Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2012: Kompletní výsledky

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
V prestižní anketě Motor roku letos triumfoval přeplňovaný litrový tříválec od Fordu. Zvítězil celkově, mezi novinkami i ve své objemové kategorii.

Vítěze ankety „International Engine of the Year“ volí přes sedm desítek odborných porotců, mimo jiné i z řad motoristických novinářů Letos jich konkrétně bylo 76 z 35 zemí světa. Poprvé tak činili v roce 1999, letošní ročník byl tak čtrnáctý v pořadí.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd. Zatímco v těchto kategoriích dle objemu válců se hodnotí všechny motory, které jsou momentálně na trhu, do novinkové jsou zahrnuty jen ty, které se objevily v posledním roce.

Pravidla nezohledňují, zda je agregát přeplňovaný či nikoliv, o druhu paliva nemluvě.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech té které pohonné jednotky. V každé kategorii rozdělí mezi pět z nich 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

International Engine of the Year 2012 - Motor roku 2012

Vítěz byl oznámen již před třemi týdny. Nyní ale přinášíme kompletní výsledky všech kategorií. Absolutně nejlepší byl letos tříválec 1,0 EcoBoost od Fordu. Porazil i Twincharger 1,4 TSI od Volkswagenu. Toto „srdce“ se také pravidelně umisťuje vysoko a vládne své třídě. Nepřekvapí ani přítomnost čtyř zástupců z Mnichova, módu hybridů dokazuje motor GM 1,4 l, který pomáhá zvýšit celkový dojezd vozům Opel Ampera a Chevrolet Volt.

International Engine of the Year 2012 - Absolutní pořadí
Poř. Motor Body
1. Ford 1,0 EcoBoost 401
2. VW 1,4 TSI Twincharger 288
3. Ferrari 4,5 V8 224
4. GM 1,4 Range Extender 212
5. BMW 2,0 TwinTurbo 199
6. BMW-PSA 1,6 Turbo 162
7. BMW 3,0 Turbo (1M, 35is) 160
8. BMW M3 4,0 V8 128
9. Audi 2,5 Turbo 126

Nejlepší nový motor roku 2012

Také cenu „Best New Engine of the Year“ si odnesl Fordův malý tříválec s turbodmychadlem. Připomeňme pár základních detailů. Jednotka s výkony 74 a 92 kW má přímé vstřikování, proměnné časování ventilů Ti-VCT a litinový blok. K jejímu zahřátí na provozní teplotu je totiž třeba o polovinu méně energie ve srovnání s hliníkovým. Motor dostal malé účinné turbodmychadlo s nízkou setrvačností, které se dokáže díky extrémně rychlé odezvě roztočit prakticky okamžitě až na 248.000 min-1. Sběrné potrubí je odlité přímo do hlavy válců. Tato jednodílná konstrukce je lehčí a snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček. Dělená chladicí soustava dovoluje bloku válců zahřát se dříve než hlavě, což znamená úsporu paliva, zejména v zimě. Kombinovaná spotřeba varianty s 92 kW dosahuje 5,0 l na 100 km, verze se 74 kW žádá ještě méně: 4,8 l/100 km.

Nejlepší nový motor roku 2012 - Best New Engine of the Year 2012
Poř. Motor Body
1. Ford 1,0 EcoBoost (Focus) 257
2. BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (M550d) 154
3. Mazda 2,2 Skyactiv Diesel (CX-5) 143
4. BMW 4,4 TwinTurbo V8 (M5, M6) 139
5. GM 1,4 Range Extender (Volt/Ampera) 119
6. McLaren 3,8 V8 (MP4-12) 112

Zelený motor roku

Zeleným motorem roku byl vyhlášen „range extender“ od GM, který najdeme v útrobách jejich elektrických dvojčat Ampera/Volt. Vzhledem k tomu, že se uvádí v činnost až po vybití baterií a znovu je napájí, výrobce své vozy nazývá elektromobily. Zážehový čtyřválec 1,4 l totiž nefunguje samostatně, ale pouze jako zdroj energie pro akumulátory, které napájejí elektromotor. Čistě elektrickou pohonnou jednotku najdeme letos na bronzové příčce, Toyota s hybridním ústrojím 1,8 HSD je až čtvrtá.

Green Engine of the Year 2012
Poř. Motor Body
1. GM 1,4 Range Extender 197
2. Ford 1,0 EcoBoost 159
3. Nissan Electric Powertrain (Leaf) 145
4. Toyota 1,8 HSD 133
5. Fiat 875 TwinAir Turbo 128
6. PSA 2,0 Diesel-Hybrid 105

Nejlepší sportovní motor

Králem kategorie, kde objem hraje jen zanedbatelnou roli, se letos stalo Ferrari s atmosférickým vidlicovým osmiválcem 4,5 l z typu 458 Italia. Pikantní je i to, že porazilo svého úhlavního soupeře z tratí Velkých cen. Motor McLarenu MP4-12C má sice obdobnou konfiguraci, ale jen objem 3,8 l a navíc dvě turba.

