International Engine of the Year 2012: Kompletní výsledky
Vítěze ankety „International Engine of the Year“ volí přes sedm desítek odborných porotců, mimo jiné i z řad motoristických novinářů Letos jich konkrétně bylo 76 z 35 zemí světa. Poprvé tak činili v roce 1999, letošní ročník byl tak čtrnáctý v pořadí.
Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd. Zatímco v těchto kategoriích dle objemu válců se hodnotí všechny motory, které jsou momentálně na trhu, do novinkové jsou zahrnuty jen ty, které se objevily v posledním roce.
Pravidla nezohledňují, zda je agregát přeplňovaný či nikoliv, o druhu paliva nemluvě.
Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech té které pohonné jednotky. V každé kategorii rozdělí mezi pět z nich 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.
International Engine of the Year 2012 - Motor roku 2012
Vítěz byl oznámen již před třemi týdny. Nyní ale přinášíme kompletní výsledky všech kategorií. Absolutně nejlepší byl letos tříválec 1,0 EcoBoost od Fordu. Porazil i Twincharger 1,4 TSI od Volkswagenu. Toto „srdce“ se také pravidelně umisťuje vysoko a vládne své třídě. Nepřekvapí ani přítomnost čtyř zástupců z Mnichova, módu hybridů dokazuje motor GM 1,4 l, který pomáhá zvýšit celkový dojezd vozům Opel Ampera a Chevrolet Volt.
International Engine of the Year 2012 - Absolutní pořadí | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | Ford 1,0 EcoBoost | 401 |
2. | VW 1,4 TSI Twincharger | 288 |
3. | Ferrari 4,5 V8 | 224 |
4. | GM 1,4 Range Extender | 212 |
5. | BMW 2,0 TwinTurbo | 199 |
6. | BMW-PSA 1,6 Turbo | 162 |
7. | BMW 3,0 Turbo (1M, 35is) | 160 |
8. | BMW M3 4,0 V8 | 128 |
9. | Audi 2,5 Turbo | 126 |
Nejlepší nový motor roku 2012
Také cenu „Best New Engine of the Year“ si odnesl Fordův malý tříválec s turbodmychadlem. Připomeňme pár základních detailů. Jednotka s výkony 74 a 92 kW má přímé vstřikování, proměnné časování ventilů Ti-VCT a litinový blok. K jejímu zahřátí na provozní teplotu je totiž třeba o polovinu méně energie ve srovnání s hliníkovým. Motor dostal malé účinné turbodmychadlo s nízkou setrvačností, které se dokáže díky extrémně rychlé odezvě roztočit prakticky okamžitě až na 248.000 min-1. Sběrné potrubí je odlité přímo do hlavy válců. Tato jednodílná konstrukce je lehčí a snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček. Dělená chladicí soustava dovoluje bloku válců zahřát se dříve než hlavě, což znamená úsporu paliva, zejména v zimě. Kombinovaná spotřeba varianty s 92 kW dosahuje 5,0 l na 100 km, verze se 74 kW žádá ještě méně: 4,8 l/100 km.
Nejlepší nový motor roku 2012 - Best New Engine of the Year 2012 | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | Ford 1,0 EcoBoost (Focus) | 257 |
2. | BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (M550d) | 154 |
3. | Mazda 2,2 Skyactiv Diesel (CX-5) | 143 |
4. | BMW 4,4 TwinTurbo V8 (M5, M6) | 139 |
5. | GM 1,4 Range Extender (Volt/Ampera) | 119 |
6. | McLaren 3,8 V8 (MP4-12) | 112 |
Zelený motor roku
Zeleným motorem roku byl vyhlášen „range extender“ od GM, který najdeme v útrobách jejich elektrických dvojčat Ampera/Volt. Vzhledem k tomu, že se uvádí v činnost až po vybití baterií a znovu je napájí, výrobce své vozy nazývá elektromobily. Zážehový čtyřválec 1,4 l totiž nefunguje samostatně, ale pouze jako zdroj energie pro akumulátory, které napájejí elektromotor. Čistě elektrickou pohonnou jednotku najdeme letos na bronzové příčce, Toyota s hybridním ústrojím 1,8 HSD je až čtvrtá.
