15.2. 2016 Ladislav Černý

Mercedes-Benz Actros OM 471/II: Více účinnosti

 

Ve Slovinsku jsme prověřili novou generaci šestiválce OM 471, který je hlavní hybnou silou těžkých vozů Mercedes-Benz.

Hned na úvod nesmíme zapomenout, že 12,8litrový agregát má hlavní slovo také v dálkových autobusech Setra Topclass a můžeme jej nalézt v zádi Setry Comfortclass či třínápravového Mercedes-Benzu Travego. Podle dosavadních informací se však do autobusů nedostane nová nejsilnější verze 390 kW/2600 N.m. Je to pochopitelné, protože pro maximálně 26tunový autobus by na rozdíl od čtyřicetitunové návěsové soupravy neměla smysl.

Za volant

Vraťme se do světa nákladních vozidel, protože z technických inovací a řešení nové generace nejpoužívanějšího šestiválce v dálkové dopravě jsme byli nadšeni. Na svezení jsme se tedy velmi těšili.

Zástupci Mercedes-Benzu tentokrát zvolili trať z Lublaně do přímořské obce Piran. Z velkého parkoviště uvnitř Lublaně jsme jeli přibližně dvacet kilometrů po rovinaté trase, ale pak už následovalo střídavé stoupání a klesání. Ideální podmínky pro použití predikativního tempomatu PPC, sdělil nám po najetí na dálnici instruktor na sedadle spolujezdce. Pestrou trasu protkaly tři tunely s širokou vozovkou, takže nebyl sebemenší problém s míjením s ostatními nákladními vozidly. Trasu z Lublaně kolem italského Terstu do Pirany jsme absolvovali s motorem OM 471/350 kW. Výkon je stejný jako u první generace, ale jak jsme již informovali, tato jednotka běžně podávající 2300 N.m obdržela krátkodobé navýšení točivého momentu na 2500 N.m.

Těžší převod a více síly

Zvýšený točivý moment se projevoval intenzivnějším zvukem provázejícím práci turbodmychadla, kterou reguloval ventil dělící spálené plyny mezi EGR a turbodmychadlo. Turbodmychadlo už nepotřebuje obtokový ventil.

Mohutné zahučení nastávalo na dvanáctý převodový stupeň v nástupu stoupání. Příčinu brzkého nástupu zvýšeného točivého momentu jsme našli ve převodování. Motor při rychlosti 85 km/h točil jen 1200 min-1, takže neměl příliš velkou rychlostní rezervu pro udržení dvanáctého převodového stupně.

Plně zatížený návěs betonovými panely dával dohromady s tahačem 39,5 tuny, což prověřilo točivý moment agregátu. V táhlých stoupáních převodovka Powershift 3 podřazovala na nižší stupeň již při otáčkách 1100 min-1, což nás vzhledem k téměř maximu točivého momentu od 850 min-1 překvapilo.

Polovinu trasy jsme však predikativní tempomat nechali pracovat bez našeho zásahu a jen pozorovali strategii řazení se schopností jet v mírném klesání na volnoběžku. Ta se uplatnila zejména v posledních cca deseti kilometrech, při kterých jsme tunely sjížděli až na úroveň mořské hladiny. Během klesání automaticky pracoval omezovač rychlosti, takže díky spolupráci s výkonnou motorovou brzdou s maximem 400 kW jsme vůbec nešlápli na brzdový pedál a jen se unášeli pohledem na moře částečně skryté v deštivých mracích.

Pod třicet

Průměrná spotřeba čtyřicetitunové soupravě v převážně zvlněném terénu se po kličkování v menších obcích ustálila na hodnotě 29,5 l/100 km. Průměrná rychlost zahrnující výjezd z Lublaně s několikerým stáním na semaforech a dojezdem ve městech po úzkých přímořských silnicích dosáhla hodnoty 67 km/h. Během této trasy jsme však klesli o dvě stovky výškových metrů, proto nás zajímala cesta zpět s větším podílem stoupání.

Nejsilnější

Na zpáteční cestě jsme řídili ještě větší skvost. Pod kabinou pracovala nová nejsilnější verze OM 471 o výkonu 390 kW a točivém momentu 2600 N.m. Po vyjetí z přímořských obcí na dálnici A1 jsme se začali 12,8litrové jednotce divit. Větší tah byl znát v prvním stoupání, proto jsme raději porovnali převody diferenciálu první a nově osedlané návěsové soupravy. Zatímco první souprava používala nový a ještě „delší“ převod 2,533, nejsilnější agregát o výkonu 390 kW dostal převod diferenciálu 2,733. Tím jsme si objasnili, proč vnímáme tak velký rozdíl v dynamice vozidla.

