Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motoristické sprinty: Tohle jsou opravdu závody pro všechny!

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
V Panenském Týnci opět duněly motory při závodě mistrovství republiky v motoristických sprintech. Vůně benzinu a spáleného oleje vtáhla za slunečného počasí do děje tisícovky lidí.

Už jste viděli pohromadě jedenatřicet značek automobilů? Stačí přijet na setkání, které nabízí již šestým rokem mistrovství republiky v motoristických sprintech. Nejschůdnější závodění pro skutečné amatéry.

Nabídněte si, prosím

Na letišti nedaleko města Louny jsme se byli podívat před dvěma roky. Stovky aut a tisíce lidí nám braly dech. Letos jsme s potěšením konstatovali, že zájem o Car Wars (Války automobilů) je ještě větší. Přibyly tři nové tribuny a všechny do posledního místa obsazené. Fanoušci nemuseli čekat na občerstvení. Stánků jsou zde spousta, což je také posun ve srovnání s předchozími podniky.

Posilnění diváci se mohli o pauze mezi závody vydat do zákulisí akce, kde byly desítky vozů s nejroztodivnějšími tuningovými úpravami a stánky, které nabízely nejrůznější doplňky přítomným nadšencům. Kulisu podívané doplňovala rocková hudba, jež k rychlým autům patří.

Když však moderátor akce vyzval fanoušky, že se začne zostra jezdit, nahrnuli se všichni na již zmíněné tribuny, nebo k okraji tratě. Odtud sledovali bzučící, bručící či burácející automobily nejrůznějších světových značek. Některé vozy měly úpravy, při nichž majitelé nešetřili fantazií. Mnoho aut ovšem vypadalo tak, jako by právě odbočila ze silnice první třídy číslo 7.

Přijít může každý

Mistrovství republiky zastřešuje od jeho vzniku v roce 2013 Svaz motoristických sprintů (SMS). Bezpečnost na trati i v prostorech pro diváky a závodníky zajišťují a jsou za ni zodpovědni pořadatelé jednotlivých podniků.

Seriál sice není určen pro profesionály, ale pravidla licencovaným jezdcům start nezakazují. Cílem seriálu za dobu jeho existence je nabídnout každému řidiči možnost vyzkoušel si pocity závodníka. Stačí vlastní auto, řidičák, techničák a zaplatit dvě stě korun jako vklad. Můžete přijet třeba jen jednou, podmínkou není absolvovat všechny závody. Vozy jsou rozděleny na základě objemu motoru a způsobu pohonu (benzin, diesel, elektro, hybrid) a současně podle toho, jestli jde o standardní (kategorie 1), nebo speciálně upravené automobily (kategorie 2).

„Pro letošní rok jsme vyladili propozice tak, abychom více odlišili označení 1 a 2. Pro jedničku musíte mít technický průkaz a auto musí odpovídat předpisům pro běžný provoz. Ve dvojce jsou dovoleny různé úpravy motoru nebo pneumatiky bez dezénu (sliky). Můžete je třeba před startem nahřívat tak jak se to děje na světových závodech,“ říká Tomáš Vavřinec. Loňský vicemistr Evropy v závodech do vrchu je současně předsedou SMS a podílí se na organizaci šampionátu.

Pořád se rád vracím

V Panenském Týnci jsme viděli v akci 163 účastníků včetně motocyklů. Pohled do aktuálních klasifikací jednotlivých tříd ukazuje, že ještě před polovinou sezony je ve výsledkových listinách zapsáno 364 mužů i žen. „Zájem má průběžně stoupající tendenci, a dokonce už o něj projevují zájem také profesionální závodníci. Chceme, aby lidé na tyto závody stále rádi jezdili,“ loučí se s námi Tomáš Vavřinec.

Od loňského roku, kdy se jako oficiální český reprezentant věnuje naplno vrchařskému evropskému šampionátu, neobjevuje se už na každém motoristických závodě sprintů. „Jak však mám volný termín, přijedu se vždycky podívat a taky svézt. Líbí se mi zdejší atmosféra,“ dodává Vavřinec.

Kalendář 2018

Zbývající závody – 16. 6. Hradec Králové (+ moto), 30. 6. Jindřichův Hradec (+ moto), 14. 7. Vyškov, 21. 7. Milovice (+ moto), 11. 8. Příbram (+ moto), 18. 8. Panenský Týnec, 25. 8. Kopřivnice (+ moto), 15. 9. Vyškov, 7. 10. Autodrom Brno (+ moto).

Výběr z pravidel sprintů

  • Závod se odehrává na uzavřené trati mimo silniční provoz.
  • Rovná trať v délce 150 až 1000 metrů s minimální šířkou 5 metrů pro jednu závodní dráhu.
  • Jezdec (fyzická osoba) musí vlastnit platný řidičský průkaz.
  • Během volných jízd a závodu je povinné používání bezpečnostních pásů a doporučena ochranná přilba.
  • Start je pevný s motorem v chodu.
  • Vítězem se stává jezdec, který dosáhl v jedné z měřených jízd nejrychlejšího času.
  • Do celkového hodnocení mistrovství ČR se započítávají všechny podniky.
  • Účastníci jsou rozděleni do kategorií I (cestovní vozy) a II (speciální vozy).
  • Pro účast v závodě se vybírá vklad 200 Kč.
  • Každému soutěžícímu zůstává poprvé přidělené startovní číslo pro celou sezonu. Více informací najdete na www.smscz.eu.

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Avatar - petous
12. 6. 2018 08:56
Re: Sprinty
Tušíš vůbec co znamená slovo "Sprint" ?
Avatar - pradeda777
10. 6. 2018 20:09
Sprinty
Mam zkusenost s klubovymi sprinty v zahranici. Tyto sprinty se poradaly na zavodnich okruzich a jely se 3 az 4 jizdy, kazda na 5 kol. Z toho prvni zahrivaci, 3 merena a 1 zpomalovaci. Jezdi se v ruznych kategoriich podle obsahu a uprav. Je treba klubova zavodni licence plus rocni poplatek a poplatek za pronajem okruhu. Starty byly dle uvazeni jezdce. Ale vetsinou hromadne. Slicky nebyly povolene. Helmy povinne. Vitez v jednotlvych kategoriich byl ten, kdo zajel nejrychlejsi kolo. Serial byl soutezi mezi ruznymi kluby a spolecne pak hradily pronajem okruhu se sluzbami. Tuto formu motoristickeho sportu muzu vsem petrolheadum s nizkym rozpoctem doporucit. Ano, ja vim, musel by to tu nekdo zorganizovat. ;-)