Nejztrátovější automobilové projekty: Smart Fortwo, Fiat Stilo a VW Phaeton
Občas se stává, že předpoklady marketingových stratégů úplně nevyjdou a snaha vstoupit do nového segmentu trhu skončí fiaskem. Stejně tak se někdy přihodí, že i dobře etablovaný produkt ztratí důvěru a zájem svých tradičních zákazníků a nové nepřitáhne. Podívejte se na Top 10 největších průšvihů v automobilové historii, jak ho sestavili analytici z Bernstein Research.
Největší černou dírou na peníze byl Smart Fortwo první generace a když zjistíte, že v něm Mercedes-Benz utopil v období 1997-2006 sumu 85,5 miliardy korun(!), určitě se nebudete divit tomu, že měl několikrát namále. Vlastně je zázrak, že tohle auto i značka samotná stále existuje. Hodně také musel automobilku Fiat zabolet průšvih jménem Fiat Stilo. Zákazníci prostě nechtěli italské auto, co vypadá jako Golf, a Fiat v letech 2001-2009 díky němu přišel o 53 miliard korun. Však také Stilo bylo důvodem, proč to měl Fiat v posledních letech dost nahnuté.
Za rámeček si nedá svůj luxusní model Phantom ani Volkswagen. Prestižní sedan se špatným logem straší účetní ve Wolfsburgu od roku 2001 červenými čísly, která do současnosti dávají téměř 50,5 miliardy korun. Jenže u VW si asi nikdo nemyslel, že bude Phaeton vydělávat a dnes si už svět pomalu na luxusní auto od značky "Lidový vůz", která vyrábí vše od městského minivozu po velké SUV, pomalu zvyká. Další šťastlivce z této desítky najdete v následující tabulce a mají společné to, že od nich určitě jejich tvůrci nečekali, že by na nich mohli prodělat. S jedinou výjimkou, kterou je Bugatti Veyron, jenž vznikal s takřka neomezeným rozpočtem.
Neztrátovější automobilové projekty | ||
Pořadí | Automobil | Ztráta (mld. Kč) |
1. | Smart Fortwo )1997-2006) | 85,5 |
2. | Fiat Stilo (2001-2009) | 53 |
3. | Volkswagen Phaeton (2001-…) | 50,5 |
4. | Peugeot 1007 (2004-2009) | 47,7 |
5. | Mercedes-Benz třídy A (1997-2004) | 43,2 |
6. | Bugatti Veyron (2005-2013) | 42,9 |
7. | Jaguar X-Type (2001-2009) | 42,9 |
8. | Renault Laguna (2006-2012) | 39 |
9. | Audi A2 (2000-2005) | 36 |
10. | Renault Vel Satis (2001-2009) | 30 |
Díky tomu také kraluje trošku jinak koncipovanému žebříčku nejvyšších ztrát na jeden vyrobený vůz. Jestli se vám zdála cena cca 30 milionů za Veyron jako naprostý úlet, v Molsheimu na něm i tak prodělali 117 milionů korun. No nekupte to. Není sice úplně jasné, zda jsou v těchto číslech započteny i vozy plánované pro další dva roky výroby nebo jde o stávající stav, v konečném důsledku je to ale asi jedno. Jeho vedoucí pozice je naprosto neotřesitelná.
Druhý v pořadí je totiž proti tomu naprostý žabař, jedno ale mají společné - v obou případech to jsou furianti koncernu VW. Na jednom Phaetonu totiž Volkswagen prodělává přibližně 710 tisíc korun. Těžkou hlavu nadělal svým tvůrcům také Renault Vel Satis, každý vyrobený kus s sebou nesl 473 tisíc se znaménkem mínus. Stejně jako v předešlém případě, sedm zbývajících hříšníků naleznete v následující tabulce.
Největší ztráta na vyrobený kus | ||
Pořadí | Automobil | Ztráta (Kč) |
1. | Bugatti Veyron (2005-2013) | 117.000.000 |
2. | Volkswagen Phaeton (2001-…) | 710.000 |
3. | Renault Vel Satis (2001-2009) | 473.000 |
4. | Peugeot 1007 (2004-2009) | 388.000 |
5. | Audi A2 (2000-2005) | 190.200 |
6. | Jaguar X-Type (2001-2009) | 118.400 |
7. | Smart Fortwo (1997-2006) | 112.900 |
8. | Renault Laguna (2006-2012) | 89.600 |
9. | Fiat Stilo (2001-2009) | 68.900 |
10. | Mercedes-Benz třídy A (1997-2004) | 36.400 |