Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?

Tomáš Dusil
Diskuze (79)
Parkovací brzda lidově nazývaná ruční jednak zajišťuje vozidlo proti samovolnému pohybu při jeho stání, jednak plní funkci záložní brzdy, kdyby ta nožní hydraulická selhala. Parkovacích brzd dnes máme v autech hned několik typů. Víte, čím se liší?

Parkovací brzda se v minulosti ovládala většinou ručně pákou. U některých aut, třeba mercedesů sloužil k aktivaci brzdy pedál vedle pedálu spojky, deaktivace ale byla opět “na ruku”. Jistě proto se parkovací brzdě říká ruční brzda. Od páky, většinou umístěné mezi předními sedadly vede nejprve jeden lanovod ukončený jakousi konzolou. Od ní pak již vedou lanovody dva, každý k jednomu kolu, u naprosté většiny aut na zadní nápravě. Pouze citroëny měly parkovací brzdu řešenou na přední kola. Princip s lanovody byl však stejný.

Kotouče versus bubny

Existují dvě řešení mechanicky ovládané parkovací brzdy. Pokud mají auta na zadní nápravě bubnové brzdy, je to o něco jednodušší. Lanovody ovládané pákou tahají za brzdové čelisti, lidově zvané pakny uvnitř bubnů. Odlišné to může být, pokud vozidlo používá na zadní nápravě kotoučové brzdy. Dnes se toto týká prakticky všech aut od kompaktní třídy výše a také četných modelů segmentu B.

Existuje řešení, kdy parkovací brzda působí na brzdiče zadních kotoučových brzd. Jedná se o lacinější, ovšem z hlediska spolehlivosti a dlouhověkosti méně vhodné řešení. Že u těchto aut parkovací brzda často nefunguje, nám jistě řada majitelů starších bmw, volkswagenů či peugeotů s tímto systémem potvrdí. Problém často spočíval v samotném brzdiči, který prostě s léty zatuhne. Někdy se podaří jej rozhýbáním přivést opět k životu, jindy pomůže pouze výměna za nový. A to se může pěkně prodražit.

Lepší, ale současně dražší řešení parkovací brzdy představuje to s pomocnými bubny a tedy paknami. Takto to mají již léta vyřešeno mercedesy. Klasický brzdič pro kotoučovou brzdu tak slouží výhradně pro provozní tedy hydraulickou brzdu. Parkovací brzda s pomocnými bubny většinou vzdoruje zubu času lépe než výše uvedené řešení.

Elektrika ve službách člověka

Není to tak dávno, co kralování ryze ručně ovládaných parkovacích brzd narušila elektronika. Elektromechanicky ovládaná parkovací brzda tak začíná stále více pronikat do nabídky vozidel a postupně se stěhuje z aut vyšších tříd do stále nižších segmentů. Od roku 2006 používá elektromechanickou parkovací brzdu třeba VW Passat, který toto dostal v generaci B6.

Tahání rukou za páku tak u těchto systémů střídá pouhé tlačítko. Zkušení řidiči tomu moc nekvitují, naopak začátečníci, kteří mnohdy bojují s odbrzděním manuálně ovládané parkovací brzdy, jsou za novátorské řešení vděční. Pokud jste připoutaní, brzda se sama deaktivuje. Po zastavení zase zabrzdí.

S centrálním elektromotorem a lanovody

V současnosti vozidla používají dvě technicky odlišné verze elektromechanické parkovací brzdy. Jednodušší varianta pracuje rovněž s lanovody, podobně jako u mechanického řešení. Pouze místo páky tahá za oba bovdeny krokový elektromotor. A není zde tudíž potřeba centrální lanovod. Ovládací jednotka s krokovým elektromotorem bývá často umístěna pod podlahou zavazadelníku. Toto řešení najdete většinou tam, kde výrobce nabízí u daného modelu jak mechanickou parkovací brzdu, tak i pro lepší verze elektromechanickou.

Toto mají třeba vozy koncernu PSA, mj. současný Citroën C4 a minulý Peugeot 5008. Dále jsme toto viděli u Fordu C-Max.

