Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

Mercedes–Benz 300 SL - Superlehká okřídlená legenda

 
 

Po období intenzivní poválečné obnovy vstoupila německá automobilka Mercedes-Benz na závodní dráhy v roce 1952, kdy byl dokončen vývoj závodního vozu s označením 300 SL. Zkratka SL znamenala Super Leicht, tedy superlehký. Stříbrné šípy, jak byly tradičně německé sportovní vozy Mercedes nazývány, slavily okamžitě velké úspěchy.

Zvítězily například v závodě 24 hodin Le Mans a na mexické Carrera Panamericana. Tyto úspěchy inspirovaly amerického dovozce Mercedesů Maxe Hofmanna z New Yorku k objednání tisícovky těchto vozů pro majetné americké zákazníky. Stuttgartská automobilka připravila civilní verzi a v roce 1954 ji začala vyrábět.

Sériově vyráběné dvousedadlové sportovní kupé Mercedes–Benz 300 SL se od závodních prototypů značně lišilo. Nejviditelnější změnou byla nová maska chladiče s velkou chromovanou třícípou hvězdou a masivní nárazníky. Za předními koly přibyly velké boční otvory k odvodu vzduchu z motorového prostoru. Kola dostala chromované centrální matice, které působily sportovněji než kryty kol závodních prototypů. Klasické „puklice“ však v nabídce zůstaly. Typickým designérským prvkem se staly výrazné prolisy nad koly.

Ze závodních prototypů byl převzat lehký trubkový příhradový rám, ten však znemožňoval použití tradičního zavěšení dveří. Bylo proto ponecháno neobvyklé řešení se zakotvením dveří ve střeše. Otevřené dveře připomínaly křídla racka, proto se pro tento model vžilo označení Gullwing. Zadní části vozu dominovalo velké víko zavazadlového prostoru sahající až k nárazníkům. Prakticky celý zavazadelník byl vyplněn mohutným náhradním kolem. Vodorovné koncové svítilny měly poměrně malé rozměry a byly umístěny těsně nad nárazníky. Z dnešního hlediska to nebylo zrovna vhodné řešení, ale naštěstí se tento supersport zpravidla velmi rychle vzdálil ostatním účastníkům silničního provozu. Přístrojové desce vévodila vysoká „kaplička“ před volantem velkého průměru s rychloměrem a otáčkoměrem.

Řadový šestiválcový motor byl spolu s dalšími konstrukčními prvky převzat z reprezentační limuzíny Mercedes–Benz 300. Používal se i v kabrioletu a kupé Mercedes–Benz 300S. Pro model 300 SL však byl výrazně upraven a jako první sériový automobil na světě opatřen vstřikováním paliva s čerpadlem Bosch. Tato vstřikovací soustava byla již předtím ověřena v závodních vozech. Motor se montoval skloněný pod úhlem 40 stupňů, aby bylo možné navrhnout nízkou příď s výhodnou aerodynamikou. Tento vynikající motor byl nejen výkonný, ale i dostatečně pružný.

Na jaře roku 1957 byla výroba kupé 300 SL ukončena, ale na základě požadavků amerických zákazníků (hlavně z Kalifornie a Floridy) byla již v březnu zahájena výroba otevřených dvousedadlových vozů 300 SL Roadster. Motor, převodovka, přední náprava a brzdy byly převzaty z kupé beze změny. Křídlové dveře byly pochopitelně nahrazeny klasickými se závěsy vpředu a příhradový rám z trubek musel být snížen a zesílen. Úplně nová byla zadní náprava s vodorovně umístěnou vyrovnávací vinutou pružinou a sníženou osou kývání. Výrazně se zlepšilo vedení nápravy a průjezd zatáčkami. Nepříjemným důsledkem změn bylo výrazné zvýšení hmotnosti (1420 kg). Motor měl dostatečnou rezervu výkonu, ale při trvale vyšších rychlostech začínaly problémy s pneumatikami (normálně se montovaly 15palcové Michelin X). Proto se doporučovalo použití speciálního supersportovního obutí. Také bubnové brzdy (průměr 260 mm) se často ocitaly na mezi výkonnosti, proto byly v roce 1961 nahrazeny kotoučovými na všech kolech. Skládací plátěná střecha byla umístěna pod plechovým krytem za sedadly.

