10 nejprodávanějších aut v ČR: Co koupit?
Z deseti nejprodávanějších modelů aut u nás nese polovina znak Škoda, tři jsou Hyundaie, jedna Kia a jeden Volkswagen. Když budeme tyto modely třídit podle místa výroby, pak se jich sedm vyrábí u nás, jeden na Slovensku, jeden v Německu a jeden v Turecku.
Realita českých silnic samozřejmě není tak jednotvárná jako obsazení čelních pozic ve statistikách. Je ale zřejmé, co preferuje hlavní proud zákazníků. Jaký je názor redakce Auto.cz na desítku nejprodávanějších modelů na českém trhu?
1. Škoda Octavia: 14534 ks, cena od 334.900,- Kč
Jasná jednička českého trhu má nejen dobrou image, ale i reálný základ svých úspěchů. Dvě karoserie – praktický liftback a ještě praktičtější kombi – lze kombinovat s osmi různými motory a v případě kombi i s pohonem všech kol. Přitom každý z motorů je ten správný – všechny fungují dobře a najdou si spokojené majitele.
Nedostatky Octavie jsou všeobecně známé. Interiér je vzhledem k vnějším rozměrům docela malý (tento argument ale dokáže přebít obří zavazadelník) a naladění podvozku patří k těm tvrdším. Octavia navíc patří mezi konkurencí k relativně dražším modelům a nad základním čtyřválcem 1,2 TSI se v poslední době vznášejí otazníky ohledně spolehlivosti ventilového rozvodu.
Češi (a nejen oni) ale na Octavii nedají dopustit. Druhá generace se proto i po osmi letech, v samotném závěru kariéry, těší velkému zájmu a meziročně vykazuje růst prodejů. Můžeme to říct jen u málokterého auta: každá verze tohoto modelu je dobrá, jednoduše nemůžete vybrat špatně.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Velký zavazadlový prostor, široká nabídka motorů, možnost pohonu 4x4, praktické karosářské verze | Vyšší ceny, podprůměrný vnitřní prostor, tvrdé odpružení, nehodí se pro ostrou jízdu v zatáčkách |
2. Škoda Fabia: 8740 ks, cena od 200.900,- Kč
Stejné ingredience, ale menší auto. Fabia jako jedno z mála malých aut nabízí karoserii kombi. Ovšem interiér je zde až příliš úzký a paleta motorů není tak bezchybná jako u Octavie. Soukromí majitelé nejčastěji vybírají mezi tříválcem 1,2 HTP a přeplňovaným čtyřválcem 1,2 TSI. Ani jeden není příkladně spolehlivý, motor HTP navíc svým výkonem sotva stačí na dnešní provoz. Proto je tajným tipem dobíhající atmosférický čtyřválec 1,4 16V.
Doporučujeme kombi, ideálně s motorem 1,6 TDI nebo ve špičkové verzi RS. V obou případech je ale cena už hodně vysoká. Proto je přece jen rozumnější zůstat u levnějších verzí s benzinovým motorem, nebo se porozhlédnout i jinde. To nakonec v posledních letech dělá stále více zákazníků, takže podíl Fabie na českém trhu mírně ale neustále klesá.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Výhodné ceny akčních modelů, velký zavazadlový prostor, jedno z mála malých kombi na trhu | Příliš úzký interiér, drahé turbodiesely, manuální převodovka vždy jen pětistupňová |
3. Hyundai i30: 2872 ks, cena od 289.990,- Kč
V posledních letech je Hyundai nejsilnějším vyzyvatelem Škody. Nejžádanější je v Nošovicích vyráběný model i30, který letos prošel generační obměnou. Vůz bez zjevných chyb, s prostorným interiérem a moderní příplatkovou výbavou má od nás stejné silné doporučení jako Škoda Octavia.
Minusy jsou zjevné: pevně dané konfigurace s minimem možností individualizace, ve verzích s velkými koly zbytečně tvrdý podvozek a také relativně úzká paleta nabízených motorů. Z nich nejslabší turbodiesel 1,4 CRDi nedává v českých podmínkách žádný smysl. Kombi navíc chybí tvarová harmonie hatchbacku, na druhou stranu jeho objem zavazadlového prostoru patří na špičku.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Interiér prostorný ve všech směrech, progresivní design, velký zavazadlový prostor u kombi | Pevně dané konfigurace, s velkými koly nekomfortní tlumení, nesmyslný základní turbodiesel |
4. Škoda Superb: 2766 ks, cena od 544.900,- Kč
Vrcholný model domácí automobilky na větším půdorysu opakuje typické vlastnosti menší Octavie. Široká paleta motorů vyhoví všem, doporučujeme dieselové motory nebo benzinový 1,8 TSI. Základní 1,4 TSI totiž ohrožuje riziko závady rozvodů, i když na velké auto výkonově nečekaně stačí.
Kladem je doslova obří zavazadlový prostor a přebytek podélného prostoru v kabině. Bohaté možnosti příplatkové výbavy navíc výrazně překonávají většinu konkurence. Chyby? Především úzký interiér. Motory TDI se projevují hlučněji a brzdy mají slabší účinek, než dnes bývá zvykem.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Prostor v podélném směru, velký zavazadlový prostor, možnosti dovybavení, nabídka motorů | Úzký itneriér, hlučné dieselové motory, slabší účinek brzd, nervózní v zatáčkách s nerovným povrchem |
5. Škoda Yeti: 2581 ks, cena od 362.900,- Kč
Domácí zástupce je s přehledem nejžádanějším SUV. Oblíbený je pro svůj výrazný vzhled, kompaktní rozměry a také možnost pohonu pouze předních kol. V kategorii SUV patří ovladatelnost k těm nejlepším, stejně jako výhled z kabiny.