Best Performance Engine of the Year 2012
Poř. Motor Body
1. Ferrari 4,5 V8 171
2. McLaren 3,8 V8 147
3. BMW 4,4 TwinTurbo V8 127
4. Porsche 3,8 Boxer DI (991) 111
5. Ferrari 6,3 V12 103
6. BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (M550d) 100

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3

A zase ten Ford, dalo by se říci při pohledu na lídra nejmenší objemové kategorie. Jenže, Ford sbírá ocenění za technické inovace a zmíněnou kombinovanou spotřebu. Energetické nároky tohoto agregátu snižují totiž také variabilní kompresor klimatizace nebo olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Pohyblivé části mají speciální povrchovou úpravu, čímž kleslo vnitřní tření. Dvojice hlavních řemenových pohonů je částečně ponořena v olejové lázni, takže jejich chod je tišší a spolehlivost údajně odpovídá pohonu řetězem. Vrozené vibrace tříválců nejsou tlumeny vyvažovacím hřídelem, který spotřebovává značnou část výkonu motoru, nýbrž setrvačníkem. Motor se vyrábí v Kolíně nad Rýnem a rumunské Craiově a jím vybavený Focus nedávno překonal 16 světových rekordů své objemové třídy.

International Engine of the Year 2012 – Motory do 1,0 l
Poř. Motor Body
1. Ford 1,0 EcoBoost (Focus) 371
2. Fiat 875 TwinAir Turbo (500, Panda, Y, MiTo) 310
3. VW 1,0 (up!, Mii, Citigo) 262
4. Toyota 1,0 VVT-i (Aygo, Yaris, C1, 107) 122
5. Hyundai-Kia 1,0 16V (Picanto) 104
6. Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo) 64

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3

Přeplňované motory Volkswagenu a Fiatu okupují první místa této kategorie už několik let. Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger se projevila znovu i v absolutním pořadí ankety. Kromě Wolfsburgu a Turína jsou přítomni také zástupci General Motors a zejména Nissanu. Tříválce bodují i ve třídě do 1,4, ten pro novou Micru je ale přeplňován mechanicky, tedy kompresorem. Mimochodem, víte kdo použil zřejmě jako první „doping“ oběma systémy u malého motoru najednou? Ne, nebyl to VW, ale už před nějakými třiceti lety právě Nissan.

International Engine of the Year 2012 – Motory od 1,0 do 1,4 l
Poř. Motor Body
1. VW 1,4 TSI Twincharger 337
2. VW 1,2 TSI 179
3. Fiat 1,4 MultiAir Turbo 160
4. VW 1,4 TSI 95
5. GM 1,4 Range Extender 90
6. Nissan 1,2 Supercharged 85

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3

Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazuje své kvality v malých Mini i ve výrazně větších Peugeotech. Pořadí na druhém (Audi 1,8 TFSI) a třetím místě (Toyota 1,8 HSD) se léty nemění, maximálně prohazuje. Za nimi jsou Mercedes a Alfa se svými přímovstřikovými benzinovými turbomotory a Ford s větším čtyřválcovým EcoBoostem 1,6 l.

International Engine of the Year 2012 – Motory od 1,4 do 1,8 l
Poř. Motor Body
1. BMW-PSA 1,6 Turbo 321
2. Audi 1,8 TFSI 204
3. Toyota 1,8 HSD 149
4. Mercedes-Benz 1,8 DI Turbo 110
5. Alfa Romeo 1,75 DI Turbo 102
6. Ford 1,6 EcoBoost 101

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3

Na prvním místě kategorie do 2 l skončil dvojitě přeplňovaný zážehový čtyřválec, který se objevuje v celé řadě modelů BMW. Jeho vznětový kolega je tentokrát třetí za dvoulitrem TFSI Audi. Ceny sbírá i Mazda za novou řadu motorů Skyactiv, a to jak spalujících naftu (3. místo mezi novinkami a do 2,5 l), tak i benzin. Sázka na kombinaci turbodieselu a elektromotoru se vyplácí francouzskému koncernu PSA.

International Engine of the Year 2012 – Motory od 1,8 do 2,0 l
Poř. Motor Body
1. BMW 2,0 TwinTurbo 278
2. Audi 2,0 TFSI 246
3. BMW 2,0 TwinTurbo Diesel 243
4. Mazda 2,0 Skyactiv 178
5. Ford 2,0 EcoBoost 127
6. PSA 2,0 Diesel-Hybrid 96

Nejlepší motor s objemem od 2000 3 do 2500 cm3

Přeplňovaný motor z vrcholných verzí malých kupé a roadsterů značky Audi opět ovládl kategorii s objemovým limitem 2,5 l. Malý čtyřválcový turbodiesel značky Mercedes-Benz je druhý, Zbylé příčky patří Mazdě, dieselu od PSA, boxeru Subaru s turbem a Hondě.

