reklama


Mazda Skyactiv-Body: Lehčí a tužší karoserie

Mazda Skyactiv-Body: Lehčí a tužší karoserie

 
 

Do souboru technických řešení Mazda Skyactiv patří i nová koncepce karoserie s lehkou stavbou, pevnějšími materiály a efektivnější strukturou.

Při vývoji nové koncepce karoserie Skyactiv-Body bylo cílem dosáhnout splnění zdánlivě protichůdných požadavků. Výsledek měl být lehký a přitom pevný, komfortní a zároveň dynamický.

Mazda již několikrát předvedla, že umí u svých sériových automobilů snížit hmotnost, aniž by utrpěla tuhost karoserie. Jedním z příkladů může být druhá generace Mazdy 2, která váží o 100 kg méně než její předchůdce. Díky tomu je dynamičtější i úspornější a zároveň se může pochlubit lepšími bezpečnostními vlastnostmi.

Současná Mazda 2 se stala inspirací pro konstruktéry při vývoji karoserií Skyactiv-Body. Mazda namísto experimentování s velmi nákladnými materiály typu uhlíkových vláken, zvolila vlastní cestu k lehčímu automobilu. Tento komplexní proces má tři fáze – optimalizaci stavby karoserie, zavedení nových výrobních procesů a nahrazení některých materiálů.

K účinnému přenosu sil musí mít lehká a pevná karoserie co možná nejvyšší podíl nezakřivených součástí. Zároveň musí být optimalizována tak, aby se síly rozkládaly do celé konstrukce a nekoncentrovaly se v jednotlivých oblastech. Konstruktéři Mazdy proto navrhli karoserii, která se vyznačuje přímými podélnými liniemi a v oblasti podlahy má jen minimální podíl zakřivených ploch.

Například místa upevnění zadního zavěšení jsou napojena přímo na spodní rám jako dvojitá vzpěra. Čtyři vertikálně situované prstencové struktury v horní části karoserie (včetně střešních podélníků a B-sloupků) jsou spojeny se zpevňovací oblastí spodního rámu, což opět zvyšuje celkovou tuhost soustavy. Nově vyvinuté příčné členy zavěšení pak zlepšují tuhost nejen lokálně, ale i celkově, protože během jejich návrhu bylo zdokonaleno rovněž jejich spojení s karoserií.

Jedním z určujících principů je i snaha o zdokonalení pasivní bezpečnosti. Mazda proto vyvinula pro Skyactiv-Body vícecestné absorpční zóny. Například při čelním nárazu je energie vedena (a přitom postupně pohlcována) přes přední deformační zóny do třech různých směrů - nahoru do A-sloupků, dolů do spodních nosníků a prostředkem do boků vozu. Struktura vícecestných absorpčních zón funguje rovněž při bočním nárazu.

Zpevňující prstencová konstrukce střechy se kompletuje za pomoci lepení. Dřívější montážní proces vyžadoval, aby byla tato část karoserie oddělena od sekce C-sloupků, zatímco nyní jsou díly upevněny již předem a odeslány na montážní linku jako jediná podsestava. Lepené spoje v kombinaci se zvýšeným počtem bodových svárů mají zásadní podíl na vyšší tuhosti celé karoserie.

Dalším faktorem, který se spolupodílí na tuhosti Skyactiv-Body, je zvýšení podílu vysokopevnostních ocelí. Jejich podíl vzrostl z dosavadních 40 až na 60 %. Ocel s vysokou pevností v tahu umožňuje konstruktérům volit tenčí profily a zlepšit tak tuhost karoserie při současném snížení její hmotnosti.

Díky moderním metodám spojování komponentů a vyššímu podílu vysokopevnostní oceli má karoserie Skyactiv-Body ve srovnání se současnou konveční karoserií stejných rozměrů o 8 % nižší hmotnost. Celkově se hmotnost karoserie snížila o 20 kg. Z nich připadá 10 kg na optimalizaci struktury, 5 kg se ušetřilo nahrazením některých materiálů za jiné a zbývajících 5 kg je uspořeno zdokonalením výrobních metod.

Mazda si stanovila za cíl, že každý její model nové generace bude o 100 kg lehčí než jeho předchůdce. To se promítne i ve vzájemné synergii s dalšími technologiemi Skyactiv – lehčí konstrukce vozu například umožní lépe využít dynamický potenciál nových motorů Skyactiv.

Zároveň se snížením hmotnosti přispěla nová konstrukce karoserie a hojnější využití vysokopevnostní oceli ke zvýšení tuhosti karoserie o 30 %, což se má projevit na lepších jízdních vlastnostech.

Mazda Skyactiv - Speciální příloha Auto.cz

Video

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Facebook postaví v Dánsku nejúspornější datové centrum za sto milionů dolarů Facebook postaví v Dánsku nejúspornější datové centrum za sto milionů dolarů

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v…

Babišova EET už čítá 119 milionů účtenek, prosincové tržby atakovaly 20 miliard Babišova EET už čítá 119 milionů účtenek, prosincové tržby atakovaly 20 miliard

Do systému elektronické evidence tržeb se zapojilo přes…

Železničáři začínají od nuly, Fantova budova spolkne tři čtvrtě miliardy Železničáři začínají od nuly, Fantova budova spolkne tři čtvrtě miliardy

Správa železniční dopravní cesty spouští záchranu…

Číňané varují Američany: Pokud Trump zahájí obhodní válku, odvetu namíříme na váš Boeing Číňané varují Američany: Pokud Trump zahájí obhodní válku, odvetu namíříme na váš Boeing

Vlivný čínský státní deník Global Times varoval, že by se…

 
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Manželka Filipa Blažka je nesmírně sexy: Ukázala napěchovaný výstřih

Manželka Filipa Blažka je nesmírně sexy: Ukázala…

Herec Filip Blažek (43) má zkrátka dobrý vkus. Jeho manželka Johana se ukázala na premiéře filmu xXx: Návrat…

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky: Padlo na ně 12,5 procenta HDP

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky:…

Největší část výdajů ministerstev a dalších vládních institucí šla v Česku v roce 2015 na sociální dávky, a to v…

 

iSport.cz

Řepka otevřeně o svých plánech: Chci trénovat Spartu, půjdu za tím

Řepka otevřeně o svých plánech: Chci trénovat…

Má před sebou velký cíl a věří, že se mu podaří ho uskutečnit. Bývalý fotbalista Tomáš Řepka (43) v otevřené…

Šafářová prohrála se Serenou, v Austrálii senzačně končí i Djokovič

Šafářová prohrála se Serenou, v Austrálii senzačně…

Obhájce titulu Srb Novak Djokovič skončil na Australian Open už ve 2. kole po prohře 6:7, 7:5, 6:2, 6:7 a 4:6 s…

 

Reflex.cz

Ze sta neléčených pacientů s chrápáním jich příštích osm let přežije jen 62, říká Ctirad Bastl

Ze sta neléčených pacientů s chrápáním jich příštích…

Doktor Ctirad Bastl (39) se mladému lékařskému oboru spánkové medicíny věnuje posledních čtrnáct let převážně za…

Z opuštěné věznice je po letech kluziště pro adrenalinové nadšence

Z opuštěné věznice je po letech kluziště pro…

Ještě na počátku roku 1991 žili v Rummu sovětští vězni, kteří otročili místním lomu. Jenže po obnovení…

 
 
reklama