Představujeme: Mitsubishi Fuso Canter - Rozsáhlé úpravy

Představujeme: Mitsubishi Fuso Canter - Rozsáhlé úpravy

 
 
3.11. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Když něco dělat, tak od podlahy – řekli si u Mitsubishi a s přechodem na Euro 5 upravili celý užitkový automobil.

Vozidlo Canter v evropské verzi vstupuje na trh s novým pohonným řetězcem a úpravami, které toto nenáročné vozidlo učinily ještě výkonnějším dělníkem.

Motorická rošáda

Oba dosavadní agregáty se zdvihovým objemem 3,0 a 4,9 l nahradil jediný čtyřválcový vznětový motor 3.0. Třílitr díky třem výkonovým verzím (96, 107 a 129 kW) pokrývá celou řadu modelů Canter s celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t. Základem nové pohonné jednotky je moderní dlouhozdvihová konstrukce (vrtání x zdvih 95,8 x 104 mm) s ventilovým rozvodem DOHC, vstřikováním common rail a čtyřmi ventily pro každý válec. Přeplňování se děje turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. U obou verzí s nižším výkonem „čistí“ výfukové plyny kombinace recirkulování ochlazovaných výfukových plynů (AGR), oxidačního katalyzátoru a filtru pevných částic. V nejvýkonnějším provedení je doplňuje filtr pevných částic a technika SCR s AdBlue. Její zásoba 12 l vystačí na ujetí až 8000 km, takže typický provozovatel vozidla Canter musí při průměrném ročním počtu ujetých kilometrů AdBlue doplňovat jen každé tři měsíce. O stavu roztoku močoviny v nádrži informuje řidiče ukazatel v přístrojové desce.

Důraz na hospodárnost

Díky novému hnacímu řetězci lze v porovnání s předcházející generací očekávat (v závislosti na jízdních a provozních podmínkách) úsporu paliva 5-8 %. Tento výsledek potvrdily náročné testy odpovídající praktickému provozu. Za dosaženým zlepšením hospodárnosti stojí optimalizace hnacího řetězce s harmonickým odstupňováním převodovky. Kladný vliv na spotřebu má rovněž široký rozsah otáček, v němž je nyní k dispozici maximální točivý moment. Dnes tak často preferovaný „downsizing“ (dosahování stejného nebo i vyššího výkonu u motorů s nižším zdvihovým objemem) zde představuje zmenšení zdvihového objemu ze 4,9 l na 3,0 l. V praxi to znamená i větší účinnost díky menšímu tření i objemu ve vstřikovací soustavě a nižší hmotnosti motoru. Standardně montovaná motorová brzda navíc šetří třecí segmenty. Menší rozsahy servisních prohlídek snižují náklady na údržbu přibližně o pětinu.

Šest stupňů pro každého

Všechna vozidla Canter poprvé disponují šestistupňovou mechanickou převodovkou, dosud bylo toto ústrojí vyhrazeno nejsilnějšímu třílitru a objemnější jednotce. Ta se vyznačuje nízkou hmotností a snadným i přesným řazením. Vzhledem ke změněnému schématu leží nyní první a druhý převodový stupeň proti sobě. Na základě nového odstupňování převodových stupňů a vysokého točivého momentu v širším spektru otáček mohl být zvolen vesměs delší stálý poměr. Tím se snížily otáčky, klesla spotřeba paliva při vyšší rychlosti a zmenšilo se zatížení životního prostředí emisemi. Zákazníci mají u téměř všech modelů Canter na výběr mezi třemi různými stálými převody.

Ušetřené kilogramy

Nový motor Euro 5 má nižší hmotnost než předchozí Euro 4. Kromě motoru a převodovky se lehkou konstrukcí vyznačuje také palivová nádrž z plastu. U modelů s celkovou hmotností 3,5 t nahradil rezervní kolo systém „Premium Seal“. Tato a další opatření pro snížení hmotnosti přinesla nárůst užitečné hmotnosti u všech modelových variant. Nový model 3,5 t se standardní kabinou (3S13) má proti předchůdci užitečnou hmotnost dokonce o 180 kg vyšší. Ve výsledku váží například Fuso Canter s celkovou hmotností 7,5 t včetně řidiče a palivové nádrže naplněné z 90 % jen 2480 kg. Díky tomu je k dispozici 5020 kg (o 100 kg více než u předešlé generace) pro nástavbu a náklad, což představuje rekord v této hmotnostní kategorii.

EEV již příští rok

Fuso Canter se bude od jara 2010 dodávat s motory EEV. Proti už tak přísným limitům Euro 5 znamená přísnější norma další snížení emisí pevných částic, a to o jednu třetinu. Fuso Canter je tedy nejlépe připraven i pro teprve připravované nejstriktnější ekologické předpisy.

Dobré zůstává

Canter je stále jako jediné nákladní vozidlo ve své třídě k dispozici se dvěma různými šířkami kabiny 1995 mm (řada C - Comfort) a 1695 mm (řada S - Standard). Obě verze lze objednat také jako dvojitou kabinu. Fuso Canter se dodává ve čtyřech hmotnostních třídách s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t.

Záruka a termíny dodání

Důvěru v techniku dokládá také dlouhodobá záruka 3 roky, respektive 100 000 km pro všechny modely. Pokud by se navzdory všem očekáváním objevil nějaký problém, zastupuje značku Fuso více než 900 servisních partnerů ve 33 evropských zemích. Nové Fuso Canter Euro 5 se na trh uvede postupně. K dispozici jsou obě verze s nižším výkonem a v únoru 2010 završí nabídku nejvýkonnější provedení s motorem 129 kW.

PARAMETRY NOVÉHO MOTORU 3,0 L
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500, 107/3500, 129/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/1300-3000, 370/1600-2600, 430/1600-2800
Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce

Z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu úspěšně odstartovala…

Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Fuso eCanter v sériovém provedení zamířilo k prvnímu dopravci Fuso eCanter v sériovém provedení zamířilo k prvnímu dopravci

Fuso, patřící pod křídla koncernu Daimler AG, na konci…

Daimler zahájil výrobu Fuso eCanter v Evropě Daimler zahájil výrobu Fuso eCanter v Evropě

Fuso, patřící pod křídla koncernu Daimler AG, na konci…

 



 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid, Erat je lídr

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid,…

Zbyněk Michálek byl smířený s tím, že si v reprezentaci nezahraje. Mihla se i myšlenka: Není to definitivní…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…