3.9. 2012

Diesel, nebo benzín? Při koupi ojetiny je dilema výběru ještě složitější

Diesel, nebo benzín? Při koupi ojetiny je dilema výběru ještě složitější

Při rozhodování, jakou ojetinu koupit, hraje většinou nejzásadnější roli objem financí připravených na její pořízení.

Podle toho se kupující rozhoduje jak velké, jak luxusní a jak staré auto zakoupí. Na druhém místě jsou obvykle předpokládané náklady na palivo a volba motorizace. Až na posledním místě se většinou řeší, jaké investice budou po koupi potřeba do běžné údržby a případného servisu vozidla za dobu jeho užívání.

Přitom je velmi důležité si uvědomit, že je vždy potřeba mít rezervu na investice následující po koupi a v ideálním případě je znát předem! Dle našich zkušeností dosahují potřebné investice po koupi minimálně 5-8 tisíc korun, nejčastěji však 15 až 20.000 Kč. Někdy však i mnohem více. Přitom se nemusí jednat o vyloženě výjimečné či neočekávatelné výdaje. Nejčastěji se ojeté vozy prodávají s nájezdy kolem 120-160.000 km. Budeme-li předpokládat a před koupí si ověříme, že je to nájezd skutečný, pak bude pravděpodobně takto ojetý vůz brzy potřebovat jednu nebo spíše několik z následujících investic:

Typické opravy ojetin
ÚkonBenzínDieselCena v KčPoznámka
Výměna motorového oleje + olejový, vzduchový a prachový filtr2 000 až 5 000 
Přední brzdové kotouče + destičky4 000 až 8 000 
Zadní brzdové destičky800 až 2 000někdy i brzdové kotouče
Letní nebo zimní sada pneu6 000 až 20 000někdy obě
Výměna rozvodů motoru4 000 až 15 000u složitějších motorů a dražších vozů i přes 20 000 Kč
Výměna spojkové sady8 000 až 35 000podstatně dražší u naftových motorů kvůli dvouhmotovému setrvačníku, který je obvykle potřeba vyměnit také
Výměna tlumičů pérování6 000 až 15 000 
Výměna nebo repase vstřikovačů nafty -15 000 až 25 000obvykle mezi 150 - 250 tis. km
Repase nebo výměna turbodmychdla -12 000 až 30 000 
FAP filtr (repase nebo výměna) -8 000 až 20 000v extrému i 100 000 Kč, ale obvykle mezi 100 – 200 tis. najetými km
Oprava nebo seřízení vstřikovacího čerpadla -15 000 až 50 000 

O tom, zda koupit „diesel“ nebo „benzín“ se vedou a nejspíš stále budou vést časté diskuze na papíře i u hospodských stolů. My si zde více přiblížíme a rozebereme, jak může vypadat rozvaha předpokládaných nebo pravděpodobných výdajů za palivo a potřebnou údržbu či opravy.

Dieselová Pro a Proti VIII: Opravy vstřikovačů common railu

Podíváme-li se na toto zadání jednoduchou optikou, jaká motorizace má nižší spotřebu a levnější nákup pohonných hmot, jednoznačně to bude motor naftový. Proč by tedy volba naftového motoru nedávala ekonomický smysl vždy a u všech vozů? Částečnou nápovědu proč v některých případech volit raději benzínovou motorizaci dává již přehled možných výdajů po nákupu ojetiny uvedený výše. Pro moderní diesely zase hovoří to, že se již více než před deseti lety zbavily většiny neduhů svých předchůdců ve formě zhoršených zimních startů, občasné vyšší kouřivosti a nevyrovnaného průběhu točivého momentu (jinak řečeno nevyrovnaného tahu). Pojďme se tedy nejprve podívat, jak to vypadá s úsporou na palivu u srovnatelného vozu. V tabulce je zadán Ford Focus s obdobnými motorizacemi o objemu 1,6 l, jednou naftový s 80 kW a jednou benzínový se 74 kW. První tabulka ukazuje celkové náklady na palivo při nájezdu 15.000 km/rok, druhá při nájezdu 30.000 km/rok.

