Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neplatné zdravotní oprávnění u seniorů: Úřad chyboval, řidič málem dojezdil

Matouš Jelínek
Diskuze (3)
Už v pětašedesáti letech musí řidiči poprvé na kontrolu k lékaři. Setkali jsme se s případem, kdy starší šofér kvůli nesprávnému postupu málem přišel o řidičák! Jak se zachovat, aby vše proběhlo bez problémů?

Senioři, kteří chtějí usednout za volant a zároveň nejsou profesionály, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 65 a 68 let, následně každé dva roky. Prohlídka se přitom může uskutečnit nejdříve půl roku před dosažením uvedených věkových limitů a nejpozději v den jejich dovršení, tedy narozenin – alespoň tak tedy hovoří zákon o silničním provozu.

„Změřili mi tlak, přečetl jsem s brýlemi písmena na tabuli a vyjmenoval své léky. Pak už mi lékařka vystavila potvrzení, za deset minut bylo hotovo. Zná mě přece přes dvacet let,“ popsal nám před časem prohlídku jeden ze seniorů.

Mezi narozeninami

Na první pohled by se mohlo zdát, že nařízení je zřejmé. Jenže co se stane, když řidič například zapomene a tím se dostane mimo zákonem stanovené schéma?

„Jde například o situaci, kdy absolvuje vyšetření ve lhůtě delší než šest měsíců před dovršením předepsaného věku, nebo třeba, ať už z jakéhokoliv důvodu, ve věku 71 či 73 let,“ ukazuje na možná úskalí Libor Budina z Autoklubu ČR. A má důvod být znepokojen.

„Setkali jsme se s případem řidiče, který byl tři měsíce po třiasedmdesátých narozeninách účastníkem dopravní nehody. Policistům předložil doklad o zdravotní způsobilosti, který nebyl starší dvou let,“ popisuje případ Libor Budina.

Důvod, proč se šofér dostal mimo běžný sled prohlídek, byl prostý – až do 69 roků totiž neřídil. Proto se logicky domníval, že posudek od lékaře platí dva roky od data vystavení.

Bez řidičáku?

„Ovšem správní orgán konstatoval, že litera zákona nebyla ze strany obviněného řidiče dodržena a platnost tohoto posudku vypršela ke dni dosažení 72 let,“ vyráží nám dech Budina.

Čelist pravděpodobně spadla také zmíněnému seniorovi. Přestože od kontrolní prohlídky neuběhly ještě dva roky, úřad mu podle Autoklubu ČR vyhrožoval až desetitisícovou pokutou a zákazem činnosti na šest až dvanáct měsíců.

Překvapeni takovou praxí se obracíme na Ministerstvo dopravy. Podle jeho vyjádření je však takový postup nesprávný, byť detaily konkrétního případu nemůže hodnotit. „Pokud držitel řidičského oprávnění neřídí vozidla, případně z jakéhokoliv jiného důvodu se nepodrobí pravidelné lékařské prohlídce v 68, ale například až v 71 letech, bude jeho posudek platný dva roky od data vydání. Tedy další pravidelné lékařské prohlídce by se podrobil až v 73

letech, pokud posuzující lékař nestanoví platnost lékařského posudku kratší,“ popisuje mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Jenže s takovým vyjádřením se neztotožňuje Autoklub ČR, který doporučuje řidičům účastnit se prohlídek dříve nebo nejpozději v den dovršení 65 a 68 letech věku, a ne později. „Řidič se tak do budoucna v podobných případech vyhne výtkám ze strany kontrolních a správních orgánů, protože i mezi odborníky nepanuje jednotný názor na to, kdy potvrzení pozbývá platnosti. V konečném důsledku by v konkrétním případě musel rozhodnout až soud,“ uvádí Budina.

Lékařské prohlídky v kostce: Nezapomeň

1. Kdy musím na prohlídku?

Držitel řidičského oprávnění je povinen podrobit se pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den jeho dovršení, po dosažení 68 let věku pak každé dva roky. Je-li to potřebné pro zjištění zdravotní způsobilosti povinné osoby, může posuzující lékař nařídit odborné vyšetření. V jeho pravomoci je i na základě výsledku pravidelné prohlídky v odůvodněných případech, zejména s přihlédnutím

k aktuálnímu zdravotnímu stavu, určit termín další pravidelné lékařské prohlídky kratší. Její cena se pohybuje mezi 300 a 500 korunami.

Pokud řidič senior vůbec nemá absolvovanou prohlídku, hrozí mu pokuta 5000 až 10.000 Kč a zákaz činnosti na šest měsíců až rok. V případě, kdy by pouze neměl doklad u sebe, ale prohlídku absolvoval, může dostat na místě blokovou pokutu do výše 2000 Kč nebo ve správním řízení 1500 až 2500 Kč. Nepřidělují se žádné trestné body.

3. Má povinná prohlídka vliv na pojištění?

V případě, kdy řidič neabsolvoval povinnou návštěvu u lékaře, pojišťovna může částečně, nebo zcela vyloučit výplatu škody. „Takový případ posuzujeme stejně jako jízdu bez platného řidičského oprávnění. Samozřejmě musí být v přímé souvislosti se vznikem škodní události. Pak pojistné plnění můžeme krátit, nebo úplně odmítnout,“ říká Václav Bálek z Allianzu. Ročně jde o jeden až dva motoristy. „Většinou se totiž stává, že řidič předloží potvrzení o lékařské prohlídce dodatečně s tím, že jej neměl v době dopravní nehody u sebe,“ uzavírá mluvčí pojišťovny.

