Na křídlech racka aneb netradiční nástup do Mercedesů

 

Německá automobilka Mercedes-Benz má na svém kontě řadu výjimečných automobilů a kapitolu samu pro sebe v její historii představují vozy s křídlovými dveřmi.

Sportovní a závodní vozy značky Mercedes-Benz patřily k tomu nejlepšímu na světě již ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Tuto pozici se podařilo obnovit v padesátých letech za pomoci modelu 300 SL.

Linie jeho karoserie dodnes přitahují pozornost kdekoliv se objeví a nejinak je tomu s jeho křídlovými dveřmi. Ty v následujících letech u svých studií, prototypů, závodních speciálů i sériových modelů využila celá řada automobilek.

Samotný Mercedes-Benz se k nim vrátil několikrát. Poprvé již koncem šedesátých let u modelu C111. Ten se měl stát sériovým vozem, ale nakonec pouze posloužil při vývoji motorů a dalších komponentů.

Na počátku devadesátých let se návrat křídlových dveří do sériové produkce značky Mercedes-Benz jen těsně nezdařil modelu C112. Maličkou útěchou se mohl koncem devadesátých let stát CLK GTR, který ale vznikl v počtu jen několika exemplářů.

Počátek jednadvacátého století přinesl Mercedes-Benz SLR McLaren, ale i když se jednalo o špičkový stroj, tak se nejednalo o úplný návrat křídlových dveří. K tomu došlo až v roce 2009 s kupé SLS AMG, jehož produkce bohužel již skončila a my můžeme jen čekat, jestli Mercedes-Benz ještě někdy nabídne vůz s atraktivním a netradičním způsobem přístupu do interiéru.

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz po období intenzivní poválečné obnovy vstoupil v roce 1952 na závodní dráhy s novým typem 300 SL. Za zkratkou SL se ukrývalo spojení Super Leicht, což znamenalo super lehký. Závodní model nesl interní označení W194 a zvítězil například ve slavných 24 hodinách Le Mans a triumfoval i na Carrera Panamericana.

Atraktivní vzhled, moderní technika a úspěchy na závodních tratích zaujaly severoamerického dovozce vozů značky Mercedes-Benz Maxe Hofmanna natolik, že se zasadil o vznik odvozeného modelu pro běžný silniční provoz. V roce 1954 byl představen sériový Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198.

Novinka přímo navazovala n závodní speciály svým vzhledem i technikou. Nejviditelnější změny se samozřejmě odehrály v oblasti designu. Silniční Mercedes-Benz 300 SL dostal kolmo postavenou masku chladiče, pod níž se usadil pro padesátá léta typický masivní chromovaný nárazník, výrazně profilované blatníky a kapota motoru. Upravena byla ovšem celá karoserie a nejen příď. Výsledkem bylo elegantní a štíhlé dvoumístné kupé.

Základní linie ovšem stále připomínaly závodní vozy, na něž sériové provedení navazovalo i svým lehkým trubkovým rám. Ten se postaral o charakteristický prvek v podobě dveří s panty ve střeše. Právě ony pak stojí za neoficiálním označením vozu Gullwing, protože dveře v otevřené poloze připomínají roztažená křídla racka.

Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.

Mercedes-Benz 300 SL (W198) – okřídlená legenda

Interiér kupé 300 SL i přes kvalitní kožené čalounění dával jasně najevo, že tento model má k závodním vozům velmi blízko. To ostatně dokazuje velmi netradiční způsob nastupování, použití sklopného volantu, poměrně stísněné prostorové poměry a především v letních měsících mohla posádka počítat s tím, že jí bude v bohatě prosklené kupoli s minimem větracích otvorů opravdu teplo.

Právě prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto Mercedes-Benzu, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.


Mercedes-Benz 300 SL
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko doplatí na to, že nečerpalo peníze z Bruselu Česko doplatí na to, že nečerpalo peníze z Bruselu

Během uplynulých osmi let mohlo Česko vyčerpat z…

Ben Hur míří mezi největší filmové propadáky historie Ben Hur míří mezi největší filmové propadáky historie

Velká hollywoodská studia si lámou hlavu, jak v létě…

Medikamenty jsou příliš levné, některé kvůli tomu mizí z trhu Medikamenty jsou příliš levné, některé kvůli tomu mizí z trhu

Řadu let se v Česku daří držet veřejné náklady na léky na…

Biden varuje Evropu před rozšířením plynovodu Nord Stream Biden varuje Evropu před rozšířením plynovodu Nord Stream

Americký viceprezident Joe Biden varoval Evropskou unií…

 
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy

Hlavní hvězdou moskevského autosalonu je pro automobilku…

Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají…

 




Související články
Deset nejlepších aut z Lega a jedno k tomu Deset nejlepších aut z Lega a jedno k tomu

Lego má ve své nabídce řadu stavebnic pro motoristické…

Brabus 800 Roadster má stále původní tvář Brabus 800 Roadster má stále původní tvář

Mercedes-Benz SL je sice na trhu v modernizované podobě,…

 



 
Nejhorší nová auta dle Clarksona: Superb je nudný, na kadjar se zapomene

Nejhorší nová auta dle Clarksona: Superb je nudný, na kadjar se zapomene

Včera

Bývalý moderátor Top Gearu miluje auta s duší, a proto se mu Renault Kadjar, Škoda Superb nebo Opel Astra nelíbily. Podle svých slov na nich nenašel nic zajímavého.




Blesk.cz

Dvě tváře vizážisty hvězd Iva Špese (†54): Úspěšný muž i transvestita s přezdívkou Ivana Trumpová!

Dvě tváře vizážisty hvězd Iva Špese (†54): Úspěšný…

Vedl dvojí život! Vizážista Karla Gotta (77) či Hany Zagorové (69) Ivo Špes, který v 54 letech spáchal…

Dům hrůzy v ulici Na Volánově: Zahrada plná odpadků, zápach, plíseň a krysy

Dům hrůzy v ulici Na Volánově: Zahrada plná odpadků,…

Zahrada přeplněná všelijakými odpadky, popraskané zdi, zničená střecha a sousedé v obavách z jeho zřícení. Tak…

 

iSport.cz

CHAT: Hrdina z Ria Josef Dostál bude odpovídat čtenářům ONLINE

CHAT: Hrdina z Ria Josef Dostál bude odpovídat…

Ziskem dvou medailí na jedné olympiádě se zapsal do české sportovní historie. Stříbrný a bronzový muž z LOH Rio…

Hrdina Brabec na odchodu! Vystřelil postup a míří do Anderlechtu

Hrdina Brabec na odchodu! Vystřelil postup a míří do…

Dal postupový gól, ale za Spartu nastoupil pravděpodobně naposledy. Obránce Jakub Brabec se postaral o vítěznou…

 

Reflex.cz

Causa burkiny: Zákaz zahalování na plážích nezmění zvyky a výklad náboženství muslimů

Causa burkiny: Zákaz zahalování na plážích nezmění…

Pořád silnější přítomnost muslimů v Evropě uvrhává současný model liberální demokracie do stále větší krize.…

Rasisté z Hate Free, já nejsem žádný gadžo s předsudky!

Rasisté z Hate Free, já nejsem žádný gadžo s předsudky!

Popletení sluníčkáři z Hate Free Culture zahájili další ze svých na hlavu padlých kampaní. Tentokrát zařídili,…