reklama


Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

 
 

Po období intenzivní poválečné obnovy vstoupila německá automobilka Mercedes-Benz na závodní dráhy v roce 1952, kdy byl dokončen vývoj závodního vozu s označením 300 SL. Zkratka SL znamenala Super Leicht, tedy superlehký. Stříbrné šípy, jak byly tradičně německé sportovní vozy Mercedes nazývány, slavily okamžitě velké úspěchy.

Zvítězily například v závodě 24 hodin Le Mans a na mexické Carrera Panamericana. Tyto úspěchy inspirovaly amerického dovozce Mercedesů Maxe Hofmanna z New Yorku k objednání tisícovky těchto vozů pro majetné americké zákazníky. Stuttgartská automobilka připravila civilní verzi a v roce 1954 ji začala vyrábět.

Sériově vyráběné dvousedadlové sportovní kupé Mercedes–Benz 300 SL se od závodních prototypů značně lišilo. Nejviditelnější změnou byla nová maska chladiče s velkou chromovanou třícípou hvězdou a masivní nárazníky. Za předními koly přibyly velké boční otvory k odvodu vzduchu z motorového prostoru. Kola dostala chromované centrální matice, které působily sportovněji než kryty kol závodních prototypů. Klasické „puklice“ však v nabídce zůstaly. Typickým designérským prvkem se staly výrazné prolisy nad koly.

Ze závodních prototypů byl převzat lehký trubkový příhradový rám, ten však znemožňoval použití tradičního zavěšení dveří. Bylo proto ponecháno neobvyklé řešení se zakotvením dveří ve střeše. Otevřené dveře připomínaly křídla racka, proto se pro tento model vžilo označení Gullwing. Zadní části vozu dominovalo velké víko zavazadlového prostoru sahající až k nárazníkům. Prakticky celý zavazadelník byl vyplněn mohutným náhradním kolem. Vodorovné koncové svítilny měly poměrně malé rozměry a byly umístěny těsně nad nárazníky. Z dnešního hlediska to nebylo zrovna vhodné řešení, ale naštěstí se tento supersport zpravidla velmi rychle vzdálil ostatním účastníkům silničního provozu. Přístrojové desce vévodila vysoká „kaplička“ před volantem velkého průměru s rychloměrem a otáčkoměrem.

Řadový šestiválcový motor byl spolu s dalšími konstrukčními prvky převzat z reprezentační limuzíny Mercedes–Benz 300. Používal se i v kabrioletu a kupé Mercedes–Benz 300S. Pro model 300 SL však byl výrazně upraven a jako první sériový automobil na světě opatřen vstřikováním paliva s čerpadlem Bosch. Tato vstřikovací soustava byla již předtím ověřena v závodních vozech. Motor se montoval skloněný pod úhlem 40 stupňů, aby bylo možné navrhnout nízkou příď s výhodnou aerodynamikou. Tento vynikající motor byl nejen výkonný, ale i dostatečně pružný.

Na jaře roku 1957 byla výroba kupé 300 SL ukončena, ale na základě požadavků amerických zákazníků (hlavně z Kalifornie a Floridy) byla již v březnu zahájena výroba otevřených dvousedadlových vozů 300 SL Roadster. Motor, převodovka, přední náprava a brzdy byly převzaty z kupé beze změny. Křídlové dveře byly pochopitelně nahrazeny klasickými se závěsy vpředu a příhradový rám z trubek musel být snížen a zesílen. Úplně nová byla zadní náprava s vodorovně umístěnou vyrovnávací vinutou pružinou a sníženou osou kývání. Výrazně se zlepšilo vedení nápravy a průjezd zatáčkami. Nepříjemným důsledkem změn bylo výrazné zvýšení hmotnosti (1420 kg). Motor měl dostatečnou rezervu výkonu, ale při trvale vyšších rychlostech začínaly problémy s pneumatikami (normálně se montovaly 15palcové Michelin X). Proto se doporučovalo použití speciálního supersportovního obutí. Také bubnové brzdy (průměr 260 mm) se často ocitaly na mezi výkonnosti, proto byly v roce 1961 nahrazeny kotoučovými na všech kolech. Skládací plátěná střecha byla umístěna pod plechovým krytem za sedadly.