Tabulka pro roční nájezd 15.000/30.000 km
PalivoMotorSpotřeba litrů na 100 kmCena paliva za 1 lRoční nájezd v kmNáklady v Kč na palivo za 1 rokNáklady v Kč na palivo za 5 let
nafta1,6TDCi 80kW5,5371500030525152625
benzin1,6i 74kW7,5381500042750213750
    Rozdíl1222561125
PalivoMotorSpotřeba litrů na 100 kmCena paliva za 1 lRoční nájezd v kmNáklady v Kč na palivo za 1 rokNáklady v Kč na palivo za 5 let
nafta1,6TDCi 80kW5,5373000061050305250
benzin1,6i 74kW7,5383000085500427500
    Rozdíl24450122250

Z výpočtu pro nájezd 15tis.km/rok, což je poměrně obvyklý nájezd v ČR vyplývá, že ročně zaplatíte u benzínové motorizace o 12.225 Kč navíc oproti naftové. Kupujete-li tedy ojetinu s nájezdem vyšším než 120-150 tisíc km a nehodláte ji vlastnit alespoň čtyři roky, pak je benzínová motorizace mnohem vhodnější volbou. Budeme-li totiž počítat alespoň s jednou z běžných poruch či oprav týkajících se pouze naftových motorů v ceně kolem dvaceti tisíc korun, jako je třeba repase naftových vstřikovačů nebo výměna spojky včetně dvouhmotového setrvačníku (zde počítám pouze nárůst ceny o výměnu setrvačníku oproti benzínovému autu), pak začnete reálně šetřit až třetím rokem používání vozidla.

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

Máte-li průměrný roční nájezd alespoň 25-30 tisíc km, pak se Vám naftová motorizace pravděpodobně vyplatí již v druhém roce provozování vozidla, pokud nebudete mít vyloženě smůlu a neposkládá se Vám více z výše uvedených rizikových investic dohromady.

Výše uvedená úvaha platí pro vozidla, kde se dá vybírat z relativně srovnatelných naftových či benzínových motorizací, jako je v příkladu uvedený Ford Focus, nebo v ČR oblíbená Škoda Octavia 1,9TDi versus 1,6 MPI a mnohé další.

Jinou kapitolou jsou například velkoprostorové vozy. Třeba u poměrně oblíbených trojčat velkých MPV Citroën C8/Peugeot 807/Fiat Ulysse je volba v 95 % případů jasně na straně naftových motorizací. V nabídce ojetin je jich drtivá většina a navíc benzínová motorizace s rozumnou dynamikou a přijatelnou spotřebou prakticky neexistuje. Porovnáme-li si v tabulce benzínové a naftové motorizace těchto vozů, rozdíl ve prospěch dieselu je ještě výraznější než v předchozím případě:

Tabulka pro roční nájezd 15.000/30.000 km
PalivoMotorSpotřeba litrů na 100 kmCena paliva za 1 lRoční nájezd v kmNáklady v Kč na palivo za 1 rokNáklady v Kč na palivo za 5 let
nafta2,2 Hdi 94kW8371500044400222000
benzin2,0i 16V 103kW11381500062700313500
    Rozdíl1830091500
PalivoMotorSpotřeba litrů na 100 kmCena paliva za 1 lRoční nájezd v kmNáklady v Kč na palivo za 1 rokNáklady v Kč na palivo za 5 let
nafta2,2 Hdi 94kW8373000088800444000
benzin2,0i 16V 103kW113830000125400627000
    Rozdíl36600183000

Jak je na uvedených příkladech vidět, volba motorizace nemusí být vždy pouze volbou ekonomickou, ale může být i ovlivněna reálnou nabídkou konkrétního typu vozidla na trhu ojetin. Jedním z příkladů je další v ČR velmi oblíbený ojetý vůz, kterým je Ford Mondeo. Tohle auto lze zcela jistě doporučit s povedeným a spolehlivým benzínovým agregátem 2,0i/ 107 kW. Jedná se o dynamický a úsporný motor, který se Fordu opravdu povedl. Když ale začnete hledat zachovalý kus s poctivými kilometry, je téměř nemožné takový najít. A když už ho najdete, stojí obvykle o tolik víc než srovnatelný vůz s dieselovým motorem, že jeho výhodu vyšší spolehlivosti zcela smaže vstupní náklad v podobě výrazně vyšší pořizovací ceny.

