Na křídlech racka aneb netradiční nástup do Mercedesů

 

Německá automobilka Mercedes-Benz má na svém kontě řadu výjimečných automobilů a kapitolu samu pro sebe v její historii představují vozy s křídlovými dveřmi.

Sportovní a závodní vozy značky Mercedes-Benz patřily k tomu nejlepšímu na světě již ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Tuto pozici se podařilo obnovit v padesátých letech za pomoci modelu 300 SL.

Linie jeho karoserie dodnes přitahují pozornost kdekoliv se objeví a nejinak je tomu s jeho křídlovými dveřmi. Ty v následujících letech u svých studií, prototypů, závodních speciálů i sériových modelů využila celá řada automobilek.

Samotný Mercedes-Benz se k nim vrátil několikrát. Poprvé již koncem šedesátých let u modelu C111. Ten se měl stát sériovým vozem, ale nakonec pouze posloužil při vývoji motorů a dalších komponentů.

Na počátku devadesátých let se návrat křídlových dveří do sériové produkce značky Mercedes-Benz jen těsně nezdařil modelu C112. Maličkou útěchou se mohl koncem devadesátých let stát CLK GTR, který ale vznikl v počtu jen několika exemplářů.

Počátek jednadvacátého století přinesl Mercedes-Benz SLR McLaren, ale i když se jednalo o špičkový stroj, tak se nejednalo o úplný návrat křídlových dveří. K tomu došlo až v roce 2009 s kupé SLS AMG, jehož produkce bohužel již skončila a my můžeme jen čekat, jestli Mercedes-Benz ještě někdy nabídne vůz s atraktivním a netradičním způsobem přístupu do interiéru.

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz po období intenzivní poválečné obnovy vstoupil v roce 1952 na závodní dráhy s novým typem 300 SL. Za zkratkou SL se ukrývalo spojení Super Leicht, což znamenalo super lehký. Závodní model nesl interní označení W194 a zvítězil například ve slavných 24 hodinách Le Mans a triumfoval i na Carrera Panamericana.

Atraktivní vzhled, moderní technika a úspěchy na závodních tratích zaujaly severoamerického dovozce vozů značky Mercedes-Benz Maxe Hofmanna natolik, že se zasadil o vznik odvozeného modelu pro běžný silniční provoz. V roce 1954 byl představen sériový Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198.

Novinka přímo navazovala n závodní speciály svým vzhledem i technikou. Nejviditelnější změny se samozřejmě odehrály v oblasti designu. Silniční Mercedes-Benz 300 SL dostal kolmo postavenou masku chladiče, pod níž se usadil pro padesátá léta typický masivní chromovaný nárazník, výrazně profilované blatníky a kapota motoru. Upravena byla ovšem celá karoserie a nejen příď. Výsledkem bylo elegantní a štíhlé dvoumístné kupé.

Základní linie ovšem stále připomínaly závodní vozy, na něž sériové provedení navazovalo i svým lehkým trubkovým rám. Ten se postaral o charakteristický prvek v podobě dveří s panty ve střeše. Právě ony pak stojí za neoficiálním označením vozu Gullwing, protože dveře v otevřené poloze připomínají roztažená křídla racka.

Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.

Mercedes-Benz 300 SL (W198) – okřídlená legenda

Interiér kupé 300 SL i přes kvalitní kožené čalounění dával jasně najevo, že tento model má k závodním vozům velmi blízko. To ostatně dokazuje velmi netradiční způsob nastupování, použití sklopného volantu, poměrně stísněné prostorové poměry a především v letních měsících mohla posádka počítat s tím, že jí bude v bohatě prosklené kupoli s minimem větracích otvorů opravdu teplo.

Právě prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto Mercedes-Benzu, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.


Mercedes-Benz 300 SL
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…