Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

David Bureš
Diskuze (41)
V žebříčku nejprodávanějších aut světa došlo k mírným změnám. Nejprodávanějším SUV je nově Toyota RAV4, nahoru se pak dere Nissan Qashqai.

Automobilový svět zažívá z globálního hlediska úspěšné období. Za první pololetí letošního roku se na světě prodalo 44,03 milionu automobilů, o 3,6 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics, která sleduje prodeje na 57 trzích světa.

Důvodem růstu byla hlavně dobrá ekonomická nálada v USA a pozitivní trend v Evropě, a to spolu v kombinaci neustálé expanze čínské ekonomiky. Důležitý vliv na výsledky měl ale také indický trh. Tam se letos prodalo 1,92 milionu aut, o neskutečných 16 % více než před rokem.

Indie tak přeskočila Německo a stala se za první pololetí čtvrtým největším automobilovým trhem světa. Jestli trend vydrží, přičemž analytici odhadují, že ano, stane se Indie do roku 2021 třetím největším automobilovým trhem světa, když překoná Japonsko.

Nejvýše ale neohroženě zůstává Čína, jejíchž 12,23 milionu prodaných aut je o čtyři procenta více než před rokem. Čínský trh se ale možná už začíná sytit, je to totiž nejnižší nárůst za první pololetí od roku 2009. Vliv na výsledky ale může mít i brojení některých měst proti autům a hrozící obchodní válka s USA.

Největší automobilové trhy světa v prvním pololetí 2018 podle JATO Dynamics
Poř.TrhProdeje 1-6/2018 [ks]Meziroční změna [%]
1.Čína12.234.244+4
2.USA8.624.189+2
3.Japonsko2.691.054-2
4.Indie1.982.442+16
5.Německo1.973.242+3
6.Velká Británie1.494.680-6
7.Francie1.423.481+5
8.Itálie1.206.744-1
9.Brazílie1.128.048+14
10.Kanada1.042.2750

Z hlediska segmentů vládnou SUV, která tvoří už 34 % všech světových prodejů. Jejich prodeje rostly o 14 %, výsledkem tak bylo 14,95 milionu prodaných kusů. Populární jsou v různých koutech světa, jejich prodeje rostly v 10 z 11 klíčových regionů světa, třeba v Číně tvoří už 42 % tamějších prodejů. Výjimkou v tomto ohledu je Japonsko, i kvůli nabitým ulicím tamějších velkoměst tam SUV nehrají takovou roli.

Nejoblíbenější segmenty v prvním pololetí 2018 podle JATO Dynamics
SegmentProdeje 1-6/2018 [ks]Meziroční změna [%]Nejprodávanější model
SUV14.950.000+14Toyota RAV4
Nižší střední třída7.100.000-4Toyota Corolla
Malé vozy5.400.000+2VW Polo
Střední třída3.450.000-1VW Passat
MPV3.130.000-13Wuling Hong Guang
Minivozy2.630.000+2Hyundai i10
Pick-upy2.520.000+6Ford F-Series
Vyšší střední třída1.210.000+5Mercedes-Benz E
Vany876.000+3Ford Transit
Sportovní vozy264.000-11Ford Mustang
Luxusní vozy192.000+16Mercedes-Benz S

Přesto globálním prodejům s SUV vládnou právě japonské značky. Titul nejprodávanějšího SUV světa za první pololetí drží Toyota RAV4, která díky postupnému nástupu nové generace tento titul uzmula Nissanu X-Trail (na některých trzích Rogue). Následují dvě Hondy, CR-V a HR-V.

V celkovém pořadí modelů je RAV4 na pátém místě. Nejvýše zůstává pick-up Ford F-Series, a to díky neskutečně silné pozici na domácím americkém trhu. Následují Toyota Corolla, Volkswagen Golf a Honda Civic, které dokazují, že kompaktům se i v době rostoucí popularity SUV stále nadmíru daří.

Z top 10 naopak vypadl Volkswagen Tiguan, který po čtyřech měsících roku držel sedmou příčku v celkovém pořadí. Po polovině roku je až 35. v pořadí, jeho prodeje totiž meziročně klesly o čtvrtinu. Na druhou stranu jeho odvozený model Tiguan Allspace má na svém kontě 201.437 prodaných kusů, o 183 % více než před rokem. Pád kvůli mezigenerační změně pak zažil Ford Focus, a to o 19 %.

