Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie

Pachatelem pátečního útoku v Mnichově byl osmnáctiletý…

Brazilci se zlobí. Na olympiádu šly miliardy, jim nechodí důchody a platy Brazilci se zlobí. Na olympiádu šly miliardy, jim nechodí důchody a platy

Stadion Maracaná leží u rušné ulice v brazilském Riu de…

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína plánuje umístit více robotů do svých továren a do…

Slovácko se dočká nových elektrifikovaných tratí, vyjdou na pět miliard Slovácko se dočká nových elektrifikovaných tratí, vyjdou na pět miliard

Stát připravuje elektrifikaci železničních tratí ze…

 

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…




Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie] Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie]

Co si koupíte za 700 000 korun? Celého nového Superba,…

Škoda Kodiaq se před oficiální premiérou ukáže během Tour de France Škoda Kodiaq se před oficiální premiérou ukáže během Tour de France

Že ještě nejste přejedení zpráv o chystané Škodě Kodiaq?…

 




Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků. Kia Cee´d TCR je tady. Chce zatopit Golfu a Astře v sérii cesťáků.

První snímek závodního Cee´du pro seriál TCR zveřejnilo…

Kia Cee´d 1.0 T-GDI (88 kW) vs. Opel Astra 1.0 Turbo (77 kW) – Velké srovnání malých motorů Kia Cee´d 1.0 T-GDI (88 kW) vs. Opel Astra 1.0 Turbo (77 kW) – Velké srovnání malých motorů

Tříválcové turbomotory zažívají v kompaktních vozech…

 



 
Jízdní dojmy Kia Niro: Pohodlný hybridní vetřelec

Jízdní dojmy Kia Niro: Pohodlný hybridní vetřelec

Dnes 08:00

Kia Niro nabourává dosavadní monopol Toyoty na hybridní pohon. Designem, uspořádáním prostoru i technikou se ale vydává vlastní cestou.




Blesk.cz

ONLINE Masakr v Mnichově: Střelec (18) zabil 9 lidí, trpěl depresemi

ONLINE Masakr v Mnichově: Střelec (18) zabil 9 lidí,…

V nákupním středisku Olympia v severní části bavorské metropole Mnichova v pátek večer vypukla střelba. Zatím je…

Nepojištěný soused je pohroma: Jak postupovat při zjištění škody?

Nepojištěný soused je pohroma: Jak postupovat při…

Máte pojištěný byt a myslíte si, že vás nic nemůže zaskočit? Chyba! Stačí, aby váš soused neměl pojistku.…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rangers si pojistili dva forvardy, vyplatí jim půl miliardy

Přestupy NHL ONLINE: Rangers si pojistili dva…

V pátek 1. července v 18:00 českého času se v NHL otevřel trh s volnými hráči. Hned v prvních minutách byly…

Schickův parádní start v Sampdorii! Gól dal po minutě na hřišti

Schickův parádní start v Sampdorii! Gól dal po…

Patrik Schick už začal svůj boj o místo v sestavě Sampdorie Janov. Mladý útočník, který přestoupil do italského…

 

Reflex.cz

V Mnichově útočil osmnáctiletý Němec íránského původu, pak se sám zabil

V Mnichově útočil osmnáctiletý Němec íránského…

Pachatelem pátečního útoku v Mnichově byl osmnáctiletý Němec íránského původu, který v bavorské metropoli žil…

Slavný anglický herec Michael Caine si změnil kvůli teroristům jméno v pasu. Na – Michael Caine

Slavný anglický herec Michael Caine si změnil kvůli…

Jedna z nejvýznamnějších osobností světové kinematografie, anglický herec Michael Caine (83), byl tak frustrován…