Na křídlech racka aneb netradiční nástup do Mercedesů

 

Německá automobilka Mercedes-Benz má na svém kontě řadu výjimečných automobilů a kapitolu samu pro sebe v její historii představují vozy s křídlovými dveřmi.

Sportovní a závodní vozy značky Mercedes-Benz patřily k tomu nejlepšímu na světě již ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Tuto pozici se podařilo obnovit v padesátých letech za pomoci modelu 300 SL.

Linie jeho karoserie dodnes přitahují pozornost kdekoliv se objeví a nejinak je tomu s jeho křídlovými dveřmi. Ty v následujících letech u svých studií, prototypů, závodních speciálů i sériových modelů využila celá řada automobilek.

Samotný Mercedes-Benz se k nim vrátil několikrát. Poprvé již koncem šedesátých let u modelu C111. Ten se měl stát sériovým vozem, ale nakonec pouze posloužil při vývoji motorů a dalších komponentů.

Na počátku devadesátých let se návrat křídlových dveří do sériové produkce značky Mercedes-Benz jen těsně nezdařil modelu C112. Maličkou útěchou se mohl koncem devadesátých let stát CLK GTR, který ale vznikl v počtu jen několika exemplářů.

Počátek jednadvacátého století přinesl Mercedes-Benz SLR McLaren, ale i když se jednalo o špičkový stroj, tak se nejednalo o úplný návrat křídlových dveří. K tomu došlo až v roce 2009 s kupé SLS AMG, jehož produkce bohužel již skončila a my můžeme jen čekat, jestli Mercedes-Benz ještě někdy nabídne vůz s atraktivním a netradičním způsobem přístupu do interiéru.

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz po období intenzivní poválečné obnovy vstoupil v roce 1952 na závodní dráhy s novým typem 300 SL. Za zkratkou SL se ukrývalo spojení Super Leicht, což znamenalo super lehký. Závodní model nesl interní označení W194 a zvítězil například ve slavných 24 hodinách Le Mans a triumfoval i na Carrera Panamericana.

Atraktivní vzhled, moderní technika a úspěchy na závodních tratích zaujaly severoamerického dovozce vozů značky Mercedes-Benz Maxe Hofmanna natolik, že se zasadil o vznik odvozeného modelu pro běžný silniční provoz. V roce 1954 byl představen sériový Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198.

Novinka přímo navazovala n závodní speciály svým vzhledem i technikou. Nejviditelnější změny se samozřejmě odehrály v oblasti designu. Silniční Mercedes-Benz 300 SL dostal kolmo postavenou masku chladiče, pod níž se usadil pro padesátá léta typický masivní chromovaný nárazník, výrazně profilované blatníky a kapota motoru. Upravena byla ovšem celá karoserie a nejen příď. Výsledkem bylo elegantní a štíhlé dvoumístné kupé.

Základní linie ovšem stále připomínaly závodní vozy, na něž sériové provedení navazovalo i svým lehkým trubkovým rám. Ten se postaral o charakteristický prvek v podobě dveří s panty ve střeše. Právě ony pak stojí za neoficiálním označením vozu Gullwing, protože dveře v otevřené poloze připomínají roztažená křídla racka.

Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.

Mercedes-Benz 300 SL (W198) – okřídlená legenda

Interiér kupé 300 SL i přes kvalitní kožené čalounění dával jasně najevo, že tento model má k závodním vozům velmi blízko. To ostatně dokazuje velmi netradiční způsob nastupování, použití sklopného volantu, poměrně stísněné prostorové poměry a především v letních měsících mohla posádka počítat s tím, že jí bude v bohatě prosklené kupoli s minimem větracích otvorů opravdu teplo.

Právě prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto Mercedes-Benzu, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.


Mercedes-Benz 300 SL
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
 












 
Kvalifikace VC Monaka F1: První pole position pro Daniela Ricciarda

Kvalifikace VC Monaka F1: První pole position pro Daniela Ricciarda

Dnes 15:26

Kvalifikace na GP Monaka patřila poprvé v kariéře Danielu Ricciardovi. Mercedesy na jeho superrychlé kolo nestačily. Verstappen boural už v první části.




Blesk.cz

Letní Alpy lákají k pěší turistice! Objevte Rakousko z hřebenů hor

Letní Alpy lákají k pěší turistice! Objevte Rakousko…

Alpy nejsou vyhlášené jen pro zimní radovánky, ale nabízí i přenádherné letní trasy pro pěší a cyklisty. Pokud…

Zpěvák Petr Kotvald otevřeně: Velký zdravotní problém mu zásadně změnil život!

Zpěvák Petr Kotvald otevřeně: Velký zdravotní…

Hit Holky z naší školky zná snad každý, od jeho vydání však uběhlo už hodně času. Zpěvák Petr Kotvald (56) se…

 

iSport.cz

French Open ONLINE: Štěpánek je v osmifinále čtyřhry, Berdych čeká

French Open ONLINE: Štěpánek je v osmifinále…

Tenista Tomáš Berdych útočí na French Open na postup do osmifinále. Poslední český zástupce ve dvouhrách…

Obránce Kadlec je v Rakousku! Reprezentace čeká už jen na Pudila

Obránce Kadlec je v Rakousku! Reprezentace čeká už…

Fotbalová reprezentace je na soustředění v Rakousku už téměř kompletní, k týmu se připojil i Michal Kadlec.…

 

Reflex.cz

Lepší američtí vojáci než ruští vlci. Lidé v Praze přivítali konvoj US army

Lepší američtí vojáci než ruští vlci. Lidé v Praze…

Americký armádní konvoj, který v pátek dorazil do Prahy, se v sobotu brzy ráno začal přesouvat z Prahy do…

Chytrá města budoucnosti usnadní život svým obyvatelům a pomohou úsporám energie

Chytrá města budoucnosti usnadní život svým…

Zácpy, hluk aut, smrad, potřeba neustále stavět nové silnice a obchvaty. Doprava je problém vlastní většině…