Mirrow Provocator: Čtyřmístný Smart podle Rusů chce do prodeje
Ruská společnost MirrowCars by ráda vstoupila do automobilového světa. Pracuje na revolučním miniautě Mirrow Provocater, které se chce postavit vozům Smart. Provocater má vstoupit do výroby, více se o projektu z dílny Aleksandra Malyševa máme dozvědět ještě letos.
Mirrow Provocater je pouze 2.695 mm dlouhým autem, které však pojme čtyři osoby i jejich zavazadla. Dostatek vnitřního prostoru umožňuje výška auta – Provocator je vysoký 2.045 mm. Místu uvnitř navíc pomáhá i šířka 1.980 mm (bez zrcátek).
Interiér se inspiroval u dopravních letadel – sedadla jsou umístěna u krajů kabiny, zatímco uprostřed mezi nimi zůstává široká ulička. Ta zároveň slouží jako zavazadlový prostor – mohou zde být uložena i rozměrná zavazadla jako lyže nebo kola. Jak se v takovém případě bude nastupovat dovnitř, autoři neuvádí. Pouze tvrdí, že při použití běžných kufrů ulička nadále nabízí dostatek prostoru pro pohyb posádky.
Zajímavostí jsou dveře – nastupuje se těmi rozměrnými vzadu, které jsou 170 cm vysoké a 60 cm široké. Naopak ty boční jsou pouze nouzové pro případ nehody – jsou malé a umístěny vysoko.
Řešení s vysokými prahy mělo jediný cíl – zajistit co nejvyšší pevnost karoserie. To se podle Rusů povedlo, protože Provocater má nabídnout obdobnou tuhost jako závodní auta s bezpečnostní klecí. Základem vozu je totiž jakási ocelová klec, kterou mohou doplnit odnímatelné polymerové díly. Tvůrci Provocateru chtějí nabídnout i „otevřenou“ verzi s otvory v karoserii a bez bočních skel, která bude určena pro tropické oblasti.
Provocator je navržen tak, aby umožnil zástavbu různých pohonných jednotek. Ze spalovacích motorů je nejpravděpodobnější užití tříválce (je jedno, zda zážehového či vznětového), a to až o objemu 1,5 litru. Vedle manuálu bude jednotka spolupracovat i s automatem.
Pod podlahou kabiny je ale dostatek místa i pro akumulátor, a tak Provocater může být i hybridem, případně elektromobilem. Podle autorů se sem vejde tolik baterií, že by Provocater v čistě elektrické verzi mohl ujet 350 až 400 kilometrů. Ve výbavě se počítá s klimatizací, multimediálním systémem, xenony nebo tempomatem.
Výroba auta má být velice levná, a to díky speciální konstrukci a užití levných materiálů. Díky tomu by se maloobchodní cena Provocateru mohla pohybovat kolem 3.500 a 4.500 eur, což je v přepočtu pouhých 94.500 až 121.500 Kč. Díky použití elektrického pohonu by se navíc zákazníci mohli ve vybraných zemích dočkat i dalších benefitů.
Autoři chtějí Mirrow Provocater skutečně vyrábět. Datum vstupu na trh, finální konfiguraci nebo definitivní cenu se máme dozvědět ještě během letošního roku. Projekt zní opravdu dobře, papír ale snese vše, a tak se nechme překvapit, co z Provocateru nakonec bude. Navíc si nemůžeme pomoci, ale Provocater nám až příliš připomíná projekt městského vozítka od Gordona Murraye…