International Engine of the Year 2012 – Motory od 2,0 do 2,5 l
Poř. Motor Body
1. Audi 2,5 Turbo 360
2. Mercedes-Benz 2,1 CDI 260
3. Mazda 2,2 Skyactiv Diesel 245
4. PSA 2,2 Diesel 170
5. Subaru 2,5 Turbo 145
6. Honda 2,2 i-DTEC 69

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3

Mezi třílitry jaksi není co řešit, tady jasně dominuje BMW s přeplňovanými řadovými šestiválci. Pro změnu plochý šestiválec z Boxsteru obsadil čtvrté místo a velké TDI z líhně koncernu VW šesté. „Neněmci“ se zde, jak se říká, vůbec nechytají.

International Engine of the Year 2012 – Motory od 2,5 do 3,0 l
Poř. Motor Body
1. BMW 3,0 Turbo (1M, 35is) 257
2. BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (M550d) 234
3. BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (30d-40d) 191
4. Porsche 2,7 Boxer DI 186
5. BMW 3,0 TwinPower Turbo (35i,40i) 163
6. Audi/VW 3,0 TDI 158

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3

V kategorii do čtyř litrů zvítězil i letos motor z BMW M3. Nástupce se sice vrátí k šestici válců, ale to nebrání tomu stávajícímu sbírat úspěchy. Druhý je již v úvodu zmiňovaný V8 od McLarenu a třetí další boxer od Porsche, tentokrát o objemu 3,8 z nové řady 911 (991). Špičková japonská technika z Nissanu GT-R je až čtvrtá za čtyřlitrovým TFSI od Audi.

International Engine of the Year 2012 – Motory od 3,0 do 4,0 l
Poř. Motor Body
1. BMW M3 4,0 V8 292
2. McLaren 3,8 V8 276
3. Porsche 3,8 Boxer DI (991) 220
4. Audi 4,0 TFSI 168
5. Nissan 3,8 Twin Turbo 166
6. Porsche 3,8 Boxer Turbo (997) 157

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3

Ač zde mají své zástupce jak motoráři z Mnichova, tak i ze Stuttgartu (či spíše Affalterbachu), triumf putuje do Maranella díky vidlicovému osmiválci. Další želízko v ohni od vzpínajícího se koníka, konkrétně V12 6,3 l ze čtyřkolky FF, skončilo těsně pod stupni vítězů.

International Engine of the Year 2012 – Motory nad 4,0 l
Poř. Motor Body
1. Ferrari 4,5 V8 206
2. BMW 4,4 TwinTurbo V8 (M5, M6) 190
3. Mercedes-Benz-AMG 5,5 V8 118
4. Ferrari 6,3 V12 111
5. Mercedes-Benz-AMG 6,2 V8 103
6. Lamborghini 6,5 V12 91
Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Avatar - skejpa
6. 7. 2012 12:06
Re: Krásné výsledky Mazdy !
Proč překvapuje ? Být v TOP 5 je podle mě dostatečný úspěch na automobilku o takovýchto rozměrech :-) Ba co TOP 5 ! TOP 3 :-)
Avatar - skejpa
6. 7. 2012 12:04
Re: Krásné výsledky Mazdy !
jasně, 14 let starý motor >:D úplně stejnej... >:D
Avatar - iudex
6. 7. 2012 10:13
Re: Uvídíme koľko víťaz v praxi vydrží ...
Žiaľ taký je trend; nielen pri autách, ale pri všetkej spotrebnej elektronike (počítače, mobily, chladničky...), všetko je robené tak, aby nebolo výhodné to opravovať, ale rovno kúpiť nové. Prečo by výrobcovia áut mali ísť proti prúdu? Ceny áut išli v priebehu dekády neuveriteľne dolu, ľudia majú viac peňazí, skrátka všetko smeruje k tomu, že i auto sa mení z voľakedajšieho rodinného pokladu, čo drží 20 rokov, na spotrebák.
P.S. Koľko najazdili priemerne za rok Tvoji rodičia s tou Škodovkou (Ladou, Trabantom...) a koľko najazdíš Ty? Nedávno som predával auto mojich rodičov po 15 rokoch s 85000 km, jasne, že potom bolo v super stave.
Avatar - iudex
6. 7. 2012 10:09
Re: Uvídíme koľko víťaz v praxi vydrží ...
Ako som už písal, litrový výkon 92 kW/l nie je nijak nezvyčajný, skoro všetky autá v nižšej strednej majú nejaký motor s porovnateľným litrovým výkonom (Astra OPC, Golf R, Megane RS, Leon Cupra...), sú na trhu už pár rokov a žiadne veľké aféry s rozpadaním sa po 100t km som u nich nezaregistroval.
Avatar - iudex
6. 7. 2012 10:07
Re: Hezký ůspěch Fordu
No bežný motorista, ktorý nabehá ročne 20000 km, životnosť moc riešiť nebude, lebo tých 150t dá za 7,5 roka. Kto nabehá ročne 30t či viac, nekupuje benzín a už rozhodne nie jednoliter.
P.S. Ten výkon je síce relatívne vysoký, ale nijak výnimočný. Veď dvojlitrové turbá sú porovnateľne výkonné (námatkovo Insignia 2,0T, Megane RS, Golf R..) a nik u nich nehýka, že nevydržia 100t km.