Na křídlech racka aneb netradiční nástup do Mercedesů

 

Německá automobilka Mercedes-Benz má na svém kontě řadu výjimečných automobilů a kapitolu samu pro sebe v její historii představují vozy s křídlovými dveřmi.

Sportovní a závodní vozy značky Mercedes-Benz patřily k tomu nejlepšímu na světě již ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Tuto pozici se podařilo obnovit v padesátých letech za pomoci modelu 300 SL.

Linie jeho karoserie dodnes přitahují pozornost kdekoliv se objeví a nejinak je tomu s jeho křídlovými dveřmi. Ty v následujících letech u svých studií, prototypů, závodních speciálů i sériových modelů využila celá řada automobilek.

Samotný Mercedes-Benz se k nim vrátil několikrát. Poprvé již koncem šedesátých let u modelu C111. Ten se měl stát sériovým vozem, ale nakonec pouze posloužil při vývoji motorů a dalších komponentů.

Na počátku devadesátých let se návrat křídlových dveří do sériové produkce značky Mercedes-Benz jen těsně nezdařil modelu C112. Maličkou útěchou se mohl koncem devadesátých let stát CLK GTR, který ale vznikl v počtu jen několika exemplářů.

Počátek jednadvacátého století přinesl Mercedes-Benz SLR McLaren, ale i když se jednalo o špičkový stroj, tak se nejednalo o úplný návrat křídlových dveří. K tomu došlo až v roce 2009 s kupé SLS AMG, jehož produkce bohužel již skončila a my můžeme jen čekat, jestli Mercedes-Benz ještě někdy nabídne vůz s atraktivním a netradičním způsobem přístupu do interiéru.

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz po období intenzivní poválečné obnovy vstoupil v roce 1952 na závodní dráhy s novým typem 300 SL. Za zkratkou SL se ukrývalo spojení Super Leicht, což znamenalo super lehký. Závodní model nesl interní označení W194 a zvítězil například ve slavných 24 hodinách Le Mans a triumfoval i na Carrera Panamericana.

Atraktivní vzhled, moderní technika a úspěchy na závodních tratích zaujaly severoamerického dovozce vozů značky Mercedes-Benz Maxe Hofmanna natolik, že se zasadil o vznik odvozeného modelu pro běžný silniční provoz. V roce 1954 byl představen sériový Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198.

Novinka přímo navazovala n závodní speciály svým vzhledem i technikou. Nejviditelnější změny se samozřejmě odehrály v oblasti designu. Silniční Mercedes-Benz 300 SL dostal kolmo postavenou masku chladiče, pod níž se usadil pro padesátá léta typický masivní chromovaný nárazník, výrazně profilované blatníky a kapota motoru. Upravena byla ovšem celá karoserie a nejen příď. Výsledkem bylo elegantní a štíhlé dvoumístné kupé.

Základní linie ovšem stále připomínaly závodní vozy, na něž sériové provedení navazovalo i svým lehkým trubkovým rám. Ten se postaral o charakteristický prvek v podobě dveří s panty ve střeše. Právě ony pak stojí za neoficiálním označením vozu Gullwing, protože dveře v otevřené poloze připomínají roztažená křídla racka.

Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.

Mercedes-Benz 300 SL (W198) – okřídlená legenda

Interiér kupé 300 SL i přes kvalitní kožené čalounění dával jasně najevo, že tento model má k závodním vozům velmi blízko. To ostatně dokazuje velmi netradiční způsob nastupování, použití sklopného volantu, poměrně stísněné prostorové poměry a především v letních měsících mohla posádka počítat s tím, že jí bude v bohatě prosklené kupoli s minimem větracích otvorů opravdu teplo.

Právě prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto Mercedes-Benzu, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.


Mercedes-Benz 300 SL
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Exportní banka může v Turecku kvůli puči utopit 12 miliard Exportní banka může v Turecku kvůli puči utopit 12 miliard

Po pokusu o puč v Turecku je ohrožena půjčka státní České…

Rusové narušují náš vzdušný prostor, stěžují si Bulhaři Rusové narušují náš vzdušný prostor, stěžují si Bulhaři

Bulharsko trvá na tom, že ruské letadlo porušilo…

Americký soud souhlasí s miliardovým vyrovnáním Volkswagenu Americký soud souhlasí s miliardovým vyrovnáním Volkswagenu

Americký soudce udělil předběžný souhlas s urovnáním…

Deutsche Börse získala souhlas akcionářů pro fúzi s londýnskou burzou Deutsche Börse získala souhlas akcionářů pro fúzi s londýnskou burzou

Německá burzovní skupina Deutsche Börse získala potřebný…

 
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq

Letošní Tour de France je minulostí. Včera se jela…

Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede? Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s…

 




Související články
Brabus 800 Roadster má stále původní tvář Brabus 800 Roadster má stále původní tvář

Mercedes-Benz SL je sice na trhu v modernizované podobě,…

Mercedes-AMG GT Roadster: Premiéra letos, prodej příští rok Mercedes-AMG GT Roadster: Premiéra letos, prodej příští rok

Mercedes-AMG GT se ještě v letošním roce dočká odhalení…

 



 
Video: Gympkhana, aneb Kenem Blockem i bez rychlého auta

Video: Gympkhana, aneb Kenem Blockem i bez rychlého auta

Včera

K akčnímu videu ve stylu Gymkhany Kena Blocka nepotřebujete slavnou tvář, ani výkonné auto. Stačí vám čerstvý řidič se starou hondou.




Blesk.cz

Šokující proměna: Radek John během půl roku ztloustl, zestárl a zešedivěl!

Šokující proměna: Radek John během půl roku…

Kdekdo by řekl, že Radek John (61) vedle své mladší přítelkyně omládne, opak je ale pravdou. Za poslední půl rok…

Kvůli puči v Turecku může česká firma přijít o 12 miliard

Kvůli puči v Turecku může česká firma přijít o 12 miliard

Po pokusu o puč v Turecku je ohrožena půjčka státní České exportní banky 12 miliard korun na stavbu turecké…

 

iSport.cz

Hubníka štvalo filmování Karabachu: Byla to spíš taková komedie

Hubníka štvalo filmování Karabachu: Byla to spíš…

Padesát na padesát. Taková jsou postupové šance do odvety třetího předkola Ligy mistrů podle plzeňského kapitána…

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Steaua 1:1. Komplikace do odvety

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Steaua 1:1. Komplikace do odvety

Fotbalisté Sparty nevkročili do boje o Ligu mistrů ideálně. Tým trenéra Zdeňka Ščasného v utkání 3. předkola…

 

Reflex.cz

Riziko problémového hráčství hrozí 450 tisícům Čechů, nejvíce mezi 25 a 39 lety

Riziko problémového hráčství hrozí 450 tisícům…

Hráčská vášeň začíná být rostoucím problémem pro stále větší množství Čechů. Podle výroční zprávy o hazardním…

Prezident Hollande: Faráře na severu Francie zavraždili teroristé z Islámského státu

Prezident Hollande: Faráře na severu Francie…

Dva ozbrojenci dnes zabili faráře v kostele v severní Francii a zranili další tři lidi, než je policie…