Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

 

Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu. Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Crash-testy Kia

 

Přidat názorDiskuse: Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě…





Doporučujeme
BMW představilo novou řadu 7, umí parkovat bez člověka ve voze (+videa) BMW představilo novou řadu 7

Nové BMW 7 chce znovu definovat, jak vypadá luxusní…

Audi A4 B9: Nová generace s delším rozvorem oficiálně, zhubla 120 kg Audi A4 B9: Nová generace zhubla 120 kg

Audi představuje novou generaci sedanů a kombi střední třídy A4.

 



Autoslevy


Kia v Česku slaví 30.000 prodaných vozů Cee´d, jubilant poputuje do Kladna Kia v Česku slaví 30.000 prodaných vozů Cee´d, jubilant poputuje do Kladna

Kia v Česku prodala 30.000 exemplářů modelu Cee´d.…

Kia Cee´d dostala facelift, litrový tříválec T-GDI má 74 a 88 kW Kia Cee´d dostala facelift, litrový tříválec T-GDI má 74 a 88 kW

Kia začala vyrábět modernizované provedení modelu Cee´d.…

 



 
Subaru Outback 2.5i Lineartronic - Univerzál, co myslí za vás

TEST Subaru Outback 2.5i Lineartronic - Univerzál, co myslí za vás

Dnes 10:00

Aktuální Outback je pátou generací tohoto vozu. Technicky vychází z šestého vydání Legacy, který se v Evropě nenabízí. Vyzkoušeli jsme inovativní systém EyeSight i zážehový motor.




Blesk.cz

Trávíte s chytrým telefonem více než 68 minut denně? Pak trpíte depresí, odhalila studie

Trávíte s chytrým telefonem více než 68 minut denně?…

Čas strávený používáním mobilu a místo, kde telefonujete, ukáže, zda trpíte depresí s přesností na 87 procent.…

Srpen ve znamení hudby: Letní fesťáky vrcholí!

Srpen ve znamení hudby: Letní fesťáky vrcholí!

Léto se láme do své druhé půlky, ale to je ještě spousta času. Pokud jste ještě nestihli letos žádný hudební…

 

iSport.cz

Rozpad Kiki a Maki? Je to malér, byly naše vlajková loď, tvrdí šéf volejbalu

Rozpad Kiki a Maki? Je to malér, byly naše vlajková…

Pro český volejbal je to rána a svazový šéf Zdeněk Haník to dobře ví. Markéta Sluková s Kristýnou Kolocovou, ač…

Změny, které vyšly. Fatai pálil za Spartu, Petržela za Plzeň

Změny, které vyšly. Fatai pálil za Spartu, Petržela za Plzeň

Úvodní duely třetího předkola Ligy mistrů vyšly Spartě i Plzni. Výjimečný cit na sestavu ukázali oba trenéři…

 

Reflex.cz

Herec Gérard Depardieu nesmí pět let na Ukrajinu

Herec Gérard Depardieu nesmí pět let na Ukrajinu

Francouzský herec Gérard Depardieu, známý poslední dobou svými proruskými postoji, nesmí pět let na Ukrajinu.…

Proces s Radovanem Krejčířem pokračuje: Žádal soud o propuštění z vazby

Proces s Radovanem Krejčířem pokračuje: Žádal soud o…

Za přísných bezpečnostních opatření včera v Johannesburgu pokračoval proces s uprchlým českým podnikatelem…