Motorkáři se po zimě vracejí na silnice, dávejme na ně pozor

Motorkáři se po zimě vracejí na silnice, dávejme na ně pozor

Spolu s prvními jarními dny se na silnice vracejí motorkáři, kteří kolem sebe nemají ochranný krunýř v podobě automobilu a je tedy i ve vlastním zájmu řidičů aut brát na tento jejich handicap ohled.

Podle materiálů organizace BESIP jsou motocykly a jejich jezdci zapojeni do neúměrně vysokého procenta smrtelných a vážných nehod. Za většinou z nich stojí lidská chyba, a to nejen ze strany motocyklisty, ale v mnoha případe i ostatních účastníků silničního provozu.

Motocykl býval na našich silnicích velmi dlouhá léta levnější alternativou k automobilům, ale již v sedmdesátých a osmdesátých letech se i přes výrazné omezení nabídky na našem trhu stále více profiloval jako stroj, který jeho majitelé využívají pro zábavu.

Po roce 1989 se pak díky otevření hranic a přílivu výrazně modernějších a výkonnějších strojů, než nabízely naše značky ČZ, Jawa nebo německé MZ a Simson, stal atraktivní hračkou, i když i dnes lze občas narazit na jezdce, kteří do auta nesednou a motorku používají jako svůj hlavní dopravní prostředek.

Zároveň s rozšířením nabídky motocyklů se v posledních pětadvaceti letech proměnilo i spektrum jezdců usedajících za řidítka. Na motorce dnes můžeme potkat prakticky kohokoliv od adrenalinem nabitých náctiletých kluků a křehkých dívek až po relaxující pány v nejlepších letech a samozřejmě i ty drsné motorkáře, pro něž je to životní styl.

Všechny jezdce na motorkách bez ohledu na věk nebo zařazení jejich stroje mezi endura, naháče, supersporty nebo choppery spojuje jedno a tím není touha mít pomníček s vlastním jménem u krajnice, ale dojet do cíle své cesty v pořádku, i kdyby jen tak pro své potěšení kroužili kolem komína.

Řidiči automobilů mají poměrně slušné možnosti jak jim k dosažení jejich cíle pomoci. Stačí k tomu většinou trocha ohleduplnosti a občas i shovívavosti, což samozřejmě platí i obráceně, protože stejně jako za řidítky není vždy Valentino Rossi, tak za volantem nesedí vždy Sébastien Loeb.

Reportáž: Srážka motorky a auta ve filmu

Nejen s nástupem prvních teplých dnů je proto dobré věnovat zvýšenou pozornost dění ve zpětném zrcátku, protože tam se motorkář jedoucí stejným směrem jako vy objevuje nejčastěji. Pokud se tam opravdu objeví a chce pokračovat rychleji než vy v tomto směru, pak mu trošku uhněte, jeho to určitě potěší a vám se sníží riziko nehody s motorkou, protože zmizí daleko před vás.

V případě velké řady motorek pohybujících se na našich silnicích je třeba počítat s tím, že se jejich hmotnost pohybuje kolem 200 kg, zatímco výkon je daleko za hranicí 100 koní, což jim poskytuje dynamiku supersportu a i taková stopětadvacítka s patnácti koníky umí být pěkně svižná a nemusí přitom vůbec porušovat povolené rychlostní limity, ale jen v rámci nich akceleruje.

Ohledně motorkářů jedoucích v protisměru, může být největším problémem jejich touha po rychlosti, ale rovněž může jít jen o pouhé přecenění vlastních sil při předjíždění, což ostatně dost často předvádí i řada řidičů automobilů. V takovém případě je opět nejlepší snažit se uhnout a třeba si přitom myslet něco o skotu.

Motocyklista v protisměru a na vaší polovině silnice se ovšem může octnout i bez jakékoliv vlastní touhy po rychlosti a extrémním kaskadérském kousku. Stačí, když se jedná například o začátečníka, který špatně odhadl zatáčku, nevěšel se do ní a na výjezdů z ní se potácí u dělící čáry nebo za ní. I v takovém případě je samozřejmě nejlepší uhnout, pokud to samozřejmě ještě jde a je kam.

V dnešním provozu je jezdec na motocyklu bohužel vidět mnohem méně než osobní nebo nákladní auto, protože od roku 2006 na sebe v provozu ve dne i v noci svítíme úplně všichni. Stále více motorkářů si dnes tuto svou nevýhodu uvědomuje a vedle reflexních prvků na svých bundách a kombinézách často oblékají zářivě oranžové a žluté vesty, aby byli lépe vidět. I přesto je ovšem dobré se na křižovatce zahledět i do dáli a předejít tak nepříjemné nehodě s motorkou.

Pozor je dobré dávat i na ukazatele směru na motocyklech, protože ty se nevypínají automaticky, tak jako u automobilů a nejen začátečníci na ně občas zapomínají. Pro řidiče automobilu je při setkání s podezřele dlouho blikající motorkou proto lepší počkat, zda skutečně odbočí a ne se jí vrhat do cesty.

Motorky i skútry jsou mnohem štíhlejší a obratnější, což znamená, že i v našich končinách motorkáři podobně jako na západ a jih od našich hranic nečekají v kolonách při dopravních zácpách, ale projedou na jejich začátek. Pro řadu řidičů automobilů je to nepřípustné chování, ale pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu je téměř vždy lepší jim velkoryse uhnout, než trapně otevírat dveře a schválně najíždět ke krajnici, protože oni tam narozdíl od velkého SUV pospíchající sanitku nebo hasiče nezablokují.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 

Štítky Motorky

 

Přidat názorDiskuse: Motorkáři se po zimě vracejí na silnice,…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…