4.6. 2013 Martin Machala Martin Machala

McLaren 12C: První jízdní dojmy

 

McLaren… Ikona, vedle které ferrari vypadá jako velkosériová tuctovka. Budou podobně exkluzivní i zážitky za volantem?

Prozatím jediný silniční mclaren jsme exkluzivně vyzkoušeli na okruhu Slovakia Ring. Svezli jsme se jak v uzavřené verzi, tak v provedení Spider. Svět motorů řídil McLaren 12C!

Nenápadně

Zaparkovaný v paddocku v oranžové barvě vypadá McLaren 12C vlastně docela tuctově. V jednoduše tvarové karoserii byste dvojitě přeplňovaný osmiválec 3,8 litru s výkonem 625 koní na první pohled nehledali.

Interiér blížící se strohostí a účelností kokpitům závodních speciálů už navnadí víc. Cosi o výlučnosti modelu napoví taky nastupování. Nejde ani tak o efekt nahoru otevíraných dveří, to považujeme skoro za klišé. Mluvíme o výrazně stísněném vstupu, za kterým stojí karbonový monokok. V sériové automobilové produkci jedinečné řešení, hlavně výstup je však dobré si natrénovat. Aby pak v Pařížské nedocházelo k trapným situacím…

O podobných věcech jsem přestal přemýšlet, když se poprvé ozval úžasně dunivý osmiválec. A to mi konečně došlo, že těch 625 koní tam určitě bude.

Spíše nenápadně

Samotná jízda nebyla vysloveně zklamáním. Zmíněný výkon a vůbec fakt, že jde o mclaren, to si člověk do deníčku zapíše. Od anglického supersportu jsem však čekal daleko větší živelnost, bezprostřednost a surovost. Vůz funguje možná až moc sterilně. Před zatáčkou zabrzdíte, na výjezdu přidáte plyn a jede se dál. Autu nemáte objektivně co vytknout, úžasné je hlavně dokonalé vyvážení, převodovka řadí rychle, přitom jemně, nedotáčivost se nedostavuje, přetáčivost až na řidičův pokyn. Motor zatahuje díky dvojitému přeplňování naprosto plynule, vlastně jako takové megasilné TSI. K tomu, abyste na okruhu zajeli rychlý čas – a nemáte závodní licenci – ideální auto. Ani jej na místo nemusíte přitáhnout na vleku, McLaren 12C je až na obtížnější vystupování v provozu překvapivě použitelný.

Jenže zážitky v takto bezvadně pracujícím celku jsou zprostředkované ve stylu ride-by-wire. Jako by vás mclaren k rychlé jízdě ani nepotřeboval. Řízení je sice citlivé a přímé, ale dost lehké. Nebýt na okruhu Slovakia Ring jednoho výrazného převýšení, které pokaždé zpřeházelo vnitřnosti, člověk by si za volantem 12C ani neuvědomil, že jede hrubě přes 200 km/h a zatáčky projíždí na limitu přilnavosti.

McLaren pro všechny!

Zatímco u bestiálního McLarenu F1 bylo lepší před usednutím za volant uzavřít životní pojistku, model 12C podobná opatření nevyžaduje. U aktuálního anglického supersportu vlastně ani nemusíte být kdovíjakým řidičem, abyste mohli bez obav dát plný plyn. Z pohledu globálních prodejů nesporně ospravedlnitelný tah (Angličané plánují s dvěma modelovými řadami dosáhnout roční produkce pět tisíc aut!), hrubozrných zážitků se však nedočkáte. Ty jsou filtrovány skrz perfekcionalismus precizního stroje. Opravdovým sítem tak nebudou řidičské schopnosti, ale základní cenovka lehce pod šesti miliony korun.

Plusy

  • Perfektně fungující celek
  • Trakce
  • Rozložení hmotnosti
  • Plynulý zátah motoru

Minusy

  • Ztížené nastupování

McLaren 12C
Motor dvojitě přeplňovaný osmiválec
Zdvihový objem (cm3) 3799
Výkon (kW při ot./min) 460/7500
Točivý moment (N.m při ot./min) 600/3000-7000
Hmotnost (kg) 1336
Převodovka dvouspojková 7AT
Maximální rychlost (km/h) 311
Zrychleni 0-100 km/h (s) 3,1

Spider? Minimální rozdíl!

U sportovních vozů většinou otevřenou verzi zavrhujeme – kvůli zvýšené hmotnosti a horší tuhosti karoserie. McLarenu 12C Spider se však tato výtka netýká. Při konstrukci karbonového monokoku se totiž s variantou Spider od začátku počítalo, takže žádné další vyztužovací práce nebyly potřeba. Hmotnost mírně narostla jen mechanismem ovládání střechy, přírůstek čtyřiceti kilogramů považujeme za zanedbatelný.

Vzduchová brzda…

… aneb Aktivní aerodynamika. Princip je jednoduchý – při prudkém brzdění z rychlostí nad 95 km/h se vzadu vyklopí křídlo. Elektromotory se postarají o vztyčení pod úhlem dvaatřiceti stupňů, do mezních devětašedesáti pak křídlo doklopí nápor vzduchu. Maximální úhel můžete zafixovat na patnácti stupních, stačí zmáčknout tlačítko na přístrojovce. Praxe? Že systém opravdu pomáhá zlepšit stabilitu a zkracuje brzdnou dráhu, to musím testovacím jezdcům McLarenu věřit. Na Slovakia Ringu jsem si ověřil jenom to, že 12C brzdí famózně. V prvé řadě díky příplatkovým keramickým brzdám. A že k tomu přispěla i vzduchová brzda, to by se s jistou znalostí zákonů aerodynamiky dalo koneckonců předpokládat.

Foto: David Rajdl, McLaren

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 

Přidat názorDiskuse: McLaren 12C: První jízdní dojmy






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



ATS GT: Italský supersport má motor od McLarenu a stojí 25 milionů ATS GT: Italský supersport má motor od McLarenu a stojí 25 milionů

Vzkříšená italská firma ATS představila na Salon Privé…

Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem Video: McLaren MP4-12C prohrál souboj se skateboardem

Nevraživost mezi chodci a motoristy má nejrůznější…

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…