Motorkáři se po zimě vracejí na silnice, dávejme na ně pozor

Motorkáři se po zimě vracejí na silnice, dávejme na ně pozor

Spolu s prvními jarními dny se na silnice vracejí motorkáři, kteří kolem sebe nemají ochranný krunýř v podobě automobilu a je tedy i ve vlastním zájmu řidičů aut brát na tento jejich handicap ohled.

Podle materiálů organizace BESIP jsou motocykly a jejich jezdci zapojeni do neúměrně vysokého procenta smrtelných a vážných nehod. Za většinou z nich stojí lidská chyba, a to nejen ze strany motocyklisty, ale v mnoha případe i ostatních účastníků silničního provozu.

Motocykl býval na našich silnicích velmi dlouhá léta levnější alternativou k automobilům, ale již v sedmdesátých a osmdesátých letech se i přes výrazné omezení nabídky na našem trhu stále více profiloval jako stroj, který jeho majitelé využívají pro zábavu.

Po roce 1989 se pak díky otevření hranic a přílivu výrazně modernějších a výkonnějších strojů, než nabízely naše značky ČZ, Jawa nebo německé MZ a Simson, stal atraktivní hračkou, i když i dnes lze občas narazit na jezdce, kteří do auta nesednou a motorku používají jako svůj hlavní dopravní prostředek.

Zároveň s rozšířením nabídky motocyklů se v posledních pětadvaceti letech proměnilo i spektrum jezdců usedajících za řidítka. Na motorce dnes můžeme potkat prakticky kohokoliv od adrenalinem nabitých náctiletých kluků a křehkých dívek až po relaxující pány v nejlepších letech a samozřejmě i ty drsné motorkáře, pro něž je to životní styl.

Všechny jezdce na motorkách bez ohledu na věk nebo zařazení jejich stroje mezi endura, naháče, supersporty nebo choppery spojuje jedno a tím není touha mít pomníček s vlastním jménem u krajnice, ale dojet do cíle své cesty v pořádku, i kdyby jen tak pro své potěšení kroužili kolem komína.

Řidiči automobilů mají poměrně slušné možnosti jak jim k dosažení jejich cíle pomoci. Stačí k tomu většinou trocha ohleduplnosti a občas i shovívavosti, což samozřejmě platí i obráceně, protože stejně jako za řidítky není vždy Valentino Rossi, tak za volantem nesedí vždy Sébastien Loeb.

Reportáž: Srážka motorky a auta ve filmu

Nejen s nástupem prvních teplých dnů je proto dobré věnovat zvýšenou pozornost dění ve zpětném zrcátku, protože tam se motorkář jedoucí stejným směrem jako vy objevuje nejčastěji. Pokud se tam opravdu objeví a chce pokračovat rychleji než vy v tomto směru, pak mu trošku uhněte, jeho to určitě potěší a vám se sníží riziko nehody s motorkou, protože zmizí daleko před vás.

V případě velké řady motorek pohybujících se na našich silnicích je třeba počítat s tím, že se jejich hmotnost pohybuje kolem 200 kg, zatímco výkon je daleko za hranicí 100 koní, což jim poskytuje dynamiku supersportu a i taková stopětadvacítka s patnácti koníky umí být pěkně svižná a nemusí přitom vůbec porušovat povolené rychlostní limity, ale jen v rámci nich akceleruje.

Ohledně motorkářů jedoucích v protisměru, může být největším problémem jejich touha po rychlosti, ale rovněž může jít jen o pouhé přecenění vlastních sil při předjíždění, což ostatně dost často předvádí i řada řidičů automobilů. V takovém případě je opět nejlepší snažit se uhnout a třeba si přitom myslet něco o skotu.

Motocyklista v protisměru a na vaší polovině silnice se ovšem může octnout i bez jakékoliv vlastní touhy po rychlosti a extrémním kaskadérském kousku. Stačí, když se jedná například o začátečníka, který špatně odhadl zatáčku, nevěšel se do ní a na výjezdů z ní se potácí u dělící čáry nebo za ní. I v takovém případě je samozřejmě nejlepší uhnout, pokud to samozřejmě ještě jde a je kam.

