Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme: Mitsubishi Fuso Canter - Rozsáhlé úpravy

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Když něco dělat, tak od podlahy – řekli si u Mitsubishi a s přechodem na Euro 5 upravili celý užitkový automobil.

Vozidlo Canter v evropské verzi vstupuje na trh s novým pohonným řetězcem a úpravami, které toto nenáročné vozidlo učinily ještě výkonnějším dělníkem.

Motorická rošáda

Oba dosavadní agregáty se zdvihovým objemem 3,0 a 4,9 l nahradil jediný čtyřválcový vznětový motor 3.0. Třílitr díky třem výkonovým verzím (96, 107 a 129 kW) pokrývá celou řadu modelů Canter s celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t.

Základem nové pohonné jednotky je moderní dlouhozdvihová konstrukce (vrtání x zdvih 95,8 x 104 mm) s ventilovým rozvodem DOHC, vstřikováním common rail a čtyřmi ventily pro každý válec. Přeplňování se děje turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.

U obou verzí s nižším výkonem „čistí“ výfukové plyny kombinace recirkulování ochlazovaných výfukových plynů (AGR), oxidačního katalyzátoru a filtru pevných částic. V nejvýkonnějším provedení je doplňuje filtr pevných částic a technika SCR s AdBlue. Její zásoba 12 l vystačí na ujetí až 8000 km, takže typický provozovatel vozidla Canter musí při průměrném ročním počtu ujetých kilometrů AdBlue doplňovat jen každé tři měsíce. O stavu roztoku močoviny v nádrži informuje řidiče ukazatel v přístrojové desce.

Důraz na hospodárnost

Díky novému hnacímu řetězci lze v porovnání s předcházející generací očekávat (v závislosti na jízdních a provozních podmínkách) úsporu paliva 5-8 %. Tento výsledek potvrdily náročné testy odpovídající praktickému provozu. Za dosaženým zlepšením hospodárnosti stojí optimalizace hnacího řetězce s harmonickým odstupňováním převodovky.

Kladný vliv na spotřebu má rovněž široký rozsah otáček, v němž je nyní k dispozici maximální točivý moment. Dnes tak často preferovaný „downsizing“ (dosahování stejného nebo i vyššího výkonu u motorů s nižším zdvihovým objemem) zde představuje zmenšení zdvihového objemu ze 4,9 l na 3,0 l. V praxi to znamená i větší účinnost díky menšímu tření i objemu ve vstřikovací soustavě a nižší hmotnosti motoru. Standardně montovaná motorová brzda navíc šetří třecí segmenty. Menší rozsahy servisních prohlídek snižují náklady na údržbu přibližně o pětinu.

Šest stupňů pro každého

Všechna vozidla Canter poprvé disponují šestistupňovou mechanickou převodovkou, dosud bylo toto ústrojí vyhrazeno nejsilnějšímu třílitru a objemnější jednotce. Ta se vyznačuje nízkou hmotností a snadným i přesným řazením. Vzhledem ke změněnému schématu leží nyní první a druhý převodový stupeň proti sobě.

Na základě nového odstupňování převodových stupňů a vysokého točivého momentu v širším spektru otáček mohl být zvolen vesměs delší stálý poměr. Tím se snížily otáčky, klesla spotřeba paliva při vyšší rychlosti a zmenšilo se zatížení životního prostředí emisemi. Zákazníci mají u téměř všech modelů Canter na výběr mezi třemi různými stálými převody.

Ušetřené kilogramy

Nový motor Euro 5 má nižší hmotnost než předchozí Euro 4. Kromě motoru a převodovky se lehkou konstrukcí vyznačuje také palivová nádrž z plastu. U modelů s celkovou hmotností 3,5 t nahradil rezervní kolo systém „Premium Seal“. Tato a další opatření pro snížení hmotnosti přinesla nárůst užitečné hmotnosti u všech modelových variant.

Nový model 3,5 t se standardní kabinou (3S13) má proti předchůdci užitečnou hmotnost dokonce o 180 kg vyšší. Ve výsledku váží například Fuso Canter s celkovou hmotností 7,5 t včetně řidiče a palivové nádrže naplněné z 90 % jen 2480 kg. Díky tomu je k dispozici 5020 kg (o 100 kg více než u předešlé generace) pro nástavbu a náklad, což představuje rekord v této hmotnostní kategorii.

EEV již příští rok

Fuso Canter se bude od jara 2010 dodávat s motory EEV. Proti už tak přísným limitům Euro 5 znamená přísnější norma další snížení emisí pevných částic, a to o jednu třetinu. Fuso Canter je tedy nejlépe připraven i pro teprve připravované nejstriktnější ekologické předpisy.

Dobré zůstává

Canter je stále jako jediné nákladní vozidlo ve své třídě k dispozici se dvěma různými šířkami kabiny 1995 mm (řada C - Comfort) a 1695 mm (řada S - Standard). Obě verze lze objednat také jako dvojitou kabinu. Fuso Canter se dodává ve čtyřech hmotnostních třídách s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t.

Záruka a termíny dodání

Důvěru v techniku dokládá také dlouhodobá záruka 3 roky, respektive 100 000 km pro všechny modely. Pokud by se navzdory všem očekáváním objevil nějaký problém, zastupuje značku Fuso více než 900 servisních partnerů ve 33 evropských zemích.

Nové Fuso Canter Euro 5 se na trh uvede postupně. K dispozici jsou obě verze s nižším výkonem a v únoru 2010 završí nabídku nejvýkonnější provedení s motorem 129 kW.

PARAMETRY NOVÉHO MOTORU 3,0 L
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500, 107/3500, 129/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/1300-3000, 370/1600-2600, 430/1600-2800

Ladislav Černý
Diskuze (0)