Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…





Doporučujeme
Video: Dva „vybržďovači“ svedli souboj na dálnici D1 Video: Dva „vybržďovači“ se utkali na D1

Když se potkají dva ješitní řidiči, může z toho být pořádná mela.

10 nejzbytečnějších faceliftů 10 absolutně nejzbytečnějších faceliftů

Některé facelifty zbytečně zkomplikují původní návrh.…

 



Autoslevy


Kia Cee´d Top: Bohatá výbava a 1.4 CVVT (73 kW) za 400.000 Kč Kia Cee´d Top: Bohatá výbava a 1.4 CVVT (73 kW) za 400.000 Kč

Výměnou za čtyři sta tisíc disponuje korejský kompakt…

Kia slaví 20 let na českém trhu, stylovým a bohatě vybaveným Cee’dem Kia slaví 20 let na českém trhu, stylovým a bohatě vybaveným Cee’dem

Vedle Cee’du se speciální verze na oslavu 20 let značky…

 



 
Robert Kubica představil svůj vlastní závodní tým pro šampionát WRC

Robert Kubica představil svůj vlastní závodní tým pro šampionát WRC

Dnes 12:40

V roce 2015 bude bývalý jezdec Formule 1, Robert Kubica, jezdit šampionát WRC za svůj vlastní závodní tým RK World Rally Team.




Blesk.cz

Plastický chirurg Jan Měšťák žije v v paneláku: Králíkárna mi vyhovuje!

Plastický chirurg Jan Měšťák žije v v paneláku:…

Čekali byste, že uznávaný plastický chirurg Jan Měšťák bude bydlet v luxusní vile na okraji Prahy? Chyba! Už…

Jednoduchý návod, jak vyrobit krmítko na zahradu

Jednoduchý návod, jak vyrobit krmítko na zahradu

Dosloužilo vám krmítko? Tak si podle našeho návodu udělejte nové. Ptáci naservírovanými dobrotami nepohrdnou.

 

iSport.cz

Koudelka po výhře v Sapporu: Pocit vítězství mě nikdy neomrzí

Koudelka po výhře v Sapporu: Pocit vítězství mě…

Skokan na lyžích Roman Koudelka je zpátky na vítězné vlně. V japonském Sapporu navázal na sobotní třetí místo…

Jsem silný, vzkazuje Berdych svému trýzniteli Nadalovi

Jsem silný, vzkazuje Berdych svému trýzniteli Nadalovi

PŘÍMO Z MELBOURNE | Páté čtvrtfinále v řadě, potřetí za sebou do něj prolétl bez ztráty setu. Kombinace Tomáš…

 

Reflex.cz

Evropská banka: Takhle to dál nejde, EU ničí dluhy a neschopnost politiků

Evropská banka: Takhle to dál nejde, EU ničí dluhy a…

Nízký hospodářský růst a vysoká nezaměstnanost oslabují projekt evropské jednotné měny. V sobotu to prohlásil…

Nejpopulárnějším heslem světa pořád zůstává “123456“

Nejpopulárnějším heslem světa pořád zůstává “123456“

Softwarová firma SplashData zveřejnila statistiku nejčastějších přístupových hesel roku 2014. Není překvapením,…