12.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Multicar v nové době: Jako jediný z NDR přežil

 

Trabant, Wartburg nebo Barkas skončily v propadlišti dějin. To Multicar žije dál, byť už jen jako značka společnosti Hako.

Sjednocení Německa bylo pro spoustu východoněmeckých automobilových značek konečnou. Auta s dvoutaktovými motory byla už dávno zastaralá, což se v nové době po otevření trhu projevilo v plné síle – nepomohl ani rychlý přechod na čtyřtakty. Trabant, Wartburg nebo Barkas tak po spojení Německa rychle skončily, jedna značka ale přece jen přežila, Multicar.

Značka Multicar se nejvíce proslavila „ještěrkou,“ náklaďáčkem s charakteristickou zelenou kabinou, alias modelem M 25, vyráběným od roku 1978. Historie továrny je ale mnohem bohatší, psát se začala už v roce 1920.

Tehdy ale o Multicaru ještě nebyla řeč, toto označení přišlo až na konci padesátých let. Ve dvacátých letech se továrna jmenovala podle zakladatele Arthura Adeho ADE-Werke a zaměřovala se na zemědělské stroje a přívěsy. Už v té době však firma sídlila ve Waltershausenu, městě ležícím ve středním Německu, asi 35 kilometrů jihozápadně od Erfurtu.

Společnost přežila i druhou světovou válku, po ní však byla znárodněna. Město se totiž dostalo pod správu SSSR v rámci sovětské okupační zóny, na jejíchž základech později vzniklo NDR. Firma byla spolu s tím v roce 1948 přejmenována na VEB Fahrzeugwerk Waltershausen.

V roce 1956 přichází na trh DK 3 (Dieselkarre), užitkové vozítko s otevřenou kabinou, které se ovládalo pomocí pák. O dva roky nastupuje jeho vylepšená verze DK4 navržená konstruktérem Wernerem Clausnerem, která se lišila především použitím dveří, chránícím řidiče před vypadnutím z jinak otevřené karoserie. Tzv. motorový dopravní vozík byl určen pro přepravu různých věcí po továrnách, proto většina vyrobených kusů ani neměla poznávací značku. Používal se ale i na stavbách, u hasičů nebo pošty. O pohon se staral čtyřtaktní dieselový ležatý jednoválec o objemu 650 cm3 vyvinutý firmou Deutz, který poskytoval výkon 6,5 koně (4,8 kW). Převodovka měla tři stupně pro jízdu vpřed a zpátečku.

Vozidlo vydrží ve výroby do roku 1964, tehdy už ale pod jiným jménem. Na konci padesátých let se přejmenovává na Multicar M 21. Celkem vznikne asi 12.514 exemplářů, které nezůstávají jen ve východním Německu, ale míří i do Polska, Švédska nebo Švýcarska.

Video

V roce 1964 nastupuje nový model, Multicar M 22, který se proti předchůdci v mnoha ohledech odlišuje. Vůz sice zůstal „motorovým dopravním vozíkem,“ už měl však prosklenou kabinu, byť stále jen jednomístnou. Změnilo se i řízení, které konečně obstarával volant a pedály. V útrobách pak pracoval čtyřtaktní dieselový dvouválec do V o objemu 800 cm3, který nabízel výkon 15 koní (11 kW).

Multicar M 22 byl v roce 1974 nahrazen modernějším M 24, který byl o čtyři roky později upraven do podoby M 25, nejznámějšího modelu značky. A také prodejně nejúspěšnějšího, ve výrobě vydržel do roku 1991, přičemž vznikl ve více než 100.000 exemplářích. Většina přitom zamířila za hranice NDR.

V tomto případě se už jednalo o lehký náklaďáček, který nabízel různé nástavby (až 16) nebo zástavbu pohonu všech kol. Kompaktní vůz dlouhý jen asi čtyři metry přitom hravě uvezl dvě tuny nákladu. O pohon se opět staral vznětový motor, tentokrát dvoulitrový čtyřválec s 33 kW a 108 N.m. Později se do útrob podívaly i agregáty Volkswagen a Iveco.

Přestože „multikára“ na začátku devadesátých let už není z nejmodernějších, o kompaktní náklaďáček s vysokou nosností je zájem. I díky tomu se zdá, že by Multicar na rozdíl od jiných východoevropských značek se zastaralou technikou mohl přežít. To se potvrzuje i následnou úspěšnou privatizací. Od roku 1998 pak drží většinu podniku společnost Hako, výrobce čistící a komunální techniky.

Nový vlastník určí směr pro Multicar i na následující léta. Firma staví na dosavadních zkušenostech, zaměří se však na multifunkční vozidla určená pro komunální služby.

To už vlastně platí pro Multicar M26, vyráběný mezi lety 1992 a 2010, který oproti předchůdci dostal moderněji vyhlížející kabinu a modernější techniku. Automobil bylo možné pořídit s rozličnými nástavbami, různými kabinami nebo v různé délce. Využití vůz našel i ve stavebnictví nebo zemědělství.

Multicar sice žije dál, dnes už však pouze jako značka společnosti Hako. K této změně došlo v roce 2013.

Dnes Hako nabízí čtyři vozidla značky Multicar. Tremo je kompaktní (jen 1,32 metru široký) náklaďáček určený pro použití v pěších zónách nebo úzkých uličkách, který pro větší obratnost nabízí řiditelně obě nápravy. M27 a M 29 jsou všestranné nákladní vozy nabízející až celkovou hmotnost 5,3 tuny. M31 nahrazující dřívější model Fumo je pak moderní vozidlo dle posledních standardů, které nabízí všemožné kombinace nástaveb pro čištění ulic, sekání nebo odklízení sněhu. Většina nabízených modelů využívá služeb vznětových agregátů původem od Volkswagenu, v útrobách M31 však najdeme třílitrový turbodiesel Iveco.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny…

Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným

Stát štědře dotuje politické strany. Ty dříve úspěšné,…

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

 

Štítky Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které končí smrtí!

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které…

Herecká legenda Jana Štěpánková (83) před kamerou umírala už několikrát. Nikdy z toho trauma, jako většina…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných beachvolejbalistek

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných…

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…