Nedostatků se ale najde také dost. U Škody asi překvapí malý zavazadlový prostor. Kompaktní vnější rozměry znamenají stísněný interiér (navíc s utopenou řadicí pákou), ne však nízkou spotřebu paliva. Ta při větším zatížení bez rozdílu motoru výrazně roste. Zájemce o turbodiesel navíc může překvapit velký cenový rozdíl mezi jednotlivými verzemi motoru 2,0 TDI.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Výrazný vzhled, nízká základní cena, na SUV špičková ovladatelnost, možnost pohonu 4x2 u většiny motorů | Těsný interiér, utopená řadicí páka, malý zavazdelník, vyšší spotřeba paliva, silnější 2,0 TDI je drahý |
6. Škoda Roomster: 2392 ks, cena od 244.900,- Kč
Zkuste na chvíli zapomenout na kontroverzní design a zjistíte, že Roomster je velmi praktické auto. 480litrový prostor pro zavazadla a samostatně vyjímatelná sedadla jsou silnými trumfy. To samé platí o cenách, které postupem času klesly až na úroveň Fabie. Problematická je ale nabídka motorů, která kopíruje sesterský model Fabia, a ne nečekaně – úzký interiér.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Ceny akčních modelů, variabilita interiéru, jízdní vlastnosti a ovladatelnost jako u běžného auta | Kontroverzní design, úzký interiér, špatný výhled vpřed a do stran, průměrná dynamika motorů, drahé diesely |
7. Volkswagen Golf: 2127 ks, cena od 329.900,- Kč
Golf vypadá nudně, ale to je asi to jediné, co se mu dá oprávněně vytknout. Aktuální politika VW kritiku vysokých cen nepřipouští a Golf se dokáže vyvarovat chyb konkurenci. Zde jsou hlavní pozitiva: karoserie bez módních zešikmení a dramatických hran perfektně využívá půdorys auta. Podvozek nepatří na úplnou špičku, ale představuje dokonale sladěný kompromis. A paleta motorů od 59 do 199 kW nemá mezi konkurencí obdoby. Jen i zde platí pochyby o spolehlivosti agregátů 1,2 TSI a 1,4 TSI ve slabší verzi bez kompresoru.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Využití obestavěného prostoru, nepřekonatelná paleta motorů, konfigurovatelnost, naladění podvozku | Vyšší ceny mimo akční modely, nevýrazný vzhled běžných verzí |
8. Hyundai ix20: 2074 ks, cena od 269.990,- Kč
Nejsilnější soupeř Roomsteru nejen prodejními výsledky, ale i vlastnostmi. ix20 totiž překonává skoro všechny nedostatky hlavního konkurenta, ale zároveň vytváří nové. Prostorný interiér plně využívá široké karoserie a dlouhého rozvoru. Navíc i mimo akční modely má ix20 bohatou výbavu. Slabou stránkou velkoprostorového Hyundaie je nekomfortní tlumení zadních kol a velká čelní plocha, se kterou všechny motory bojují. Výsledkem jsou nepřesvědčivé výkony a relativně vysoká spotřeba paliva.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Velkorysý prostor pro posádku, příznivá cenová politika, zajímavý design, standard bezpečnostní výbavy | Nekomfortní tlumení zadní nápravy, vyšší spotřeba všech motorů, nepřesvědčivé výkony, zastaralý automat, variabilita zavazadlového prostoru |
9. Hyundai i20: 2069 ks, cena od 199.990,- Kč
Před faceliftem byla pro Hyundai i20 typické agresivní cenová politika – auto s klimatizací vyšlo na 200 tisíc. To je jasné vysvětlení prodejních úspěchů. Zájemce o levné vozy příliš netrápí negativa jako horší tlumení nerovností, nepřesné řazení a tvrdé materiály v interiéru. Spíš ocení poměr cena/výbava okořeněný prostornou kabinou a moderním designem. Modernizované provedení chce zvýšit cenu i kvalitativní standard, k jeho zhodnocení ale musíme počkat na redakční test.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Nízké ceny, klimatizace standardem, moderní design, prostorný interiér | Laciné materiály v interiéru, horší tlumení nerovností, nepřesné řazení, vysoký posaz, facelift bude dražší |
10. Kia Cee’d: 1985 ks, cena od 284.980,- Kč
Sesterský model Hyundaie i30 uzavírá desítku nejprodávanějších aut v ČR. Kia má tvrdší a stabilnější podvozek, který však hůře tlumí krátké nerovnosti. K tomu Cee’d přidává atraktivnější design a lepší výbavu nejvyšších specifikací – možnosti příplatkových prvků odpovídají spíš dnešní střední třídě než kompaktním hatchbackům. Soukromé zákazníky navíc může zajímat sedmiletá záruka, zatímco Hyundai má pětiletou a většina ostatních konkurentů jen dvouletou.
hyundai kia skoda vw fabia octavia superb yeti golf ceskytrh cokoupit
Plusy | Minusy |
Atraktivní exteriér i interiér, dynamický podvozek, možnost pokročilých prvků výbavy, délka záruky | Pevně dané konfigurace, s velkými koly nekomfortní tlumení, nesmyslný základní turbodiesel |
Počet kusů odpovídá vždy registracím nových vozů za leden až červenec 2012.