15.2. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Actros OM 471/II: Více účinnosti

 

Ve Slovinsku jsme prověřili novou generaci šestiválce OM 471, který je hlavní hybnou silou těžkých vozů Mercedes-Benz.

Hned na úvod nesmíme zapomenout, že 12,8litrový agregát má hlavní slovo také v dálkových autobusech Setra Topclass a můžeme jej nalézt v zádi Setry Comfortclass či třínápravového Mercedes-Benzu Travego. Podle dosavadních informací se však do autobusů nedostane nová nejsilnější verze 390 kW/2600 N.m. Je to pochopitelné, protože pro maximálně 26tunový autobus by na rozdíl od čtyřicetitunové návěsové soupravy neměla smysl.

Za volant

Vraťme se do světa nákladních vozidel, protože z technických inovací a řešení nové generace nejpoužívanějšího šestiválce v dálkové dopravě jsme byli nadšeni. Na svezení jsme se tedy velmi těšili.

Zástupci Mercedes-Benzu tentokrát zvolili trať z Lublaně do přímořské obce Piran. Z velkého parkoviště uvnitř Lublaně jsme jeli přibližně dvacet kilometrů po rovinaté trase, ale pak už následovalo střídavé stoupání a klesání. Ideální podmínky pro použití predikativního tempomatu PPC, sdělil nám po najetí na dálnici instruktor na sedadle spolujezdce. Pestrou trasu protkaly tři tunely s širokou vozovkou, takže nebyl sebemenší problém s míjením s ostatními nákladními vozidly. Trasu z Lublaně kolem italského Terstu do Pirany jsme absolvovali s motorem OM 471/350 kW. Výkon je stejný jako u první generace, ale jak jsme již informovali, tato jednotka běžně podávající 2300 N.m obdržela krátkodobé navýšení točivého momentu na 2500 N.m.

Těžší převod a více síly

Zvýšený točivý moment se projevoval intenzivnějším zvukem provázejícím práci turbodmychadla, kterou reguloval ventil dělící spálené plyny mezi EGR a turbodmychadlo. Turbodmychadlo už nepotřebuje obtokový ventil.

Mohutné zahučení nastávalo na dvanáctý převodový stupeň v nástupu stoupání. Příčinu brzkého nástupu zvýšeného točivého momentu jsme našli ve převodování. Motor při rychlosti 85 km/h točil jen 1200 min-1, takže neměl příliš velkou rychlostní rezervu pro udržení dvanáctého převodového stupně.

Plně zatížený návěs betonovými panely dával dohromady s tahačem 39,5 tuny, což prověřilo točivý moment agregátu. V táhlých stoupáních převodovka Powershift 3 podřazovala na nižší stupeň již při otáčkách 1100 min-1, což nás vzhledem k téměř maximu točivého momentu od 850 min-1 překvapilo.

Polovinu trasy jsme však predikativní tempomat nechali pracovat bez našeho zásahu a jen pozorovali strategii řazení se schopností jet v mírném klesání na volnoběžku. Ta se uplatnila zejména v posledních cca deseti kilometrech, při kterých jsme tunely sjížděli až na úroveň mořské hladiny. Během klesání automaticky pracoval omezovač rychlosti, takže díky spolupráci s výkonnou motorovou brzdou s maximem 400 kW jsme vůbec nešlápli na brzdový pedál a jen se unášeli pohledem na moře částečně skryté v deštivých mracích.

Pod třicet

Průměrná spotřeba čtyřicetitunové soupravě v převážně zvlněném terénu se po kličkování v menších obcích ustálila na hodnotě 29,5 l/100 km. Průměrná rychlost zahrnující výjezd z Lublaně s několikerým stáním na semaforech a dojezdem ve městech po úzkých přímořských silnicích dosáhla hodnoty 67 km/h. Během této trasy jsme však klesli o dvě stovky výškových metrů, proto nás zajímala cesta zpět s větším podílem stoupání.