Popsané řešení je současně jednodušší i pro výrobce auta. Nemusí totiž používat dva typy brzdičů zadních brzd. Pro mechanickou parkovací brzdu a elektromechanickou. V tomto případě jsou totiž brzdiče stejné pro oba druhy ovládání.

S elektromotory v brzdičích

Zejména u vozidel vyšších cenových kategorií, která mají výhradně elektromotoricky ovládanou parkovací brzdu, se uplatňuje řešení s krokovým servomotorem připevněným přímo na brzdiči zadní kotoučové brzdy. Každý brzdič má tedy vlastní ovládací člen pro parkovací brzdu.

Ovládání brzdičů od servomotoru se děje obyčejně přes dva převody „do pomala“. Prvním je převod z motoru na pomocný hřídel přes ozubené kolo s přímými zuby. Následuje šnekový pastorek, který je zasazen do druhého většího ozubeného kola opět s přímými zuby. Jeho otáčením se vysouvá, případně zasouvá ovládací matice, která přes pomocnou pružinu přímo stlačuje brzdovou destičku na jedné (vnitřní) straně brzdiče. Přes plovoucí brzdič se současně přitahuje ke kotouči také druhá vnější destička. Popsaný systém používá koncern Volkswagen včetně nového Seatu Ateca či Škody Kodiaq.

Elektromechanická parkovací brzda s akčními členy v brzdičích vyžaduje speciální servisní postup při výměně zadních brzdových destiček či kotoučů. Nejprve je třeba diagnostikou uvolnit destičky, a to tak, že se aktivuje servisní režim parkovací brzdy.

Tomáš Dusil
Diskuze (79)
10. 8. 2017 14:35
Slabší článek
Jako zaměstanec vývoje EPB se musím nad tímto článkem jen pousmát. ;-) Výhoda EPB je natolik značná oproti ruční brzdy, že si to běžný uživatel nemůže ani představit. Pomoc při rozjíždění a obdobně jsou jen základní parametry elektronické brzdy. Fámy jako méně spolehlivé než lanka a obdobně opravdu nejsou na místě. Věřte mi není tomu tak :-) :'-(
13. 3. 2017 09:17
Re: Možná ano, spíše ne
Problém u automatického zamykání je ten (např. koncern to má tak kravsky - ŠO), že odemkneš auto, otevřeš pravé dveře, dáš něco dovnitř, hodíš klíčky na sedadlo, zavřeš pravé dveře a než obejdeš auto k šoférovi, tak se auto zamkne. No a už jsem sypal za ženou 100 km s náhradními klíčky. Prostě někdo něco nedomyslel. A EPB taky moc nemusím.
12. 1. 2017 12:26
Re: Možná ano, spíše ne
Myslel jsem jen ty spojené s vybitou baterií. Ale ano, i jiné situace jsou potenciálně problematické. Něco se dá ovlivnit nastavením, jen si na to musíš vzpomenout. Když se podíváš na web provozovatele trajektu, je slušná šance, že tam budou radit, abys alarm vypnul (respektive obvodový může být zapnutý [otevření dveří], ale pohybová čidla by měla být vypnutá). Někde to myslím mají i na lístcích. To typicky jde udělat. Podobně by mělo být nastavitelné automatické zamykání; když si to auto však jen půjčíš, snadno se do takové pasti chytíš.
Avatar - Beefcake
11. 1. 2017 20:45
Re: .
Vyborne, stretnete sa obaja experti potom v servise.
Avatar - Bazalt
11. 1. 2017 19:31
Re: Možná ano, spíše ne
...kdyby jenom v moderních, předloni jsem měl pronajatý obytný VW transporter, ráno jsme šli ven, zabouchnu dveře a ta mrcha se sama zamkla! Klíče samozřejmě uvnitř, nejbližší stavení tak 20km. Našlo to ani vyháčkovat šňůrou. Naštěstí nebylo zacvaklé šoupací okýnko a přítelkyně se protáhla dovnitř :-)

No a pak jsme byl svědky jak na jednom trajektu po houpavé jízdě zůstalo stát přesně takové moderní auto. Počítač vyhodnotil, že ho někdo krade tak ho celý vypnul a zablokoval.

Máš pravdu, už je těch elektrických a elektronických kravin moc. Chybí právo volby.