Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motorkáři se po zimě vracejí na silnice, dávejme na ně pozor

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (33)
Spolu s prvními jarními dny se na silnice vracejí motorkáři, kteří kolem sebe nemají ochranný krunýř v podobě automobilu a je tedy i ve vlastním zájmu řidičů aut brát na tento jejich handicap ohled.

Podle materiálů organizace BESIP jsou motocykly a jejich jezdci zapojeni do neúměrně vysokého procenta smrtelných a vážných nehod. Za většinou z nich stojí lidská chyba, a to nejen ze strany motocyklisty, ale v mnoha případe i ostatních účastníků silničního provozu.

Motocykl býval na našich silnicích velmi dlouhá léta levnější alternativou k automobilům, ale již v sedmdesátých a osmdesátých letech se i přes výrazné omezení nabídky na našem trhu stále více profiloval jako stroj, který jeho majitelé využívají pro zábavu.

Po roce 1989 se pak díky otevření hranic a přílivu výrazně modernějších a výkonnějších strojů, než nabízely naše značky ČZ, Jawa nebo německé MZ a Simson, stal atraktivní hračkou, i když i dnes lze občas narazit na jezdce, kteří do auta nesednou a motorku používají jako svůj hlavní dopravní prostředek.

Zároveň s rozšířením nabídky motocyklů se v posledních pětadvaceti letech proměnilo i spektrum jezdců usedajících za řidítka. Na motorce dnes můžeme potkat prakticky kohokoliv od adrenalinem nabitých náctiletých kluků a křehkých dívek až po relaxující pány v nejlepších letech a samozřejmě i ty drsné motorkáře, pro něž je to životní styl.

Všechny jezdce na motorkách bez ohledu na věk nebo zařazení jejich stroje mezi endura, naháče, supersporty nebo choppery spojuje jedno a tím není touha mít pomníček s vlastním jménem u krajnice, ale dojet do cíle své cesty v pořádku, i kdyby jen tak pro své potěšení kroužili kolem komína.

Řidiči automobilů mají poměrně slušné možnosti jak jim k dosažení jejich cíle pomoci. Stačí k tomu většinou trocha ohleduplnosti a občas i shovívavosti, což samozřejmě platí i obráceně, protože stejně jako za řidítky není vždy Valentino Rossi, tak za volantem nesedí vždy Sébastien Loeb.

Nejen s nástupem prvních teplých dnů je proto dobré věnovat zvýšenou pozornost dění ve zpětném zrcátku, protože tam se motorkář jedoucí stejným směrem jako vy objevuje nejčastěji. Pokud se tam opravdu objeví a chce pokračovat rychleji než vy v tomto směru, pak mu trošku uhněte, jeho to určitě potěší a vám se sníží riziko nehody s motorkou, protože zmizí daleko před vás.

V případě velké řady motorek pohybujících se na našich silnicích je třeba počítat s tím, že se jejich hmotnost pohybuje kolem 200 kg, zatímco výkon je daleko za hranicí 100 koní, což jim poskytuje dynamiku supersportu a i taková stopětadvacítka s patnácti koníky umí být pěkně svižná a nemusí přitom vůbec porušovat povolené rychlostní limity, ale jen v rámci nich akceleruje.

Ohledně motorkářů jedoucích v protisměru, může být největším problémem jejich touha po rychlosti, ale rovněž může jít jen o pouhé přecenění vlastních sil při předjíždění, což ostatně dost často předvádí i řada řidičů automobilů. V takovém případě je opět nejlepší snažit se uhnout a třeba si přitom myslet něco o skotu.

Motocyklista v protisměru a na vaší polovině silnice se ovšem může octnout i bez jakékoliv vlastní touhy po rychlosti a extrémním kaskadérském kousku. Stačí, když se jedná například o začátečníka, který špatně odhadl zatáčku, nevěšel se do ní a na výjezdů z ní se potácí u dělící čáry nebo za ní. I v takovém případě je samozřejmě nejlepší uhnout, pokud to samozřejmě ještě jde a je kam.

V dnešním provozu je jezdec na motocyklu bohužel vidět mnohem méně než osobní nebo nákladní auto, protože od roku 2006 na sebe v provozu ve dne i v noci svítíme úplně všichni. Stále více motorkářů si dnes tuto svou nevýhodu uvědomuje a vedle reflexních prvků na svých bundách a kombinézách často oblékají zářivě oranžové a žluté vesty, aby byli lépe vidět. I přesto je ovšem dobré se na křižovatce zahledět i do dáli a předejít tak nepříjemné nehodě s motorkou.

Pozor je dobré dávat i na ukazatele směru na motocyklech, protože ty se nevypínají automaticky, tak jako u automobilů a nejen začátečníci na ně občas zapomínají. Pro řidiče automobilu je při setkání s podezřele dlouho blikající motorkou proto lepší počkat, zda skutečně odbočí a ne se jí vrhat do cesty.

Motorky i skútry jsou mnohem štíhlejší a obratnější, což znamená, že i v našich končinách motorkáři podobně jako na západ a jih od našich hranic nečekají v kolonách při dopravních zácpách, ale projedou na jejich začátek. Pro řadu řidičů automobilů je to nepřípustné chování, ale pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu je téměř vždy lepší jim velkoryse uhnout, než trapně otevírat dveře a schválně najíždět ke krajnici, protože oni tam narozdíl od velkého SUV pospíchající sanitku nebo hasiče nezablokují.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (33)
9. 4. 2016 10:23
Re: Na místě!
rádyjo, ydyjot, dylyna:)
8. 4. 2016 20:26
Re: Na místě!
Tie strieborne s majakmi na streche som nemyslel ...
Avatar - Blue Sun
8. 4. 2016 19:59
Re: Na místě!
Jenže policajta s blikajícími majáky vidím dlouho, což o drobné motorce říci nelze. Ale to je fuk, neřeším...
8. 4. 2016 19:31
Re: Nejezdím autem
Vodici, pre ktorych je soferovanie tazke a obsluha volantu vytazi mozog tak, zeuz nemaju ako rozmyslat, sa dokazu na ceste prvej triedy po vylozeni spolujazdca na rovnom prehladnom useku zacat otacat tesne pred motorkou iducou predpisovych 90 kmh, podla teba je na vine motorkar a nie picus soferujuci s tazkostami strieborny ford focus 1 generacie ?
8. 4. 2016 19:24
Re: Na místě!
Zozadu ta moze cez 200 kmh obiehat aj policajt, ak bude mat registrovany vyjazd na zasah, tvoje nepozretie ti zabezpeci marenie , napomahanie, pri troche dobrej vole utok na verejneho cinitela so zbranou , takze nie kvoli motorkarom, ale kvoli sebe do zrkadla pozeraj