Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton

Michal Fokt
Diskuze (91)
Ne vždycky je automobilový projekt ziskový. V případě imageových modelů se s s tím počítá, horší ovšem je, pokud tento osud stihne vůz, jenž je pilířem nabídky dané značky.

Občas se stává, že předpoklady marketingových stratégů úplně nevyjdou a snaha vstoupit do nového segmentu trhu skončí fiaskem. Stejně tak se někdy přihodí, že i dobře etablovaný produkt ztratí důvěru a zájem svých tradičních zákazníků a nové nepřitáhne. Podívejte se na Top 10 největších průšvihů v automobilové historii, jak ho sestavili analytici z Bernstein Research.

Největší černou dírou na peníze byl Smart Fortwo první generace a když zjistíte, že v něm Mercedes-Benz utopil v období 1997-2006 sumu 85,5 miliardy korun(!), určitě se nebudete divit tomu, že měl několikrát namále. Vlastně je zázrak, že tohle auto i značka samotná stále existuje. Hodně také musel automobilku Fiat zabolet průšvih jménem Fiat Stilo. Zákazníci prostě nechtěli italské auto, co vypadá jako Golf, a Fiat v letech 2001-2009 díky němu přišel o 53 miliard korun. Však také Stilo bylo důvodem, proč to měl Fiat v posledních letech dost nahnuté.

Za rámeček si nedá svůj luxusní model Phantom ani Volkswagen. Prestižní sedan se špatným logem straší účetní ve Wolfsburgu od roku 2001 červenými čísly, která do současnosti dávají téměř 50,5 miliardy korun. Jenže u VW si asi nikdo nemyslel, že bude Phaeton vydělávat a dnes si už svět pomalu na luxusní auto od značky "Lidový vůz", která vyrábí vše od městského minivozu po velké SUV, pomalu zvyká. Další šťastlivce z této desítky najdete v následující tabulce a mají společné to, že od nich určitě jejich tvůrci nečekali, že by na nich mohli prodělat. S jedinou výjimkou, kterou je Bugatti Veyron, jenž vznikal s takřka neomezeným rozpočtem.

Neztrátovější automobilové projekty
PořadíAutomobilZtráta (mld. Kč)
1.Smart Fortwo )1997-2006)85,5
2.Fiat Stilo (2001-2009)53
3.Volkswagen Phaeton (2001-…)50,5
4.Peugeot 1007 (2004-2009)47,7
5.Mercedes-Benz třídy A (1997-2004)43,2
6.Bugatti Veyron (2005-2013)42,9
7.Jaguar X-Type (2001-2009)42,9
8.Renault Laguna (2006-2012)39
9.Audi A2 (2000-2005)36
10.Renault Vel Satis (2001-2009)30

Díky tomu také kraluje trošku jinak koncipovanému žebříčku nejvyšších ztrát na jeden vyrobený vůz. Jestli se vám zdála cena cca 30 milionů za Veyron jako naprostý úlet, v Molsheimu na něm i tak prodělali 117 milionů korun. No nekupte to. Není sice úplně jasné, zda jsou v těchto číslech započteny i vozy plánované pro další dva roky výroby nebo jde o stávající stav, v konečném důsledku je to ale asi jedno. Jeho vedoucí pozice je naprosto neotřesitelná.

Druhý v pořadí je totiž proti tomu naprostý žabař, jedno ale mají společné - v obou případech to jsou furianti koncernu VW. Na jednom Phaetonu totiž Volkswagen prodělává přibližně 710 tisíc korun. Těžkou hlavu nadělal svým tvůrcům také Renault Vel Satis, každý vyrobený kus s sebou nesl 473 tisíc se znaménkem mínus. Stejně jako v předešlém případě, sedm zbývajících hříšníků naleznete v následující tabulce.

Největší ztráta na vyrobený kus
PořadíAutomobilZtráta (Kč)
1.Bugatti Veyron (2005-2013)117.000.000
2.Volkswagen Phaeton (2001-…)710.000
3.Renault Vel Satis (2001-2009)473.000
4.Peugeot 1007 (2004-2009)388.000
5.Audi A2 (2000-2005)190.200
6.Jaguar X-Type (2001-2009)118.400
7.Smart Fortwo (1997-2006)112.900
8.Renault Laguna (2006-2012)89.600
9.Fiat Stilo (2001-2009)68.900
10.Mercedes-Benz třídy A (1997-2004)36.400

