Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz F 800 Style v Ženevě 2010

Koncept s celkovou délkou 4,75 m sice rozvíjí sportovní siluetu prvního Mercedesu CLS, ale na řadě je strategická výměna třídy C (kolem roku 2013), a tak není vyloučeno, že se dočkáme uplatnění některých řešení z F 800 Style na novém sedanu střední třídy

Koncept s celkovou délkou 4,75 m sice rozvíjí sportovní siluetu prvního Mercedesu CLS, ale na řadě je strategická výměna třídy C (kolem roku 2013), a tak není vyloučeno, že se dočkáme uplatnění některých řešení z F 800 Style na novém sedanu střední třídy.

Vpředu zaujme mohutná maska chladiče ve stylu SLS AMG, ve všech světlech nalezneme moderní a efektivní světelné diody. Další technickou libůstkou jsou dveře 1,94 m širokého a necelých 1,45 m vysokého vozu. Zatímco přední pár se otevírá klasicky, zadní je posuvný jako u MPV. Zcela chybí B-sloupky. V interiéru nalezneme čtveřici lehoučkých sedadel z hořčíku a uhlíkových vláken a dřeva. Poměrně netradiční tvar má volant, pokud jej tak vůbec můžeme nazvat.

F800 Style je hybrid. Pohonná soustava se skládá ze zážehového přímovstřikového vidlicového šestiválce objemu 3,5 litru s výkonem 200 kW a hybridního modulu s 80 kW. Celkových 300 kW umožňuje vozu s pohotovostní hmotností 1700 kg i díky sedmistupňové převodovce 7G-Tronic vystřelit z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosáhnout největší rychlosti 250 km/h, přičemž ujede asi 700 km. Nejnovější koncept stuttgartské automobilky ovšem může být v pohybu také pouze na elektřinu do vzdálenosti 30 km, v tomto módu jede maximálně rychlostí 120 km/h. Není divu, že spotřeba paliva klesne v kombinaci na 2,9 l/100 km dle metodiky NECD. Tomu napomáhá i funkce start-stop.

Hybridní modul je poháněný lithiovými bateriemi, které se dají dobíjet nejen z běžné elektrické sítě, ale i automaticky při brzdění a jsou umístěny za zadními sedadly. K dispozici je i elektromotor napájený palivovými články se 100 kW výkonu a 290 Nm točivého momentu. V tomto režimu je vůz schopen ujet přes 600 km a uhánět 180 km/h. Zatímco elektrická pohonná jednotka se nachází blízko zadní nápravy, palivové články našly své místo vpředu. Nádrže na vodík jsou celkem čtyři, dvě v tunelu pro převodné ústrojí mezi cestujícími, zbylé jsou stejně jako baterie pod zadními sedačkami.

Mercedes pro koncept vyvinul další verzi ovládacího systému Comand s touchpadem HMI. Řidič ovládá některé funkce vozu (audio, klimatizaci, navigaci) pomocí dotykového displeje, pohyby jeho ruky snímá navíc kamera, která si je schopna údaje zapamatovat a promítnout je. Funkce Range on Map je zobrazuje 3D mapu okolí a momentální akční rádius vozu, kombinuje tedy data z navigace a informace o stavu baterie.

Systém Distronic Plus je zdokonalen, disponuje asistentem při dopravních zácpách, který pomáhá při řízení, zrychlování a brzdění až do 40 km/h, a to i v zatáčkách. Nová verze pomocníka při kolizích Pre-Safe 360° monitoruje také záď vozu, přičemž zapojí brzdy 600 ms před očekávaným nárazem zezadu. Pokud je před automobilem dostatek místa, umožní řidiči zrychlit a předejít kolizi.

Sama automobilka doufá, že nejen design, ale i některé z elektronických vymožeností této studie zanedlouho naleznou uplatnění v běžné produkci. V nedávné historii se tak několikrát stalo. V uplynulých takřka třiceti letech představil Mercedes-Benz celkem třináct vývojových prototypů automobilů budoucnosti. Prvním v řadě byl koncept Auto 2000 z roku 1981. Sérii s písmenem F na začátku a trojicí čísel začal F100 v roce 1991. Ten měl zabudován tempomat Distronic, který se o sedm let později objevil v sériové třídě S předposlední generace W220.

Není bez zajímavosti, že pohon palivovými články pro F800 Style byl naopak odvozen od malé třídy B v provedení F-Cell, která se vyrábí v malých sériích. Hybridní modul je dalším vývojem toho, který se nachází v současné S-Klasse.

Aleš Sleeper Dragoun