Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Navya: Plně autonomní taxi a autobusy z Francie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Společnost Navya patří mezi průkopníky vývoje a provozu plně autonomních vozidel. V současnosti v její nabídce figurují taxi a minibusy.

Společnost Navya s hlavním sídlem ve francouzském Lyonu a pobočkami v Paříži a severoamerickém Saline se do povědomí veřejnosti prozatím dostala především díky nehodě svého autonomního minibusu, k níž došlo v listopadu roku 2017 v Las Vegas.

Navya Autonom Shuttle z ní na rozdíl od většiny dosavadních nehod vozidel s autonomním řízením vyšel jako oběť, která se jí do jisté míry snažila zabránit. Viníkem nehody byl podle vyšetřování policie řidič nákladního vozu, couvajícího z vedlejší ulice, zatímco vozidlo společnosti Navya se srážce, při níž nebyl nikdo zraněn, pokusilo zabránit a zastavilo.

V současnosti jsou již vozidla společnosti Navya provozována na řadě míst ve Francii i USA, kde jsou především minibusy Autonom Shuttle provozovány v uzavřených areálech, jakými jsou letiště, průmyslové zóny či kampusy univerzit.

Navya Autonom Shuttle je vozidlo s celkovou délkou 4,75 m, šířkou 2,11 m a výškou 2,65 m, které se pohybuje na 17palcových kolech. K pohonu tohoto minibusu s celkovou kapacitou 15 cestujících, z nichž čtyři jsou stojící, slouží elektromotor o výkonu 15 kW, jemuž potřebnou energii poskytují LIFEpo4 baterie s kapacitou 33 kW.

Minibus s maximální rychlostí 25 km/h ke svému řízení vyžívá mimo jiné kamery sledující prostor před i za vozem a celkem osm skenovacích infračervených světelných senzorů LiDAR (Light Detection and Ranging).

Společnost Navya vedle minibusů Autonom Shuttle nabízí i menší model Autonom Cab, který je nabízen jako taxi. Toto vozidlo s celkovou délkou 4,65 m, šířkou 1,65 m a výškou 2,10 m má ve svém interiéru sedadla pro šest cestujících.

K pohonu i zde slouží elektromotor s výkonem 15 kW, jemuž potřebnou energii poskytují LIFEpo4 baterie s kapacitou 22 nebo 33 kW, ale maximální rychlost zde může být až 90 km/h. S ohledem na využití v běžném silničním provozu je zde výkonnější systém autonomního řízení, který využívá deset senzorů LiDAR, šest kamer a čtyři radary.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
5. 10. 2018 22:19
Nevím
Nevím no, já si nedokážu představit, že vlezu do autobusu, nebo si objednám taxik a nebude tam řidič. Na mě moc sci-fi prostě >:D
19. 9. 2018 19:51
Re: Autonomní auta
Nevím jestli chytáte ČT, ale zítra 16.30 to opakují na dvojce a je to fakt zajímavé. Oni jsou vědomi problémů, třeba uvádějí, že bude potřeba oddělit provoz autonomně řízených aut od těch s řidičem. Autonomní řízení aut je spíše, podle tohoto dokumentu, inspirované řízením dopravních letadel.
19. 9. 2018 17:42
Re: Autonomní auta
Tak to môžem byť pokojný, najbližších 50 rokov to nebude, a potom ma to už nebude trápiť. Ak zavedú autonómne autá prv, bude obetí viac.
Keby to samočinné riadenie bolo spoľahlivé, dávno by automaticky jazdili železnice, riadené možno centrálne na diaľku. A pritom sa aj automaticky jazdiace metro, čo je skutočne len uzavretý minisystém, dá celosvetovo spočítať na prstoch jednej ruky. Kdeže, tadiaľto cesta nevedie. To prv vynájdu teleport ako budú autonómne autá reálne schopné bezpečne jazdiť.
19. 9. 2018 15:22
Re: Autonomní auta
Shlédnutím toho dokumentu, pod kterým je podepsána BBC, si můžeš doplnit informace hlavně, proč se firmy i soukromníci dali do vývoje autonomního řízení. Je tam spousta zajímavých informací a není to nijak autonomněhujerský pořad. Rozhodně si nikdo nedovolí pustit tahle auta, pokud si nebude jistý, že k žádným nehodám díky oslnění nebude docházet. V roce 2014 zemřelo při dopravních nehodách v rámci EU 25 845 lidí a těžce zraněno bylo víc než 200 tis. lidí.
19. 9. 2018 13:22
Re: Autonomní auta
A?