Naopak nahoru se vyšvihl Nissan Qashqai, díky zahájení prodeje na severoamerickém trhu jeho prodeje meziročně vzrostly o 26 %. Nové generace pak pomohly Chevroletu Silverado (+10 %) či Toyotě Camry (+13 %).

Škoda má mezi 50 nejprodávanějšími modely světa jediného zástupce. Octavia obsadila celkově 37. místo, 202.559 prodaných kusů je stejná úroveň jako před rokem. Z globálního pohledu je na tom tak podobně jako Mazda 3 (202.424 kusů) nebo Toyota Hilux (202.132).

Globální prodeje automobilů v prvním pololetí 2018 podle JATO Dynamics
Poř.ModelProdeje 1-6/2018 [ks]Meziroční změna [%]
1.Ford F-Series534.827+3
2.Toyota Corolla478.122+1
3.VW Golf431.836+1
4.Honda Civic412.664+6
5.Toyota RAV4395.816+7
6.Nissan X-Trail/Rogue392.489-5
7.VW Passat/Magotan356.566+5
8.Honda CR-V339.0810
9.Honda HR-V/XR-V/Vezel334.917-8
10.Chevrolet Silverado326.427+10
11.Toyota Camry/Aurion313.394+13
12.Nissan Qashqai/Rogue Sport313.149+26
13.VW Polo312.677+5
14.Ford Escape/Kuga299.410-6
15.RAM pickup290.125-8
16.Hyundai Avante/Elantra/i35287.492+3
17.Ford Focus270.183-19
18.Hyundai Tucson260.6010
19.Wuling Hong Guang245.137-6
20.Mercedes-Benz C244.377-5
21.Mazda CX-5239.450+24
22.VW Bora/Jetta/Sagitar/Vento227.516-9
23.Honda Accord224.121-10
24.Kia Sportage/KX5222.108+8
25.VW Lavida221.248-4
26.Great Wall Haval/Hover H6220.653-3
27.Subaru Impreza/WRX/STI/XV217.467+15
28.Nissan Sylphy Classic/Almera217.259+16
29.Baojun 510216.742+111
30.Ford Fiesta215.157-3

David Bureš
Diskuze (41)
Avatar - white label
20. 8. 2018 10:59
Re: Klasické modely na ústupu
double
Avatar - white label
19. 8. 2018 01:30
Re: Klasické modely na ústupu
A je to tu zas a znova..., tyhle statistiky jsou primárně o názvu modelu, nikoli např. o celkovém prodeji klasických kompaktů konkrétní automobilky. Proto není racionální přímo srovnávat produkci kompaktů (dané automobilky), které mají pro všechny karosářské verze shodný název (např. Civic, Focus) s těmi, které mají třeba pro sedan a hb název jiný (Corolla/Auris, Golf/Jetta).
Sečti si Corollu s Aurisem a hlavně pak Golf s Jettou (659.352! - s rezervou absolutní prodejní jednička) a uvidíš čísla Civicu a Focusu ve výrazně jiném světle. Hned pod Golf by pak Civic rozhodně nepatřil. A kdepak by asi byl Civic (nebo Focus) světově bez sedanu (tak jako to má Golf)? Každopádně hodně hluboko pod Golfem.
Sedan je ve světě (na rozdíl od EU) mimořádně populární karosářská verze, proto čísla, kterých Golf i bez ní dlouhodobě dosahuje, jsou naprosto výjimečná.
18. 8. 2018 22:51
nejprodavanejsi auta sveta?
V jinem clanku jsem cetl ze skodovka je na vrcholu prodejnosti a mezi prvnima a ted tady ve svetovem zebricku Skodovku nevidim? Tak ted jsem zmaten, kdo ma pravdu? I zde novinari pisi o uspechu skodovky ale asi jen v malem meritku a svetu se neblizi ani nahodou, a to se nadava na hyundai a ona je 18cta. Taky divny kdyz je to podle mnofa diskutujicich hnuj. Zas nekdo lze.
Avatar - twistedTSD
17. 8. 2018 17:07
Re: Klasické modely na ústupu
Souhlas, Golfu teď spíše hrozí kanibalizace T-Rocem.
Avatar - 3_diamanty
17. 8. 2018 15:55
Re: Klasické modely na ústupu
SUVecka proste uz pozieraju strednu triedu aj nizsiu strednu triedu... je to uz par rokov viditelne aj na cestach... takze nic nove ;-) :*)