Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mladí řidiči loni zavinili každou pátou nehodu. Řidičáky budou možná dostávat na zkoušku

Jan Mička
Diskuze (40)
Téma zavedení řidičských průkazů na zkoušku se znova dostává do diskusí kvůli velkému počtu nehod způsobených mladými řidiči. Loni zavinili každou pátou nehodu.

Žádný učený z nebe nespadnul, jsem ale toho názoru, že by české autoškoly měli opouštět opravdu odborně „vyškolení“ řidiči, kteří budou schopní v reálném provozu reagovat na vzniklé dopravní situace bez zmatkování. Takhle tomu ale kolikrát nebývá, navíc řada mladých řidičů přeceňuje své schopnosti, což potom dopadá zle. Vzpomeňme například na nedávnou nehodu dvou dívek na Mostecku, z nichž jedna v útrobách Volkswagenu New Beetle zahynula. Záběry, které dívky během hazardní jízdy natočily na mobilní telefon, by se mohly pouštět v autoškolách…

České ministerstvo dopravy si je situace ohledně mladých řidičů vědomo. Argumentuje statistikou, z níž vyplývá, že do každé páté nehody v loňském roce byli zapleteni řidiči s mokrým řidičákem. Podle informací Radiožurnálu se znova hovoří o takzvaných řidičácích na zkoušku, přičemž tato změna je zanesena v novele Zákona o provozu na pozemních komunikacích.

„Obsahuje právě i úpravu vůči mladým řidičům. Určitě ale chování mladých řidičů na silnicích nevyřeší pouze sankce, proto potřebujeme doprovodit programy, které jim ukáží právě tu realitu a hlavně, že pokud se chovám agresivně a úplně bez limitů, že to reálné a někdy i tragické následky,“ řekl Radiožurnálu Tomáš Neřold, vedoucí tiskového oddělení Ministerstva dopravy České republiky. Mladí řidiči by za každý přestupek mohli dostávat dvojnásobný počet bodů, než je tomu u „vyježděných“ řidičů.

Se stanoviskem ministerstva dopravy souhlasí také policie. „Právě první dva roky držení řidičského oprávnění jsou ty nejrizikovější, proto jsme podporovali návrh, který loni předložilo ministerstvo dopravy, kde se uvažuje o tom, že právě po dobu prvních dvou let by měl čerstvý řidič nižší limit pro takzvané vybodování,“ řekl šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Každá mince však má dvě strany, což dělá starosti Miroslavu Kuncovi, vedoucímu autoškoly ÚAMK.

„Ten řidičák na zkoušku, jak je koncipovaný u nás, tak si myslím, že je to otázka spíš víc represivní. Dokonce by mohlo dojít i k tomu, že někdo bude kalkulovat a řekne si „Já nebudu řídit nějakou dobu, abych se vyhnul tomu postihu,“ což je samo o sobě velmi kontraproduktivní,“ řekl Radiožurnálu Kunc s tím, že hlavním problém vidí v nezkušenosti mladých řidičů. Souhlasím s tím, že by se mělo v autoškolách vyučovat intenzivněji a měl by být povinný větší počet jízd. Pravda, cenu výcviku to sice zvýší, na silnicích ale rozhodně bude o něco bezpečněji.

Jan Mička
Diskuze (40)
Avatar - frogman
23. 8. 2017 12:06
Re: statistika
Toto som sem prišiel napísať. :yes:
19. 8. 2017 21:54
Řidičák na zkoušku -
- nic neřeší a nikdy nic řešit nebude, jelikož je omezen časem a ne naježděnými kilometry. Čas se dá kontrolovat, ale naježděné kilometry ne. Najete kilometry lze kontrolovat, ale mechanismus kontroly neprojde ohledně lidských práv. A dobře to řekl v článku - čas běřží, i když nejezdím...
Více hodin autoškoly také nic neřeší, protože se jezdí pomalu a pod dohledem, což skončí dnem absolvováním závěrečných zkoušek. Obecně agrese za volantem je projevem nedostatku sebevědomí, tedy pokud chci snížit nehodovost, je třeba řešit komplex méněcennosti.
Pak jde o vyježděnost, při kupní síle mladých lidí není příliš reálné, že budou jezdit dnes a denně, aby získali návyky a zkušenosti. Kromě toho by dnešní silnice to množství aut nepobraly, navíc další a další emise. Jestli by právně prošlo omezení havarijního pojištění, že by si každý mladý uvědomil, že když si auto rozbije, nikdo mu ho nezaplatí...
Kdysi jsem četl, že dobrým řidičem se člověk stává po najetí cca 100 000 km, což při běžném nájezdu cca 10 000 km ročně trvá deset let. tedy řidičák na zkoušku na dva roky je skutečně málo.
21. 7. 2017 09:32
statistika
Nikde nejsou uvedena čísla ze kterých statistika vychází ani její přesné výsledky. Nemůže to být třeba takto?:
Věková skupina ____poměr
18 - 28 ______ 20%
28 - 38 ______ 20%
38 - 48 ______ 20%
48 - 58 ______ 20%
58 - 90 ______ 20%

Tím nechci zlehčovat téma. Jen ten text je ničím nepodložený výkřik.
Avatar - JDM
20. 7. 2017 19:26
Nová doba nová auta
Moje první auto byla felda, v tom autě když člověk jel 100km/h byl to adrenalin a strach, hukot, auto se klepe, poskakuje na nerovnistech, a tak k tomu má respekt je víc vtazenej do ty rychlosti. Dneska mladej sedne do oktavky druhý generace a tam 100km/h není skoro žádná rychlost, auto seveli pohodička, pár tis otáček, netrepe se neposkakuje a ta rychlost není tolik cítit, ale pak stačí málo a je průser. Falešný pocit bezpečí.
20. 7. 2017 13:12
Re: Silné auto + řidič začátečník je často průser...
Sice může, ale jelikož ani to embryo není tak blbé aby si koupilo Audi A8 nebo něco podobného tak se to stane tak maximálně u někoho komu to koupí papánek ;-) Mimochodem ono by to ani nevadilo, kdyby znali z autoškoly, kde jezdili 3 válcem i jinou polohu jak on/off, ale u auta bez motoru se to učí blbě takže pak je problém i s obyčejnou oktávkou, která má 100kw >:D Což ovšem není chyba toho co zrovna dostal řidičák...