4.6. 2013 Martin Machala Martin Machala

McLaren 12C: První jízdní dojmy

 

McLaren… Ikona, vedle které ferrari vypadá jako velkosériová tuctovka. Budou podobně exkluzivní i zážitky za volantem?

Prozatím jediný silniční mclaren jsme exkluzivně vyzkoušeli na okruhu Slovakia Ring. Svezli jsme se jak v uzavřené verzi, tak v provedení Spider. Svět motorů řídil McLaren 12C!

Nenápadně

Zaparkovaný v paddocku v oranžové barvě vypadá McLaren 12C vlastně docela tuctově. V jednoduše tvarové karoserii byste dvojitě přeplňovaný osmiválec 3,8 litru s výkonem 625 koní na první pohled nehledali.

Interiér blížící se strohostí a účelností kokpitům závodních speciálů už navnadí víc. Cosi o výlučnosti modelu napoví taky nastupování. Nejde ani tak o efekt nahoru otevíraných dveří, to považujeme skoro za klišé. Mluvíme o výrazně stísněném vstupu, za kterým stojí karbonový monokok. V sériové automobilové produkci jedinečné řešení, hlavně výstup je však dobré si natrénovat. Aby pak v Pařížské nedocházelo k trapným situacím…

O podobných věcech jsem přestal přemýšlet, když se poprvé ozval úžasně dunivý osmiválec. A to mi konečně došlo, že těch 625 koní tam určitě bude.

Spíše nenápadně

Samotná jízda nebyla vysloveně zklamáním. Zmíněný výkon a vůbec fakt, že jde o mclaren, to si člověk do deníčku zapíše. Od anglického supersportu jsem však čekal daleko větší živelnost, bezprostřednost a surovost. Vůz funguje možná až moc sterilně. Před zatáčkou zabrzdíte, na výjezdu přidáte plyn a jede se dál. Autu nemáte objektivně co vytknout, úžasné je hlavně dokonalé vyvážení, převodovka řadí rychle, přitom jemně, nedotáčivost se nedostavuje, přetáčivost až na řidičův pokyn. Motor zatahuje díky dvojitému přeplňování naprosto plynule, vlastně jako takové megasilné TSI. K tomu, abyste na okruhu zajeli rychlý čas – a nemáte závodní licenci – ideální auto. Ani jej na místo nemusíte přitáhnout na vleku, McLaren 12C je až na obtížnější vystupování v provozu překvapivě použitelný.

Jenže zážitky v takto bezvadně pracujícím celku jsou zprostředkované ve stylu ride-by-wire. Jako by vás mclaren k rychlé jízdě ani nepotřeboval. Řízení je sice citlivé a přímé, ale dost lehké. Nebýt na okruhu Slovakia Ring jednoho výrazného převýšení, které pokaždé zpřeházelo vnitřnosti, člověk by si za volantem 12C ani neuvědomil, že jede hrubě přes 200 km/h a zatáčky projíždí na limitu přilnavosti.

McLaren pro všechny!

Zatímco u bestiálního McLarenu F1 bylo lepší před usednutím za volant uzavřít životní pojistku, model 12C podobná opatření nevyžaduje. U aktuálního anglického supersportu vlastně ani nemusíte být kdovíjakým řidičem, abyste mohli bez obav dát plný plyn. Z pohledu globálních prodejů nesporně ospravedlnitelný tah (Angličané plánují s dvěma modelovými řadami dosáhnout roční produkce pět tisíc aut!), hrubozrných zážitků se však nedočkáte. Ty jsou filtrovány skrz perfekcionalismus precizního stroje. Opravdovým sítem tak nebudou řidičské schopnosti, ale základní cenovka lehce pod šesti miliony korun.

Plusy

  • Perfektně fungující celek
  • Trakce
  • Rozložení hmotnosti
  • Plynulý zátah motoru

Minusy

  • Ztížené nastupování

McLaren 12C
Motor dvojitě přeplňovaný osmiválec
Zdvihový objem (cm3) 3799
Výkon (kW při ot./min) 460/7500
Točivý moment (N.m při ot./min) 600/3000-7000
Hmotnost (kg) 1336
Převodovka dvouspojková 7AT
Maximální rychlost (km/h) 311
Zrychleni 0-100 km/h (s) 3,1

Spider? Minimální rozdíl!

U sportovních vozů většinou otevřenou verzi zavrhujeme – kvůli zvýšené hmotnosti a horší tuhosti karoserie. McLarenu 12C Spider se však tato výtka netýká. Při konstrukci karbonového monokoku se totiž s variantou Spider od začátku počítalo, takže žádné další vyztužovací práce nebyly potřeba. Hmotnost mírně narostla jen mechanismem ovládání střechy, přírůstek čtyřiceti kilogramů považujeme za zanedbatelný.

Vzduchová brzda…

… aneb Aktivní aerodynamika. Princip je jednoduchý – při prudkém brzdění z rychlostí nad 95 km/h se vzadu vyklopí křídlo. Elektromotory se postarají o vztyčení pod úhlem dvaatřiceti stupňů, do mezních devětašedesáti pak křídlo doklopí nápor vzduchu. Maximální úhel můžete zafixovat na patnácti stupních, stačí zmáčknout tlačítko na přístrojovce. Praxe? Že systém opravdu pomáhá zlepšit stabilitu a zkracuje brzdnou dráhu, to musím testovacím jezdcům McLarenu věřit. Na Slovakia Ringu jsem si ověřil jenom to, že 12C brzdí famózně. V prvé řadě díky příplatkovým keramickým brzdám. A že k tomu přispěla i vzduchová brzda, to by se s jistou znalostí zákonů aerodynamiky dalo koneckonců předpokládat.

Foto: David Rajdl, McLaren

Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 
 

Přidat názorDiskuse: McLaren 12C: První jízdní dojmy






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



ATS GT: Italský supersport má motor od McLarenu a stojí 25 milionů ATS GT: Italský supersport má motor od McLarenu a stojí 25 milionů

Vzkříšená italská firma ATS představila na Salon Privé…

Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem

Nevraživost mezi chodci a motoristy má nejrůznější…

 



 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Bramboračka, česnečka i kulajda. Pražané na festivalu polévek vypili hektolitry horké pochoutky

Bramboračka, česnečka i kulajda. Pražané na…

Podzimní den si mohli Pražané zpříjemnit u teplé polévky na smíchovské náplavce. V sobotu 21. října se tady…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Vítězství Andreje Baiše: Národ zvolil nesvobodu

Vítězství Andreje Baiše: Národ zvolil nesvobodu

Tušené se stalo realitou. Antisystémové strany dostaly víc jak polovinu hlasů voličů. Vítězem voleb se stává…

Zůstane stávající koalice? Většinu 107 poslanců by měla i koalice ANO s ODS

Zůstane stávající koalice? Většinu 107 poslanců by…

107. Z průběžných výsledků plyne, že většinu se 107 křesly ve sněmovně by mohly mít dvě koaliční vlády.…