Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…









Kia Cee´d: První jízdní dojmy ze Slovenska Kia Cee´d: První jízdní dojmy ze Slovenska

Kia zmodernizovala kompaktní model Cee´d. Vedle…

Kia Cee’d: S tříválcem 1.0 T-GDI (73 kW) za 384.980 Kč Kia Cee’d: S tříválcem 1.0 T-GDI (73 kW) za 384.980 Kč

Nabídka modernizovaného Cee’du se rozrostla o benzinový…

 



 
Seat Ateca: První fotky španělského SUV z Kvasin

Seat Ateca: První fotky španělského SUV z Kvasin

Dnes 14:50

První sériové SUV značky Seat se bude vyrábět v továrně Škody v Kvasinách. Jeho prodej má začít v druhém čtvrtletí roku.




Blesk.cz

Zemanem omilostněný vězeň si měl odsedět 3 roky. Teď je v nemocnici

Zemanem omilostněný vězeň si měl odsedět 3 roky. Teď…

Prezident Miloš Zeman v úterý prozradil, že udělil první milost za dobu svého prezidentského mandátu. Ve středu…

Roman Vojtek poprvé oficiálně s milenkou: Co práskla o jejich vztahu?

Roman Vojtek poprvé oficiálně s milenkou: Co práskla…

Už nemá důvod nic skrývat. Roman Vojtek (43) se oficiálně poprvé objevil po boku své nové milenky Petry…

 

iSport.cz

Mourinho prý prozradil: V létě jdu do United, je to hotová věc!

Mourinho prý prozradil: V létě jdu do United, je to…

Spekulacím je konec. José Mourinho bude od léta novým trenérem Manchesteru United. Oficiálně ještě nikdo…

Šéf FAČR Pelta zíral na zázemí v Kataru: To jsem ještě neviděl

Šéf FAČR Pelta zíral na zázemí v Kataru: To jsem…

Předseda Fotbalové asociace ČR Miroslav Pelta byl v minulých dnech na návštěvě Kataru a přesvědčil se o tom, že…

 

Reflex.cz

I Miloš Zeman má srdce. Udělil svou první milost

I Miloš Zeman má srdce. Udělil svou první milost

Miloš Zeman udělil svou první prezidentskou milost. Dnes upřesnil, že ji udělil vážně nemocnému muži odsouzenému…

Je možné, aby byla desetiletá modelka sexy? Nebo jsou jen všichni pedofilové?

Je možné, aby byla desetiletá modelka sexy? Nebo…

Kristina Pimenovová je nepochybně velmi hezká holčička a svět módy je jí otevřen. Fotila už pro Vogue, Armaniho,…