Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…





Doporučujeme
Škoda: Malé SUV by mohlo přijít v roce 2017 Škoda: Malé SUV by mohlo přijít v roce 2017

Škoda plánuje rozšířit nabídku SUV. V plánu je malý model.

Ministerstvo dopravy pořídí chytré radary, měřit se bude snad všude Nové chytré radary budou měřit snad všude

Stát zatoči se silničními piráty. Radary přibudou na…

 




Kia Cee'd GT Line: Tříválec 1.0 T-GDi a dvouspojková převodovka Kia Cee'd GT Line: Tříválec 1.0 T-GDi a dvouspojková převodovka

V případě benzinových motorů Kia Cee’d dosud sází hlavně…

Modernizovaná Kia Cee´d GT byla zachycena při testech Modernizovaná Kia Cee´d GT byla zachycena při testech

Facelift vozu Kia Cee´d se bude týkat rovněž…

 



 
Ford Focus ST 2015: Jízdní dojmy z okruhu Sosnová

Ford Focus ST 2015: Jízdní dojmy z okruhu Sosnová

Dnes 13:25

Na známém severočeském okruhu Sosnová a na silnicích v okolí jsem vyzkoušel omlazené benzinové, ale také dieselové estéčko Focus.




Blesk.cz

Luxusní bydlení kriminálníků ve vazbě: Rekonstrukce za 2 miliony korun

Luxusní bydlení kriminálníků ve vazbě: Rekonstrukce…

Vraždí, přepadávají, loupí, neplatí alimenty na své děti… Sice nad nimi sklapla klec, ale bydlí si jako páni.…

Mačetou seká protivníky na kusy: Hororová legenda Jason z Pátku třináctého v Mortal Kombat X

Mačetou seká protivníky na kusy: Hororová legenda…

Moc toho nenamluví, ani nemusí. Jason Vorhees je totiž povoláním masový vrah, kterého znají filmoví fanoušci…

 

iSport.cz

Škatulata v útoku: Simon k Jágrovi, Hertl do první pětky

Škatulata v útoku: Simon k Jágrovi, Hertl do první pětky

Tři zápasy, dvě porážky, z čehož jedna až po nájezdech. Hokejová reprezentace má za sebou náročný vstup do…

Španělský sudí? Zápas bude jinak řízený, říká Ščasný před Plzní

Španělský sudí? Zápas bude jinak řízený, říká Ščasný…

Klíčový zápas Synot ligy dostane do rukou španělský rozhodčí. Sparťanský trenér Zdeněk Ščasný si uvědomuje, že…

 

Reflex.cz

V čele hitparády je legendární deska Karla Kryla z roku 1969

V čele hitparády je legendární deska Karla Kryla z roku 1969

Nově vydané album Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka, které sestavil v roce 1969 Jiří Černý z nahrávek…

Marine Le Penová vystoupila v Praze, její odpůrci křičeli „fašistka pryč“

Marine Le Penová vystoupila v Praze, její odpůrci…

S tvrdou kritikou centralizované Evropské unie dnes vystoupila na konferenci v Poslanecké sněmovně předsedkyně…