Mazda Skyactiv: Úspory pro blízkou budoucnost
Hlavním cílem konstruktérů, pracujících na vývoji nových technologií Mazda Skyactiv je snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u všech budoucích modelů při současném zlepšení bezpečnosti a posílení faktoru zábavy při jízdě.
Tyto zdánlivě protichůdné požadavky mají splňovat nová technická řešení v oblasti motorů, převodovek, karoserií a podvozků. Na evropském trhu se začnou v sériových vozech značky Mazda objevovat v průběhu roku 2012.
Základním principem Skyactiv jsou inovace zaměřené převážně na optimalizaci spalovacího procesu a snižování hmotnosti. Tato koncepce je součástí dlouhodobé strategie udržitelného Zoom-Zoom a spadají do ní všechny dosavadní inovace uvedené od roku 2008.
Mazda formulovala svoji strategii udržitelného Zoom-Zoom v roce 2007. Japonská automobilka si stanovila za cíl snížit hospodárnost svých automobilů do roku 2015 o 30 % v porovnání se stavem z roku 2008. To odpovídá 23procetnímu snížení spotřeby paliva a tím i emisí CO2. Cílem Mazdy je snížit do roku 2015 průměrné emise CO2 u svých nových vozů v Evropě na 123 g/km.
Tento plán bude naplňován prostřednictvím strategie stavebních kostek, která je vlastně fázovým modelem postupného přidávání podpůrných elektrických systémů ke spalovacím motorům Skyactiv.
Mezi první kroky patřilo zavedení systému Mazda i-stop (start-stop) v roce 2009. V blízké budoucnosti budou tímto systémem v Evropě osazeny všechny motory Skyactiv.
Pokud jde o hybridní pohon, uzavřely Toyota a Mazda v roce 2010 smlouvu o licenci na technologii hybridního pohonu, známou z modelu Toyota Prius. Mazda plánuje spojit tento hybridní agregát s motory Skyactiv nové generace a vytvořit tak hnací ústrojí hybridního modelu pro japonský trh. Jeho prodej v Japonsku bude zahájen v roce 2013.
Účinnost dnešních motorů výrazně klesá v režimu středního až nízkého zatížení. Hybridy dosahují příznivé spotřeby právě proto, že jejich spalovací motor může pracovat v režimu maximální účinnosti a generovat elektřinu, která (v kombinaci s rekuperovanou energií) pohání vůz v režimu nízkého zatížení. Čím širší je neefektivní rozsah nízkého zatížení spalovacího motoru, tím potřebuje hybridní automobil výkonnější elektromotor a větší akumulátor.
Spalovací motory Skyactiv se vyznačují vysokou účinností v širokém rozsahu pracovních režimů, proto je lze v hybridním agregátu zkombinovat s lehčím elektromotorem a menším akumulátorem. Jako převažující zdroj dobíjení potom poslouží systém rekuperačního brzdění.
Vedle vývoje osobních vozů s hybridním pohonem pracuje Mazda i na elektromobilu. V dohledné době má být v Japonsku v omezené míře k dispozici Mazda 2 s elektrickým pohonem. Zpočátku bude možné si tento vůz pouze pronajmout. Tento projekt by měl Mazdě poskytnout cenné informace o možnostech elektrického pohonu v reálném nasazení.
I přes vývoj vozů s hybridním a čistě elektrickým pohonem bude stále hlavní pozornost věnována motorům s vnitřním spalováním. Protože stanovených cílů spotřeby paliva a emisí CO2 pro rok 2015 by jinak bylo možné dosáhnout pouze za předpokladu, že by minimálně polovina všech nových osobních automobilů značky Mazda disponovala hybridním pohonem nebo že by téměř čtvrtina měla pohon čistě elektrický.
To je podle dosavadních průzkumů trhu velmi nepravděpodobné a potvrzují i to i nezávislé studie. Podle nich má být ještě v roce 2020 více než 80 procent vozidel poháněno spalovacím motorem. Dnešní agregáty nicméně pracují s účinností pouhých 30 procent, zjevně tedy existuje prostor ke zlepšení. První kroky směrem k zvýšení účinnosti mají představovat právě motory Skyactiv.