Mazda3 MPS – Syrový diamant

Mazda3 MPS – Syrový diamant

 
 

Mazdu 3 MPS bychom mohli nechat napospas dobře mířenému smrtelnému epilogu za to, jak umí na zatočené silnici nepříjemně kousat. Ale právě proto, že je na řidiče náročná a vytáhne z něj poslední kapku soustředění, zaslouží si, aby mohla oslovit kousek...

Na tomto voze je něco zneklidňujícího. Navenek vypadá jako obyčejná Mazda 3, dokonce má i stejný počet dveří. Větší kola, sem tam jiný kus plastu nebo rouru z kamen v zadním nárazníku vám rozjetý tuner nahodí za jedno odpoledne, jenže nenápadný nápis MPS na zádi vyvolává respekt. Působí jako chlap v průměrném konfekčním obleku, který má na zátylku vytetované znaky speciálních jednotek. Můžete se nad tím pousmát, ale neuděláte to z obavy před ztrátou zubů a zlomeninou nosní přepážky. A máte nepříjemné tušení, že by stačil jediný úder.

obrázek [300 x 254] Šestý smysl vám nelže, 260koňový (nebo chcete-li 191 kW) motor s anabolickou porcí 380 Nm si dokáže pohrávat s karoserií jako vyhazovač s podnapilým teenagerem. Od dvou a půl tisíce otáček má výborný zátah a v rychlostech kolem 200 km/h má pořád dost páry, aby lehce vyletěl k trochu benevolentnímu omezovači maximální rychlosti.

Kvůli rovnoměrnosti opotřebování předních kol a ještě důležitější schopnosti zvládnout temperament přeplňovaného 2,3litrového čtyřválce, spolupracuje přední náprava s diferenciálem se zvýšenou svorností. Jenže právě ten dělá z Mazdy rebela.

Pošeptejte v nejlepším zezadu do ouška své manželce „tvoje ségra byla lepší“ a získáte víceméně přesnou představu o tom, jak reaguje řízení na prudší přidání plynu. Zažijete neopakovatelnou jízdu, ale pořádně se zapotíte, abyste se udrželi. Slabší povahy tohle rozpláče a budou považovat Mazdu 3 MPS za neovladatelný stroj. Musíte ovšem naslouchat řeči jejího těla. Ona tím jen prosí o pevnou ruku. A radíme vám, udělejte to, jinak skončíte v ringu – v červených trenýrkách volant, vy v modrých, s intenzivním dojmem, že potřebují vyměnit.

Bylo by to o trochu snazší, kdyby se v řízení našlo více citu, takto se musíte spoléhat jen na jeho přesnost. Když se rozhodnete zastavit toto divoké rajtování, 320milimetrové přední a 280 milimetrové zadní brzdy vám nedají nejmenší důvod domnívat se, že nemají situaci pod kontrolou.

obrázek [555 x 285]
 

To samé však nelze říci o podvozku. Potlačení náklonů a pohlcování větších nerovností zvládá dobře, dokonce si zachovává špetku komfortu, který se hodí při pomalé jízdě ve městě, ale rány pronikající do kabiny od děr a krátkých ostrých hran zastavit nedokáže. Zvláštní, ale celkové nastavení jakoby navádělo majitele více využívat dálnice než okresky, což je od ostrého hatchbacku neobvyklé doporučení.

Pokud bychom měli mluvit o nějakém zklamání, prostoupí vámi po prohlídce interiéru. Anatomická sedadla, kůží čalouněný volant nebo hliníkové pedály jsou přesně ty z detailů, které budete hledat v rychlém sportovním autě, ale to je asi tak všechno, čím vás MPS vzruší. Zbytek auta je skoro k nerozeznání od slabších verzí Mazdy 3.

obrázek [555 x 324]
 

Ne že by audiosystém Bose, polokožené čalounění nebo automatická klimatizace nepotěšily, hlavně když víte, že všechno je bez příplatku, ale od druhého nejsilnějšího vozu své třídy (hned za Audi S3 a stejně výkonným BMW 130i) čekáte více. Problém je možná v samotném základu – Mazda 3 je na trhu od roku 2003 a její sestava černých tvrdých plastů zestárla nejen morálně.

