Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren Senna prozradil svá tajemství. Jak je opravdu rychlý? A kolik váží?

David Bureš
Diskuze (1)
Hypersport poháněný čtyřlitrovým osmiválcem twin-turbo je primárně orientován pro jízdu na okruhu, může ale i na silnice. Už teď je vyprodaný!

McLaren se ani v době přísnějších emisních norem a dalších zpřísňujících pravidel nebojí postaví nekompromisní hypersport. Pojmenoval ho Senna po legendárním závodníkovi Formule 1, jehož schopnostmi se vůz inspiroval. Po prvotním odhalení loni v prosinci McLaren konečně odtajnil technická data novinky.

Díky tomu tak konečně víme, že Senna zrychlí z 0-100 km/h za pouhých 2,8 sekundy a na dvoustovce je za 6,8 sekundy. Pokud pak vydržíte držet plyn na podlaze ještě dále, dostanete se na nejvyšší rychlost 340 km/h. To možná z absolutního hlediska není tolik, McLaren ale zdůrazňuje, že Senna není o schopnostech v přímce, ale v zatáčkách. Je totiž schopen generovat až 800 kilogramů přítlačné síly.

Aerodynamice byl totiž kompletně přizpůsoben vzhled auta, což z něj dělá možná trochu neforemné dílo. Pro McLaren je každopádně filozofie formy následující funkci klíčová a Senna je jejím nejsilnějším vyjádřením. Z toho důvodu autu nechybí aktivní klapky nebo obří, hydraulicky ovládaný přítlačný spoiler na zádi. Specialitou je výfukový systém z titanu a slitiny Inconel, který je podle konkrétního trhu zakončen odlišnou koncovkou – aby splnil hlukové normy té které země. McLaren totiž přiznává, že motor auta vyluzuje zvuk podobný závodním motorkám.

Video se připravuje ...

Rychlostní schopnosti má každopádně na starosti uprostřed uložený čtyřlitrový osmiválec s dvěma turbodmychadly typu twin-scroll, který je naladěn na 800 koní (588 kW) a 800 N.m. Agregát s interním označením M840TR má plochou klikovou skříň, suché mazání a odlehčené písty. Spárován je se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která jeho sílu posílá výhradně na zadní kola. Vedle automatického módu lze samozřejmě řadit i ručně, pomocí páček pod volantem, které jsou přizpůsobeny i jízdě v řidičských rukavicích.

Motor si přitom musí poradit s jen 1.198 kilogramů těžkým vozem (suchá hmotnost), což ve výsledku znamená výkonovou hmotnost 668 koní na tunu. Senna je tudíž nejlehčím McLaren od dob legendární F1. To se hodí při jízdě na závodním okruhu, které je vůz primárně uzpůsoben, na silnici ale může také.

Základem je lehounká karbonová konstrukce, vylepšená Monocage III je vůbec nejlehčím monokokem, jaký kdy McLaren použil u sériového auta. Maximálně odlehčen byl také interiér, který je ve znamení alcantary a karbonu. Navíc částečně odhaluje svoji konstrukci, což šetřilo důležitá kila. Pokud vám však nějaká ta váha navíc nevadí, lze alcantaru nahradit kůží, karbonové panely ve dveřích pak mohou být nahrazeny skleněnými (z Gorila Glass), což má vylepšovat výhled z auta.

Aktivní podvozek s dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu a hydraulickými adaptivními tlumiči je naladěn hlavně pro použití na závodních okruzích. Pro ně je určen režim Race, který nastavení dále přitvrdí a podvozek sníží. V tomto režimu sice maximální rychlost není omezena, McLaren ale zdůrazňuje, že nad 250 km/h se aktivní aerodynamické prvky chovají tak, aby maximálně zvýšily přítlak, ne aby zaručily co nejvyšší rychlost. Na okruzích se budou hodit též pneumatiky Pirelli P ZERO Trofeo R (sice homologované pro silniční použití, ale přizpůsobené jízdě po suchém asfaltu závodních okruzích) nebo karbon-keramické brzdy.

Jestliže vás nabídka zaujala a chystáte se Sennu objednat, vězte, že všech chystaných 500 kousků je už vyprodaných. Všechny budou ručně stavěny ve Wokingu, práce na jejich sestavení zaberou 300 hodin. Zákazníci za ně dali 750.000 liber, což je v přepočtu asi 21,3 milionu korun. Jedinou výjimkou byl kousek vydražený při prosincové prezentaci auta, který majitele vyšel na dva miliony liber (bezmála 57 milionů korun). Výtěžek z aukce putuje Institutu Ayrtona Senny, neziskové organizaci starající se v Brazílii o výchovu dětí.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

9. 2. 2018 13:16
Senna
..je skutečně opravdu rychlý a opravdu hodně lehký, ale k čemu to je, když si ho nemůže téměř "nikdo" koupit i kdyby na něj ty nemalé peníze (i klidně víc) měl.. Všechny dostupné kvoty jsou již dávno beznadějně vyprodány, stejné to je i s nadcházejícím "750sLT". Název, cenu ani parametry nikdo ještě ani neví a jsou všechny pryč.. :'-(