprodávanějšího roadsteru světa,…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…