4.6. 2013 Martin Machala Martin Machala

McLaren 12C: První jízdní dojmy

 

McLaren… Ikona, vedle které ferrari vypadá jako velkosériová tuctovka. Budou podobně exkluzivní i zážitky za volantem?

Prozatím jediný silniční mclaren jsme exkluzivně vyzkoušeli na okruhu Slovakia Ring. Svezli jsme se jak v uzavřené verzi, tak v provedení Spider. Svět motorů řídil McLaren 12C!

Nenápadně

Zaparkovaný v paddocku v oranžové barvě vypadá McLaren 12C vlastně docela tuctově. V jednoduše tvarové karoserii byste dvojitě přeplňovaný osmiválec 3,8 litru s výkonem 625 koní na první pohled nehledali.

Interiér blížící se strohostí a účelností kokpitům závodních speciálů už navnadí víc. Cosi o výlučnosti modelu napoví taky nastupování. Nejde ani tak o efekt nahoru otevíraných dveří, to považujeme skoro za klišé. Mluvíme o výrazně stísněném vstupu, za kterým stojí karbonový monokok. V sériové automobilové produkci jedinečné řešení, hlavně výstup je však dobré si natrénovat. Aby pak v Pařížské nedocházelo k trapným situacím…

O podobných věcech jsem přestal přemýšlet, když se poprvé ozval úžasně dunivý osmiválec. A to mi konečně došlo, že těch 625 koní tam určitě bude.

Spíše nenápadně

Samotná jízda nebyla vysloveně zklamáním. Zmíněný výkon a vůbec fakt, že jde o mclaren, to si člověk do deníčku zapíše. Od anglického supersportu jsem však čekal daleko větší živelnost, bezprostřednost a surovost. Vůz funguje možná až moc sterilně. Před zatáčkou zabrzdíte, na výjezdu přidáte plyn a jede se dál. Autu nemáte objektivně co vytknout, úžasné je hlavně dokonalé vyvážení, převodovka řadí rychle, přitom jemně, nedotáčivost se nedostavuje, přetáčivost až na řidičův pokyn. Motor zatahuje díky dvojitému přeplňování naprosto plynule, vlastně jako takové megasilné TSI. K tomu, abyste na okruhu zajeli rychlý čas – a nemáte závodní licenci – ideální auto. Ani jej na místo nemusíte přitáhnout na vleku, McLaren 12C je až na obtížnější vystupování v provozu překvapivě použitelný.

Jenže zážitky v takto bezvadně pracujícím celku jsou zprostředkované ve stylu ride-by-wire. Jako by vás mclaren k rychlé jízdě ani nepotřeboval. Řízení je sice citlivé a přímé, ale dost lehké. Nebýt na okruhu Slovakia Ring jednoho výrazného převýšení, které pokaždé zpřeházelo vnitřnosti, člověk by si za volantem 12C ani neuvědomil, že jede hrubě přes 200 km/h a zatáčky projíždí na limitu přilnavosti.

McLaren pro všechny!

Zatímco u bestiálního McLarenu F1 bylo lepší před usednutím za volant uzavřít životní pojistku, model 12C podobná opatření nevyžaduje. U aktuálního anglického supersportu vlastně ani nemusíte být kdovíjakým řidičem, abyste mohli bez obav dát plný plyn. Z pohledu globálních prodejů nesporně ospravedlnitelný tah (Angličané plánují s dvěma modelovými řadami dosáhnout roční produkce pět tisíc aut!), hrubozrných zážitků se však nedočkáte. Ty jsou filtrovány skrz perfekcionalismus precizního stroje. Opravdovým sítem tak nebudou řidičské schopnosti, ale základní cenovka lehce pod šesti miliony korun.

Plusy

  • Perfektně fungující celek
  • Trakce
  • Rozložení hmotnosti
  • Plynulý zátah motoru

Minusy

  • Ztížené nastupování

McLaren 12C
Motor dvojitě přeplňovaný osmiválec
Zdvihový objem (cm3) 3799
Výkon (kW při ot./min) 460/7500
Točivý moment (N.m při ot./min) 600/3000-7000
Hmotnost (kg) 1336
Převodovka dvouspojková 7AT
Maximální rychlost (km/h) 311
Zrychleni 0-100 km/h (s) 3,1

Spider? Minimální rozdíl!

U sportovních vozů většinou otevřenou verzi zavrhujeme – kvůli zvýšené hmotnosti a horší tuhosti karoserie. McLarenu 12C Spider se však tato výtka netýká. Při konstrukci karbonového monokoku se totiž s variantou Spider od začátku počítalo, takže žádné další vyztužovací práce nebyly potřeba. Hmotnost mírně narostla jen mechanismem ovládání střechy, přírůstek čtyřiceti kilogramů považujeme za zanedbatelný.

Vzduchová brzda…

… aneb Aktivní aerodynamika. Princip je jednoduchý – při prudkém brzdění z rychlostí nad 95 km/h se vzadu vyklopí křídlo. Elektromotory se postarají o vztyčení pod úhlem dvaatřiceti stupňů, do mezních devětašedesáti pak křídlo doklopí nápor vzduchu. Maximální úhel můžete zafixovat na patnácti stupních, stačí zmáčknout tlačítko na přístrojovce. Praxe? Že systém opravdu pomáhá zlepšit stabilitu a zkracuje brzdnou dráhu, to musím testovacím jezdcům McLarenu věřit. Na Slovakia Ringu jsem si ověřil jenom to, že 12C brzdí famózně. V prvé řadě díky příplatkovým keramickým brzdám. A že k tomu přispěla i vzduchová brzda, to by se s jistou znalostí zákonů aerodynamiky dalo koneckonců předpokládat.

Foto: David Rajdl, McLaren

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
 

Přidat názorDiskuse: McLaren 12C: První jízdní dojmy






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem

Nevraživost mezi chodci a motoristy má nejrůznější…

McLaren P13 bude ze všeho nejvíc podladěné 650S McLaren P13 bude ze všeho nejvíc podladěné 650S

Jestli toužíte po McLarenu a netrváte na 650 koních,…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…