Michal Fokt
Diskuze (91)
Avatar - twistedTSD
1. 10. 2013 16:22
Re: Stilo vs. Škoda
Nevím, jestli v roce 2002, ale po faceliftu (2005), to ve Fabii rozhodně bylo.
1. 10. 2013 13:01
Re: FIAT STILO
Škoda, že jsem si to přečet tak pozdě.
Stilo 2,4 s manuálem jsem jezdil skoro šest let - od 2km do zadření motoru v 93 000 km.
Prostorné, krásné (3 dvéř), ale místy dost nedodělané.
Plusy: Motor - zvuk, výkon, tah. Prostornost - i v 3dv. variantě je v autě opravdu hodně místa. Výbava - CD s MP3 a subwoofrem, mimochodem se rádio dobře a jednoduše ovládá (zdravím do BMW), ABS, ESP, ASR, 6 airbagů, digi dvouzónová klima, tempomat, vyhřívání sedadel, dual servo, ovládání na volantu (byť dementní)...uff. Jo, dnes samozřejmost i pro Ladu, ale byl to rok 2006. Vzhled - 3dv. verze, edice MS, no comment: [odkaz]

Mínusy: Převodovka - manuální pětikvalt je podstatně horší, než ta nejhorší převodovka z francie, gumový, nepřesný, pomalý, zkrátka katastrofa. Kór když Stilo 1,2 mělo šestikvalt. Ostuda. Podvozek - poddimenzovaný, 17" kola byla na subtilní ramena a velkou hmotnost auta těžká, podvozek nějak zapomněli naladit sportovně, což u verze se jménem několikanásobného mistra světa v F1 udiví a nas.e.r.e. Sedadla - to je špatný vtip, zvlášť ve sportovní verzi, ale nejhorší je na nich to, že při nastavování výšky se neposunuje celé sedadlo, ale pouze sedák a to ještě tak dementně, že se při posunu výše naklání dopředu. Sedět normálně se tedy dá pouze v nejnižší poloze (zdravím Aťku Janouškovou). Aspoň se po sklopení vrátí do původní pozice. Brzdy - extrémně slabé a poddimenzované ústrojí (průměr předního kotouče = 284mm, staré, postatně lehčí, Tipo Sedicivalvole má 282mm!!!) ani nedostalo přístup ke vzduchu, takže brždění ze 150+ je sázka do loterie. Je třá brzdit nadvakrát z čehokoliv na cca 80km/h a pak to dobrzdit. Hrůza a děs, kór když 150 je na rychloměru opravdu rychle. Olej - samozřejmě pouze a jedině Selenia 20k - je nutné neustále pořád furt kontrolovat a dolévat a často měnit, po 10 000 km byl už černý, takže jsem měnil po 8000 km. K tomu samozřejmě zahřívaci fáze motoru, která v zimě trvala i 15km... Starat se jak o malé děcko.

Závady:
Zlomená pružina vlevo vpředu. Vyměnil jsem komplet tlumiče i s pružinami.
Klima přestala foukat na nohy řidiče - zvlášť příjemné v zimě.
Zapalovací cívky - sem-tam nějaká odejde, je třá vozit náhradní.
Spojkové ložisko, to se stane.
Zadní výklopné víko už nedrží, vzpěry jsou v háji. I na Favoritu vydrží víc.
A - samozřejmě jako u správného auta z roku 2005/2006 - žárovky v předních světlech, cca 1/ měsíc.
Jo - a nakonec v 93 000 km zaklepal motor, klika na 4. válci. Po rozborce bylo zjištěno, že olejové čerpadlo je stejné jako u 2,0 16v, kde již bylo těžce poddimenzované, holt itoška, no.
Avatar - white label
30. 9. 2013 20:56
Re: FIAT STILO
Nejde o malé Fiaty (Panda/Punto) ale o to, co má/nemá Fiat dál/výš... ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
30. 9. 2013 20:39
Re: FIAT STILO
no - v čem ztrácí?
Dělá menší auta... taková, která člověk potřebuje.
Punto má přes 4 metry a s 1.4 i slušně jede... a může být plný airbagů a elektroniky - jen nemusí.
Může mít vlastně všechno - od pípatek pro couvání po tempomat... nevím, ale pro "smrtelníka" super auto.
Tím myslím ne firemní...
30. 9. 2013 20:01
Re: WTF???
Tak ono nejde o to, že by byl Phaeton špatný, dokonce je hodně dobrý, ale to si pořád musím říkat, že nechci D3 ani třeba L600 h, ale Phaeton. Byl to prostě pomník F. Piecha a jeho odchodu z VW. Auto je to velmi dobré, ale mělo až moc konkurentů a jeho cena "v plné palbě" byla "stratosferická."