Nejsilnější

Na zpáteční cestě jsme řídili ještě větší skvost. Pod kabinou pracovala nová nejsilnější verze OM 471 o výkonu 390 kW a točivém momentu 2600 N.m. Po vyjetí z přímořských obcí na dálnici A1 jsme se začali 12,8litrové jednotce divit. Větší tah byl znát v prvním stoupání, proto jsme raději porovnali převody diferenciálu první a nově osedlané návěsové soupravy. Zatímco první souprava používala nový a ještě „delší“ převod 2,533, nejsilnější agregát o výkonu 390 kW dostal převod diferenciálu 2,733. Tím jsme si objasnili, proč vnímáme tak velký rozdíl v dynamice vozidla.

Změna diferenciálu se také projevila v mírně vyšších otáčkách při rychlosti 85 km/h. Ty dosahovaly necelých 1300 min-1, což bylo stále v rámci ekonomických otáček. Odměnou za sílu motoru a lehčí převod bylo vyjíždění stoupání na dvanáctku. Na zpáteční cestě jsme predikativnímu tempomatu vstupovali do práce, protože automatické řazení ani v režimu A-economy nedovolovalo před podřazením klesnout otáčkám pod 1100 min-1. Stiskem bočního tlačítka na voliči převodovky jsme tedy přepnuli do manuálního M modu, a tím před vrcholem stoupání uzamkli dvanáctku. Chtěli jsme vyzkoušet, jak druhá generace motoru OM 471 posílila podle slov výrobce zejména točivý moment v otáčkách pod 1000 min-1. S velkým překvapením si 12,8litrový šestiválec poradil s kopcem tak brilantně, že konstantní stoupání doslova drtil na 900 min-1 a nenechal ručku otáčkoměru klesnout ani o milimetr.

Úžas nad takovou kondicí nás přivedl k tomu, že jsme všechna následující stoupání buď vyjeli nuceně na dvanáctku nebo při poklesu otáček na 850 min-1 manuálně podřadili na jedenáctku. V dohledu vždy již byl vrchol stoupání, takže jedenáctka už zvládla dotáhnout soupravu až na vrchol a nehrozilo další podřazení na desítku. Lepší by bylo nechat i nejsilnější verzi nejdelší stálý převod 2,533, protože pak by bylo velmi zajímavé porovnat nárůst dynamiky a porovnat spotřebu. Rozhodně by řízení nemusela být vyšší, protože silnější jednotka by na rozdíl od slabší zvládla některá stoupání vyjet na dvanáctku třeba až při 850 min-1.

Nejsilnější provedení nás u čtyřicetitunové soupravy tak nadchlo, že jsme zjišťovali, kdy bude k dispozici. Na homologaci se prý pracuje a top verze motoru OM 471 bude od dubna letošního roku. Rozhodně jde o velmi efektivní motorizaci pro těžké soupravy do náročnějších podmínek a proti nejslabšímu provedení 15,6litrového šestiválce OM 473/380 kW/2600 N.m se jedná o úspornější i levnější variantu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu

Kyberbezpečnostní firma Kaspersky Lab odhalila velké…

Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Vodíkový pohon automobilů: Nechceme lithium, chceme vodík

Vodíkový pohon automobilů: Nechceme lithium, chceme vodík

Dnes 08:00

Konec nářků nad omezeným dojezdem a zdlouhavým nabíjením elektromobilů. Vodíkový pohon, který nabídne mnohem víc komfortu i užitku, ztrácí nádech sci-fi. Jeho nástup do osobních aut už nikdo nezadrží.




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete. Metanol hraje hlavní roli v novém českém filmu

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete.…

Dvoudílný televizní film o metanolové aféře, série koncertů Báry Polákové, kniha Stín Jiřího Křižana a adaptace…

Veselé cestování s Jardou Jindrou: Kolik jazyků umíš…

Veselé cestování s Jardou Jindrou: Kolik jazyků umíš…

Vydávat se na cesty bez alespoň základní znalosti cizího jazyka dělá z poutníka nesamostatného tvora, odkázaného…