15.4. 2014 Ladislav Čermák

Motor PSA 1.2 e-THP: Tři válce i do střední třídy

 

PSA nasazuje k mohutnému downsizingu a uvádí nový přeplňovaný tříválec, určený i pro modely střední třídy.

Novinka obchodně označovaná e-THP těží z modulární konstrukce a používá 40 % shodných dílů s atmosférickou jednotkou 1.2 VTi. Výrazně dlouhozdvihová konstrukce a inovativní vysokootáčkové single scroll turbodmychadlo, jehož malý rotor s nízkou setrvačností díky značné tepelné zatížitelnosti točí až 240 000/min-1 a zvládne přetlak až 0,24 MPa, nejenže nabízejí kýženou spodovou charakteristiku, ale i neobvykle ploché výkonové křivky a samozřejmě příznivou normovanou spotřebu.

Zásadním rozdílem je přechod z nepřímého na přímé vysokotlaké vstřikování a plnění emisní normy Euro 6. Centrálně umístěné injektory s pěti laserem tvarovanými tryskami zvládnou až tři vstřiky během jednoho cyklu nejvyšším tlakem 20 MPa. Optimálnímu plnění válců a úspornému „vnitřnímu EGR“ zase napomáhá plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Rychlejší zahřívání chladicí kapaliny a později účinnější chlazení výfukových plynů a následnou ochranu katalyzátoru obstarávají chlazené výfukové svody, integrované v hlavě válců. Na rozdíl od Fordu použilo PSA vyvažovací hřídel, podobně jako Opel v tříválci 1.0 SIDI Turbo. Klíčovou cestou k úsporám byl samozřejmě downizing a downspeeding spolu s důsledným omezováním vnitřního tření. Proto přišla ke slovu vysoce kluzná vrstva DLC na prvních pístních kroužcích, bocích pístů a vačkách, gufera s nízkým odporem, lehčí kliková hřídel s menšími ložisky a olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Výrazné snížení čerpacích ztrát zase obstarává Atkinsonův cyklus, tedy zpožděné uzavření sacích ventilů při nízké zátěži. Výsledkem jsou o výrazných 30 % nižší vnitřní odpory.

V prvních fázích se na trh dostávají dvě mechanicky shodné výkonové verze, odlišené pouze naladěním řídicí elektroniky a použitou převodovkou. Nová měřítka má nastavit specifický výkon a rychlost nástupu síly z nejnižších otáček. Rodina zážehových tříválců Pure- Tech (kód EB) už obsahuje atmosférický litr a dvanáctistovku. Druhá nově dostala též turbodmychadlo a s výkony až 96 kW nahrazuje poslední menší atmosférické čtyřválce TU a EW. Debutuje v modelech Peugeot 308 a Citroën C4. Další, větší i menší typy budou následovat vzápětí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Tovární/obchodní označení EB2DT(DTS)/e-THP 110(130)
Konstrukce R3, hliník se suchými ocel. vložkami
Přeplňování single scroll turbodmychadlo
Vstřikování vysokotlaké přímé, 20 MPa
Klikový mechanismus vyosený o 7,5 mm, čtyřikrát uloženy, s protiběžným vyvažovacím hřídelem a dvouhmotovým setrvačníkem
Vačkových hřídelí/ventilů na válec 2/4
Pohon rozvodů mokrý řemen
Zdvihový objem 1199 cm3
Vrtání x zdvih 75 x 90,5 mm
Kompresní poměr 10,5 : 1
Výkon 81 kW (96 kW při 5500/min)
Točivý moment 230 N.m při 1750/min-1
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motor PSA 1.2 e-THP: Tři válce i do střední třídy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…