Mazda3 MPS – Syrový diamant

Mazda3 MPS – Syrový diamant

 
 

Mazdu 3 MPS bychom mohli nechat napospas dobře mířenému smrtelnému epilogu za to, jak umí na zatočené silnici nepříjemně kousat. Ale právě proto, že je na řidiče náročná a vytáhne z něj poslední kapku soustředění, zaslouží si, aby mohla oslovit kousek...

Na tomto voze je něco zneklidňujícího. Navenek vypadá jako obyčejná Mazda 3, dokonce má i stejný počet dveří. Větší kola, sem tam jiný kus plastu nebo rouru z kamen v zadním nárazníku vám rozjetý tuner nahodí za jedno odpoledne, jenže nenápadný nápis MPS na zádi vyvolává respekt. Působí jako chlap v průměrném konfekčním obleku, který má na zátylku vytetované znaky speciálních jednotek. Můžete se nad tím pousmát, ale neuděláte to z obavy před ztrátou zubů a zlomeninou nosní přepážky. A máte nepříjemné tušení, že by stačil jediný úder.

obrázek [300 x 254] Šestý smysl vám nelže, 260koňový (nebo chcete-li 191 kW) motor s anabolickou porcí 380 Nm si dokáže pohrávat s karoserií jako vyhazovač s podnapilým teenagerem. Od dvou a půl tisíce otáček má výborný zátah a v rychlostech kolem 200 km/h má pořád dost páry, aby lehce vyletěl k trochu benevolentnímu omezovači maximální rychlosti.

Kvůli rovnoměrnosti opotřebování předních kol a ještě důležitější schopnosti zvládnout temperament přeplňovaného 2,3litrového čtyřválce, spolupracuje přední náprava s diferenciálem se zvýšenou svorností. Jenže právě ten dělá z Mazdy rebela.

Pošeptejte v nejlepším zezadu do ouška své manželce „tvoje ségra byla lepší“ a získáte víceméně přesnou představu o tom, jak reaguje řízení na prudší přidání plynu. Zažijete neopakovatelnou jízdu, ale pořádně se zapotíte, abyste se udrželi. Slabší povahy tohle rozpláče a budou považovat Mazdu 3 MPS za neovladatelný stroj. Musíte ovšem naslouchat řeči jejího těla. Ona tím jen prosí o pevnou ruku. A radíme vám, udělejte to, jinak skončíte v ringu – v červených trenýrkách volant, vy v modrých, s intenzivním dojmem, že potřebují vyměnit.

Bylo by to o trochu snazší, kdyby se v řízení našlo více citu, takto se musíte spoléhat jen na jeho přesnost. Když se rozhodnete zastavit toto divoké rajtování, 320milimetrové přední a 280 milimetrové zadní brzdy vám nedají nejmenší důvod domnívat se, že nemají situaci pod kontrolou.

obrázek [555 x 285]
 

To samé však nelze říci o podvozku. Potlačení náklonů a pohlcování větších nerovností zvládá dobře, dokonce si zachovává špetku komfortu, který se hodí při pomalé jízdě ve městě, ale rány pronikající do kabiny od děr a krátkých ostrých hran zastavit nedokáže. Zvláštní, ale celkové nastavení jakoby navádělo majitele více využívat dálnice než okresky, což je od ostrého hatchbacku neobvyklé doporučení.

Pokud bychom měli mluvit o nějakém zklamání, prostoupí vámi po prohlídce interiéru. Anatomická sedadla, kůží čalouněný volant nebo hliníkové pedály jsou přesně ty z detailů, které budete hledat v rychlém sportovním autě, ale to je asi tak všechno, čím vás MPS vzruší. Zbytek auta je skoro k nerozeznání od slabších verzí Mazdy 3.

obrázek [555 x 324]
 

Ne že by audiosystém Bose, polokožené čalounění nebo automatická klimatizace nepotěšily, hlavně když víte, že všechno je bez příplatku, ale od druhého nejsilnějšího vozu své třídy (hned za Audi S3 a stejně výkonným BMW 130i) čekáte více. Problém je možná v samotném základu – Mazda 3 je na trhu od roku 2003 a její sestava černých tvrdých plastů zestárla nejen morálně.

