Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Do Prahy poprvé přiletěl obří Boeing 747-8, nejdelší civilní letadlo na světě Do Prahy poprvé přiletěl obří Boeing 747-8, nejdelší civilní letadlo na světě

V Ruzyni bylo rušněji než obvykle, na pražské letiště…

NATO si brousí zuby na staronového nepřítele, Putin prý chce jednat NATO si brousí zuby na staronového nepřítele, Putin prý chce jednat

Ve Varšavě 8. a 9. července proběhne summit…

ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali

Nevyužité kapacity v zemích eurozóny jsou možná až…

Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků

Při podezření, že rozdíl mezi nárůstem jmění poplatníka a…

 

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…




Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší Test Subaru Forester XT MY16: Změna, která potěší

Subaru Forester má za sebou lehkou modernizaci. Co se…

Připravujeme test Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC Připravujeme test Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC

Po Talismanu s karoserií sedan dorazila na český trh také…

 



Autoslevy


Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků. Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků.

První snímek závodního Cee´du pro seriál TCR zveřejnilo…

Kia Cee´d 1.0 T-GDI (88 kW) vs. Opel Astra 1.0 Turbo (77 kW) – Velké srovnání malých motorů Kia Cee´d 1.0 T-GDI (88 kW) vs. Opel Astra 1.0 Turbo (77 kW) – Velké srovnání malých motorů

Tříválcové turbomotory zažívají v kompaktních vozech…

 



 
Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

Fiat Tipo 1.4 vs. Škoda Rapid 1.2 TSI – Chci rodinné auto. Zn.: Levně!

Včera

Pod prvním testem Fiatu Tipo jste si psali o srovnání se Škodou Rapid. Vzali jsme tedy verze se základními agregáty a postavili je proti sobě. Kdo vyhraje?




Blesk.cz

Facebooku zablokoval soud kvůli drogám téměř 150 milionů

Facebooku zablokoval soud kvůli drogám téměř 150 milionů

Soud v Brazílii zablokoval americké společnosti Facebook finanční prostředky ve výši 19,5 milionu realů (147,4…

Papoušek svědčí u soudu. Přihlížel vraždě svého majitele

Papoušek svědčí u soudu. Přihlížel vraždě svého majitele

Papoušek by mohl pomoci vyřešit záhadnou smrt muže ze západního Michiganu. Zvíře totiž bylo pravděpodobně…

 

iSport.cz

Ruský bouřlivák Radulov se vrací do NHL! Bude hrát s Plekancem

Ruský bouřlivák Radulov se vrací do NHL! Bude hrát s…

Ruský hokejista Alexandr Radulov se po čtyřech letech vrací z Kontinentální ligy do NHL a bude hrát za Montreal.…

Chorvatsko v šoku! Světlice k Čechově brance měl házet model a reprezentant

Chorvatsko v šoku! Světlice k Čechově brance měl…

Má titul juniorského mistra světa, hrál za reprezentaci dospělých vodních pólistů, mohl udělat kariéru v…

 

Reflex.cz

Opakované rakouské prezidentské volby mohou být Brexitem č. 2

Opakované rakouské prezidentské volby mohou být…

Evropa se ještě nevzpamatovala z rozhodnutí Britů vystoupit z Evropské unie a už ji možná v blízké době čeká…

Cesta do Chorvatska: Kde je nejlevnější benzin a kudy vedou nejčastější trasy

Cesta do Chorvatska: Kde je nejlevnější benzin a…

V těchto dnech míří k pobřeží Jadranu do Chorvatska desítky tisíc Čechů. Kromě mnoha uzavírek či jiných…