16.2. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje nový dvoulitr!

 

Nový dvoulitr bude debutovat v nejnovější generaci Mercedesu třídy E. Postupně se dostane i do dalších modelů stuttgartské značky.

Nová generace Mercedesu třídy E vsadila hlavně na moderní systémy, které výrazně zjednoduší řízení auta. Zároveň ale nabízí i nový hardware, pod kapotou základní vznětové varianty 220 d totiž bude pracovat nový dvoulitrový turbodiesel, který nahradí stávající 2,2litr.

Nový řadový čtyřválec s interním označením OM 654 je předzvěstí příchodu nové generace motorů z dílny Mercedesu. Při jejich návrhu se konstruktéři zaměřili na čtyři oblasti – nové agregáty mají být výkonnější, úspornější, lehčí a kompaktnější. Navíc jsou již připraveny na chystanou emisní normu WLTP, která má normované hodnoty více přiblížit číslům z reálného provozu.

V případě 220 d pro novou E-Klasse se cílů povedlo dosáhnout. Nový dvoulitr nabízí se svými 143 kW o 18 kW vyšší výkon než stávající 2,2litr (OM 651). Točivý moment 400 N.m naopak zůstal zachován, navíc je dostupný v užším spektru otáček. Důležitým požadavkem bylo snížení spotřeby paliva, která klesla o 13 %. Výsledkem je tak kombinovaná spotřeba 3,9 litru/100 km.

Snížení hmotnosti agregátu pak jde ruku v ruce se zmenšením rozměrů. Objem jednotlivých válců se snížil z 537 cm3 na 487,5 cm3, díky čemuž zdvihový objem klesl na hodnotu 1950 cm3. Kromě toho pomohlo snížit hmotnost jednostupňové přeplňování (místo dosavadního dvoustupňového) a hliníková kliková skříň. Vložky válců jsou navíc potaženy speciálním materiálem Nanoslide, zatímco úchyty motoru jsou plastové. Všechny tyto prvky znamenají, že motor OM 654 váží jen 168,4 kilogramů, což je o 35,4 kg méně než předchozí OM 651.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E odhaluje české ceny

Kompaktní rozměry pomáhají především flexibilitě užití agregátu – díky tomu bude moci být užit ve více modelech. Mercedes chce novou modulární rodinu agregátů široce využít ve svých osobních i užitkových vozech. Počítá se s podélnou i příčnou zástavbou, agregáty zvládnou pohánět přední i zadní nápravu podle potřeby. Samozřejmosti je také možnost kombinace s pohonem všech kol.

Kvůli stále přísnějším emisním normám se turbodiesel nevyhnul kombinaci mnohosměrné recirkulace výfukových plynu a vstřikování močoviny. Zajímavostí je pak použití hliníkové klikové skříně a ocelových pístů. Odlišnou roztažnost obou dílů konstruktéři přeměnili ve výhodu, ocelové písty pomáhají snížit tření a navíc mohou být kompaktnější.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E konečně oficiálně

Přestože se v důsledku kauzy Dieselgate spekuluje o tom, že turbodiesely v osobních autech skončí, Mercedes vznětovým jednotkám nadále důvěřuje. „Podle našeho názoru je vznětový motor v nákladních a osobních vozech nepostradatelný, pokud v dopravě chceme dále snižovat emise CO2,“ tvrdí Thomas Weber, který je zodpovědný za vývoj nových Mercedesů.

Vznětové jednotky jsou navíc důležitou součástí historie Mercedesu, automobilka na nich pracuje už více než 80 let. Hlavně v posledních dvou desetiletích vznětové motory výrazně pomáhají se snížením flotilové spotřeby modelů značky. Od roku 1995 díky dieselovým agregátům klesla průměrná spotřeba osobních Mercedesů z 9,2 l/100 km na pět litrů.

