Představujeme: Mitsubishi Fuso Canter - Rozsáhlé úpravy

Představujeme: Mitsubishi Fuso Canter - Rozsáhlé úpravy

 
 
3.11. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Když něco dělat, tak od podlahy – řekli si u Mitsubishi a s přechodem na Euro 5 upravili celý užitkový automobil.

Vozidlo Canter v evropské verzi vstupuje na trh s novým pohonným řetězcem a úpravami, které toto nenáročné vozidlo učinily ještě výkonnějším dělníkem.

Motorická rošáda

Oba dosavadní agregáty se zdvihovým objemem 3,0 a 4,9 l nahradil jediný čtyřválcový vznětový motor 3.0. Třílitr díky třem výkonovým verzím (96, 107 a 129 kW) pokrývá celou řadu modelů Canter s celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t. Základem nové pohonné jednotky je moderní dlouhozdvihová konstrukce (vrtání x zdvih 95,8 x 104 mm) s ventilovým rozvodem DOHC, vstřikováním common rail a čtyřmi ventily pro každý válec. Přeplňování se děje turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. U obou verzí s nižším výkonem „čistí“ výfukové plyny kombinace recirkulování ochlazovaných výfukových plynů (AGR), oxidačního katalyzátoru a filtru pevných částic. V nejvýkonnějším provedení je doplňuje filtr pevných částic a technika SCR s AdBlue. Její zásoba 12 l vystačí na ujetí až 8000 km, takže typický provozovatel vozidla Canter musí při průměrném ročním počtu ujetých kilometrů AdBlue doplňovat jen každé tři měsíce. O stavu roztoku močoviny v nádrži informuje řidiče ukazatel v přístrojové desce.

Důraz na hospodárnost

Díky novému hnacímu řetězci lze v porovnání s předcházející generací očekávat (v závislosti na jízdních a provozních podmínkách) úsporu paliva 5-8 %. Tento výsledek potvrdily náročné testy odpovídající praktickému provozu. Za dosaženým zlepšením hospodárnosti stojí optimalizace hnacího řetězce s harmonickým odstupňováním převodovky. Kladný vliv na spotřebu má rovněž široký rozsah otáček, v němž je nyní k dispozici maximální točivý moment. Dnes tak často preferovaný „downsizing“ (dosahování stejného nebo i vyššího výkonu u motorů s nižším zdvihovým objemem) zde představuje zmenšení zdvihového objemu ze 4,9 l na 3,0 l. V praxi to znamená i větší účinnost díky menšímu tření i objemu ve vstřikovací soustavě a nižší hmotnosti motoru. Standardně montovaná motorová brzda navíc šetří třecí segmenty. Menší rozsahy servisních prohlídek snižují náklady na údržbu přibližně o pětinu.

Šest stupňů pro každého

Všechna vozidla Canter poprvé disponují šestistupňovou mechanickou převodovkou, dosud bylo toto ústrojí vyhrazeno nejsilnějšímu třílitru a objemnější jednotce. Ta se vyznačuje nízkou hmotností a snadným i přesným řazením. Vzhledem ke změněnému schématu leží nyní první a druhý převodový stupeň proti sobě. Na základě nového odstupňování převodových stupňů a vysokého točivého momentu v širším spektru otáček mohl být zvolen vesměs delší stálý poměr. Tím se snížily otáčky, klesla spotřeba paliva při vyšší rychlosti a zmenšilo se zatížení životního prostředí emisemi. Zákazníci mají u téměř všech modelů Canter na výběr mezi třemi různými stálými převody.

Ušetřené kilogramy

Nový motor Euro 5 má nižší hmotnost než předchozí Euro 4. Kromě motoru a převodovky se lehkou konstrukcí vyznačuje také palivová nádrž z plastu. U modelů s celkovou hmotností 3,5 t nahradil rezervní kolo systém „Premium Seal“. Tato a další opatření pro snížení hmotnosti přinesla nárůst užitečné hmotnosti u všech modelových variant. Nový model 3,5 t se standardní kabinou (3S13) má proti předchůdci užitečnou hmotnost dokonce o 180 kg vyšší. Ve výsledku váží například Fuso Canter s celkovou hmotností 7,5 t včetně řidiče a palivové nádrže naplněné z 90 % jen 2480 kg. Díky tomu je k dispozici 5020 kg (o 100 kg více než u předešlé generace) pro nástavbu a náklad, což představuje rekord v této hmotnostní kategorii.

EEV již příští rok

Fuso Canter se bude od jara 2010 dodávat s motory EEV. Proti už tak přísným limitům Euro 5 znamená přísnější norma další snížení emisí pevných částic, a to o jednu třetinu. Fuso Canter je tedy nejlépe připraven i pro teprve připravované nejstriktnější ekologické předpisy.

Dobré zůstává

Canter je stále jako jediné nákladní vozidlo ve své třídě k dispozici se dvěma různými šířkami kabiny 1995 mm (řada C - Comfort) a 1695 mm (řada S - Standard). Obě verze lze objednat také jako dvojitou kabinu. Fuso Canter se dodává ve čtyřech hmotnostních třídách s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t.

Záruka a termíny dodání

Důvěru v techniku dokládá také dlouhodobá záruka 3 roky, respektive 100 000 km pro všechny modely. Pokud by se navzdory všem očekáváním objevil nějaký problém, zastupuje značku Fuso více než 900 servisních partnerů ve 33 evropských zemích. Nové Fuso Canter Euro 5 se na trh uvede postupně. K dispozici jsou obě verze s nižším výkonem a v únoru 2010 završí nabídku nejvýkonnější provedení s motorem 129 kW.

PARAMETRY NOVÉHO MOTORU 3,0 L
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3500, 107/3500, 129/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/1300-3000, 370/1600-2600, 430/1600-2800
Spolupracujeme s TipCars.com
Mluvčí Bílého domu Sean Spicer rezignoval Mluvčí Bílého domu Sean Spicer rezignoval

Mluvčí amerického prezidenta Donalda Trumpa Sean Spicer…

Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum

Zhruba dva měsíce před plánovaným referendem o odtržení…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Fuso Canter 7C15 Eco Hybrid: Poloviční spotřeba paliva Fuso Canter 7C15 Eco Hybrid: Poloviční spotřeba paliva

Fuso Canter 7C15 Eco Hybrid ve službách společnosti New…

Fuso Canter E-Cell ve službách Stuttgartu a společnosti Hermes Fuso Canter E-Cell ve službách Stuttgartu a společnosti Hermes

Elektromobily Fuso Canter E-Cell po loňském testování v…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Dnes 18:53

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Bučková s oprátkou na krku: Fanoušci oběšeného lídra Linkin Park jí naložili!

Bučková s oprátkou na krku: Fanoušci oběšeného lídra…

Modelka Eliška Bučková (27) se stává královnou sociálních sítí, která přidává svoje příspěvky přesně v nevhodnou…

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce nasadit na studium totality

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce…

Prezident Miloš Zeman v pátek navrhl do rady Ústavu pro studium totalitních režimů dlouholetého předsedu Jazzové…

 

iSport.cz

Berkovec chystá v Karviné restart. Zachránce Koneho prý pozve na kávu

Berkovec chystá v Karviné restart. Zachránce Koneho…

Je odchovancem pražské Slavie. Odchytal v jejím dresu už slušnou řádku zápasů. Ale trvaleji se v ní uchytit jako…

Plzeň si věří! Šádek ukázal klacek na tanky Sparty a Slavie

Plzeň si věří! Šádek ukázal klacek na tanky Sparty a Slavie

V lize tentokrát nejsou největšími favority, přesto si v Plzni věří, že mohou v dostizích o titul proti posilami…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…