Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

 
 
31.5. 2004 Karel Haas

Po období intenzivní poválečné obnovy vstoupila německá automobilka Mercedes-Benz na závodní dráhy v roce 1952, kdy byl dokončen vývoj závodního vozu s označením 300 SL. Zkratka SL znamenala Super Leicht, tedy superlehký. Stříbrné šípy, jak byly tradičně německé sportovní vozy Mercedes nazývány, slavily okamžitě velké úspěchy.

Zvítězily například v závodě 24 hodin Le Mans a na mexické Carrera Panamericana. Tyto úspěchy inspirovaly amerického dovozce Mercedesů Maxe Hofmanna z New Yorku k objednání tisícovky těchto vozů pro majetné americké zákazníky. Stuttgartská automobilka připravila civilní verzi a v roce 1954 ji začala vyrábět.

Sériově vyráběné dvousedadlové sportovní kupé Mercedes–Benz 300 SL se od závodních prototypů značně lišilo. Nejviditelnější změnou byla nová maska chladiče s velkou chromovanou třícípou hvězdou a masivní nárazníky. Za předními koly přibyly velké boční otvory k odvodu vzduchu z motorového prostoru. Kola dostala chromované centrální matice, které působily sportovněji než kryty kol závodních prototypů. Klasické „puklice“ však v nabídce zůstaly. Typickým designérským prvkem se staly výrazné prolisy nad koly.

Ze závodních prototypů byl převzat lehký trubkový příhradový rám, ten však znemožňoval použití tradičního zavěšení dveří. Bylo proto ponecháno neobvyklé řešení se zakotvením dveří ve střeše. Otevřené dveře připomínaly křídla racka, proto se pro tento model vžilo označení Gullwing. Zadní části vozu dominovalo velké víko zavazadlového prostoru sahající až k nárazníkům. Prakticky celý zavazadelník byl vyplněn mohutným náhradním kolem. Vodorovné koncové svítilny měly poměrně malé rozměry a byly umístěny těsně nad nárazníky. Z dnešního hlediska to nebylo zrovna vhodné řešení, ale naštěstí se tento supersport zpravidla velmi rychle vzdálil ostatním účastníkům silničního provozu. Přístrojové desce vévodila vysoká „kaplička“ před volantem velkého průměru s rychloměrem a otáčkoměrem.

Řadový šestiválcový motor byl spolu s dalšími konstrukčními prvky převzat z reprezentační limuzíny Mercedes–Benz 300. Používal se i v kabrioletu a kupé Mercedes–Benz 300S. Pro model 300 SL však byl výrazně upraven a jako první sériový automobil na světě opatřen vstřikováním paliva s čerpadlem Bosch. Tato vstřikovací soustava byla již předtím ověřena v závodních vozech. Motor se montoval skloněný pod úhlem 40 stupňů, aby bylo možné navrhnout nízkou příď s výhodnou aerodynamikou. Tento vynikající motor byl nejen výkonný, ale i dostatečně pružný.

Na jaře roku 1957 byla výroba kupé 300 SL ukončena, ale na základě požadavků amerických zákazníků (hlavně z Kalifornie a Floridy) byla již v březnu zahájena výroba otevřených dvousedadlových vozů 300 SL Roadster. Motor, převodovka, přední náprava a brzdy byly převzaty z kupé beze změny. Křídlové dveře byly pochopitelně nahrazeny klasickými se závěsy vpředu a příhradový rám z trubek musel být snížen a zesílen. Úplně nová byla zadní náprava s vodorovně umístěnou vyrovnávací vinutou pružinou a sníženou osou kývání. Výrazně se zlepšilo vedení nápravy a průjezd zatáčkami. Nepříjemným důsledkem změn bylo výrazné zvýšení hmotnosti (1420 kg). Motor měl dostatečnou rezervu výkonu, ale při trvale vyšších rychlostech začínaly problémy s pneumatikami (normálně se montovaly 15palcové Michelin X). Proto se doporučovalo použití speciálního supersportovního obutí. Také bubnové brzdy (průměr 260 mm) se často ocitaly na mezi výkonnosti, proto byly v roce 1961 nahrazeny kotoučovými na všech kolech. Skládací plátěná střecha byla umístěna pod plechovým krytem za sedadly.

Závěrem lze konstatovat, že Mercedes 300 SL se svými nezaměnitelnými tvary, prvním sériovým využitím vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru a výbornými jízdními vlastnostmi právem zařadil mezi automobilové legendy. V anketě Auto století (Car Of The Century) byl vybrán mezi stovku nejvýznamnějších aut dvacátého století.

Hlavní technické údaje:

 Mercedes-Benz
300 SL Coupe
Mercedes-Benz
300 SL Roadster
Výroba v letech1954 – 19571957 – 1962
Počet vyrobených vozů13711858
Motorřadový 6V s rozvodem OHC
Umístění motoruvpředu podélně
Pohonzadní
Objem motoru2996 cm3 (vrtání x zdvih 85x88 mm)
Maximální výkon158 kW 158 kW
(pro USA 166 kW)
Rozvor náprav2400 mm2400 mm
Délka4530 mm4570 mm
Šířka1790 mm1790 mm
Výška1300 mm1300 mm
Pohotovostní hmotnost1295 kg1420 kg
Maximální rychlost217–265 km/hod
(podle typu převodovky)245 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,0s8,8s
Spotřeba paliva16 – 20 l/100 km17 l/100 km
Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

 
 

Tapety

Mercedes–Benz 300 Automatic Mercedes–Benz 300 Automatic
Mercedes–Benz 300 SL Coupe Mercedes–Benz 300 SL Coupe
Mercedes–Benz 300 SL Mercedes–Benz 300 SL
Mercedes–Benz 300 SL Roadster Mercedes–Benz 300 SL Roadster
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video) Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video)

Dovolenou lze strávit nejrůznějšími způsoby. Příznivci…

Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy

Brabus, známý německý úpravce z Bottropu, se nevěnuje jen…

 



 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana, návrat si rozmyslel

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana,…

Útočník Zlatan Ibrahimovic na letním mistrovství světa za Švédsko nenastoupí. Účast bývalého kapitána a…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…