Na křídlech racka aneb netradiční nástup do Mercedesů

 

Německá automobilka Mercedes-Benz má na svém kontě řadu výjimečných automobilů a kapitolu samu pro sebe v její historii představují vozy s křídlovými dveřmi.

Sportovní a závodní vozy značky Mercedes-Benz patřily k tomu nejlepšímu na světě již ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Tuto pozici se podařilo obnovit v padesátých letech za pomoci modelu 300 SL.

Linie jeho karoserie dodnes přitahují pozornost kdekoliv se objeví a nejinak je tomu s jeho křídlovými dveřmi. Ty v následujících letech u svých studií, prototypů, závodních speciálů i sériových modelů využila celá řada automobilek.

Samotný Mercedes-Benz se k nim vrátil několikrát. Poprvé již koncem šedesátých let u modelu C111. Ten se měl stát sériovým vozem, ale nakonec pouze posloužil při vývoji motorů a dalších komponentů.

Na počátku devadesátých let se návrat křídlových dveří do sériové produkce značky Mercedes-Benz jen těsně nezdařil modelu C112. Maličkou útěchou se mohl koncem devadesátých let stát CLK GTR, který ale vznikl v počtu jen několika exemplářů.

Počátek jednadvacátého století přinesl Mercedes-Benz SLR McLaren, ale i když se jednalo o špičkový stroj, tak se nejednalo o úplný návrat křídlových dveří. K tomu došlo až v roce 2009 s kupé SLS AMG, jehož produkce bohužel již skončila a my můžeme jen čekat, jestli Mercedes-Benz ještě někdy nabídne vůz s atraktivním a netradičním způsobem přístupu do interiéru.

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz po období intenzivní poválečné obnovy vstoupil v roce 1952 na závodní dráhy s novým typem 300 SL. Za zkratkou SL se ukrývalo spojení Super Leicht, což znamenalo super lehký. Závodní model nesl interní označení W194 a zvítězil například ve slavných 24 hodinách Le Mans a triumfoval i na Carrera Panamericana.

Atraktivní vzhled, moderní technika a úspěchy na závodních tratích zaujaly severoamerického dovozce vozů značky Mercedes-Benz Maxe Hofmanna natolik, že se zasadil o vznik odvozeného modelu pro běžný silniční provoz. V roce 1954 byl představen sériový Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198.

Novinka přímo navazovala n závodní speciály svým vzhledem i technikou. Nejviditelnější změny se samozřejmě odehrály v oblasti designu. Silniční Mercedes-Benz 300 SL dostal kolmo postavenou masku chladiče, pod níž se usadil pro padesátá léta typický masivní chromovaný nárazník, výrazně profilované blatníky a kapota motoru. Upravena byla ovšem celá karoserie a nejen příď. Výsledkem bylo elegantní a štíhlé dvoumístné kupé.

Základní linie ovšem stále připomínaly závodní vozy, na něž sériové provedení navazovalo i svým lehkým trubkovým rám. Ten se postaral o charakteristický prvek v podobě dveří s panty ve střeše. Právě ony pak stojí za neoficiálním označením vozu Gullwing, protože dveře v otevřené poloze připomínají roztažená křídla racka.

Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.

Mercedes-Benz 300 SL (W198) – okřídlená legenda

Interiér kupé 300 SL i přes kvalitní kožené čalounění dával jasně najevo, že tento model má k závodním vozům velmi blízko. To ostatně dokazuje velmi netradiční způsob nastupování, použití sklopného volantu, poměrně stísněné prostorové poměry a především v letních měsících mohla posádka počítat s tím, že jí bude v bohatě prosklené kupoli s minimem větracích otvorů opravdu teplo.

Právě prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto Mercedes-Benzu, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.


Mercedes-Benz 300 SL
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi v průběhu fotbalového šampionátu Euro prosázeli už přes miliardu Češi v průběhu fotbalového šampionátu Euro prosázeli už přes miliardu

Zájem sázkařů o fotbalové Euro ve Francii je velký,…

ČSSD koupila jeden z dluhů Altnera a vede proti němu exekuci ČSSD koupila jeden z dluhů Altnera a vede proti němu exekuci

Sociální demokraté koupili před několika dny…

Peking se propadá o 11 centimetrů za rok Peking se propadá o 11 centimetrů za rok

Čínská metropole Peking se propadá do svého podloží, a to…

Tisk o brexitu: Byla to tvrdá rána EU, teď je třeba vše rychle vyřešit Tisk o brexitu: Byla to tvrdá rána EU, teď je třeba vše rychle vyřešit

Britové uštědřili Evropě tvrdou ránu a EU ještě nikdy…

 
 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

Korejská automobilka Kia zaznamenala historický úspěch,…

Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E

Letos proběhl už pátý ročník události nazvané Automotive…

 



Autoslevy


Související články
Mercedes-AMG GT R: Ostré kupé se začíná odhalovat Mercedes-AMG GT R: Ostré kupé se začíná odhalovat

Nový ostrý model z Affalterbachu evokující svým názvem…

Mansory Mercedes-AMG GT S: Široké blatníky a 220 koní navíc Mansory Mercedes-AMG GT S: Široké blatníky a 220 koní navíc

Bavorští Mansory sice představili úpravy sportovního kupé…

 



 
Volkswagen Amarok V6: Práce s noblesou

První jízda s Volkswagenem Amarok V6: Práce s noblesou

Dnes 11:31

Volkswagen na aféře Dieselgate tratí, zákazník vydělá: důraz na čisté emise přinesl pick-upu Amarok luxusní šestiválcový motor.




Blesk.cz

Czexit podporují 4 z 5 čtenářů Blesk.cz. Zbaví se Bruselu po Britech i Češi?

Czexit podporují 4 z 5 čtenářů Blesk.cz. Zbaví se…

Velká Británie se rozhodla jít vlastní cestou a odtrhnout se od Evropské unie. V souvislosti s výsledkem tamního…

Obří požár skladu textilu na Olomoucku: 90 hasičů, 5 hodin boje s ohněm, 40 milionů škoda

Obří požár skladu textilu na Olomoucku: 90 hasičů, 5…

Hasiči se od noci na dnešek potýkají s požárem velkého skladu textilu v ulici Matěje z Janova v Olomouci.…

 

iSport.cz

Draft NHL: Jedničkou se stal Matthews, Laineho má Winnipeg

Draft NHL: Jedničkou se stal Matthews, Laineho má Winnipeg

Naplnil předpoklady! Jedničkou draftu zámořské NHL se stal americký hokejový centr Auston Matthews, který…

Žádné EURO? Žádný problém! Tak si užívají hvězdy, které nejely do Francie

Žádné EURO? Žádný problém! Tak si užívají hvězdy,…

Většina z nich do poslední chvíle věřila, že se podívá na EURO do Francie. Ale nakonec to nevyšlo. Ať už vinou…

 

Reflex.cz

Na makové buchtě jsme závislejší než na opiu

Na makové buchtě jsme závislejší než na opiu

Při pohledu na barevně kvetoucí pole v české krajině leckterý cizinec žasne: V řadě zemí světa se mák jako…

Přicházejí uprchlíci do Evropy škodit?

Přicházejí uprchlíci do Evropy škodit?

Hrozí, že příval utečenců do Evropy způsobí historický a pro nás tragický zvrat.Totálně změní zdejší kulturu a osídlení.