Mercedes-Benz OM 654 – porovnání nového turbodieselu s předchůdcem
MotorOM 654OM 651
Zdvihový objem [cm3]19502143
Objem válce [cm3]487,5537
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]143/3800125/3000-4200
Točivý moment [N.m/min]400/1600-2400400/1400-2800
Vrtání x zdvih [mm]82x92,383x99
Kompresní poměr15,5:116,2:1
Hmotnost motoru [kg]168202,8
Spolupracujeme s TipCars.com
Česká ekonomika byla loni z nových členů EU druhá nejvýkonnější Česká ekonomika byla loni z nových členů EU druhá nejvýkonnější

Ekonomický růst České republiky loni vykázal 4,5…

GIBS buduje speciální útvar, zaměřit se má na policejní špičky GIBS buduje speciální útvar, zaměřit se má na policejní špičky

Vedení Generální inspekce bezpečnostních sborů buduje…

ArcelorMittal zvýšil provozní zisk více než o čtvrtinu, překonal odhady ArcelorMittal zvýšil provozní zisk více než o čtvrtinu, překonal odhady

Hrubý provozní zisk (EBITDA) největšího světového…

Clintonová přijala kandidaturu. Trumpa označila za šiřitele strachu Clintonová přijala kandidaturu. Trumpa označila za šiřitele strachu

Kandidátka na americkou prezidentku Hillary Clintonová na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr

Pro případ jaderné války bychom asi zvolili jako bunkr…

Test ojetiny Renault Clio RS: Kupujte, nebudou! Test ojetiny Renault Clio RS: Kupujte, nebudou!

Skutečné sportovní auto se v rozumné cenové relaci hledá…

 




Mercedes-Benz E kombi odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan Mercedes-Benz E kombi odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan

Nový luxusní kombík vyšší střední třídy je zatím dostupný…

Je libo Mercedes E ve stylu Audi A6 Allroad quattro? Bude! Je libo Mercedes E ve stylu Audi A6 Allroad quattro? Bude!

Mercedes příští rok uvede model E ve verzi All Terrain.…

 

Související články
Mercedes-AMG R50: Nový hypersport již příští rok Mercedes-AMG R50: Nový hypersport již příští rok

AMG hodlá v příštím roce oslavit 50 let od svého založení…

Brabus 800 Roadster má stále původní tvář Brabus 800 Roadster má stále původní tvář

Mercedes-Benz SL je sice na trhu v modernizované podobě,…

 



 
Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo vs. Kia Sorento 2.2 CRDi – Cesta do Ameriky

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo vs. Kia Sorento 2.2 CRDi – Cesta do Ameriky

Dnes 08:00

Správné SUV musí umět od všeho trochu. Porovnali jsme nový Ford Edge a Kiu Sorento, tedy vozy, které se v tomto segmentu řadí k vůbec největším na našem trhu.




Blesk.cz

22 tipů na víkend: Středověk, folklór i závody koní!

22 tipů na víkend: Středověk, folklór i závody koní!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Hrdlička po vyhazovu z Novy: Dostal košem od další televize!

Hrdlička po vyhazovu z Novy: Dostal košem od další televize!

Padl na dno a jen těžko se z něj zvedá! Michal Hrdlička (27), který dostal za své opilecké výstupy na…

 

iSport.cz

Štěpánek nestačil v Torontu na Djokoviče, pomstít ho může Berdych

Štěpánek nestačil v Torontu na Djokoviče, pomstít ho…

Tenista Tomáš Berdych porazil ve 3. kole v Torontu Američana Ryana Harrisona 6:4, 6:7, 6:4 a ve čtvrtfinále se…

Speciální MAGAZÍN k 1. lize v pátečním deníku Sport. Celkem 76 stran!

Speciální MAGAZÍN k 1. lize v pátečním deníku Sport.…

Nová sezona nejvyšší domácí fotbalové soutěže je tady! Všechny důležité informace najdete v pátečním magazínu…

 

Reflex.cz

Venezuelská krize: Zvířata v zoo umírají hlady, nemocnice nemají na léky

Venezuelská krize: Zvířata v zoo umírají hlady,…

Dalšími obětmi rozsáhlé ekonomické krize státu Venezuela, který se potýká s nejvyšší inflací na světě, jsou…

Testovali jsme, který z největších hudebních festivalů má nejlepší aplikaci

Testovali jsme, který z největších hudebních…

Papírovým programům odzvonilo, a tak se žádný větší hudební festival dnes již neobejde bez vlastní mobilní…