Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Concept X-Class: Trojcípá hvězda míří mezi terénní pick-upy

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Mercedes představil 25. října 2016 ve Stockholmu nový pick-up, zatím jako dva koncepty. Očekávaná novinka je sice převlečený Nissan Navara, prostý badge-engineering se však nekoná.

Daimler má s malými náklaďáčky a pick-upy na bázi osobních vozů dlouholeté zkušenosti. Vznikaly už před druhou světovou válkou, většinou však šlo o výtvory nezávislých karosářů. Tím byl původně i 220 D série F115, který stavěli u Binze, Mercedes-Benz jej ovšem nakonec vyráběl ve své argentinské pobočce. V užitkové verzi existoval rovněž Geländewagen. Novinka je ale zcela jiná...

Míří mezi luxusní „terénní náklaďáky“, které jsou tolik populární hlavně v Severní Americe. Nakonec se nejmenuje GLT, jde o novou třídu X. Jak víme, Daimler se při vývoji spojil s partnerskou aliancí Renault-Nissan. X-Class sdílí mnohé s poslední generací Navary, tvarově je ovšem velmi svébytná, základ prozrazuje jen konec spodní linie bočních oken. Nissan představuje po Toyotě druhého největšího výrobce středně velkých vozidel této kategorie s užitečnou hmotností do jedné tuny a věnuje se jim už osm dekád, zkušeností má tedy nadmíru.

A Daimleru zrovna takové auto v portfoliu dosud chybělo... Ve Stockholmu se objevila hned dvě, bílý Stylish Explorer a Powerful Adventurer ve zlaté metalíze. Zatímco první představuje silniční specifikaci s integrovanými stupačkami a krytem nákladového prostoru, druhé je čistě off-roadovou oplastovanou verzí s předním elektrickým navijákem, pořádnými nášlapy, drapáky a nosiči na korbě. Pod kapotou mají určitě turbodiesel V6 a pohon všech kol, byl zachován i klasický tuhý žebřinový rám. Elektronický 4Matic ve špičkové verzi disponuje redukční převodovkou a uzávěrkami centrálního a zadního diferenciálu.

Stylisté vedení Gordenem Wagenerem přepracovali hlavně oba konce vozů, přidali také dominantní masku chladiče s velkým centrálním znakem automobilky. Bohužel zmizely půvabné prolisy na karoserii. Největší diskuse určitě vyvolá příď s extrémně krátkým převisem, která působí hodně asijsky, daleko více než u Nissanu aktuální generace D23. Hlavní reflektory zasahují hluboko do boků. Obě dvě verze zádě: s elipsovitým pásem LED v případě silniční, i těmi svislými začleněnými do mohutné černé mříže u teréňáku naopak překvapily příjemně.

Nejsou to tahouni určení k práci, ale auta pro volný čas a sportování, případně pro víkendové akce bohatších firem. Ale užijí je prý i farmáři, i když především jako rodinné dopravní prostředky. Prací je asi ničit nebudou, tady samozřejmě mluvíme o produkčních modelech. Koncepční „dobrodruh“ měří na výšku celých 1,90 m a používá pneumatiky rozměru 35 x 11,50, „průzkumník“ zase jezdí na dvaadvacetipalcových kolech. Používají zadní pětiprvkovou nápravu s vinutými pružinami.

Mercedes-Benz si v interiéru dal pozor na kvalitní materiály, u obou uplatnil dnes již klasické „letecké“ výdechy ventilace. Kabina silniční specifikace je vyvedena v luxusní kombinaci hnědé a bílé, žlutočerná off-roadová má zase hasicí přístroj před spolujezdcem a karbonové doplňky. Ani jedné nechybí centrální obrazovka multimediálního systému a spousta bezpečnostních systémů s kamerami a radarovými snímači.

Studie třídy X jsou samozřejmě předobrazem sériové verze, která se objeví příští rok, její prodej začne na jeho konci. Uveze až 1,1 tuny a utáhne dalších 3,5 t. O produkci se postarají barcelonský závod Nissanu a argentinská továrna Renaultu v Cordobě. To naznačuje, kam se Mercedes-Benz s novinkou chystá. Klíčový pro něj je evropský trh, pak Latinská Amerika (Argentina a Brazílie), Jižní Afrika a Austrálie spolu s Novým Zélandem. Do USA tedy zatím nemíří.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Avatar - jozephko
26. 10. 2016 16:09
Zvláštne Čudo-Judo
Taký Amarok vyzerá oproti tomuto Qasimodovi ako Vasilisa Prekrásna. :-)
Avatar - pelikoš
26. 10. 2016 15:08
Re: Rendlík do terénu?
svatá prostoto...
26. 10. 2016 12:48
Re: Tablet
Husty. Ja videl jednou v telce o psech, co slintali, kdyz se rozsvitila zarovka.
Avatar - Egi
26. 10. 2016 11:56
Re: Tablet
Já jsem za nedotykovku ve svém mercedesu rád. Podle mě nemá dotykové ovládání v autě vůbec co dělat. A nechápu, že někoho obrazovka svádí k tomu se jí dotýkat
Avatar - WinDiesel
26. 10. 2016 09:43
Re: Rendlík do terénu?
Dočkáš se woe, bude i Renault pick-up. Neklepne Tě? Šetři hochu zdraví, jsou důležitější věci.