reklama


10.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?

 

Parkovací brzda lidově nazývaná ruční jednak zajišťuje vozidlo proti samovolnému pohybu při jeho stání, jednak plní funkci záložní brzdy, kdyby ta nožní hydraulická selhala. Parkovacích brzd dnes máme v autech hned několik typů. Víte, čím se liší?

Parkovací brzda se v minulosti ovládala většinou ručně pákou. U některých aut, třeba mercedesů sloužil k aktivaci brzdy pedál vedle pedálu spojky, deaktivace ale byla opět “na ruku”. Jistě proto se parkovací brzdě říká ruční brzda. Od páky, většinou umístěné mezi předními sedadly vede nejprve jeden lanovod ukončený jakousi konzolou. Od ní pak již vedou lanovody dva, každý k jednomu kolu, u naprosté většiny aut na zadní nápravě. Pouze citroëny měly parkovací brzdu řešenou na přední kola. Princip s lanovody byl však stejný.

Kotouče versus bubny

Existují dvě řešení mechanicky ovládané parkovací brzdy. Pokud mají auta na zadní nápravě bubnové brzdy, je to o něco jednodušší. Lanovody ovládané pákou tahají za brzdové čelisti, lidově zvané pakny uvnitř bubnů. Odlišné to může být, pokud vozidlo používá na zadní nápravě kotoučové brzdy. Dnes se toto týká prakticky všech aut od kompaktní třídy výše a také četných modelů segmentu B.

Existuje řešení, kdy parkovací brzda působí na brzdiče zadních kotoučových brzd. Jedná se o lacinější, ovšem z hlediska spolehlivosti a dlouhověkosti méně vhodné řešení. Že u těchto aut parkovací brzda často nefunguje, nám jistě řada majitelů starších bmw, volkswagenů či peugeotů s tímto systémem potvrdí. Problém často spočíval v samotném brzdiči, který prostě s léty zatuhne. Někdy se podaří jej rozhýbáním přivést opět k životu, jindy pomůže pouze výměna za nový. A to se může pěkně prodražit.

Lepší, ale současně dražší řešení parkovací brzdy představuje to s pomocnými bubny a tedy paknami. Takto to mají již léta vyřešeno mercedesy. Klasický brzdič pro kotoučovou brzdu tak slouží výhradně pro provozní tedy hydraulickou brzdu. Parkovací brzda s pomocnými bubny většinou vzdoruje zubu času lépe než výše uvedené řešení.

Elektrika ve službách člověka

Není to tak dávno, co kralování ryze ručně ovládaných parkovacích brzd narušila elektronika. Elektromechanicky ovládaná parkovací brzda tak začíná stále více pronikat do nabídky vozidel a postupně se stěhuje z aut vyšších tříd do stále nižších segmentů. Od roku 2006 používá elektromechanickou parkovací brzdu třeba VW Passat, který toto dostal v generaci B6.

Tahání rukou za páku tak u těchto systémů střídá pouhé tlačítko. Zkušení řidiči tomu moc nekvitují, naopak začátečníci, kteří mnohdy bojují s odbrzděním manuálně ovládané parkovací brzdy, jsou za novátorské řešení vděční. Pokud jste připoutaní, brzda se sama deaktivuje. Po zastavení zase zabrzdí.

S centrálním elektromotorem a lanovody

V současnosti vozidla používají dvě technicky odlišné verze elektromechanické parkovací brzdy. Jednodušší varianta pracuje rovněž s lanovody, podobně jako u mechanického řešení. Pouze místo páky tahá za oba bovdeny krokový elektromotor. A není zde tudíž potřeba centrální lanovod. Ovládací jednotka s krokovým elektromotorem bývá často umístěna pod podlahou zavazadelníku. Toto řešení najdete většinou tam, kde výrobce nabízí u daného modelu jak mechanickou parkovací brzdu, tak i pro lepší verze elektromechanickou.

Toto mají třeba vozy koncernu PSA, mj. současný Citroën C4 a minulý Peugeot 5008. Dále jsme toto viděli u Fordu C-Max.