Green Engine of the Year 2012 | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | GM 1,4 Range Extender | 197 |
2. | Ford 1,0 EcoBoost | 159 |
3. | Nissan Electric Powertrain (Leaf) | 145 |
4. | Toyota 1,8 HSD | 133 |
5. | Fiat 875 TwinAir Turbo | 128 |
6. | PSA 2,0 Diesel-Hybrid | 105 |
Nejlepší sportovní motor
Králem kategorie, kde objem hraje jen zanedbatelnou roli, se letos stalo Ferrari s atmosférickým vidlicovým osmiválcem 4,5 l z typu 458 Italia. Pikantní je i to, že porazilo svého úhlavního soupeře z tratí Velkých cen. Motor McLarenu MP4-12C má sice obdobnou konfiguraci, ale jen objem 3,8 l a navíc dvě turba.
Best Performance Engine of the Year 2012 | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | Ferrari 4,5 V8 | 171 |
2. | McLaren 3,8 V8 | 147 |
3. | BMW 4,4 TwinTurbo V8 | 127 |
4. | Porsche 3,8 Boxer DI (991) | 111 |
5. | Ferrari 6,3 V12 | 103 |
6. | BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (M550d) | 100 |
Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
A zase ten Ford, dalo by se říci při pohledu na lídra nejmenší objemové kategorie. Jenže, Ford sbírá ocenění za technické inovace a zmíněnou kombinovanou spotřebu. Energetické nároky tohoto agregátu snižují totiž také variabilní kompresor klimatizace nebo olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Pohyblivé části mají speciální povrchovou úpravu, čímž kleslo vnitřní tření. Dvojice hlavních řemenových pohonů je částečně ponořena v olejové lázni, takže jejich chod je tišší a spolehlivost údajně odpovídá pohonu řetězem. Vrozené vibrace tříválců nejsou tlumeny vyvažovacím hřídelem, který spotřebovává značnou část výkonu motoru, nýbrž setrvačníkem. Motor se vyrábí v Kolíně nad Rýnem a rumunské Craiově a jím vybavený Focus nedávno překonal 16 světových rekordů své objemové třídy.
International Engine of the Year 2012 – Motory do 1,0 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | Ford 1,0 EcoBoost (Focus) | 371 |
2. | Fiat 875 TwinAir Turbo (500, Panda, Y, MiTo) | 310 |
3. | VW 1,0 (up!, Mii, Citigo) | 262 |
4. | Toyota 1,0 VVT-i (Aygo, Yaris, C1, 107) | 122 |
5. | Hyundai-Kia 1,0 16V (Picanto) | 104 |
6. | Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo) | 64 |
Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
Přeplňované motory Volkswagenu a Fiatu okupují první místa této kategorie už několik let. Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger se projevila znovu i v absolutním pořadí ankety. Kromě Wolfsburgu a Turína jsou přítomni také zástupci General Motors a zejména Nissanu. Tříválce bodují i ve třídě do 1,4, ten pro novou Micru je ale přeplňován mechanicky, tedy kompresorem. Mimochodem, víte kdo použil zřejmě jako první „doping“ oběma systémy u malého motoru najednou? Ne, nebyl to VW, ale už před nějakými třiceti lety právě Nissan.
International Engine of the Year 2012 – Motory od 1,0 do 1,4 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | VW 1,4 TSI Twincharger | 337 |
2. | VW 1,2 TSI | 179 |
3. | Fiat 1,4 MultiAir Turbo | 160 |
4. | VW 1,4 TSI | 95 |
5. | GM 1,4 Range Extender | 90 |
6. | Nissan 1,2 Supercharged | 85 |
Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazuje své kvality v malých Mini i ve výrazně větších Peugeotech. Pořadí na druhém (Audi 1,8 TFSI) a třetím místě (Toyota 1,8 HSD) se léty nemění, maximálně prohazuje. Za nimi jsou Mercedes a Alfa se svými přímovstřikovými benzinovými turbomotory a Ford s větším čtyřválcovým EcoBoostem 1,6 l.
