28.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Multipřeplňování turbodmychadlem: Zajímavé řešení, kterého se nejspíš nedočkáme... Proč?

 

Downsizing přinesl masivní rozšíření přeplňování i na motory pro laciná auta. U těch drahých a technicky vyspělých se objevilo přeplňování dvěma, třemi a dokonce i čtyřmi turbodmychadly. To si skoro říkáte, proč nemá každý válec svoje turbo…

Ačkoliv se stále objevují hlasy, že downsizing v praxi moc nefunguje, ve skutečnosti dnes automobilky už skoro nic jiného nenabízejí. Jasně, třeba taková Mazda se stále drží motorů s „rozumným“ zdvihovým objemem, řekněme dva litry, se čtyřmi válci a bez přeplňování. Ve světové produkci ale představuje trochu výjimku. Ostatní totiž obhajují přeplňování.

Aby výrobci motorů překlenuli některé nevýhody přeplňování, zejména diskutabilní reakci turbodmychadla v nízkých otáčkách, které si musí vystačit s kinetickou energií výfukových plynů odpovídající maloobjemovému motoru, musejí technologii přeplňování dále vyvíjet. Proto dnes máme turbodmychadla se zdvojeným kanálem turbíny twin-scroll, aktivní regulaci otáček za pomoci elektromotoru či variabilní geometrií využívající pohyblivých lopatek statoru turbíny. A dále kaskádovité přeplňování či dokonce použití mechanicky poháněného kompresoru. Vrcholem techniky přeplňování je elektricky poháněný kompresor.

Konstruktéři mají řešení

Vzhledem k tak masivnímu uplatnění turbodmychadel u současných motorů napadlo Jima Clarka, někdejšího motoráře u Fordu řešení, v rámci kterého by měl každý z válců své vlastní turbodmychadlo. Clark byl svého času zodpovědný u modrého oválu za modulární osmiválce či motor Duratec-VE V6, známý třeba z rychlého „policejního“ Mondea ST220. Jenže to není vše. Clark pracoval i pro některé další firmy, zabývající se motory pro těžká užitková vozidla.

Přeplňování: Pro a proti, teorie i praxe. Dýchám zhluboka, tedy jsem rychlý

Jim Clark svůj inovativní koncept přeplňování nazývá „spolupůsobící plnění a přeplňování“. Jak by to celé pracovalo? Motor by využíval dvě škrticí klapky na každý válec, vždy jednu pro jeden sací kanál (u čtyřventilového motoru se dvěma sacími ventily). U konvenčního motoru je škrticí klapka dále od ventilů, propojení zajišťuje sací potrubí, jehož objem by měl zhruba odpovídat zdvihovému objemu motoru. To ale také znamená, že při otevření škrticí klapky chvíli trvá, než se vzduch dostane do válců. V případě motoru podle návrhu Clarka by se tato prodleva výrazně zkrátila.

Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel

Základem by bylo výrazné zmenšení vzdálenosti mezi výfukovými ventily a turbínou turbodmychadla. Tím by odpadly energetické ztráty, vzniklé ve vedení spalin k turbíně u konvenčního motoru. Přirozeně by se tímto řešením výrazně zrychlil nástup turbodmychadla. Jak už jsme předeslali, to by bylo vždy jedno pro jeden válec a umístěné tak blízko, jak jen by to bylo možné.

Turbodmychadlo by tímto uspořádáním mohlo být výrazně menší. Clark uvádí o 20 procent v otázce rozměrů, o celých 50 procent, pokud se bavíme o průtoku plynů, a to na tříválcovém motoru, který, jak se zdá, je pro downsizingu vhodný. Malé turbodmychadlo znamená také malé setrvačné hmoty svého rotoru. Clark slibuje téměř okamžitou reakci motoru na přidání plynu bez prodlevy turbodmychadla.

Problém je…cena

Teorie je to slibná. Bohužel, žádný takový motor zatím nevznikl. Vše je tedy pouze v myšlenkách a případně výpočtech Jima Clarka. Pokud bychom mluvili o tříválci, znamenalo by to použít šesti škrticích klapek místo jedné a zároveň tří turbodmychadel místo jednoho. Problém je, že tři turbodmychadla jsou cenově zhruba o polovinu dražší než jedno velké. Navíc tak velký počet škrticích klapek by také něco stál, nemluvě o spolehlivosti celého řešení (elektromotorický pohon klapek aj). Prostě, i kdyby to fungovalo, pro sériovou výrobu je dané řešení až příliš složité. A to nemluvíme o tom, co by to jednou dělalo, až bude takto poháněné auto staré třeba 15 let a najeto bude mít stovky tisíc kilometrů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty

Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP si…

Toman: Lesy České republiky letos pošlou do státního rozpočtu dvě a půl miliardy Toman: Lesy České republiky letos pošlou do státního rozpočtu dvě a půl miliardy

Ministerstvo zemědělství ve středu navrhne vládě, aby…

Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS

Koalici v Liberci nejspíš vytvoří vítězní Starostové pro…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

Dnes 18:50

První 16ventilový Golf uvedl VW na trh v roce 1985. Už o čtyři roky dříve však existoval Golf se 16 ventily.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Eliška Kaplicky těsně před porodem: Obří břicho vtěsnané do saténu

Eliška Kaplicky těsně před porodem: Obří břicho…

Nastávající maminka Eliška Kaplicky (40) už stříhá metr do porodu svého druhého dítěte. V pokročilém stavu se…

 

iSport.cz

Sionko vzpomíná na Real: Atmosféra nebyla top. Potěšil mě Carlos

Sionko vzpomíná na Real: Atmosféra nebyla top.…

Zatímco na podzim roku 2001 Sparta v Lize mistrů i na domácí scéně válela, jaro 2002 se jí po odchodu a zranění…

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i hodinky za 54 milionů

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i…

Hned po losu základních skupin Ligy mistrů bylo jasné, že tenhle zápas bude zřejmě tím nejsledovanějším ze…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní SMS za volantem zpráv nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…