Máme neodbytnou domněnku, že Mazda propásla příležitost stvořit charakterní (nezaměňujte to se slovem dokonalé) auto. Výkonný agregát, dobré brzdy, dokonce i to cholerické řízení, všechno by dostalo jinou příchuť, kdyby turbodmychadlo Hitachi a výfukové potrubí více lechtaly naše bubínky. Uvnitř smysly registrují agresivní zátah na jakémkoliv z prvních čtyř převodů šestistupňové manuální převodovky, volant vám nedá ani trochu zahálet, ale plochý zvuk k tomu nesedí.

obrázek [555 x 305]
 

Běžné provozní náklady by potenciálního zákazníka neměly překvapit. Nikdo snad neočekává, že auto, které akceleruje na 100 km/h za 6,1 s, pojede za 7 litrů. Mazda v ideálních podmínkách naměřila v kombinovaném cyklu 9,7 l/100 km, náš palubní počítač hlásil 13,2 l. Za to ale můžou křeče v pravém lýtkovém svalu, které Mazda 3 MPS mimovolně vyvolává. Základní cena tohoto vozu je 793.900,- Kč, což je o pár tisíc více než zaplatíte za etalon třídy Focus ST nebo podobně divokou Astru OPC. Mazda vám však opravdu přibalí všechno a jedinou příležitost na zvýšení její ceny představuje metalíza za necelých 11 tisíc.

Závěr:

„Trojka“ MPS je obdivuhodně rychlá, ale někdy budete mít dojem, že se místo vzrušeného řízení auta kočkujete s volantem. Jejím nevětším problémem je však to, že se jen velice málo odlišuje od obyčejné Mazdy 3.

Test proběhl ve spolupráci s Mezinárodním letištěm Mnichovo Hradiště

První cena vozu453.900,- Kč (1.4i CE)
První cena vozu s testovanou motorizací793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)
Základní cena testovaného vozu793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)
Cena testovaného vozu vč. příplatků793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)

Plusy

  • výkonný motor
  • z hlediska využití výkonu diferenciál LSD;
  • přední sedadla s dobrým vedením
  • kompletní výbava

Minusy

  • pouze pětidveřová karoserie
  • přenos výkonového zatížení do řízení
  • nudný interiér
  • málo agresivní zvuk motoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 MPS

Cena v základní výbavě: 793 900 Kč Cena v testované výbavě: 793 900 Kč

Základní výbava:přední a boční airbagy, okenní airbagy vpředu a vzadu, předpínače bezpečnostních pásů, ABS, EBD, brzdový asistent EBA, protiprokluzový systém TCS, stabilizační systém DSC, diferenciál s omezenou svorností LSD, imobilizér, uchycení dětské sedačky ISOFIX, xenonové světlomety, 18“ lité disky kol, pneumatiky 215/45 R18, dojezdové rezervní kolo, tónovaná skla, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler, zadní světla LED, bezklíčový vstup a startování, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, automatická aktivace světlometů, palubní počítač, ovládání audio systému na volantu, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, audio-systém BOSE, CD měnič, 7 reproduktorů, ukazatel vnější teploty, automatická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, dešťový senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka řidiče, vyhřívání předních sedadel, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, sportovní sedadla vpředu, čalouněná kombinací látka + kůže.

Výbava testovaného vozu:základní

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 MPS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2261
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 13.5 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 1230
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 502
Rozměr pneu:215/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4435
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mazda 3 MPS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,11
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Auto Bild TÜV Report 2008: modely Mazda2 a Mazda3 vedou Auto Bild TÜV Report 2008: modely Mazda2 a Mazda3 vedou

V minulém roce se v Německu podíl vozidel, u nichž…

Mazda 3 MPS Extreme: japonský hothatch po australsku Mazda 3 MPS Extreme: japonský hothatch po australsku

Mazda 3 MPS již ve svém standardním provedení patří mezi…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…