15.2. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Actros OM 471/II: Více účinnosti

 

Ve Slovinsku jsme prověřili novou generaci šestiválce OM 471, který je hlavní hybnou silou těžkých vozů Mercedes-Benz.

Hned na úvod nesmíme zapomenout, že 12,8litrový agregát má hlavní slovo také v dálkových autobusech Setra Topclass a můžeme jej nalézt v zádi Setry Comfortclass či třínápravového Mercedes-Benzu Travego. Podle dosavadních informací se však do autobusů nedostane nová nejsilnější verze 390 kW/2600 N.m. Je to pochopitelné, protože pro maximálně 26tunový autobus by na rozdíl od čtyřicetitunové návěsové soupravy neměla smysl.

Za volant

Vraťme se do světa nákladních vozidel, protože z technických inovací a řešení nové generace nejpoužívanějšího šestiválce v dálkové dopravě jsme byli nadšeni. Na svezení jsme se tedy velmi těšili.

Zástupci Mercedes-Benzu tentokrát zvolili trať z Lublaně do přímořské obce Piran. Z velkého parkoviště uvnitř Lublaně jsme jeli přibližně dvacet kilometrů po rovinaté trase, ale pak už následovalo střídavé stoupání a klesání. Ideální podmínky pro použití predikativního tempomatu PPC, sdělil nám po najetí na dálnici instruktor na sedadle spolujezdce. Pestrou trasu protkaly tři tunely s širokou vozovkou, takže nebyl sebemenší problém s míjením s ostatními nákladními vozidly. Trasu z Lublaně kolem italského Terstu do Pirany jsme absolvovali s motorem OM 471/350 kW. Výkon je stejný jako u první generace, ale jak jsme již informovali, tato jednotka běžně podávající 2300 N.m obdržela krátkodobé navýšení točivého momentu na 2500 N.m.

Těžší převod a více síly

Zvýšený točivý moment se projevoval intenzivnějším zvukem provázejícím práci turbodmychadla, kterou reguloval ventil dělící spálené plyny mezi EGR a turbodmychadlo. Turbodmychadlo už nepotřebuje obtokový ventil.

Mohutné zahučení nastávalo na dvanáctý převodový stupeň v nástupu stoupání. Příčinu brzkého nástupu zvýšeného točivého momentu jsme našli ve převodování. Motor při rychlosti 85 km/h točil jen 1200 min-1, takže neměl příliš velkou rychlostní rezervu pro udržení dvanáctého převodového stupně.

Plně zatížený návěs betonovými panely dával dohromady s tahačem 39,5 tuny, což prověřilo točivý moment agregátu. V táhlých stoupáních převodovka Powershift 3 podřazovala na nižší stupeň již při otáčkách 1100 min-1, což nás vzhledem k téměř maximu točivého momentu od 850 min-1 překvapilo.

Polovinu trasy jsme však predikativní tempomat nechali pracovat bez našeho zásahu a jen pozorovali strategii řazení se schopností jet v mírném klesání na volnoběžku. Ta se uplatnila zejména v posledních cca deseti kilometrech, při kterých jsme tunely sjížděli až na úroveň mořské hladiny. Během klesání automaticky pracoval omezovač rychlosti, takže díky spolupráci s výkonnou motorovou brzdou s maximem 400 kW jsme vůbec nešlápli na brzdový pedál a jen se unášeli pohledem na moře částečně skryté v deštivých mracích.

Pod třicet

Průměrná spotřeba čtyřicetitunové soupravě v převážně zvlněném terénu se po kličkování v menších obcích ustálila na hodnotě 29,5 l/100 km. Průměrná rychlost zahrnující výjezd z Lublaně s několikerým stáním na semaforech a dojezdem ve městech po úzkých přímořských silnicích dosáhla hodnoty 67 km/h. Během této trasy jsme však klesli o dvě stovky výškových metrů, proto nás zajímala cesta zpět s větším podílem stoupání.

Nejsilnější

Na zpáteční cestě jsme řídili ještě větší skvost. Pod kabinou pracovala nová nejsilnější verze OM 471 o výkonu 390 kW a točivém momentu 2600 N.m. Po vyjetí z přímořských obcí na dálnici A1 jsme se začali 12,8litrové jednotce divit. Větší tah byl znát v prvním stoupání, proto jsme raději porovnali převody diferenciálu první a nově osedlané návěsové soupravy. Zatímco první souprava používala nový a ještě „delší“ převod 2,533, nejsilnější agregát o výkonu 390 kW dostal převod diferenciálu 2,733. Tím jsme si objasnili, proč vnímáme tak velký rozdíl v dynamice vozidla.

Změna diferenciálu se také projevila v mírně vyšších otáčkách při rychlosti 85 km/h. Ty dosahovaly necelých 1300 min-1, což bylo stále v rámci ekonomických otáček. Odměnou za sílu motoru a lehčí převod bylo vyjíždění stoupání na dvanáctku. Na zpáteční cestě jsme predikativnímu tempomatu vstupovali do práce, protože automatické řazení ani v režimu A-economy nedovolovalo před podřazením klesnout otáčkám pod 1100 min-1. Stiskem bočního tlačítka na voliči převodovky jsme tedy přepnuli do manuálního M modu, a tím před vrcholem stoupání uzamkli dvanáctku. Chtěli jsme vyzkoušet, jak druhá generace motoru OM 471 posílila podle slov výrobce zejména točivý moment v otáčkách pod 1000 min-1. S velkým překvapením si 12,8litrový šestiválec poradil s kopcem tak brilantně, že konstantní stoupání doslova drtil na 900 min-1 a nenechal ručku otáčkoměru klesnout ani o milimetr.

Úžas nad takovou kondicí nás přivedl k tomu, že jsme všechna následující stoupání buď vyjeli nuceně na dvanáctku nebo při poklesu otáček na 850 min-1 manuálně podřadili na jedenáctku. V dohledu vždy již byl vrchol stoupání, takže jedenáctka už zvládla dotáhnout soupravu až na vrchol a nehrozilo další podřazení na desítku. Lepší by bylo nechat i nejsilnější verzi nejdelší stálý převod 2,533, protože pak by bylo velmi zajímavé porovnat nárůst dynamiky a porovnat spotřebu. Rozhodně by řízení nemusela být vyšší, protože silnější jednotka by na rozdíl od slabší zvládla některá stoupání vyjet na dvanáctku třeba až při 850 min-1.

Nejsilnější provedení nás u čtyřicetitunové soupravy tak nadchlo, že jsme zjišťovali, kdy bude k dispozici. Na homologaci se prý pracuje a top verze motoru OM 471 bude od dubna letošního roku. Rozhodně jde o velmi efektivní motorizaci pro těžké soupravy do náročnějších podmínek a proti nejslabšímu provedení 15,6litrového šestiválce OM 473/380 kW/2600 N.m se jedná o úspornější i levnější variantu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi, Mišík zapadl do náruče Komínkovi!

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi,…

Jindy se tulí ke svým manželkám a přítelkyním, nyní měli pánové mazlící náladu mezi sebou. Matěj Ruppert (39)…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…