Mercedes-Benz F 125!: Gullwing trochu jinak (video)
Číslovka 125 v názvu modelu nebyla vybrána náhodou - má symbolizovat jubileum 125 let, které uplynuly od registrace automobilu se spalovacím motorem. Tím byla tříkolka Benz Velo karosáře Carla Benze.
Avantgarda pro rok 2025
U běžných koncepčních vozidel je obvyklé, že předznamenávají technologická či tvarová řešení v horizontu několika let, neřku-li jedné generace. F125! však odhaluje představy výrobce o produktu roku 2025, vize tedy překlenuje propast zhruba tří automobilových generací.
Exteriér, ač v mnohém navazuje na již známé koncepty (například F800 Style), obsahuje inovativní rysy. Kupříkladu maska chladiče, i přes její velké rozměry, se opírá o nevšední řešení šesti otvorů pro přívod vzduchu k pohonné jednotce. Nedisponuje žádnými chromovými lištami ani dekory, celek je čistý a jednoduchý. Avantgardní karoserie je na poměry běžných zvyklostí velmi členitá s vysokou mírou linek a ohybů.
Karoserie dosahuje délky 4.998 mm, šířky 1.980 mm a výšky 1.430 mm. Rozvor je dlouhý 3.333 mm. Zavazadlový prostor dosahuje objemu 470 l.
Salonek budoucnosti
Kabina je zaměřena na co nejvyšší možnou míru komfortu. O této snaze designérů svědčí použité materiály, zejména přírodní dřevo, Alcantara či hedvábí. Harmonický soulad těchto prvků tvoří podklad pro útulnou atmosféru, které odpovídají plynulé tvary.
Zvláště pak světlý dřevěný materiál tvoří jeden z pozoruhodných rysů kabiny, do kterého je integrováno co nejvíce ovladačů (což má za následek markantní zútulnění a dodání na dojmu domácí atmosféry).
Je-li řeč o komfortu, Mercedes-Benz F 125! je prvním elektrickým vozem se vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči. To umožňuje vyrovnaný soulad jízdního pohodlí a agility. Automobil také proměnlivě mění svou světlou výšku, například v závislosti na rychlosti (při vyšších rychlostech se pro dosažení lepší aerodynamiky vozidlo automaticky sníží).
Součástí výbavy interiéru je multimediální systém @yourCOMAND, který obsahuje bezpečnostní a zábavní systémy. Disponuje také permanentním připojením k internetu, včetně kooperace se sociálními sítěmi. Řidič má dále k dispozici elektronické pomocníky zvyšující aktivní bezpečnost, například systém pro výměnu informací s ostatními vozidly.
Zcela bez emisí
Vize F 125! se vyznačuje bezemisním provozem. Je totiž poháněna čtyřmi elektrickými motory, přičemž každý pohání jedno kolo. Výkon pro elektromotory vzadu je 100 kW (136 k) s točivým momentem 200 Nm. Agregáty pro přední nápravu tvoří nejvýše 50 kW (68 k) s točivým momentem 75 Nm. Elektrická energie je pro tyto agregáty produkována v palivových článcích pomocí chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem. Výsledkem tohoto procesu je čistá pára. Energii však lze získat také rekuperací brzdné energie.
Celkový trvalý výkon je udáván 170 kW (231 k), maximální výkon pak 230 kW (313 k).
Kompozitní nádrž s vodíkem (MOF) o kapacitě 7,5 kg je umístěna v oblasti středového tunelu, mezi předními sedadly a podlahovou konstrukcí. Je vyrobena v kompaktních rozměrech - díky nízké poloze a těžišti zlepšuje stabilitu vozu. V konceptu F 125! se nádrž na vodík poprvé stala strukturální součástí automobilu.
Mercedes-Benz F 125! je plug-in hybrid. Za zadními sedadly je umístěna akumulátorová sada s kapacitou 10 kWh, která sama o sobě vystačí na 50 km jízdy, aniž by byl aktivován palivový článek. Počítá se s dobíjením v místě parkování, resp. odstavení vozidla.
Automobil spotřebuje 0,79 kg vodíku na 100 km, což odpovídá ekvivalentu 2,7 l klasické motorové nafty.
Cílem bylo dosáhnout maximální rychlosti 220 km/h, výrobce udává akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,9 s, z 80 na 120 km/h pak za 3,2 s.