Mazda Skyactiv-Body: Lehčí a tužší karoserie

Mazda Skyactiv-Body: Lehčí a tužší karoserie

 
 

Do souboru technických řešení Mazda Skyactiv patří i nová koncepce karoserie s lehkou stavbou, pevnějšími materiály a efektivnější strukturou.

Při vývoji nové koncepce karoserie Skyactiv-Body bylo cílem dosáhnout splnění zdánlivě protichůdných požadavků. Výsledek měl být lehký a přitom pevný, komfortní a zároveň dynamický.

Mazda již několikrát předvedla, že umí u svých sériových automobilů snížit hmotnost, aniž by utrpěla tuhost karoserie. Jedním z příkladů může být druhá generace Mazdy 2, která váží o 100 kg méně než její předchůdce. Díky tomu je dynamičtější i úspornější a zároveň se může pochlubit lepšími bezpečnostními vlastnostmi.

Současná Mazda 2 se stala inspirací pro konstruktéry při vývoji karoserií Skyactiv-Body. Mazda namísto experimentování s velmi nákladnými materiály typu uhlíkových vláken, zvolila vlastní cestu k lehčímu automobilu. Tento komplexní proces má tři fáze – optimalizaci stavby karoserie, zavedení nových výrobních procesů a nahrazení některých materiálů.

K účinnému přenosu sil musí mít lehká a pevná karoserie co možná nejvyšší podíl nezakřivených součástí. Zároveň musí být optimalizována tak, aby se síly rozkládaly do celé konstrukce a nekoncentrovaly se v jednotlivých oblastech. Konstruktéři Mazdy proto navrhli karoserii, která se vyznačuje přímými podélnými liniemi a v oblasti podlahy má jen minimální podíl zakřivených ploch.

Například místa upevnění zadního zavěšení jsou napojena přímo na spodní rám jako dvojitá vzpěra. Čtyři vertikálně situované prstencové struktury v horní části karoserie (včetně střešních podélníků a B-sloupků) jsou spojeny se zpevňovací oblastí spodního rámu, což opět zvyšuje celkovou tuhost soustavy. Nově vyvinuté příčné členy zavěšení pak zlepšují tuhost nejen lokálně, ale i celkově, protože během jejich návrhu bylo zdokonaleno rovněž jejich spojení s karoserií.

Jedním z určujících principů je i snaha o zdokonalení pasivní bezpečnosti. Mazda proto vyvinula pro Skyactiv-Body vícecestné absorpční zóny. Například při čelním nárazu je energie vedena (a přitom postupně pohlcována) přes přední deformační zóny do třech různých směrů - nahoru do A-sloupků, dolů do spodních nosníků a prostředkem do boků vozu. Struktura vícecestných absorpčních zón funguje rovněž při bočním nárazu.

Zpevňující prstencová konstrukce střechy se kompletuje za pomoci lepení. Dřívější montážní proces vyžadoval, aby byla tato část karoserie oddělena od sekce C-sloupků, zatímco nyní jsou díly upevněny již předem a odeslány na montážní linku jako jediná podsestava. Lepené spoje v kombinaci se zvýšeným počtem bodových svárů mají zásadní podíl na vyšší tuhosti celé karoserie.

Dalším faktorem, který se spolupodílí na tuhosti Skyactiv-Body, je zvýšení podílu vysokopevnostních ocelí. Jejich podíl vzrostl z dosavadních 40 až na 60 %. Ocel s vysokou pevností v tahu umožňuje konstruktérům volit tenčí profily a zlepšit tak tuhost karoserie při současném snížení její hmotnosti.

Díky moderním metodám spojování komponentů a vyššímu podílu vysokopevnostní oceli má karoserie Skyactiv-Body ve srovnání se současnou konveční karoserií stejných rozměrů o 8 % nižší hmotnost. Celkově se hmotnost karoserie snížila o 20 kg. Z nich připadá 10 kg na optimalizaci struktury, 5 kg se ušetřilo nahrazením některých materiálů za jiné a zbývajících 5 kg je uspořeno zdokonalením výrobních metod.

Mazda si stanovila za cíl, že každý její model nové generace bude o 100 kg lehčí než jeho předchůdce. To se promítne i ve vzájemné synergii s dalšími technologiemi Skyactiv – lehčí konstrukce vozu například umožní lépe využít dynamický potenciál nových motorů Skyactiv.

Zároveň se snížením hmotnosti přispěla nová konstrukce karoserie a hojnější využití vysokopevnostní oceli ke zvýšení tuhosti karoserie o 30 %, což se má projevit na lepších jízdních vlastnostech.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 












Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…