16.2. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje nový dvoulitr!

 

Nový dvoulitr bude debutovat v nejnovější generaci Mercedesu třídy E. Postupně se dostane i do dalších modelů stuttgartské značky.

Nová generace Mercedesu třídy E vsadila hlavně na moderní systémy, které výrazně zjednoduší řízení auta. Zároveň ale nabízí i nový hardware, pod kapotou základní vznětové varianty 220 d totiž bude pracovat nový dvoulitrový turbodiesel, který nahradí stávající 2,2litr.

Nový řadový čtyřválec s interním označením OM 654 je předzvěstí příchodu nové generace motorů z dílny Mercedesu. Při jejich návrhu se konstruktéři zaměřili na čtyři oblasti – nové agregáty mají být výkonnější, úspornější, lehčí a kompaktnější. Navíc jsou již připraveny na chystanou emisní normu WLTP, která má normované hodnoty více přiblížit číslům z reálného provozu.

V případě 220 d pro novou E-Klasse se cílů povedlo dosáhnout. Nový dvoulitr nabízí se svými 143 kW o 18 kW vyšší výkon než stávající 2,2litr (OM 651). Točivý moment 400 N.m naopak zůstal zachován, navíc je dostupný v užším spektru otáček. Důležitým požadavkem bylo snížení spotřeby paliva, která klesla o 13 %. Výsledkem je tak kombinovaná spotřeba 3,9 litru/100 km.

Snížení hmotnosti agregátu pak jde ruku v ruce se zmenšením rozměrů. Objem jednotlivých válců se snížil z 537 cm3 na 487,5 cm3, díky čemuž zdvihový objem klesl na hodnotu 1950 cm3. Kromě toho pomohlo snížit hmotnost jednostupňové přeplňování (místo dosavadního dvoustupňového) a hliníková kliková skříň. Vložky válců jsou navíc potaženy speciálním materiálem Nanoslide, zatímco úchyty motoru jsou plastové. Všechny tyto prvky znamenají, že motor OM 654 váží jen 168,4 kilogramů, což je o 35,4 kg méně než předchozí OM 651.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E odhaluje české ceny

Kompaktní rozměry pomáhají především flexibilitě užití agregátu – díky tomu bude moci být užit ve více modelech. Mercedes chce novou modulární rodinu agregátů široce využít ve svých osobních i užitkových vozech. Počítá se s podélnou i příčnou zástavbou, agregáty zvládnou pohánět přední i zadní nápravu podle potřeby. Samozřejmosti je také možnost kombinace s pohonem všech kol.

Kvůli stále přísnějším emisním normám se turbodiesel nevyhnul kombinaci mnohosměrné recirkulace výfukových plynu a vstřikování močoviny. Zajímavostí je pak použití hliníkové klikové skříně a ocelových pístů. Odlišnou roztažnost obou dílů konstruktéři přeměnili ve výhodu, ocelové písty pomáhají snížit tření a navíc mohou být kompaktnější.

Psali jsme: Nová generace Mercedesu třídy E konečně oficiálně

Přestože se v důsledku kauzy Dieselgate spekuluje o tom, že turbodiesely v osobních autech skončí, Mercedes vznětovým jednotkám nadále důvěřuje. „Podle našeho názoru je vznětový motor v nákladních a osobních vozech nepostradatelný, pokud v dopravě chceme dále snižovat emise CO2,“ tvrdí Thomas Weber, který je zodpovědný za vývoj nových Mercedesů.

Vznětové jednotky jsou navíc důležitou součástí historie Mercedesu, automobilka na nich pracuje už více než 80 let. Hlavně v posledních dvou desetiletích vznětové motory výrazně pomáhají se snížením flotilové spotřeby modelů značky. Od roku 1995 díky dieselovým agregátům klesla průměrná spotřeba osobních Mercedesů z 9,2 l/100 km na pět litrů.