International Engine of the Year 2012 – Motory od 1,4 do 1,8 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | BMW-PSA 1,6 Turbo | 321 |
2. | Audi 1,8 TFSI | 204 |
3. | Toyota 1,8 HSD | 149 |
4. | Mercedes-Benz 1,8 DI Turbo | 110 |
5. | Alfa Romeo 1,75 DI Turbo | 102 |
6. | Ford 1,6 EcoBoost | 101 |
Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
Na prvním místě kategorie do 2 l skončil dvojitě přeplňovaný zážehový čtyřválec, který se objevuje v celé řadě modelů BMW. Jeho vznětový kolega je tentokrát třetí za dvoulitrem TFSI Audi. Ceny sbírá i Mazda za novou řadu motorů Skyactiv, a to jak spalujících naftu (3. místo mezi novinkami a do 2,5 l), tak i benzin. Sázka na kombinaci turbodieselu a elektromotoru se vyplácí francouzskému koncernu PSA.
International Engine of the Year 2012 – Motory od 1,8 do 2,0 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | BMW 2,0 TwinTurbo | 278 |
2. | Audi 2,0 TFSI | 246 |
3. | BMW 2,0 TwinTurbo Diesel | 243 |
4. | Mazda 2,0 Skyactiv | 178 |
5. | Ford 2,0 EcoBoost | 127 |
6. | PSA 2,0 Diesel-Hybrid | 96 |
Nejlepší motor s objemem od 2000 3 do 2500 cm3
Přeplňovaný motor z vrcholných verzí malých kupé a roadsterů značky Audi opět ovládl kategorii s objemovým limitem 2,5 l. Malý čtyřválcový turbodiesel značky Mercedes-Benz je druhý, Zbylé příčky patří Mazdě, dieselu od PSA, boxeru Subaru s turbem a Hondě.
International Engine of the Year 2012 – Motory od 2,0 do 2,5 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | Audi 2,5 Turbo | 360 |
2. | Mercedes-Benz 2,1 CDI | 260 |
3. | Mazda 2,2 Skyactiv Diesel | 245 |
4. | PSA 2,2 Diesel | 170 |
5. | Subaru 2,5 Turbo | 145 |
6. | Honda 2,2 i-DTEC | 69 |
Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
Mezi třílitry jaksi není co řešit, tady jasně dominuje BMW s přeplňovanými řadovými šestiválci. Pro změnu plochý šestiválec z Boxsteru obsadil čtvrté místo a velké TDI z líhně koncernu VW šesté. „Neněmci“ se zde, jak se říká, vůbec nechytají.
International Engine of the Year 2012 – Motory od 2,5 do 3,0 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | BMW 3,0 Turbo (1M, 35is) | 257 |
2. | BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (M550d) | 234 |
3. | BMW 3,0 TwinPower Turbo Diesel (30d-40d) | 191 |
4. | Porsche 2,7 Boxer DI | 186 |
5. | BMW 3,0 TwinPower Turbo (35i,40i) | 163 |
6. | Audi/VW 3,0 TDI | 158 |
Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
V kategorii do čtyř litrů zvítězil i letos motor z BMW M3. Nástupce se sice vrátí k šestici válců, ale to nebrání tomu stávajícímu sbírat úspěchy. Druhý je již v úvodu zmiňovaný V8 od McLarenu a třetí další boxer od Porsche, tentokrát o objemu 3,8 z nové řady 911 (991). Špičková japonská technika z Nissanu GT-R je až čtvrtá za čtyřlitrovým TFSI od Audi.
International Engine of the Year 2012 – Motory od 3,0 do 4,0 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | BMW M3 4,0 V8 | 292 |
2. | McLaren 3,8 V8 | 276 |
3. | Porsche 3,8 Boxer DI (991) | 220 |
4. | Audi 4,0 TFSI | 168 |
5. | Nissan 3,8 Twin Turbo | 166 |
6. | Porsche 3,8 Boxer Turbo (997) | 157 |
Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
Ač zde mají své zástupce jak motoráři z Mnichova, tak i ze Stuttgartu (či spíše Affalterbachu), triumf putuje do Maranella díky vidlicovému osmiválci. Další želízko v ohni od vzpínajícího se koníka, konkrétně V12 6,3 l ze čtyřkolky FF, skončilo těsně pod stupni vítězů.
International Engine of the Year 2012 – Motory nad 4,0 l | ||
Poř. | Motor | Body |
1. | Ferrari 4,5 V8 | 206 |
2. | BMW 4,4 TwinTurbo V8 (M5, M6) | 190 |
3. | Mercedes-Benz-AMG 5,5 V8 | 118 |
4. | Ferrari 6,3 V12 | 111 |
5. | Mercedes-Benz-AMG 6,2 V8 | 103 |
6. | Lamborghini 6,5 V12 | 91 |