Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren vyloučil použití motorů Honda pro silniční auta

Michal Fokt
Diskuze (2)
Automobilka z Wokingu chce zůstat "čistý McLaren" a partnerství s Hondou ve formuli 1 se obdobným způsobem sportovních silničních vozů nedotkne.

Když se vloni oznamovalo partnerství McLarenu a Hondy coby dodavatele pohonného systému pro monoposty formule 1, cítila celá řada médií senzaci ohledně možného rozšíření spolupráce mezi oběma značkami i do jiných oblastí, než je F1 a přestože na toto téma ani jedna z automobilek nehovořila, tehdejší šéf týmu Martin Whitmarsh se nechal slyšet, že se McLaren nebrání širší spolupráci s Hondou.

To bylo ovšem už v situaci, kdy měl McLaren vyvinuty dva své sportovní modely a práce na třetím už byly v plném proudu, jakýkoli podíl Hondy by tedy postrádal smysl, což se ostatně později oficiálně potvrdilo. Nyní se však ukazuje, že to není otázka načasování, ale firemní strategie a filozofie.

Jolyon Nash, marketingový a prodejní ředitel McLarenu, řekl australskému portálu Drive, že se nepočítá s motory Honda ani do budoucna, protože McLaren je nezávislý výrobce a jeho vozy by měly zůstat "čisté McLareny". Spojení s Hondou se týká čistě F1. McLaren je nyní díky svému dvakrát přeplňovanému V8 3,8 l přece jen v jiné situaci, než době vzniku McLarenu F1, pro který chtěl Gordon Murray po Hondě odpovídající pohonnou jednotku a teprve po neúspěšném jednání se rozhodl pro V12 6.1 od BMW.

Tento zásadový postoj se podle Nashe přenáší i do celé modelové škály značky - McLaren je na má být výrobce sportovních aut a nedokáže si prý představit, že by firma vyráběla SUV, ba dokonce ani čtyřdveřové nebo třídveřové vozy, natož pak nějaké hatchbacky.

Současně asi nelze předpokládat, že by obě značky, které se už příští rok stanou v segmentu supersportů kvůli modelům 650S a NSX dokonce konkurenty, zamýšleli nějaký společný sportovní projekt ve stylu Mercedesu SLR McLaren. Příznivci obou značek se tak boudou nejspíš muset spokojit s kooperací v F1. Je ovšem otázkou, zda by (ne)mohlo dojít v budoucnu alespoň k nějaké formě technické spolupráce.

Michal Fokt
Diskuze (2)
Avatar - kari.laz
2. 12. 2014 08:54
SUV,sedan...
Popravdě si myslím, že i když se snaží zůstat exkluzivní sportovní značkou, tak je časem finanční situace donutí vypustit i masověji rozšířený model. Na druhou stranu proč ne, když to pomůže financovat právě ty sportovní modely.
Avatar - TeeJay
1. 12. 2014 18:06
Nedivím se
Je to vcelku logické. Teď je McLaren také výrobce aut, což do té doby nebyl a má veškeré, navíc sakra drahé know-how, které by pochopitelně rád využil. Navíc mě nenapadá ani jediný motor Hondy, který by mohl být použitý do supersportu. Pochopitelně s výjimkou toho chystaného V6 twin-turbo pro NSX, což by mohl být zajímavý motor pro P12, ale zase pochybuju, že by Honda chtěla dát svůj nejlepší motor někomu jinému.

Kde by spolupráce mohla fungovat, je využití kompozitů, ladění šasi a dalších komponentů, otázkou je, do jaké míry, protože obě značky se trošku míjejí a co je dobré pro McLaren nemusí být dobré pro Hondu a naopak.

Obecně si myslím, že se to partnerství trošku přeceňuje, ale nějaká spolupráce by určitě byla fajn. :yes: