Mladí řidiči loni zavinili každou pátou nehodu. Řidičáky budou možná dostávat na zkoušku
Žádný učený z nebe nespadnul, jsem ale toho názoru, že by české autoškoly měli opouštět opravdu odborně „vyškolení“ řidiči, kteří budou schopní v reálném provozu reagovat na vzniklé dopravní situace bez zmatkování. Takhle tomu ale kolikrát nebývá, navíc řada mladých řidičů přeceňuje své schopnosti, což potom dopadá zle. Vzpomeňme například na nedávnou nehodu dvou dívek na Mostecku, z nichž jedna v útrobách Volkswagenu New Beetle zahynula. Záběry, které dívky během hazardní jízdy natočily na mobilní telefon, by se mohly pouštět v autoškolách…
České ministerstvo dopravy si je situace ohledně mladých řidičů vědomo. Argumentuje statistikou, z níž vyplývá, že do každé páté nehody v loňském roce byli zapleteni řidiči s mokrým řidičákem. Podle informací Radiožurnálu se znova hovoří o takzvaných řidičácích na zkoušku, přičemž tato změna je zanesena v novele Zákona o provozu na pozemních komunikacích.
„Obsahuje právě i úpravu vůči mladým řidičům. Určitě ale chování mladých řidičů na silnicích nevyřeší pouze sankce, proto potřebujeme doprovodit programy, které jim ukáží právě tu realitu a hlavně, že pokud se chovám agresivně a úplně bez limitů, že to reálné a někdy i tragické následky,“ řekl Radiožurnálu Tomáš Neřold, vedoucí tiskového oddělení Ministerstva dopravy České republiky. Mladí řidiči by za každý přestupek mohli dostávat dvojnásobný počet bodů, než je tomu u „vyježděných“ řidičů.
Se stanoviskem ministerstva dopravy souhlasí také policie. „Právě první dva roky držení řidičského oprávnění jsou ty nejrizikovější, proto jsme podporovali návrh, který loni předložilo ministerstvo dopravy, kde se uvažuje o tom, že právě po dobu prvních dvou let by měl čerstvý řidič nižší limit pro takzvané vybodování,“ řekl šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Každá mince však má dvě strany, což dělá starosti Miroslavu Kuncovi, vedoucímu autoškoly ÚAMK.
„Ten řidičák na zkoušku, jak je koncipovaný u nás, tak si myslím, že je to otázka spíš víc represivní. Dokonce by mohlo dojít i k tomu, že někdo bude kalkulovat a řekne si „Já nebudu řídit nějakou dobu, abych se vyhnul tomu postihu,“ což je samo o sobě velmi kontraproduktivní,“ řekl Radiožurnálu Kunc s tím, že hlavním problém vidí v nezkušenosti mladých řidičů. Souhlasím s tím, že by se mělo v autoškolách vyučovat intenzivněji a měl by být povinný větší počet jízd. Pravda, cenu výcviku to sice zvýší, na silnicích ale rozhodně bude o něco bezpečněji.