Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nekupujte zajíce v pytli

Michal Fokt
Diskuze (7)
V USA pořádají zajímavé srovnávací spotřebitelské testy, nazvané „brown-bag test“. V něm vloni porazil Hyundai Sonata Toyotu Camry.

V USA pořádají zajímavé srovnávací spotřebitelské testy, nazvané „brown-bag test“. V něm vloni porazil Hyundai Sonata Toyotu Camry.

Smysl „testu hnědého pytle“, pořádaného pod patronací amerického autoklubu USAC, je porovnat dva automobily tak, aby porotci z řad široké veřejnosti nebyli schopni rozeznat, jaký vůz vlastně řídí, a vyloučili tak z hodnocení image jednotlivých značek. Proto je při něm karoserie kamuflovaná hnědým papírem (brown bag) a z vozidla odstraněno vše, co by mohlo prozradit jeho původ.

V jižní Kalifornii koncem loňského roku porovnávali dva automobily modelového ročníku 2002, a to Toyotu Camry a Hyundai Sonata. Výsledkem tohoto klání bylo jasné vítězství korejského automobilu, který by si zvolilo 67 % respondentů, zatímco Camry by volilo 29 % dotazovaných lidí. Čtyři procenta hodnotila oba automobily rovnocenně. Sonata byla podle mínění porotců lepší ve všech ohledech - z hlediska řízení v poměru 65% ku 29 %, výhledu (51 %:32 %), ergonomie (62:27), ovládání (64:28) a měla prý i lepší brzdy (53:21) než Camry.

Výkonný viceprezident Hyundaie pro zahraniční obchod, pan Byung-Ho-Sung, k tomu řekl: „Tento výsledek je jasným důkazem, že současný design a kvalita vozů Hyundai umožňuje soutěžit s těmi nejlepšími světovými výrobci automobilů. Prokázalo se také, že naše výrobky jsou preferovány v situacích, kdy spotřebitelský úsudek není ovlivňován vnímáním rozdílu v image značek.“

Nevíme sice, jak krátká testovací jízda v zakrytém voze dokáže zhodnoti design a kvalitu automobilu, nicméně je rozhodně pozoruhodné, že Sonata zvítězila ve všech zmíněných subjektivně hodnocených oblastech a s panem Sungem tak lze souhlasit, že image hraje velkou roli při posuzování automobilu. Nemáme ovšem představu, co považují Američané za dobré brzdy, řízení, ergonomii a ovládání, neboť jejich pohled na automobily se od toho evropského poněkud liší. Navíc nebyly zohledněny další důležité oblasti hodnocení vozů, jako třeba kvalita použitých materiálů, dílenské zpracování a celá řada dalších neméně důležitých. Rozhodně by ale bylo zajímavé uspořádat podobnou akci s evropskými hodnotiteli, možná bychom zjistili řadu překvapujících faktů...

Michal Fokt
Diskuze (7)