Závěrem lze konstatovat, že Mercedes 300 SL se svými nezaměnitelnými tvary, prvním sériovým využitím vstřikování paliva u čtyřtaktního motoru a výbornými jízdními vlastnostmi právem zařadil mezi automobilové legendy. V anketě Auto století (Car Of The Century) byl vybrán mezi stovku nejvýznamnějších aut dvacátého století.

Hlavní technické údaje:

 Mercedes-Benz
300 SL Coupe
Mercedes-Benz
300 SL Roadster
Výroba v letech1954 – 19571957 – 1962
Počet vyrobených vozů13711858
Motorřadový 6V s rozvodem OHC
Umístění motoruvpředu podélně
Pohonzadní
Objem motoru2996 cm3 (vrtání x zdvih 85x88 mm)
Maximální výkon158 kW 158 kW
(pro USA 166 kW)
Rozvor náprav2400 mm2400 mm
Délka4530 mm4570 mm
Šířka1790 mm1790 mm
Výška1300 mm1300 mm
Pohotovostní hmotnost1295 kg1420 kg
Maximální rychlost217–265 km/hod
(podle typu převodovky)245 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,0s8,8s
Spotřeba paliva16 – 20 l/100 km17 l/100 km
Brusel se bojí fúze Bayeru a Monsanta, může poškodit trh se semeny a pesticidy Brusel se bojí fúze Bayeru a Monsanta, může poškodit trh se semeny a pesticidy

Evropská komise zahájila hloubkovou prověrku plánovaného…

Nemají na jídlo, ničí je exekuce. V Česku roste armáda předlužených důchodců Nemají na jídlo, ničí je exekuce. V Česku roste armáda předlužených důchodců

Bezmála 88 tisíc českých seniorů má v současné době…

Podívejte se na život v komunismu. Tentokrát jen v muzeu Podívejte se na život v komunismu. Tentokrát jen v muzeu

Pražské Muzeum komunismu se v nové expozici zaměřilo na…

Akcie, měny & názory Jana Mihulky: Neslábnoucí lesk žlutého kovu Akcie, měny & názory Jana Mihulky: Neslábnoucí lesk žlutého kovu

Sílící přesvědčení o tom, že akciové trhy jsou překoupené…

 
 

Tapety

Mercedes–Benz 300 Automatic Mercedes–Benz 300 Automatic
Mercedes–Benz 300 SL Coupe Mercedes–Benz 300 SL Coupe
Mercedes–Benz 300 SL Mercedes–Benz 300 SL
Mercedes–Benz 300 SL Roadster Mercedes–Benz 300 SL Roadster
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 



Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video) Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video)

Dovolenou lze strávit nejrůznějšími způsoby. Příznivci…

Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy

Brabus, známý německý úpravce z Bottropu, se nevěnuje jen…

 



 
McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

Dnes 18:53

Napodruhé už se aukce kultovního závoďáku s bohatou historií uskutečnila a nejvyšší příhoz přesáhl tři sta milionů korun. Vzhledem k vzácnosti vozu to ale nikoho nepřekvapilo.




Blesk.cz

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním pomáhaly počítače

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním…

V 70. letech minulého století stála rozrůstající se Praha před další výzvou. V rámci vzniku Městského okruhu…

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se chystá za knipl jednoho z největších letadel

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se…

Eva (31) z nizozemského Haarlemu je další pilotní hvězdou instagramového nebe. Sympatická blondýnka svým…

 

iSport.cz

Celtic padl v Astaně, přesto slaví skotský rekord a postup do Ligy mistrů

Celtic padl v Astaně, přesto slaví skotský rekord a…

SOUHRN | Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v odvetě 4. předkola Ligy mistrů v Astaně 3:4, vzhledem k domácí…

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se Schickem, řekl Jarolím

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se…

Už není cesty zpět. České fotbalisty čekají dva klíčové zápasy kvalifikace  MS 2018 v Rusku, když doma přivítají…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…