Multimediální systémy v praxi: Pomoc řidiči? Podle průzkumu nás spíš matou
Multimediální systémy s velkými dotykovými obrazovkami a spoustou funkcí se dnes už staly takřka standardem nových osobních aut. Opravdu je ale zákazníci potřebují a využívají jejich funkce? Na to se ptala studie Connected Car Marktbarometer 2018 německého časopisu Auto Bild.
A jak se ukázalo, už jen samotný pojem konektivita, který je dnes automobilkami tolik používán, dokáže mnohé klienty zmást. Hned 69 % dotázaných se přiznalo, že neví, co to přesně konektivita je. Jedenáct procent ji považuje za komunikační systémy auta, pět procent za bezpečnostní systémy vozů a třeba pro dvě procenta dotázaných to je jednoduše navigace.
Přesto se ale inovativní funkce auta stávají stále používanějšími. Z výzkumu vyplynulo, že dobíjení chytrého telefonu pomocí USB portu je dnes běžné, používá ho 43 % respondentů, podobně jako telefonování pomocí v autě zabudovaného handsfree zařízení (42 %). Naopak bezdrátové nabíjení tolik zatím využíváno není (jen 5 % dotázaných), to ale může souviset s tím, že ho zákazníci zatím ve svých autech tolik nemají. Podobně je na tom i spárování s chytrým telefonem, které využívá jen 6 % zpovídaných řidičů.
Hlavním prvkem konektivity je multimediální systém. Jakým způsobem ho však řidiči ovládají? Nejvíce řidičů (40 %) preferuje ovládání pomocí ovladačů na volantu, zatímco 34 % upřednostňuje hlasové ovládání. Není tak divu rozvoji těchto systémů, naopak samotné dotykové obrazovky takovým hitem nejsou, ovládání pomocí nich preferuje 17 % dotázaných. Ovládání gesty je ještě méně oblíbené, preferují ho jen 3 % zpovídaných.
Důležitou součástí konektivity je navigace, a tak se jí Auto Bild zabýval blíže. Z výzkumu vyplynulo, že pevnou navigaci využívá 34 % dotázaných, 74 % by ji pak chtělo využívat. Skoro čtvrtina využívá funkci hledání blízké čerpací stanice, 18 % pak funkci informací o dopravě v reálném čase. Naopak možnost nahrání cílové destinace do navigace z jiných zařízení využívá 9 % dotázaných, head-up displej pak jen 3 % respondentů. To ale může souviset s tím, že takové funkce nejsou ještě úplně běžné. Třeba hledání volného parkovacího místa pomocí navigace dnes využívají jen 4 % dotázaných, 54 % respondentů by ji ale rádo mělo.
A na co by se měli výrobci zaměřit? Výzkum ukázalo, že by 24 % zpovídaných rádo využívalo komunikaci mezi automobily, která se teprve začíná objevovat. Hned 71 % by pak rádo využilo funkci lokace vozidla v případě jeho odcizení. Zajímavý je i fakt, že 54 % zpovídaných by využívalo rady asistenta s hospodárností jízdy, v praxi ho přitom používá 16 % respondentů. Žádaný je také asistent ve stylu Siri či Alexy, využívalo by jej 23 % dotázaných.
Zároveň se ale řidiči obávají u autonomních vozidel neustálého sledování, které považují za narušení soukromí. Hned 62 % dotazovaných toto hodnotí negativně.
Studie Auto Bildu vyzpovídala 1.500 respondentů během asi 45 minut dlouhého dotazníku. Cílová skupina dotazovaných byli řidiči nad 18 let s minimálně jedním autem v domácnosti s tím, že se jednalo o reprezentativní výběr německé společnosti. Výzkum probíhal během prosince 2017.