Máme neodbytnou domněnku, že Mazda propásla příležitost stvořit charakterní (nezaměňujte to se slovem dokonalé) auto. Výkonný agregát, dobré brzdy, dokonce i to cholerické řízení, všechno by dostalo jinou příchuť, kdyby turbodmychadlo Hitachi a výfukové potrubí více lechtaly naše bubínky. Uvnitř smysly registrují agresivní zátah na jakémkoliv z prvních čtyř převodů šestistupňové manuální převodovky, volant vám nedá ani trochu zahálet, ale plochý zvuk k tomu nesedí.

obrázek [555 x 305]
 

Běžné provozní náklady by potenciálního zákazníka neměly překvapit. Nikdo snad neočekává, že auto, které akceleruje na 100 km/h za 6,1 s, pojede za 7 litrů. Mazda v ideálních podmínkách naměřila v kombinovaném cyklu 9,7 l/100 km, náš palubní počítač hlásil 13,2 l. Za to ale můžou křeče v pravém lýtkovém svalu, které Mazda 3 MPS mimovolně vyvolává. Základní cena tohoto vozu je 793.900,- Kč, což je o pár tisíc více než zaplatíte za etalon třídy Focus ST nebo podobně divokou Astru OPC. Mazda vám však opravdu přibalí všechno a jedinou příležitost na zvýšení její ceny představuje metalíza za necelých 11 tisíc.

Závěr:

„Trojka“ MPS je obdivuhodně rychlá, ale někdy budete mít dojem, že se místo vzrušeného řízení auta kočkujete s volantem. Jejím nevětším problémem je však to, že se jen velice málo odlišuje od obyčejné Mazdy 3.

Test proběhl ve spolupráci s Mezinárodním letištěm Mnichovo Hradiště

První cena vozu453.900,- Kč (1.4i CE)
První cena vozu s testovanou motorizací793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)
Základní cena testovaného vozu793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)
Cena testovaného vozu vč. příplatků793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)

Plusy

  • výkonný motor
  • z hlediska využití výkonu diferenciál LSD;
  • přední sedadla s dobrým vedením
  • kompletní výbava

Minusy

  • pouze pětidveřová karoserie
  • přenos výkonového zatížení do řízení
  • nudný interiér
  • málo agresivní zvuk motoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 MPS

Cena v základní výbavě: 793 900 Kč Cena v testované výbavě: 793 900 Kč

Základní výbava:přední a boční airbagy, okenní airbagy vpředu a vzadu, předpínače bezpečnostních pásů, ABS, EBD, brzdový asistent EBA, protiprokluzový systém TCS, stabilizační systém DSC, diferenciál s omezenou svorností LSD, imobilizér, uchycení dětské sedačky ISOFIX, xenonové světlomety, 18“ lité disky kol, pneumatiky 215/45 R18, dojezdové rezervní kolo, tónovaná skla, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler, zadní světla LED, bezklíčový vstup a startování, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, automatická aktivace světlometů, palubní počítač, ovládání audio systému na volantu, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, audio-systém BOSE, CD měnič, 7 reproduktorů, ukazatel vnější teploty, automatická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, dešťový senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka řidiče, vyhřívání předních sedadel, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, sportovní sedadla vpředu, čalouněná kombinací látka + kůže.

Výbava testovaného vozu:základní

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 MPS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2261
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 13.5 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 1230
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 502
Rozměr pneu:215/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4435
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mazda 3 MPS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,11
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Auto Bild TÜV Report 2008: modely Mazda2 a Mazda3 vedou Auto Bild TÜV Report 2008: modely Mazda2 a Mazda3 vedou

V minulém roce se v Německu podíl vozidel, u nichž…

Mazda 3 MPS Extreme: japonský hothatch po australsku Mazda 3 MPS Extreme: japonský hothatch po australsku

Mazda 3 MPS již ve svém standardním provedení patří mezi…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…