Mercedes-Benz OM 654 – porovnání nového turbodieselu s předchůdcem
MotorOM 654OM 651
Zdvihový objem [cm3]19502143
Objem válce [cm3]487,5537
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]143/3800125/3000-4200
Točivý moment [N.m/min]400/1600-2400400/1400-2800
Vrtání x zdvih [mm]82x92,383x99
Kompresní poměr15,5:116,2:1
Hmotnost motoru [kg]168202,8
Spolupracujeme s TipCars.com
Na Barrandově shořely kulisy k seriálu, škoda sto milionů Na Barrandově shořely kulisy k seriálu, škoda sto milionů

Kvůli požáru kulis k seriálu Knightfall zasahovalo v…

Špinavé peníze a úplatky: Brazilská policie doporučila obvinit exprezidenta Špinavé peníze a úplatky: Brazilská policie doporučila obvinit exprezidenta

Brazilská policie doporučila prokuratuře obvinit bývalého…

Most Selima I. Hrozného. Turci slavnostně otevřeli třetí cestu přes Bospor Most Selima I. Hrozného. Turci slavnostně otevřeli třetí cestu přes Bospor

S velkou pompou, za zvuků národní hymny a slov z koránu…

Steinmeier: Musíme přestat s Ruskem soutěžit ve zbrojení, OBSE navrhnu jak Steinmeier: Musíme přestat s Ruskem soutěžit ve zbrojení, OBSE navrhnu jak

Bezpečnost v Evropě je ohrožena, pokud Rusko a Západ…

 
 

Přidat názorDiskuse: Naftová revoluce u Mercedesu: Nastupuje…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit Galerie: Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají…

Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb

Jeremy Clarkson proslul především svými neotesanými…

 




Mercedes-Benz E kombi odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan Mercedes-Benz E kombi odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan

Nový luxusní kombík vyšší střední třídy je zatím dostupný…

Je libo Mercedes E ve stylu Audi A6 Allroad quattro? Bude! Je libo Mercedes E ve stylu Audi A6 Allroad quattro? Bude!

Mercedes příští rok uvede model E ve verzi All Terrain.…

 

Související články
Vision Mercedes-Maybach 6 oficiálně: Luxusní kupé monitoruje posádku Vision Mercedes-Maybach 6 oficiálně: Luxusní kupé monitoruje posádku

Mercedes-Maybach 6 je 5,7 metru dlouhé luxusní kupé…

Mercedes-Maybach 6 odhalil svůj vzhled. Tohle je paráda! Mercedes-Maybach 6 odhalil svůj vzhled. Tohle je paráda!

Délka šest metrů, kombinace moderny s tradicí, výrazná…

 



 
The Grand Tour se blíží, známe nové detaily o Clarksonově nové show

The Grand Tour se blíží, známe nové detaily o nové show Clarksona

Včera

Nová show Clarksona a spol. bude s Top Gearem bojovat na několika frontách. Na natáčení nechybí právníci, aby se The Grand Tour ani v nejmenším detailu nepodobal pořadu BBC.




Blesk.cz

Skrillex to drtil v Praze: Diktát přísných wobblů dopadl na jedničku

Skrillex to drtil v Praze: Diktát přísných wobblů…

Král nefalšovaného brostepu, úderných wobblů, lámaných beatů a koketa s popmusic dorazil do Prahy. Jakmile…

Sobotka pro euroarmádu získal Orbána. Ten se na tiskovce poškleboval Merkelové

Sobotka pro euroarmádu získal Orbána. Ten se na…

Bezpečnost vnějších hranic je pro Evropu prioritu, shodli se premiéři Visegradu s německou kancléřkou Angelou…

 

iSport.cz

VIDEO: Espanyol ztratil výhru s Málagou, La Coruňa urvala bod na Betisu

VIDEO: Espanyol ztratil výhru s Málagou, La Coruňa…

Fotbalisté Betisu nedokázali napravit debakl 2:6 z Barcelony a ve 2. kole La Ligy doma pouze remizovali s…

Jarolím přišel o reprezentanta. Rada si vážně poranil koleno

Jarolím přišel o reprezentanta. Rada si vážně poranil koleno

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím zřejmě přijde po Bořku Dočkalovi o druhého nominovaného hráče. Jakub…

 

Reflex.cz

Fašista, fanatička, kurva, lhář aneb Americké prezidentské volby

Fašista, fanatička, kurva, lhář aneb Americké…

Jestli se vám nelíbí úroveň voleb v mladé české demokracii, nezoufejte, Amerika, vzorová demokracie, na tom…

V Dubaji bez polibků, v Budapešti jen za tmy aneb Největší zajímavosti o sexu na dovolené

V Dubaji bez polibků, v Budapešti jen za tmy aneb…

Letní dovolená v zahraničí se stává pro Čechy čím dál dostupnější. Pro většinu je to období plné netradičních…