4. Jak je to v cizině?

Zatímco v Česku je nutný doklad o zdravotní způsobilosti, v zahraničí nic takového šofér senior nepotřebuje. Přesto si jej raději nechte vystavit, ne všude totiž dbají na mezinárodní pravidla „Řidič, který cestuje především na východ či jihovýchod EU či mimo ni, by měl mít u sebe originální lékařský

posudek doplněný o jeho ověřenou kopii, nejlépe v angličtině,“ doporučuje dopravní expert Roman Budský. Dále radí: „Pokud by nastaly jakékoliv problémy, je nejlepší neprodleně se spojit s příslušným zastupitelským úřadem České republiky. Aktuální kontaktní údaje najdete na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR.

5. Co má obsahovat?

Jak přesně má formulář o prohlídce vypadat? Stanovuje to zákon: „Posudek musí být jednoznačný a nesmí obsahovat diagnózu nemoci; vždy obsahuje náležitosti uvedené ve vzorech posudků. Lze vydat i v jiném formátu a uspořádání.“ Právě poslední věta je velmi důležitá.

„V příloze jsou uvedeny vzory posudku. To znamená, že nejde o povinné tiskopisy ani závazné formuláře, ale návod, co vše musí obsahovat,“ dozvěděli jsme se na Ministerstvu zdravotnictví. „Lékař tedy může vystavit posudek různé velikosti a na libovolném papíře, musí v něm však být obsaženo vše, co je v tomto vzoru uvedeno. A to včetně poučení, v němž je žadatel upozorněn, že se proti závěru posudku může odvolat,“ dodává.

Tři otázky pro Tomáše Neřolda z Ministerstva dopravy

Kdy se musí řidič neprofesionál poprvé dostavit pro potvrzení k lékaři?

Ze zákona vyplývá, že lékařské prohlídce je držitel povinen podrobit se nejdříve šest měsíců před dovršením stanoveného věku a nejpozději v den narozenin, kdy uvedené se uplatní při věku 65 a 68 let. Když se tedy šofér podrobí lékařské prohlídce třeba čtyři měsíce před dosažením věku 65 let, následující lékařské prohlídce se může podrobit až v den 68 let věku. Do této doby je posudek o zdravotní způsobilosti platný.

Jak je to s dalšími prohlídkami?

Po dovršení 68 let věku pak zákon stanoví již pouze lhůtu dvou let pro další pravidelnou lékařskou prohlídku. Od 68 let věku je tedy posudek o zdravotní způsobilosti následně platný dva roky od data vydání posudku. Zde lze dovodit, že pokud se držitel řidičského oprávnění podrobí lékařské prohlídce například dva měsíce před 68. narozeninami, následně se zde již uplatní platnost dvou let. Další pravidelné lékařské kontrole je povinen

podrobit se dva měsíce před dosažením věku 70 let.

Co když k lékaři zamířím mezi 65. a 68. rokem věku?

Podotýkám, že dvouletá lhůta je nastavena až od 68 let. Pokud by se například držitel řidičského oprávnění podrobil pravidelné lékařské prohlídce při dosažení 67 let a dvou měsíců a nadále by řídil motorová vozidla, s ohledem na výše uvedenou citaci zákona by se musel podrobit další pravidelné

lékařské prohlídce při dosažení věku 68 let a až poté se uplatní dvouletá lhůta platnosti posudku.

Matouš Jelínek
Diskuze (3)
18. 12. 2017 08:44
Re: Soudnost!
S tou opilostí je to ošemetné, neuznávám alkohol za volantem a musím uznat, že kolikrát i jedno pivo na hladový žaludek v létě slušně pociťuji, ale vím, kam tím míříš. Že i člověk po 1-2 pivech, který je "bezohledným vrahem a pirátem" řídí "pravděpodobně" lépe, nežli většina lidí tohoto požehnaného věku, kdy jejich reakce, koordinace a schopnosti jsou vzhledem k věku velmi oslabené. Nic na tom nemění fakt, že jezdí jen za roh do krámu. Protože omezen není, takže kdykoliv může vyjet i dále. A i na té krátké cestě může způsobit nehodu. Ať už kvůli zraku, nebo svou velmi, velmi pomalou jízdou, kdy ho pak všichni zuřivě předjíždí.
Avatar - beibej
17. 12. 2017 20:03
Soudnost!
Někdy seniorům a lékařům prostě chybí! Vždy se děsím, když vidím seniora který už má velice snížené schopnosti řídit. Pomalé nebo nesprávné reakce. Jsou podle mě nebezpečnější než "dobrý" řidič po jednom/dvou pivech.
Jsem pro vypracování a zavedení standardizovaného testu na rychlost a správnost reakce. Ten by měl být připojen k "seniorskému" testu u lékaře.
Možná by mu měli být podrobena i skupina "opilců" za volantem. Když projdeš tak OK a bez pokuty.
17. 12. 2017 16:07
pokuta
tady je vidět ta debilita zákonodárců pokud senior dostane 5000- 10000 kč pokuty tak už řidičák nebude potřebovat protože při výši našich důchodů zdechne hlady !!!je vidět že vymyslili ti co berou o 50000 výše , zřejmě proto aby měli víc místa na silnici !!!!