16.2. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje nový dvoulitr!

 

Nový dvoulitr bude debutovat v nejnovější generaci Mercedesu třídy E. Postupně se dostane i do dalších modelů stuttgartské značky.

Nová generace Mercedesu třídy E vsadila hlavně na moderní systémy, které výrazně zjednoduší řízení auta. Zároveň ale nabízí i nový hardware, pod kapotou základní vznětové varianty 220 d totiž bude pracovat nový dvoulitrový turbodiesel, který nahradí stávající 2,2litr.

Nový řadový čtyřválec s interním označením OM 654 je předzvěstí příchodu nové generace motorů z dílny Mercedesu. Při jejich návrhu se konstruktéři zaměřili na čtyři oblasti – nové agregáty mají být výkonnější, úspornější, lehčí a kompaktnější. Navíc jsou již připraveny na chystanou emisní normu WLTP, která má normované hodnoty více přiblížit číslům z reálného provozu.

V případě 220 d pro novou E-Klasse se cílů povedlo dosáhnout. Nový dvoulitr nabízí se svými 143 kW o 18 kW vyšší výkon než stávající 2,2litr (OM 651). Točivý moment 400 N.m naopak zůstal zachován, navíc je dostupný v užším spektru otáček. Důležitým požadavkem bylo snížení spotřeby paliva, která klesla o 13 %. Výsledkem je tak kombinovaná spotřeba 3,9 litru/100 km.

Snížení hmotnosti agregátu pak jde ruku v ruce se zmenšením rozměrů. Objem jednotlivých válců se snížil z 537 cm3 na 487,5 cm3, díky čemuž zdvihový objem klesl na hodnotu 1950 cm3. Kromě toho pomohlo snížit hmotnost jednostupňové přeplňování (místo dosavadního dvoustupňového) a hliníková kliková skříň. Vložky válců jsou navíc potaženy speciálním materiálem Nanoslide, zatímco úchyty motoru jsou plastové. Všechny tyto prvky znamenají, že motor OM 654 váží jen 168,4 kilogramů, což je o 35,4 kg méně než předchozí OM 651.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E odhaluje české ceny

Kompaktní rozměry pomáhají především flexibilitě užití agregátu – díky tomu bude moci být užit ve více modelech. Mercedes chce novou modulární rodinu agregátů široce využít ve svých osobních i užitkových vozech. Počítá se s podélnou i příčnou zástavbou, agregáty zvládnou pohánět přední i zadní nápravu podle potřeby. Samozřejmosti je také možnost kombinace s pohonem všech kol.

Kvůli stále přísnějším emisním normám se turbodiesel nevyhnul kombinaci mnohosměrné recirkulace výfukových plynu a vstřikování močoviny. Zajímavostí je pak použití hliníkové klikové skříně a ocelových pístů. Odlišnou roztažnost obou dílů konstruktéři přeměnili ve výhodu, ocelové písty pomáhají snížit tření a navíc mohou být kompaktnější.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E konečně oficiálně

Přestože se v důsledku kauzy Dieselgate spekuluje o tom, že turbodiesely v osobních autech skončí, Mercedes vznětovým jednotkám nadále důvěřuje. „Podle našeho názoru je vznětový motor v nákladních a osobních vozech nepostradatelný, pokud v dopravě chceme dále snižovat emise CO2,“ tvrdí Thomas Weber, který je zodpovědný za vývoj nových Mercedesů.

Vznětové jednotky jsou navíc důležitou součástí historie Mercedesu, automobilka na nich pracuje už více než 80 let. Hlavně v posledních dvou desetiletích vznětové motory výrazně pomáhají se snížením flotilové spotřeby modelů značky. Od roku 1995 díky dieselovým agregátům klesla průměrná spotřeba osobních Mercedesů z 9,2 l/100 km na pět litrů.

Mercedes-Benz OM 654 – porovnání nového turbodieselu s předchůdcem
MotorOM 654OM 651
Zdvihový objem [cm3]19502143
Objem válce [cm3]487,5537
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]143/3800125/3000-4200
Točivý moment [N.m/min]400/1600-2400400/1400-2800
Vrtání x zdvih [mm]82x92,383x99
Kompresní poměr15,5:116,2:1
Hmotnost motoru [kg]168202,8
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Lepší pozdě než nikdy Komentář Bohumila Pečinky: Lepší pozdě než nikdy

Tak je to v politice vždycky. Musí se odehrát nějaká…

Katar obnovil diplomatické styky s Íránem Katar obnovil diplomatické styky s Íránem

Katar dnešním dnem obnovuje plné diplomatické styky s…

Uber i přes řadu skandálů znatelně snížil ztrátu Uber i přes řadu skandálů znatelně snížil ztrátu

Provozovateli alternativní taxislužby Uber Technologies…

Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let

Na šestnáct vzrostl počet obětí, které si na jihu Číny…

 
 

Přidat názorDiskuse: Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 



Léto ještě nekončí! Mercedes uvádí na český trh nové E kabriolet. Za kolik? Léto ještě nekončí! Mercedes uvádí na český trh nové E kabriolet. Za kolik?

Zájemci o velký kabriolet z dílny trojcípé hvězdy mohou…

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou! Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a…

 



 
Více než 700 brouků na jednom místě: V Německu opět vzdali hold legendě, padl rekord!

Beetle Sunshine tour: Více než 700 brouků na jednom místě

Dnes 08:00

Třináctý ročník srazu Beetle Sunshine tour trhal rekordy. Do německého města Travemünde se sjelo přes sedm stovek kultovních brouků a my jsme byli u toho!




Blesk.cz

Ve čtvrtek se teploty vyšvihnou k 30 °C, komáři a vosy vyrazí do akce

Ve čtvrtek se teploty vyšvihnou k 30 °C, komáři a…

Zatímco v Čechách nás ve čtvrtek ráno čekají minima 12 až 8 °C, na Moravě a ve Slezsku srazí bezvětří a jasná…

Gregorová si dala dárek k 65. narozeninám: Kolouška si nastěhovala do vily po Radkovi

Gregorová si dala dárek k 65. narozeninám: Kolouška…

K půlkulatinám si vdova po Radku Brzobohatém (†79) nadělila ten nejhezčí dárek. Hana Gregorová (65) sdílí v…

 

iSport.cz

Změny v plzeňské sestavě. Šanci má Čermák, v obraně Limberský i Hubník

Změny v plzeňské sestavě. Šanci má Čermák, v obraně…

PŘÍMO Z KYPRU | Zápas sezony je tady. Fotbalisté Viktorie Plzeň hrají o podzim v evropských pohárech. Od 18:00…

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím zbývá Evropská liga

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím…

Fotbalisté Slavie Praha na druhý postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhli. Český šampion v odvetě…

 

Reflex.cz

Islámský stát přichází jako na zavolanou

Islámský stát přichází jako na zavolanou

Ne, neděste se, prosím, nečekám jako na mesiáše příchod tohoto obludného zplozence, právě naopak. Pražské…

Babiš v politice nemá co dělat. Je to korupčník a musí zmizet, říká mladý aktivista Jakub Čech

Babiš v politice nemá co dělat. Je to korupčník a…

Je to naprosto jednoznačné, Andrej Babiš je korupčník a v politice je jen kvůli svému prospěchu. To tvrdí…