Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…





Doporučujeme
Škoda: Malé SUV by mohlo přijít v roce 2017 Škoda: Malé SUV by mohlo přijít v roce 2017

Škoda plánuje rozšířit nabídku SUV. V plánu je malý model.

Ministerstvo dopravy pořídí chytré radary, měřit se bude snad všude Nové chytré radary budou měřit snad všude

Stát zatoči se silničními piráty. Radary přibudou na…

 



Autoslevy


Kia vyrobila v Žilině již 1 milion Cee’dů Kia vyrobila v Žilině již 1 milion Cee’dů

Žilinský závod od srpna 2012 vyrábí druhou generaci…

Spy video: Modernizovaná Kia Cee'd testuje na Nürburgringu Spy video: Modernizovaná Kia Cee'd testuje na Nürburgringu

Druhá generace vozu Kia Cee’d se prodává od roku 2012. Na…

 



 
Škoda Superb Combi oficiálně: Zavazadelník má 660 až 1950 litrů

Škoda Superb Combi oficiálně: Zavazadelník má 660 až 1950 litrů

Dnes 00:01

Nová Škoda Superb Combi sice bude mít premiéru až v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, jeho tvary už ale známe nyní. Oproti předchůdci narostl ve všech směrech.




Blesk.cz

Zvracela jsem krev, říká žena z Prahy o zkažené vodě. Kdo otrávil Dejvice?

Zvracela jsem krev, říká žena z Prahy o zkažené…

Zvracela krev, ale začalo to však již ve čtvrtek, řekla jedna z obyvatelek Prahy 6 České televizi. Pražskou část…

Užijte si romantický pobyt v Lázních Mšené

Užijte si romantický pobyt v Lázních Mšené

Ještě neznáte místo, kde se můžete nechat s partnerem rozmazlovat? My ano! Přijeďte do jednoho z…

 

iSport.cz

Giro vstupuje do posledního týdne. Porte to zabalil. Sky jede na Königa!

Giro vstupuje do posledního týdne. Porte to zabalil.…

Ne nadarmo se o tom šuškalo v zákulisí, včera se to stalo skutečností. Australan Richie Porte, jenž byl na…

Plíšková: Na antuce servis nepíše, každý zápas bude těžký

Plíšková: Na antuce servis nepíše, každý zápas bude těžký

Téměř dokonalá je letos v prvních kolech Karolína Plíšková. 11:1, taková je její letošní bilance ve vstupních…

 

Reflex.cz

Odhaleno: Nová Škoda Superb Combi

Odhaleno: Nová Škoda Superb Combi

Škoda Auto oficiálně ukázala první fotografie nového Superbu Combi. Nejluxusnější české kombi nabídne…

Test: Chybí vám emocionální inteligence?

Test: Chybí vám emocionální inteligence?

Emocionální inteligence ve zkratce znamená chápání a zvládání jak emocí svých, tak ostatních lidí, například…