Změna diferenciálu se také projevila v mírně vyšších otáčkách při rychlosti 85 km/h. Ty dosahovaly necelých 1300 min-1, což bylo stále v rámci ekonomických otáček. Odměnou za sílu motoru a lehčí převod bylo vyjíždění stoupání na dvanáctku. Na zpáteční cestě jsme predikativnímu tempomatu vstupovali do práce, protože automatické řazení ani v režimu A-economy nedovolovalo před podřazením klesnout otáčkám pod 1100 min-1. Stiskem bočního tlačítka na voliči převodovky jsme tedy přepnuli do manuálního M modu, a tím před vrcholem stoupání uzamkli dvanáctku. Chtěli jsme vyzkoušet, jak druhá generace motoru OM 471 posílila podle slov výrobce zejména točivý moment v otáčkách pod 1000 min-1. S velkým překvapením si 12,8litrový šestiválec poradil s kopcem tak brilantně, že konstantní stoupání doslova drtil na 900 min-1 a nenechal ručku otáčkoměru klesnout ani o milimetr.

Úžas nad takovou kondicí nás přivedl k tomu, že jsme všechna následující stoupání buď vyjeli nuceně na dvanáctku nebo při poklesu otáček na 850 min-1 manuálně podřadili na jedenáctku. V dohledu vždy již byl vrchol stoupání, takže jedenáctka už zvládla dotáhnout soupravu až na vrchol a nehrozilo další podřazení na desítku. Lepší by bylo nechat i nejsilnější verzi nejdelší stálý převod 2,533, protože pak by bylo velmi zajímavé porovnat nárůst dynamiky a porovnat spotřebu. Rozhodně by řízení nemusela být vyšší, protože silnější jednotka by na rozdíl od slabší zvládla některá stoupání vyjet na dvanáctku třeba až při 850 min-1.

Nejsilnější provedení nás u čtyřicetitunové soupravy tak nadchlo, že jsme zjišťovali, kdy bude k dispozici. Na homologaci se prý pracuje a top verze motoru OM 471 bude od dubna letošního roku. Rozhodně jde o velmi efektivní motorizaci pro těžké soupravy do náročnějších podmínek a proti nejslabšímu provedení 15,6litrového šestiválce OM 473/380 kW/2600 N.m se jedná o úspornější i levnější variantu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Do Prahy poprvé přiletěl obří Boeing 747-8, nejdelší civilní letadlo na světě Do Prahy poprvé přiletěl obří Boeing 747-8, nejdelší civilní letadlo na světě

V Ruzyni bylo rušněji než obvykle, na pražské letiště…

NATO si brousí zuby na staronového nepřítele, Putin prý chce jednat NATO si brousí zuby na staronového nepřítele, Putin prý chce jednat

Ve Varšavě 8. a 9. července proběhne summit…

ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali

Nevyužité kapacity v zemích eurozóny jsou možná až…

Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků

Při podezření, že rozdíl mezi nárůstem jmění poplatníka a…

 
 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší

Subaru Forester má za sebou lehkou modernizaci. Co se…

Lada Vesta Sport: Prohlédněte si ruské sportovní náčiní Lada Vesta Sport: Prohlédněte si ruské sportovní náčiní

Lada chystá sportovní verzi svého sedanu Vesta. Mnoho…

 



Autoslevy


Související články
Mercedes-Benz Actros: Limitovaná edice k 20. výročí Mercedes-Benz Actros: Limitovaná edice k 20. výročí

Mercedes-Benz Actros se představil v roce 1995 a od roku…

Daimler Trucks a jeho blízká budoucnost Daimler Trucks a jeho blízká budoucnost

Daimler Trucks plánuje expanzi inteligentních platforem a…

 



 
Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

Včera

Pod prvním testem Fiatu Tipo jste si psali o srovnání se Škodou Rapid. Vzali jsme tedy verze se základními agregáty a postavili je proti sobě. Kdo vyhraje?




Blesk.cz

Michalákové vzali Norové rodičovská práva na syny. Adopci Davídka zamítli

Michalákové vzali Norové rodičovská práva na syny.…

Bratři Michalákovi, které norské úřady odebraly před pěti lety rodičům, zůstanou dál u pěstounů. Norský odvolací…

Muž má ruku jako Hellboy, jeho končetina váží 20 kilo

Muž má ruku jako Hellboy, jeho končetina váží 20 kilo

Je k nepřehlédnutí a kvůli svému vzhledu si na škole prožil hotové peklo. Bablua Pashiho (25) z indického…

 

iSport.cz

Hořký konec! Del Bosque děkoval všem, Casillase schválně vynechal

Hořký konec! Del Bosque děkoval všem, Casillase…

Dlouho na něj sázel, byl jedním z jeho chráněnců. Trenér Vicente del Bosque nedal za mnoho let u španělské…

Wales - Belgie 3:1. Senzace! Bale a spol. jsou v semifinále EURO

Wales - Belgie 3:1. Senzace! Bale a spol. jsou v…

Další překvapení. Fotbalisté Walesu se překvapivě stali druhým semifinalistou mistrovství Evropy ve Francii.…

 

Reflex.cz

Opakované rakouské prezidentské volby mohou být Brexitem č. 2

Opakované rakouské prezidentské volby mohou být…

Evropa se ještě nevzpamatovala z rozhodnutí Britů vystoupit z Evropské unie a už ji možná v blízké době čeká…

Cesta do Chorvatska: Kde je nejlevnější benzin a kudy vedou nejčastější trasy

Cesta do Chorvatska: Kde je nejlevnější benzin a…

V těchto dnech míří k pobřeží Jadranu do Chorvatska desítky tisíc Čechů. Kromě mnoha uzavírek či jiných…