10.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?

 

Parkovací brzda lidově nazývaná ruční jednak zajišťuje vozidlo proti samovolnému pohybu při jeho stání, jednak plní funkci záložní brzdy, kdyby ta nožní hydraulická selhala. Parkovacích brzd dnes máme v autech hned několik typů. Víte, čím se liší?

Parkovací brzda se v minulosti ovládala většinou ručně pákou. U některých aut, třeba mercedesů sloužil k aktivaci brzdy pedál vedle pedálu spojky, deaktivace ale byla opět “na ruku”. Jistě proto se parkovací brzdě říká ruční brzda. Od páky, většinou umístěné mezi předními sedadly vede nejprve jeden lanovod ukončený jakousi konzolou. Od ní pak již vedou lanovody dva, každý k jednomu kolu, u naprosté většiny aut na zadní nápravě. Pouze citroëny měly parkovací brzdu řešenou na přední kola. Princip s lanovody byl však stejný.

Kotouče versus bubny

Existují dvě řešení mechanicky ovládané parkovací brzdy. Pokud mají auta na zadní nápravě bubnové brzdy, je to o něco jednodušší. Lanovody ovládané pákou tahají za brzdové čelisti, lidově zvané pakny uvnitř bubnů. Odlišné to může být, pokud vozidlo používá na zadní nápravě kotoučové brzdy. Dnes se toto týká prakticky všech aut od kompaktní třídy výše a také četných modelů segmentu B.

Existuje řešení, kdy parkovací brzda působí na brzdiče zadních kotoučových brzd. Jedná se o lacinější, ovšem z hlediska spolehlivosti a dlouhověkosti méně vhodné řešení. Že u těchto aut parkovací brzda často nefunguje, nám jistě řada majitelů starších bmw, volkswagenů či peugeotů s tímto systémem potvrdí. Problém často spočíval v samotném brzdiči, který prostě s léty zatuhne. Někdy se podaří jej rozhýbáním přivést opět k životu, jindy pomůže pouze výměna za nový. A to se může pěkně prodražit.

Lepší, ale současně dražší řešení parkovací brzdy představuje to s pomocnými bubny a tedy paknami. Takto to mají již léta vyřešeno mercedesy. Klasický brzdič pro kotoučovou brzdu tak slouží výhradně pro provozní tedy hydraulickou brzdu. Parkovací brzda s pomocnými bubny většinou vzdoruje zubu času lépe než výše uvedené řešení.

Elektrika ve službách člověka

Není to tak dávno, co kralování ryze ručně ovládaných parkovacích brzd narušila elektronika. Elektromechanicky ovládaná parkovací brzda tak začíná stále více pronikat do nabídky vozidel a postupně se stěhuje z aut vyšších tříd do stále nižších segmentů. Od roku 2006 používá elektromechanickou parkovací brzdu třeba VW Passat, který toto dostal v generaci B6.

Tahání rukou za páku tak u těchto systémů střídá pouhé tlačítko. Zkušení řidiči tomu moc nekvitují, naopak začátečníci, kteří mnohdy bojují s odbrzděním manuálně ovládané parkovací brzdy, jsou za novátorské řešení vděční. Pokud jste připoutaní, brzda se sama deaktivuje. Po zastavení zase zabrzdí.

S centrálním elektromotorem a lanovody

V současnosti vozidla používají dvě technicky odlišné verze elektromechanické parkovací brzdy. Jednodušší varianta pracuje rovněž s lanovody, podobně jako u mechanického řešení. Pouze místo páky tahá za oba bovdeny krokový elektromotor. A není zde tudíž potřeba centrální lanovod. Ovládací jednotka s krokovým elektromotorem bývá často umístěna pod podlahou zavazadelníku. Toto řešení najdete většinou tam, kde výrobce nabízí u daného modelu jak mechanickou parkovací brzdu, tak i pro lepší verze elektromechanickou.

Toto mají třeba vozy koncernu PSA, mj. současný Citroën C4 a minulý Peugeot 5008. Dále jsme toto viděli u Fordu C-Max.

Popsané řešení je současně jednodušší i pro výrobce auta. Nemusí totiž používat dva typy brzdičů zadních brzd. Pro mechanickou parkovací brzdu a elektromechanickou. V tomto případě jsou totiž brzdiče stejné pro oba druhy ovládání.

S elektromotory v brzdičích

Zejména u vozidel vyšších cenových kategorií, která mají výhradně elektromotoricky ovládanou parkovací brzdu, se uplatňuje řešení s krokovým servomotorem připevněným přímo na brzdiči zadní kotoučové brzdy. Každý brzdič má tedy vlastní ovládací člen pro parkovací brzdu.

Ovládání brzdičů od servomotoru se děje obyčejně přes dva převody „do pomala“. Prvním je převod z motoru na pomocný hřídel přes ozubené kolo s přímými zuby. Následuje šnekový pastorek, který je zasazen do druhého většího ozubeného kola opět s přímými zuby. Jeho otáčením se vysouvá, případně zasouvá ovládací matice, která přes pomocnou pružinu přímo stlačuje brzdovou destičku na jedné (vnitřní) straně brzdiče. Přes plovoucí brzdič se současně přitahuje ke kotouči také druhá vnější destička. Popsaný systém používá koncern Volkswagen včetně nového Seatu Ateca či Škody Kodiaq.

Elektromechanická parkovací brzda s akčními členy v brzdičích vyžaduje speciální servisní postup při výměně zadních brzdových destiček či kotoučů. Nejprve je třeba diagnostikou uvolnit destičky, a to tak, že se aktivuje servisní režim parkovací brzdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…