Závěrem lze konstatovat, že Mercedes 300 SL se svými nezaměnitelnými tvary, prvním sériovým využitím vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru a výbornými jízdními vlastnostmi právem zařadil mezi automobilové legendy. V anketě Auto století (Car Of The Century) byl vybrán mezi stovku nejvýznamnějších aut dvacátého století.

Hlavní technické údaje:

 Mercedes-Benz
300 SL Coupe
Mercedes-Benz
300 SL Roadster
Výroba v letech1954 – 19571957 – 1962
Počet vyrobených vozů13711858
Motorřadový 6V s rozvodem OHC
Umístění motoruvpředu podélně
Pohonzadní
Objem motoru2996 cm3 (vrtání x zdvih 85x88 mm)
Maximální výkon158 kW 158 kW
(pro USA 166 kW)
Rozvor náprav2400 mm2400 mm
Délka4530 mm4570 mm
Šířka1790 mm1790 mm
Výška1300 mm1300 mm
Pohotovostní hmotnost1295 kg1420 kg
Maximální rychlost217–265 km/hod
(podle typu převodovky)245 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,0s8,8s
Spotřeba paliva16 – 20 l/100 km17 l/100 km
Rallye Dakar 2017
Česko bude přijímat více Ukrajinců. Volají po nich průmyslníci Česko bude přijímat více Ukrajinců. Volají po nich průmyslníci

Ministerstvo zahraničí od února zvýší měsíční kvótu pro…

Světu se nedaří objevovat novou ropu. Propad cen srazil investice do průzkumu Světu se nedaří objevovat novou ropu. Propad cen srazil investice do průzkumu

Objem ropy a zemního plynu v nově objevených nalezištích…

 
 

Tapety

Mercedes–Benz 300 Automatic Mercedes–Benz 300 Automatic
Mercedes–Benz 300 SL Coupe Mercedes–Benz 300 SL Coupe
Mercedes–Benz 300 SL Mercedes–Benz 300 SL
Mercedes–Benz 300 SL Roadster Mercedes–Benz 300 SL Roadster
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video) Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video)

Dovolenou lze strávit nejrůznějšími způsoby. Příznivci…

Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy

Brabus, známý německý úpravce z Bottropu, se nevěnuje jen…

 



 
Budoucnost displejů: Budou se skrývat v dřevěném obložení!

Budoucnost displejů: Budou se skrývat v dřevěném obložení!

Dnes 18:50

Luxusní automobilky se chystají na novu skupinu zákazníků z "generace C". A ti chtějí víc než jen chrom, dřevo a kůži...




Blesk.cz

Krize farmářských trhů na Jiřáku zažehnána: Radnice je zorganizuje sama

Krize farmářských trhů na Jiřáku zažehnána: Radnice…

Vypadá to, že oblíbené farmářské trhy na náměstí Jiřího z Poděbrad nakonec žižkovská radnice bude provozovat a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Další novinka na MS? Van Basten navrhuje nájezdy místo penalt

Další novinka na MS? Van Basten navrhuje nájezdy…

Na rozšířeném mistrovství světa ve fotbale 2026 se 48 týmy by se v případě remíz mohly zápasy rozhodovat v…

Kadlec v TAK URČITĚ: Můj odchod z Frankfurtu byl asi uspěchaný

Kadlec v TAK URČITĚ: Můj odchod z Frankfurtu byl asi…

Do Sparty se vrátil za rekordních 73 milionů korun, dvěma góly pomohl porazit i slavný Inter Milán, na konci…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama