Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mechanická parkovací brzda: Musíme při zatahování stisknout tlačítko, nebo ne?

Tomáš Dusil
Diskuze (96)
Parkovací brzdu používá každý řidiči automobilu. Jak přesně celé zařízení funguje? A musíme na páce při aktivaci stisknout tlačítko, s nímž mnozí studenti autoškol tolik bojují?

Typické cvakání při zatahování páky brzdy je způsobeno posunem aretační západky páky po ozubeném věnci. Pokud by aretace nebyla, případně by z nějakého důvodu selhala, brzda by nedržela v zabrzděném stavu. Zatažením páky současně táhnete za lanovody, čímž dojde k pohybu brzdových klíčů, které přímo ovládají destičky u kotoučových brzd nebo brzdové čelisti, lidově přezdívané pakny, u brzd bubnových. O tom jsme psali nedávno.

Co ale zmíněné tlačítko na páce brzdy? Jeho stisknutí odjistíte aretační západku, takže páku pak lze spustit k podlaze vozidla tím odbrzdit. Ve videu se hodně probírá opotřebení aretační západky při pohybu páky nahoru a také opotřebení brzdových segmentů. Zejména kvůli strachu o nadměrné opotřebení aretace řada řidičů při zatahování páky drží příslušní tlačítko, aby západka nešla „přes zuby", ono to ale není potřeba.

K nadměrnému opotřebení aretace v praxi obvykle nedochází, ozubení a západka jsou navrženy k tomu, aby byly v neustálém kontaktu, tlačítko tedy při zatahování páky skutečně držet nemusíte. Leda by vám vadil zvuk západky poskakující po ozubení... K předčasnému opotřebení třecích segmentů brzd ale může dojít, pokud někdo jezdí s mírně aktivovanou ruční brzdou. Ano, i to se může stát, a řidič si toho u starších vozů ani nemusí všimnout (u novějších se na přístrojové desce rozsvítí kontrolka parkovací brzdy). Nezapomínejte se proto vždy před rozjezdem přesvědčit, že je páka ruční brzdy ve své spodní poloze.

Pozor také na to, že po „řádění“ na okruhu, kdy dochází k značnému tepelnému namáhání brzd, je po dojezdu nevhodné hned parkovací brzdu používat. Může dojít k připečení brzdových destiček/obložení čelistí ke kotouči respektive bubnu, tak na to pamatujte.

Tomáš Dusil
Diskuze (96)
22. 1. 2017 17:14
Re: Mno,
Tak moment - galvanická nebo bimetalická?
Pokud by v tomto případě šlo o korozi, byla by nejspíše chemická, ovšem my řešíme "přilepení" destiček na kotouč(buben), kde by teoreticky mohl být korozním prvkem (elektrolytem) solný roztok, pořád tam ale chybí ten druhý kov, obě koroze totiž vyžadují DVA kovy, jak již z jejich názvu vyplývá BI (dva)-METAL, taktéž galvanický článek se skládá ze dvou kovů a elektrolytu, jenže destičky nejsou z kovu......
20. 1. 2017 19:12
Re: Mno,
Jiný název pro to samé je galvanická koroze. Nemusí to být nutně dva kovy.
18. 1. 2017 12:15
Re: Mno,
Až na to, že destičky jak víme nejsou kovové, kde máš tedy ten druhý metal (BI-Metal)..............
18. 1. 2017 12:10
Re: Mno,
Jo tak nesmysl............kolipak ti je jelítko? Jo a těm destičkám u bubnových brzd se říká pakny - pako, přímrzne obložení ke kotouči nebo bubnu (tam samozřejmě snáž) a při pokusu o rozjetí se kolo buď blokuje nebo se obložení prostě urve.
18. 1. 2017 12:05
Re: Mno,
Minus 20 není žádný extrém a nemusí být zdaleka tolik.................