10 nejšílenějších vozů historie: Konec žebříčku oblíbenosti (+anketa)
Snaha o vytvoření unikátního a neopakovatelného vozu může mít i opačný výsledek. Určitě nikdo z designérů plánovitě nedělá „škaredky“, ale někdy se to sejde tak, že je potom okolí z konečného výsledku rozpačité. Napadlo nás tedy sestavit žebříček po vzhledové stránce nejméně povedených automobilů. A věřte nebo ne, návrhů bylo o poznání více než u nejkrásnějších automobilů. Vybrat z nich desítku bylo mnohem složitější, ale nakonec jsme se dobrali uspokojivého žebříčku. Bohužel krása a ladnost prezentovaná na předchozích čtyřech stránkách spadají do období, kdy auta nebyla svázána někdy nepochopitelnými bezpečnostními a emisními limity. Designéři novějších modelů většinou pracují s předem danými koncepty a mají malé pole působnosti. Proto jsou v našem výběru zastoupena hlavně mladší auta. Pojďme se podívat, jaká vozidla bychom mohli označit titulem „Strašák silnic“.
10. Toyota Mirai (2015)
Nejnovější přírůstek do rodiny Toyoty sice přichází s revolučním vodíkovým pohonem, ale proč je zabalený do tak podivného obleku? Že se designér inspiroval Hvězdnými válkami, to schvalujeme. Jenže proč přední část vypadá, jako by chtěla odsát všechen okolní vzduch? Zadní vystouplé blatníky a uměle prodloužený zadek zase působí coby uměle přilepené.
9. SsangYong Actyon (2005-2011)
Pokus o vytvoření sportovního SUV se splývavou zádí skončil u značky SsangYong opravdu šíleným dortem `a la pejsek & kočička. Negativně skloněná maska se spodní částí zakusovala do nárazníku a nízko umístěná světla umocnila podivný výraz.
8. Nissan Tiida (2004-2011)
Vytvoření sedanu z hatchbacku se nepovedlo ani Nissanu. Jeho příspěvek do nižší střední třídy nebyl po vzhledové stránce příliš povedený – chyběl mu šmrnc a jiskra. Vrcholem však byla verze se stupňovitou zádí. Ani se nedivíme, že se tento model příliš neprodával.
7. Honda City (2002-2008)
Jasný důkaz, že do předem zvolené koncepce nemá cenu zasahovat. Malý kompaktní jazz se nám líbil pro vyvážené proporce, ale přidáním zadního kufru a vytvořením malého sedanu vznikl prapodivný paskvil. Jeho nevyváženost tluče do očí hlavně při pohledu zezadu.
6. Jeep Compass (2006-2011)
Kompaktním crossoverem Compass chtěl Jeep zaútočit na asijskou konkurenci a uspět v Evropě. Moc se mu to ale nepovedlo, protože se nestrefil do vkusu zákazníků. Kritizovány byly zejména vystouplé hranaté lemy blatníků, podivně zasazené blikače do strany a mohutná maska.
5. Citroën AMI (1961-1978)
Jaký rozdíl proti modelu DS, vyráběnému ve stejném období! Poslední dílo designéra Flaminia Bertoniho ve své době ohromilo stylem a avantgardními tvary. Jenže neuchopitelná vykulená přední část i negativně sklopené zadní okno jsou pro současné pojetí krásy až moc šokující.
4. Reliant Regal (1953-1973)
Levné tříkolce na první chybějí přední kola. Je to sice automobil, ale jako běžné vozidlo nevypadá. Ke kráse nepomáhají ani vystouplá světla nebo negativně sklopené zadní okno. Nakonec se značka Reliant dopracovala k pěkným kupé Sabre nebo Scimitar.
3. SsangYong Rodius (2004-2013)
Nechybí snad v žádném přehledu nejméně přitažlivých vozů. Neforemné přední části a zadnímu oknu protaženému do boků nemůžeme přijít na chuť ani my. Přitom rodius je prostorné a díky pohonu všech kol i schopné auto. Bohužel ani druhá generace příliš krásy nepobrala.
2. Pontiac Aztek (2000-2005)
Prý má neuvěřitelně variabilní interiér, ale jen málo motoristů to mělo možnost vyzkoušet. Odradil je totiž design středního SUV, který měl na svědomí Tom Peters. Jenže všechno nelze házet jen na jeho hlavu, GM ve snaze šetřit výrazně změnilo jeho původní návrh.
1. Honda Insight (1999-2006)
Ať se na nás zástupci Hondy nehněvají, ale první hybridní Honda Insight mezi krasavce nepatřila. Snaha o co nejlepší aerodynamiku dala vzniknout podivné zádi s vystouplými blatníky, které zakrývaly zadní kola, a u nás si vysloužila nejvíce záporných bodů.