16.2. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje nový dvoulitr!

 

Nový dvoulitr bude debutovat v nejnovější generaci Mercedesu třídy E. Postupně se dostane i do dalších modelů stuttgartské značky.

Nová generace Mercedesu třídy E vsadila hlavně na moderní systémy, které výrazně zjednoduší řízení auta. Zároveň ale nabízí i nový hardware, pod kapotou základní vznětové varianty 220 d totiž bude pracovat nový dvoulitrový turbodiesel, který nahradí stávající 2,2litr.

Nový řadový čtyřválec s interním označením OM 654 je předzvěstí příchodu nové generace motorů z dílny Mercedesu. Při jejich návrhu se konstruktéři zaměřili na čtyři oblasti – nové agregáty mají být výkonnější, úspornější, lehčí a kompaktnější. Navíc jsou již připraveny na chystanou emisní normu WLTP, která má normované hodnoty více přiblížit číslům z reálného provozu.

V případě 220 d pro novou E-Klasse se cílů povedlo dosáhnout. Nový dvoulitr nabízí se svými 143 kW o 18 kW vyšší výkon než stávající 2,2litr (OM 651). Točivý moment 400 N.m naopak zůstal zachován, navíc je dostupný v užším spektru otáček. Důležitým požadavkem bylo snížení spotřeby paliva, která klesla o 13 %. Výsledkem je tak kombinovaná spotřeba 3,9 litru/100 km.

Snížení hmotnosti agregátu pak jde ruku v ruce se zmenšením rozměrů. Objem jednotlivých válců se snížil z 537 cm3 na 487,5 cm3, díky čemuž zdvihový objem klesl na hodnotu 1950 cm3. Kromě toho pomohlo snížit hmotnost jednostupňové přeplňování (místo dosavadního dvoustupňového) a hliníková kliková skříň. Vložky válců jsou navíc potaženy speciálním materiálem Nanoslide, zatímco úchyty motoru jsou plastové. Všechny tyto prvky znamenají, že motor OM 654 váží jen 168,4 kilogramů, což je o 35,4 kg méně než předchozí OM 651.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E odhaluje české ceny

Kompaktní rozměry pomáhají především flexibilitě užití agregátu – díky tomu bude moci být užit ve více modelech. Mercedes chce novou modulární rodinu agregátů široce využít ve svých osobních i užitkových vozech. Počítá se s podélnou i příčnou zástavbou, agregáty zvládnou pohánět přední i zadní nápravu podle potřeby. Samozřejmosti je také možnost kombinace s pohonem všech kol.

Kvůli stále přísnějším emisním normám se turbodiesel nevyhnul kombinaci mnohosměrné recirkulace výfukových plynu a vstřikování močoviny. Zajímavostí je pak použití hliníkové klikové skříně a ocelových pístů. Odlišnou roztažnost obou dílů konstruktéři přeměnili ve výhodu, ocelové písty pomáhají snížit tření a navíc mohou být kompaktnější.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E konečně oficiálně

Přestože se v důsledku kauzy Dieselgate spekuluje o tom, že turbodiesely v osobních autech skončí, Mercedes vznětovým jednotkám nadále důvěřuje. „Podle našeho názoru je vznětový motor v nákladních a osobních vozech nepostradatelný, pokud v dopravě chceme dále snižovat emise CO2,“ tvrdí Thomas Weber, který je zodpovědný za vývoj nových Mercedesů.

Vznětové jednotky jsou navíc důležitou součástí historie Mercedesu, automobilka na nich pracuje už více než 80 let. Hlavně v posledních dvou desetiletích vznětové motory výrazně pomáhají se snížením flotilové spotřeby modelů značky. Od roku 1995 díky dieselovým agregátům klesla průměrná spotřeba osobních Mercedesů z 9,2 l/100 km na pět litrů.

Mercedes-Benz OM 654 – porovnání nového turbodieselu s předchůdcem
MotorOM 654OM 651
Zdvihový objem [cm3]19502143
Objem válce [cm3]487,5537
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]143/3800125/3000-4200
Točivý moment [N.m/min]400/1600-2400400/1400-2800
Vrtání x zdvih [mm]82x92,383x99
Kompresní poměr15,5:116,2:1
Hmotnost motoru [kg]168202,8
Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



Léto ještě nekončí! Mercedes uvádí na český trh nové E kabriolet. Za kolik? Léto ještě nekončí! Mercedes uvádí na český trh nové E kabriolet. Za kolik?

Zájemci o velký kabriolet z dílny trojcípé hvězdy mohou…

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou! Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…