Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…





Doporučujeme
Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI

V okolí Lisabonu jsme porovnali obě výkonové varianty…

10 nejlepších kombi za posledních 60 let 10 nejlepších kombi za posledních 60 let

Představujeme kombi, které můžeme považovat za obzvlášť…

 



Autoslevy


Kia slaví 20 let na českém trhu, stylovým a bohatě vybaveným Cee’dem Kia slaví 20 let na českém trhu, stylovým a bohatě vybaveným Cee’dem

Vedle Cee’du se speciální verze na oslavu 20 let značky…

Kia Cee’d SW 1.6 CRDi/94 kW: Sbohem, puberto! Kia Cee’d SW 1.6 CRDi/94 kW: Sbohem, puberto!

Deset měsíců jezdíme s Kiou Cee’d SW. S nulou na…

 



 
Jak by vypadala superauta v levném provedení?

Jak by vypadala superauta v levném provedení?

Včera

Nelakovanými nárazníky se nechvalně proslavila někdejší Škoda Fabia Junior. Ani supersportům to v takové verzi nesluší.




Blesk.cz

30 tipů na výlety: Za Robinem Hoodem, pečenou husou i guláškem!

30 tipů na výlety: Za Robinem Hoodem, pečenou husou…

Nevíte, co dělat s načatým odpolednem nebo o víkendu? Zkuste některý z našich tipů, kam vyrazit o víkendu i…

Opilý spolujezdec nadával z auta strážníkům: Policisté začali vůz ihned pronásledovat!

Opilý spolujezdec nadával z auta strážníkům:…

Policisty hlídkující v pražské ulici Vrchlabského okřikl opilý spolujezdce v kolemjedoucím audi. Strážci zákona…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Zlín prohrál v repríze finále s Brnem, Boleslav slaví

SESTŘIHY: Zlín prohrál v repríze finále s Brnem,…

Kometa Brno v repríze finále play off uplynulé sezony vrátila Zlínu porážku a vyhrála 6:3. Nováček z Olomouce…

Barinka o produktivitě sparťanské obrany: Trenéři nás tlačí do útoku

Barinka o produktivitě sparťanské obrany: Trenéři…

Usmíval se nešťastnému vlastnímu gólu navzdory. Sparťanský hokejový obránce Michal Barinka byl rád za vybojované…

 

Reflex.cz

Varovné zjištění: Jen malé procento obětí amerických dronů v Pákistánu byli ozbrojenci

Varovné zjištění: Jen malé procento obětí amerických…

Válka s pomocí dronů je špinavější než se možná zdá. I když Západ a především americký prezident Barack Obama si…

Putin poprvé otevřeně přiznal, že se Rusko postaralo o Janukovyčův azyl

Putin poprvé otevřeně přiznal, že se Rusko postaralo…

Rusko dnes ústy prezidenta Vladimira Putina poprvé přiznalo, že po únorovém převratu na Ukrajině eskortovalo…