Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SL: Půl století slávy

Ladislav Čermák
Diskuze (11)
Jakkoliv se to zdá neuvěřitelné, tak od premiéry veleslavného Mercedesu 300 SL Gullwing uplynulo již 50 let.


Před padesáti lety se na newyorském autosalonu rozzářily reflektory a odrazily se od elegantních křivek dvou automobilů, které zanedlouho čekal vstup mezi nejvyšší elitu automobilové historie - roadsteru 190 SL a zejména kupé 300 SL, jednoho z nejoprávněnějších držitelů adjektiva „legendární“ na světě. Lidé ze všech kontinentů se doslova zamilovali do stříbrných křivek s výklopnými dveřmi a vzápětí si je i pojmenovali „Gullwing“. Vzhled nebyl jediným důvodem ke glorifikaci – neméně zajímavý byl ve své době tuhý prostorový rám s centrální nosnou rourou a zejména řadový třílitrový šestiválec s přímým vstřikováním benzínu. Ovšemže úspora paliva byla v tomto případě cosi nepatřičného, zde šlo čistě o výkon a výsledek – 215 divokých koní – rozhodně nebyl v polovině padesátých let špatný. Závodní tratě v té době pak vzdychaly obdivem při každém průjezdu závodního typu SLR.

Po deseti letech extrémně malosériové výroby nadešel čas pro nástupce – nový Mercedes-Benz 230 SL ustoupil z ryzího charakteru svého magnificentního předka a přeměnil se v civilizovaný sporťák pro každodenní provoz. Jeho řadový šestiválec 2,3 l vyvíjel 150 koní a uděloval vozu maximální rychlost 200 km/h. Do podvědomí motoristické veřejnosti se tento ušlechtilý roadster zapsal unikátním řešením střechy – kromě jednoduše ovladatelné plátěné nabídl premiérově i charakteristicky tvarovaný hard-top, jenž si brzy díky podobnosti s japonskými stavbami vysloužil alias „Pagoda“, pod kterým tento vůz znal celý svět. Přínosem tohoto modelu byl zejména důraz na bezpečnost a vnitřní prostor, což začátkem šedesátých let zdaleka nebyly samozřejmosti.

Další generace, představená v roce 1971 vydržela ve výrobě neskutečných 18 let! Jako první nabídla spektrum pohonných jednotek na výběr a další primát obstaral první vidlicový osmiválec o výkonu 200 koní, stačící k dosažení 212 km/h a zrychlení na sto za 10 sekund. Pravděpodobně největší reklamu tomuto modelu udělal proradný JR Ewing v americkém velkoseriálu Dallas. Kromě nápadně krátkého rozvoru si jej lze zapamatovat i podle charakteristické dvojice těsně u sebe umístěných stěračů.

Další dlouhověké „eselko“ vzniklo v roce 1989. Tento model dosáhl největší obliby, o čemž svědčí 180 tisíc prodaných kusů – úctyhodné číslo zejména vzhledem k nebeským prodejním cenám. Nejmarkantnějším znakem byla tentokrát prvořadá bezpečnost – na tomto nádherném autě se uplatnilo více než 20 patentů, z nichž mnohé (automaticky výsuvné ochranné oblouky při převrácení, sedadla s integrovanými tříbodovými bezpečnostními pásy, pevný rám sedadel, absorbující boční náraz) znamenaly prvenství v sériové výrobě. Dalším poznávacím znakem byla vyčerpávající paleta pohonných jednotek v nabídce, od poněkud rozšafného dvouventilového řadového třílitrového šestiválce (130 kW) pro 300 SL až po špičkový dvanáctiválcový (další premiéra) šestilitr (290 kW), posouvající model 600 SL jízdními výkony, kultivovaností i cenově na absolutní vrchol. O oblibě a nadčasovosti modelu W129 svědčí i fakt, že dosud v hojných počtech jezdí a ztratil jen málo ze své prestiže a zejména prodejní ceny.

A konečně před třemi lety, v roce 2001, se ohlásila aktuální generace stuttgartského snu, kterou jsme měli možnost testovat.

K celkovému počtu 780 tisíc prodaných double-seaterů s třícípou hvězdou významnou měrou přispěl i model SLK, jehož dosavadní generace se od roku 1996 vyrobilo a prodalo 308.000 jednotek. Více o novém SLK si můžete přečíst zde.

Ladislav Čermák
Diskuze (11)