Bazar: Ford Mondeo TDCi ve srovnání tří generací

Další hledisko, které je vyloženě subjektivní, ale dle mého názoru velmi důležité, je pocit z jízdy. Někomu vyhovuje tichý šepot benzínového motoru, vytáčení do vyšších otáček pro dosažení výraznějšího zrychlení a promine mu mírnou fistuli při dálničních 160 km/h a 4000 ot./min, jakou zakusíte např. ve výše zmiňované Octavii 1,6 MPI. Jiný naopak ocení silný zátah z nízkých otáček charakteristický pro motor turbodieselový a nevadí mu častější řazení a občasný chrapot či klapot ozývající se zpod kapoty. K těmto řidičům patřím i já. A přestože občas trochu skřípu zuby při některém z výdajů charakteristických pro naftovou motorizaci uvedených výše, užívám si zejména její výhody s vědomím, že to celkově (alespoň pro mne) stojí za to.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Spolupracujeme s TipCars.com
Skandál s emisemi je rizikem pro naší ekonomiku, uvedlo německé ministerstvo financí Skandál s emisemi je rizikem pro naší ekonomiku, uvedlo německé ministerstvo financí

Emisní skandál, který se týká německých výrobců…

Americký torpédoborec se srazil s obchodní lodí. Deset lidí se pohřešuje Americký torpédoborec se srazil s obchodní lodí. Deset lidí se pohřešuje

Při srážce amerického válečného torpédoborce s obchodní…

Španělsko postupně rozkrývá teroristickou buňku. Země se vzpamatovává z útoků Španělsko postupně rozkrývá teroristickou buňku. Země se vzpamatovává z útoků

Jednoho podezřelého z barcelonského čtvrtečního útoku…

 

Štítky Bazar Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Diesel, nebo benzín? Při koupi ojetiny je…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 





 
Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Dnes 08:00

Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu výjimečných automobilů. Mezi ty nejdůležitější rozhodně patří zástupci modelové řady T 815.




Blesk.cz

Rodinu z bytu v Praze 2 vyhnal požár: Dvě osoby se zranily

Rodinu z bytu v Praze 2 vyhnal požár: Dvě osoby se zranily

Bezesná noc v Praze 2. Tu zažila rodina z ulice Salmovské, kterou v neděli  20. srpna po desáté hodině večerní…

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde na jeho účet! Tíží mě to

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde…

Jen málokterá žena by si nechala líbit tolik ponížení, co Dagmar Patrasová (61). Její manžel Felix Slováček (74)…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Chelsea vykradla Tottenham! United vyhráli 4:0, Arsenal padl

SESTŘIHY: Chelsea vykradla Tottenham! United vyhráli…

Fotbalisté Manchesteru United zvítězili v druhém kole anglické ligy na hřišti Swansea vysoko 4:0 a zopakovali…

SESTŘIHY: Plzeň vládne lize, Sigma je druhá. Slavia ztratila, Sparta slavila

SESTŘIHY: Plzeň vládne lize, Sigma je druhá. Slavia…

Fotbalisté Viktorie Plzeň zůstávají jako jediní v lize bez ztráty body. Svěřenci Pavla Vrby otočili ve 4. kole…

 

Reflex.cz

Neonacisté v Německu pochodovali Berlínem. Chtěli uctít památku nacisty Hesse, který zemřel přesně před 30 lety

Neonacisté v Německu pochodovali Berlínem. Chtěli…

Na pět stovek neonacistů se prošlo ulicemi Berlína, aby uctili nacistu Rudolfa Hesse, který se oběsil přesně…

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…