Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německo zamítlo žádost Opelu o státní pomoc

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Německý ministr hospodářství Rainer Brüderle odmítl poskytnout státní pomoc automobilce Opel, která je divizí americké General Motors.

Opel žádal po Německu, kde má čtyři továrny, státní záruky na úvěry v hodnotě přes miliardu eur (26 miliard Kč). Kancléřka Angela Merkelová se však má ještě ve čtvrtek sejít s představiteli spolkových republik, ve kterých má Opel továrny, a jednat s nimi o možném dalším způsobu pomoci.

O pomoci pro Opel krátce před rozhodnutím ministra jednala nezávislá komise, která hodnotí žádosti firem poškozených ekonomickou krizí o státní pomoc. Nedošla však k jednotnému názoru na to, zda by vláda měla pomoc poskytnout. Podle Brüderleho má GM dostatek peněz na to, aby dokončila modernizaci Opelu. Německo rovněž před několika dny rozhodlo o snížení státních výdajů a rozpočtového deficitu.

"Jsem optimistický a věřím, že dceřiná společnost (Opel) může v budoucnosti fungovat i bez vládní pomoci," uvedl Brüderle. "Jsem přesvědčen, že GM má dostatek fondů." Podle ministra by také pomoc mohla vážně narušit hospodářskou soutěž v automobilovém průmyslu.

Opel má v Německu kolem 24.000 zaměstnanců. Montuje v zemi modely Insignia, Astra a Corsa. "GM je samozřejmě velmi zklamána tímto rozhodnutím o Opelu po tak dlouhém procesu a poté, co jsme strávili množství času zodpovídáním mnoha a mnoha stovek otázek a přezkoumáváním u mnoha výborů,"uvedl generální ředitel Opelu Nick Reilly. Stále však doufá v dohodu se čtyřmi spolkovými zeměmi, ve kterých jsou továrny Opelu.

Představitel odborového svazu v Opelu Klaus Franz kritizoval Brüderleho rozhodnutí. "Je to hanebné," uvedl.

Opel je součástí největší americké automobilky General Motors. Ta původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Nakonec se ale rozhodla, že si německou divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama. Toto rozhodnutí však rozzlobilo Německo, které dávalo přednost prodeji a bylo připraveno nabídnout finanční podporu novému majiteli.

Restrukturalizace povede k zániku celkem 8300 pracovních míst. Opel má kromě Německa továrny rovnět v Británii, Španělsku, Rakousku a Polsku a v Evropě zaměstnává kolem 48.000 lidí.

GM požádala o pomoc i vlády dalších zemí, ve kterých má Opel továrny. Reilly uvedl, že Británie a Španělsko již vyjádřily zájem poskytnout Opelu garance a Polsko a Rakousko se k nim zřejmě brzy připojí, napsaly agentury AP, DPA a Reuters.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
12. 6. 2010 16:57
To je tak
Kdyz ji nepotrebuje, tak tu pomoc nedostane, ale je logickym krokem managementu, ze taky zkusili natahnout ruku...kdyz to udelala konkurence, tak proc to nezkusit take...levnej kapital..
10. 6. 2010 13:12
Re: toto..
Němcům prostě vadí u Opelu ten americký podíl GM, není to pro ně ryze německá (domácí) značka, takže jí tak nevyzdvihují. :-!
10. 6. 2010 11:49
Re: toto..
Taky si myslím. Navíc s nima už hamburgry pěkně vyběhli, takže Merkelová jim nejspíš zatne tipec.
10. 6. 2010 10:24
Re: toto..
Nevím z jakého pohledu to bereš, ale např. Astra G ve své době bývala jedno z nejprodávanějších aut v Německu.

Ale ty myslíš zřejmě spíše exklusivitou.
10. 6. 2010 09:45
Re: toto..
Ak sa nemci pysia autami, tak BMW , Mercedes, Audi, VW , malokto spomenie Opel. Takze sa tomu zamietnutiu ani moc necudujem.