Popsané řešení je současně jednodušší i pro výrobce auta. Nemusí totiž používat dva typy brzdičů zadních brzd. Pro mechanickou parkovací brzdu a elektromechanickou. V tomto případě jsou totiž brzdiče stejné pro oba druhy ovládání.

S elektromotory v brzdičích

Zejména u vozidel vyšších cenových kategorií, která mají výhradně elektromotoricky ovládanou parkovací brzdu, se uplatňuje řešení s krokovým servomotorem připevněným přímo na brzdiči zadní kotoučové brzdy. Každý brzdič má tedy vlastní ovládací člen pro parkovací brzdu.

Ovládání brzdičů od servomotoru se děje obyčejně přes dva převody „do pomala“. Prvním je převod z motoru na pomocný hřídel přes ozubené kolo s přímými zuby. Následuje šnekový pastorek, který je zasazen do druhého většího ozubeného kola opět s přímými zuby. Jeho otáčením se vysouvá, případně zasouvá ovládací matice, která přes pomocnou pružinu přímo stlačuje brzdovou destičku na jedné (vnitřní) straně brzdiče. Přes plovoucí brzdič se současně přitahuje ke kotouči také druhá vnější destička. Popsaný systém používá koncern Volkswagen včetně nového Seatu Ateca či Škody Kodiaq.

Elektromechanická parkovací brzda s akčními členy v brzdičích vyžaduje speciální servisní postup při výměně zadních brzdových destiček či kotoučů. Nejprve je třeba diagnostikou uvolnit destičky, a to tak, že se aktivuje servisní režim parkovací brzdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur

Německý koncern Daimler postaví svou první továrnu na…

Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity

Pro potravinářský gigant Kraft Heinz může být zajímavé…

Majitel Burger Kingu koupí takřka za dvě miliardy dolarů síť Popeyes Majitel Burger Kingu koupí takřka za dvě miliardy dolarů síť Popeyes

Společnost Restaurant Brands International, která je…

Bursík vrací úder Zemanovi: Směju se. V jeho myšlenkových pochodech se neorientuji Bursík vrací úder Zemanovi: Směju se. V jeho myšlenkových pochodech se neorientuji

Prezident Miloš Zeman se ve svém projevu ve sněmovně, ve…

 
 

Přidat názorDiskuse: Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Včera

Výrobci pneumatik pomocí kombinace čísel a písmen popisují jejich rozměry a zátěž. Co jaké označení znamená?




Blesk.cz

Měl Trump vizi? Litoval Švédy za teror uprchlíků, pak v zemi vypukly nepokoje

Měl Trump vizi? Litoval Švédy za teror uprchlíků,…

Kdekdo si dobíral amerického prezidenta Donalda Trumpa poté, co ve svém sobotním projevu litoval Švédy za jejich…

Zeman se bil za Šumavu s dřevorubci: „Přeříznutí aktivistek“ a Bursík v blázinci

Zeman se bil za Šumavu s dřevorubci: „Přeříznutí…

Prezident Miloš Zeman dorazil v úterý do Poslanecké sněmovny, kde půl hodiny řečnil o novele zákona o ochraně…

 

iSport.cz

VIDEO: Důležité výhry. Sparta útočí na Třinec, Zlín se přiblížil desítce

VIDEO: Důležité výhry. Sparta útočí na Třinec, Zlín…

SOUHRN | Důležitou výhru v boji o nejlepší desítku si v dohrávce 42. kola připsali hokejisté Zlína, kteří se po…

Dočkal už vyrazil do Číny. Odchod ze Sparty je na spadnutí

Dočkal už vyrazil do Číny. Odchod ze Sparty je na spadnutí

Přestup Bořka Dočkala do čínského klubu Che-nan Ťi-na-jie je na spadnutí. Podle informací serveru iSport.cz dnes…

 

Reflex.cz

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala nejslavnější loď v historii lidstva?

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala…

Ve své době se jednalo o největší osobní parník na světě. Měl brázdit vody mezi Evropou a Severní Amerikou a…

 
 
reklama