28.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Multipřeplňování turbodmychadlem: Zajímavé řešení, kterého se nejspíš nedočkáme... Proč?

 

Downsizing přinesl masivní rozšíření přeplňování i na motory pro laciná auta. U těch drahých a technicky vyspělých se objevilo přeplňování dvěma, třemi a dokonce i čtyřmi turbodmychadly. To si skoro říkáte, proč nemá každý válec svoje turbo…

Ačkoliv se stále objevují hlasy, že downsizing v praxi moc nefunguje, ve skutečnosti dnes automobilky už skoro nic jiného nenabízejí. Jasně, třeba taková Mazda se stále drží motorů s „rozumným“ zdvihovým objemem, řekněme dva litry, se čtyřmi válci a bez přeplňování. Ve světové produkci ale představuje trochu výjimku. Ostatní totiž obhajují přeplňování.

Aby výrobci motorů překlenuli některé nevýhody přeplňování, zejména diskutabilní reakci turbodmychadla v nízkých otáčkách, které si musí vystačit s kinetickou energií výfukových plynů odpovídající maloobjemovému motoru, musejí technologii přeplňování dále vyvíjet. Proto dnes máme turbodmychadla se zdvojeným kanálem turbíny twin-scroll, aktivní regulaci otáček za pomoci elektromotoru či variabilní geometrií využívající pohyblivých lopatek statoru turbíny. A dále kaskádovité přeplňování či dokonce použití mechanicky poháněného kompresoru. Vrcholem techniky přeplňování je elektricky poháněný kompresor.

Konstruktéři mají řešení

Vzhledem k tak masivnímu uplatnění turbodmychadel u současných motorů napadlo Jima Clarka, někdejšího motoráře u Fordu řešení, v rámci kterého by měl každý z válců své vlastní turbodmychadlo. Clark byl svého času zodpovědný u modrého oválu za modulární osmiválce či motor Duratec-VE V6, známý třeba z rychlého „policejního“ Mondea ST220. Jenže to není vše. Clark pracoval i pro některé další firmy, zabývající se motory pro těžká užitková vozidla.

Přeplňování: Pro a proti, teorie i praxe. Dýchám zhluboka, tedy jsem rychlý

Jim Clark svůj inovativní koncept přeplňování nazývá „spolupůsobící plnění a přeplňování“. Jak by to celé pracovalo? Motor by využíval dvě škrticí klapky na každý válec, vždy jednu pro jeden sací kanál (u čtyřventilového motoru se dvěma sacími ventily). U konvenčního motoru je škrticí klapka dále od ventilů, propojení zajišťuje sací potrubí, jehož objem by měl zhruba odpovídat zdvihovému objemu motoru. To ale také znamená, že při otevření škrticí klapky chvíli trvá, než se vzduch dostane do válců. V případě motoru podle návrhu Clarka by se tato prodleva výrazně zkrátila.

Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel

Základem by bylo výrazné zmenšení vzdálenosti mezi výfukovými ventily a turbínou turbodmychadla. Tím by odpadly energetické ztráty, vzniklé ve vedení spalin k turbíně u konvenčního motoru. Přirozeně by se tímto řešením výrazně zrychlil nástup turbodmychadla. Jak už jsme předeslali, to by bylo vždy jedno pro jeden válec a umístěné tak blízko, jak jen by to bylo možné.

Turbodmychadlo by tímto uspořádáním mohlo být výrazně menší. Clark uvádí o 20 procent v otázce rozměrů, o celých 50 procent, pokud se bavíme o průtoku plynů, a to na tříválcovém motoru, který, jak se zdá, je pro downsizingu vhodný. Malé turbodmychadlo znamená také malé setrvačné hmoty svého rotoru. Clark slibuje téměř okamžitou reakci motoru na přidání plynu bez prodlevy turbodmychadla.

Problém je…cena

Teorie je to slibná. Bohužel, žádný takový motor zatím nevznikl. Vše je tedy pouze v myšlenkách a případně výpočtech Jima Clarka. Pokud bychom mluvili o tříválci, znamenalo by to použít šesti škrticích klapek místo jedné a zároveň tří turbodmychadel místo jednoho. Problém je, že tři turbodmychadla jsou cenově zhruba o polovinu dražší než jedno velké. Navíc tak velký počet škrticích klapek by také něco stál, nemluvě o spolehlivosti celého řešení (elektromotorický pohon klapek aj). Prostě, i kdyby to fungovalo, pro sériovou výrobu je dané řešení až příliš složité. A to nemluvíme o tom, co by to jednou dělalo, až bude takto poháněné auto staré třeba 15 let a najeto bude mít stovky tisíc kilometrů.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…