3.4. 2014 ČTK

Němci kupují stále méně automobilů, oblíbili si službu sdílení

Němci kupují stále méně automobilů, oblíbili si službu sdílení

Němci, považovaní za národ automobilových nadšenců, již nekupují auta tak jako dřív. Místo toho dávají přednost jejich sdílení.

Vysoký zájem o službu sdílení automobilů udělal v tomto ohledu z Německa největší trh na světě. Uživatelé si mohou najít prostřednictvím svého chytrého telefonu nejblíže zaparkované volné auto, použít ho k jízdě po městě a nechat ho na zcela jiném místě, než si ho vypůjčili, píše agentura AP.

Silný německý automobilový průmysl nejprve fenomén sdílení ignoroval, nyní však naopak tomuto trendu pomáhá. Některé firmy dokonce vsadily na tuto myšlenku a chtějí sdílení využít nejen pro krátké cesty ve městě, ale také na delší cesty mezi městy.

V zemi, ve které bylo vynalezeno auto a automobil býval běžně označován za "oblíbené dítě", tak zřejmě dochází ke kulturnímu posunu. Výborná dostupnost veřejné dopravy, vysoké ceny pohonných hmot a silné ekologické hnutí jsou patrně důvodem toho, že se pro mnoho Němců stalo auto postradatelným doplňkem nebo, v horším případě, dokonce drahou přítěží.

Počet registrací nových aut v Německu loni poprvé od roku 2010 klesl pod tři miliony. Průměrný věk kupce auta se zvýšil až nad 52 let. V polovině 90. let minulého století byl průměrný věk 46 let.

Výsledkem toho je, že se automobilový průmysl chopil možnosti sdílení aut jako způsobu, jak se dostat k mladší generaci, pro kterou je myšlenka vlastnictví vozidla stejně staromódní, jako sbírka gramofonových desek jejich rodičů. "Chci platit za věci, když je používám," řekl 35letý konzultant Martin Blankestein, který využívá služeb několika společností nabízejících sdílení aut.

Množství sdílených aut i spolujízd v Česku přibývá

Několik desetiletí se tyto služby nabízely jen na určitých místech. Auta tak bylo možné vyzvednou jen na stanoveném místě a musela se na to samé místo vracet. Před šesti lety však nabralo sdílení jiný směr a objevily se tzv. jednosměrné nabídky. Tato flexibilní služba se již díky chytrým telefonům rozšířila do velkých měst po celé Evropě a Severní Americe. A zvlášť se jí daří v Německu. Díky mobilní aplikaci může klient najít nejbližší auto, zarezervovat ho krátkou zprávou, použít ho pro jízdu po městě a nechat ho na zcela jiném místě. Nemusí se tak vracet na místo, odkud vyjel.

Sdílení se platí od minuty. Za dvacet minut se obvykle platí čtyři až šest eur (110 až 164 Kč), pohonné hmoty, pojištění a parkování jsou v ceně. Jednodenní sazba se pohybuje od 39 do 59 eur (zhruba 1070 až 1620 Kč). Co se může zdát pro běžného uživatele auta jako nákladná extravagance, může být velmi atraktivní pro lidi, kteří používají auto jen občas. Zastánci tvrdí, že náklady mohou být až poloviční ve srovnání s tím, na kolik vyjde stejná cesta taxíkem.

Celosvětově bylo loni podle výzkumné společnosti InnoZ zarezervováno více než 8,5 milionu jednosměrných cest. Z toho 4,5 milionu jich bylo v Německu a v samotném Berlíně dokonce 2,2 milionu, tedy více než čtvrtina z celkového počtu.

Praha: První firma začala nabízet sdílení aut

Sdílení nabízí množství automobilek. Daimler má společnost Car2Go, která ve 25 městech v Evropě a Severní Americe nabízí 600.000 klientům ke sdílení dvousedadlové vozy Smart. Nově nabízí možnost pronajmout si vůz na cestu z Berlína do Hamburku nebo zpět. Podobnou službu mezi Kolínem a Düsseldorfem nabízí společnost DriveNow, společný podnik BMW a autopůjčovny SIXT. Úspěch sdílení aut v Berlíně přilákal i zahraniční automobilky, jako francouzský Citroën, který zde prostřednictvím služby Multicity nabízí ke sdílení elektrické vozy.

Podle některých však může být nabídka služby sdílení pro automobilky velkým rizikem. Ukazuje totiž, jak je snadné žít bez vlastního auta, a také bez nákladů na pojištění a opravy a bolestí hlavy z problémů s parkováním, které s vlastnictvím auta souvisí. Nicméně výrobci zřejmě nyní nemají jinou možnost, než následovat tento trend.

Spolupracujeme s TipCars.com
Izrael otáčí, desítky tisíc nelegálních migrantů nedeportuje Izrael otáčí, desítky tisíc nelegálních migrantů nedeportuje

Izraelská vláda  nejvyššímu soudu v zemi oznámila, že…

Ukrajina chystá úder na menšiny, varuje šéf maďarské diplomacie Ukrajina chystá úder na menšiny, varuje šéf maďarské diplomacie

Ukrajina připravuje třetí úder proti národnostním…

Slovenskou ministryní vnitra bude dosavadní náměstkyně Saková Slovenskou ministryní vnitra bude dosavadní náměstkyně Saková

Slovenský premiér Peter Pellegrini navrhl do funkce…

 

Štítky Evropský trh

 

Přidat názorDiskuse: Němci kupují stále méně automobilů,…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

Dnes 17:56

Ve vstupní hale stavební fakulty ČVUT v Dejvicích je živo. Hlahol bezmála stovky pubertálních výrostků se míchá se svištivým bzučením dvanácti aut na dálkové ovládání, která se docela zostra míhají po závodním oválu rozestavěném přes celou halu.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Děsivý manévr na silnici v Chebsku: Nepředjížděl, vyhýbal se, brání dopravce řidiče kamionu

Děsivý manévr na silnici v Chebsku: Nepředjížděl,…

Scénu jako vystřiženou z ulítlých ruských videí se podařilo natočit řidičce na obchvatu Chebu. Jeden ohromný…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Lenc odmítl smlouvu v Boleslavi. Míří do Liberce k největšímu rivalovi

Lenc odmítl smlouvu v Boleslavi. Míří do Liberce k…

Hokejisty Mladé Boleslavi opouští útočník Radan Lenc. Šestadvacetiletý odchovanec klubu podle sportovního…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…