10.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?

 

Parkovací brzda lidově nazývaná ruční jednak zajišťuje vozidlo proti samovolnému pohybu při jeho stání, jednak plní funkci záložní brzdy, kdyby ta nožní hydraulická selhala. Parkovacích brzd dnes máme v autech hned několik typů. Víte, čím se liší?

Parkovací brzda se v minulosti ovládala většinou ručně pákou. U některých aut, třeba mercedesů sloužil k aktivaci brzdy pedál vedle pedálu spojky, deaktivace ale byla opět “na ruku”. Jistě proto se parkovací brzdě říká ruční brzda. Od páky, většinou umístěné mezi předními sedadly vede nejprve jeden lanovod ukončený jakousi konzolou. Od ní pak již vedou lanovody dva, každý k jednomu kolu, u naprosté většiny aut na zadní nápravě. Pouze citroëny měly parkovací brzdu řešenou na přední kola. Princip s lanovody byl však stejný.

Kotouče versus bubny

Existují dvě řešení mechanicky ovládané parkovací brzdy. Pokud mají auta na zadní nápravě bubnové brzdy, je to o něco jednodušší. Lanovody ovládané pákou tahají za brzdové čelisti, lidově zvané pakny uvnitř bubnů. Odlišné to může být, pokud vozidlo používá na zadní nápravě kotoučové brzdy. Dnes se toto týká prakticky všech aut od kompaktní třídy výše a také četných modelů segmentu B.

Existuje řešení, kdy parkovací brzda působí na brzdiče zadních kotoučových brzd. Jedná se o lacinější, ovšem z hlediska spolehlivosti a dlouhověkosti méně vhodné řešení. Že u těchto aut parkovací brzda často nefunguje, nám jistě řada majitelů starších bmw, volkswagenů či peugeotů s tímto systémem potvrdí. Problém často spočíval v samotném brzdiči, který prostě s léty zatuhne. Někdy se podaří jej rozhýbáním přivést opět k životu, jindy pomůže pouze výměna za nový. A to se může pěkně prodražit.

Lepší, ale současně dražší řešení parkovací brzdy představuje to s pomocnými bubny a tedy paknami. Takto to mají již léta vyřešeno mercedesy. Klasický brzdič pro kotoučovou brzdu tak slouží výhradně pro provozní tedy hydraulickou brzdu. Parkovací brzda s pomocnými bubny většinou vzdoruje zubu času lépe než výše uvedené řešení.

Elektrika ve službách člověka

Není to tak dávno, co kralování ryze ručně ovládaných parkovacích brzd narušila elektronika. Elektromechanicky ovládaná parkovací brzda tak začíná stále více pronikat do nabídky vozidel a postupně se stěhuje z aut vyšších tříd do stále nižších segmentů. Od roku 2006 používá elektromechanickou parkovací brzdu třeba VW Passat, který toto dostal v generaci B6.

Tahání rukou za páku tak u těchto systémů střídá pouhé tlačítko. Zkušení řidiči tomu moc nekvitují, naopak začátečníci, kteří mnohdy bojují s odbrzděním manuálně ovládané parkovací brzdy, jsou za novátorské řešení vděční. Pokud jste připoutaní, brzda se sama deaktivuje. Po zastavení zase zabrzdí.

S centrálním elektromotorem a lanovody

V současnosti vozidla používají dvě technicky odlišné verze elektromechanické parkovací brzdy. Jednodušší varianta pracuje rovněž s lanovody, podobně jako u mechanického řešení. Pouze místo páky tahá za oba bovdeny krokový elektromotor. A není zde tudíž potřeba centrální lanovod. Ovládací jednotka s krokovým elektromotorem bývá často umístěna pod podlahou zavazadelníku. Toto řešení najdete většinou tam, kde výrobce nabízí u daného modelu jak mechanickou parkovací brzdu, tak i pro lepší verze elektromechanickou.

Toto mají třeba vozy koncernu PSA, mj. současný Citroën C4 a minulý Peugeot 5008. Dále jsme toto viděli u Fordu C-Max.

Popsané řešení je současně jednodušší i pro výrobce auta. Nemusí totiž používat dva typy brzdičů zadních brzd. Pro mechanickou parkovací brzdu a elektromechanickou. V tomto případě jsou totiž brzdiče stejné pro oba druhy ovládání.

S elektromotory v brzdičích

Zejména u vozidel vyšších cenových kategorií, která mají výhradně elektromotoricky ovládanou parkovací brzdu, se uplatňuje řešení s krokovým servomotorem připevněným přímo na brzdiči zadní kotoučové brzdy. Každý brzdič má tedy vlastní ovládací člen pro parkovací brzdu.

Ovládání brzdičů od servomotoru se děje obyčejně přes dva převody „do pomala“. Prvním je převod z motoru na pomocný hřídel přes ozubené kolo s přímými zuby. Následuje šnekový pastorek, který je zasazen do druhého většího ozubeného kola opět s přímými zuby. Jeho otáčením se vysouvá, případně zasouvá ovládací matice, která přes pomocnou pružinu přímo stlačuje brzdovou destičku na jedné (vnitřní) straně brzdiče. Přes plovoucí brzdič se současně přitahuje ke kotouči také druhá vnější destička. Popsaný systém používá koncern Volkswagen včetně nového Seatu Ateca či Škody Kodiaq.

Elektromechanická parkovací brzda s akčními členy v brzdičích vyžaduje speciální servisní postup při výměně zadních brzdových destiček či kotoučů. Nejprve je třeba diagnostikou uvolnit destičky, a to tak, že se aktivuje servisní režim parkovací brzdy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji

Rada Prahy se rozhodla postavit na místě historického…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Zlín vyzve v poháru Jablonec. Oba touží po finále se Slavií

Zlín vyzve v poháru Jablonec. Oba touží po finále se Slavií

Tuhle zkratku do skupiny Evropské ligy ve Zlíně dobře znají z loňska a jdou po ní zase. Inspirovali i Jablonec.…

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

 

Reflex.cz

První “imperialistická” válka: Před 120 lety vyhlásily Spojené státy Španělsku válku, ta vedla k nezávislosti Kuby

První “imperialistická” válka: Před 120 lety…

Patnáctého února 1898 v havanském přístavu explodovala americká bitevní loď Maine a potopila se. Z 354členné…

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně chtějí české výrobky a z Koukalové teď zrovna radostí neskáču

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně…

„Číňané si potrpí na hierarchii. Je nutné prokázat, že máte určité postavení. Taky si polepšíte, pokud jste…