V dnešním provozu je jezdec na motocyklu bohužel vidět mnohem méně než osobní nebo nákladní auto, protože od roku 2006 na sebe v provozu ve dne i v noci svítíme úplně všichni. Stále více motorkářů si dnes tuto svou nevýhodu uvědomuje a vedle reflexních prvků na svých bundách a kombinézách často oblékají zářivě oranžové a žluté vesty, aby byli lépe vidět. I přesto je ovšem dobré se na křižovatce zahledět i do dáli a předejít tak nepříjemné nehodě s motorkou.

Pozor je dobré dávat i na ukazatele směru na motocyklech, protože ty se nevypínají automaticky, tak jako u automobilů a nejen začátečníci na ně občas zapomínají. Pro řidiče automobilu je při setkání s podezřele dlouho blikající motorkou proto lepší počkat, zda skutečně odbočí a ne se jí vrhat do cesty.

Motorky i skútry jsou mnohem štíhlejší a obratnější, což znamená, že i v našich končinách motorkáři podobně jako na západ a jih od našich hranic nečekají v kolonách při dopravních zácpách, ale projedou na jejich začátek. Pro řadu řidičů automobilů je to nepřípustné chování, ale pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu je téměř vždy lepší jim velkoryse uhnout, než trapně otevírat dveře a schválně najíždět ke krajnici, protože oni tam narozdíl od velkého SUV pospíchající sanitku nebo hasiče nezablokují.

Spolupracujeme s TipCars.com
Okamurovci musí zmizet z vedení Sněmovny, tvrdí šéf pražské ČSSD Okamurovci musí zmizet z vedení Sněmovny, tvrdí šéf pražské ČSSD

Hlavní je odvolat poslance SPD Tomia Okamury z vedoucích…

Rezervační poplatek realitce: Kdy máte právo žádat jej zpět? Rezervační poplatek realitce: Kdy máte právo žádat jej zpět?

Není neobvyklé, že si realitní kancelář nechá rezervační…

Česko propadlo v hodnocení svobody tisku Česko propadlo v hodnocení svobody tisku

Míra svobody tisku se loni nejvíce snížila v Evropě.…

Finanční šéfové firem čekají růst české ekonomiky, ale i nákladů, ukázal průzkum Finanční šéfové firem čekají růst české ekonomiky, ale i nákladů, ukázal průzkum

Další růst české ekonomiky, ale i nákladů podniků…

 

Štítky Motorky

 

Přidat názorDiskuse: Motorkáři se po zimě vracejí na silnice,…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

Dnes 08:00

Jak to vypadá, když se na závodním okruhu sejdou všichni současní členové klanu GTI? Volkswagen nám dal odpověď na jihu Španělska.




Blesk.cz

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i cizince s jarmulkou

Merkelová je zděšená z migrantů. Lynčují Němce i…

Německá kancléřka Angela Merkelová přiznala, že se v Německu vzedmula vlna antisemitisticky motivovaných…

Komerční bance „kleklo“ online bankovnictví, klienti zuřili. A to není vše

Komerční bance „kleklo“ online bankovnictví, klienti…

Nepříjemné ráno si v úterý ráno prožila řada klientů Komerční banky. Zhruba hodinu tomuto finančnímu ústavu…

 

iSport.cz

Liverpool - AS Řím 5:2. Úžasný Salah přiblížil domácím finále LM

Liverpool - AS Řím 5:2. Úžasný Salah přiblížil…

První semifinále Ligy mistrů mezi Liverpoolem a AS Řím se změnilo v exhibici domácí dvojice Mohamed Salah, který…

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

 

Reflex.cz

První “imperialistická” válka: Před 120 lety vyhlásily Spojené státy Španělsku válku, ta vedla k nezávislosti Kuby

První “imperialistická” válka: Před 120 lety…

Patnáctého února 1898 v havanském přístavu explodovala americká bitevní loď Maine a potopila se. Z 354členné…

Čertovy hlavy: Vyražte na trek na Kokořínsko a objevte „český Mount Rushmore“

Čertovy hlavy: Vyražte na trek na Kokořínsko a…

Dvě čertí hlavy nad nenápadnou obcí Želízy jsou tak ohromné, že byste něco podobného našli až v daleké Americe.…