Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministři V4 se shodli, že kontroly dieselů VW budou asi nepovinné

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
V Česku a dalších zemích visegrádské čtyřky (V4) budou velmi pravděpodobně nepovinné servisní prohlídky vozů s dieselovými motory koncernu VW, které umožňují obcházet emisní měření.

Koncern by ale měl do servisů k opravě přimět nejméně 80 procent dotčených automobilů. Po dnešním jednání s ministry dopravy členských států V4 to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V Česku jezdí zhruba 150.000 vozů, kterých se problém týká.

Podle ministra je však na VW, Škodě a dalších koncernových značkách, jaký přístup při zvaní motoristů do servisů zvolí. "Měly by jim nabídnout nějakou formu kompenzace," podotkl ministr s tím, že většina kontrol by se měla uskutečnit ve druhé polovině letošního roku. Zmínil i možnost, že by se tak mohlo dít v rámci pravidelných kontrol, kdy auta stejně do servisu musí. Ve hře je i možnost, že by automobilky hradily postiženým i cestu do servisu. Ťok již dříve uvedl, že ČR nemá k povinnému svolání vozů k opravě dostatečný právní rámec. Kontrola by měla být povinná například v Německu.

"Příprava servisního opatření nadále probíhá, zatím k němu ale nemůžeme sdělit žádné podrobnosti," řekl dnes ČTK mluvčí Škody Jozef Baláž.

Svolávací akce by měla podle dřívějších informací Škody Auto začít v březnu. Jako první mají přijít na řadu vozy s motorem 2,0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídící jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly v servisech upravovat vozy 1,2 TDI.

Skandál vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že její turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídící jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Podle ministra Ťoka čeká automobilky oprava asi 1200 různých softwarů. "Rozumíme technickému rozměru toho problému, ale je potřeba jej vysvětlit veřejnosti," dodal s tím, že ministři se shodli na tom, že by koncern měl své zákazníky více informovat.

Tyto vozy s motorem typu EA189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají, celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
12. 1. 2016 10:07
Re: ....budou asi nepovinné
Pokud jde o zabránění opakování, jak jsem napsal, pak právě musíš zjistit, jak je možné, že to homologací prošlo. Nemůžeš se spoléhat na to, že výrobce bude čestný, schopný, neudělá chybu atd. Jinak je homologace pro parádu. Celá pointa podobných procesů je ověření, že produkt plní požadavky.

Otázka však je, jestli skutečně něco porušuje. Nebo jestli jen udělali něco, co dělat neměli, ale ve skutečnosti to zakázané není a stávající procesy to neodhalí. Pak se na ně můžeme akorát mračit a dělat ty ty ty. A i když porušovat bude, bude se muset poměřit dopad (různých variant) zásahu s nic neděláním, pokud jde o již prodané vozy (zákaz prodeje problém není). To není jako kdyby auta plnící Euro 1 nesměla na silnice.

Čistě z technického hlediska, pokud je ve hře nějaká certifikační autorita, tak je tvou povinností jako výrobce dodat podklady a za jejich správnost jsi zodpovědný. Tedy naměřit emise, upravit hodnoty a odevzdat je, to je špatně. Ale navrhnout produkt tak, že se za určitých podmínek chová tak a za jiných jinak... to je součást technického řešení, které se snažíš homologovat (a na tomhle principu fungují moderní systémy řízení emisí). Pokud je v normě díra a stávající testy to neodhalí, tak to není tvůj problém. Bavíme se o technických normách.

Je to prakticky stejná situace, jako když si zákazník stěžuje, že jsem mu dodal něco jiného, než chtěl. Je rozdíl, jestli si objednal něco jiného, než chtěl, nebo jestli jsem mu dodal něco jiného, než si objednal. Z toho se odvíjí, kdo nápravu zaplatí.

Jsou odvětví, kde se počítá s tím, že se schválí něco závadného, a existuje možnost zakázat provoz a donutit provozovatele k nápravě (a to i na jeho náklady). V automobilovém průmyslu, pokud vím, takhle striktní režim nefunguje - bič na výrobce mají, ale na provozovatele ne.
11. 1. 2016 21:08
Re: ....budou asi nepovinné
A oni se různé produkty nestahují z trhu,pokud porušují normy,homologaci?
Proč by měla být na toto vyjímka?
Než na homologaci je třeba se podívat na výrobce.
Jak je možné,že někdo někoho podvede?Je vinen podvedený?Hlavní vinu nese snad podvodník,nebo ne?Já doufám že ano.
11. 1. 2016 19:25
Re: ....budou asi nepovinné
A existuje nějaký zákon nebo vyhláška, která umožňuje zakázat provoz vozu, který byl prodán homologovaný a úspěšně projde technickou a emisní kontrolou (za předpokladu, že kontrola funguje, což je v ČR spíš fikce)? Pokud ne, tak je na politicích, jestli něco takového vytvoří. A jak jsem napsal na začátku této kauzy, politici typicky nemají vůli jít proti voličům (čím blíže volbám, tím méně). Takže pravděpodobně váží, jestli si tím udělají víc přátel, nebo nepřátel.

Co se stalo se stalo. Pokud chceš zabránit opakování, tak se musíš podívat na proces homologace. Jak je možné, že to někdo pustil do provozu (pokud se něco takového nemá dělat)? To je ta otázka. Přirovnání k závadným hračkám spíš ukazuje nepochopení problematiky.
11. 1. 2016 16:41
Re: ....budou asi nepovinné
Tok je uplny mimon. Nechapu jak o tomto muze vubec ministr rozhodovat, kdyz jsou na to zakony, vyhlasky, homologace.
Jsem zvedav, az se sem zacnou dovazet jedovate cinkse hracky a pak nekdo rekne, Ono o nic vlastne vubec nejde. Tak to ted nechame a priste at se to neopakuje >:D Stat totalne selhava :no:
11. 1. 2016 15:59
Re: ....budou asi nepovinné
Tak Ťok neřekne nic,pokud mu to nenakáže jeho vůdce. >:D