Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kauza Cee’d: Proč při naší nehodě nevystřelil airbag?

Aleš Jungmann
Diskuze (570)
Při nehodě předprodukčního Cee´du nevystřelily airbagy. Zeptali jsme se povolaných, zda to nebyla chyba.

Pokud na naše stránky chodíte pravidelně, určitě vám neunikl nepěkný závěr testovací jízdy s Kiou Cee´d nové generace. Náš redaktor nedostal na křižovatce přednost. Následovala kolize ve zhruba čtyřicetikilometrové rychlosti s protijedoucím vozem BMW X5.

Naštěstí v žádném z aut nebyl nikdo zraněn. Článek informující o nehodě vás, čtenáře, eminentně zajímal a rozhořela se pod ním velmi dlouhá a živá diskuze. Dokonce jedna z největších vůbec. Jedním z hnacích motorů byl fakt, že zatímco v BMW X5 airbagy vystřelily, v Cee´du nebyl tento bezpečnostní prvek elektronikou aktivován.

I nás zajímalo, zda to nemohla být chyba, a oslovili jsme jak přímo automobilku, tak odborníka z ČVUT.

Za společnost KIA MOTORS CZECH odpověděl Ing. Martin Kulhánek, vedoucí technické sekce:

„Z popisu nehody obou vozidel je patrné, že došlo ke střetu rohu vozidla BMW na střed přední části vozidla Kia cee´d. Tento typ nárazu způsobil velkou plastickou deformaci přední části vozidla Kia cee´d, která absorbovala téměř celou energii nárazu. Celkové zpomalení (decelerace) tohoto vozidla pak byla natolik malá, že posádka neutrpěla ani to nejmenší poranění.

Hodnota decelerace je pak jedinou rozhodující veličinou, která rozhoduje o aktivaci systému AirBagu.

Naopak u vozidla BMW směřoval náraz na roh (přední nosník, kolo) kde je minimální deformační zóna. Přebytečná energie nárazu, která se nemohla absorbovat do deformace karoserie, pak způsobí mnohem větší deceleraci vozidla a následnou aktivaci zádržného systému,“ uzavírá Kulhánek.

„Konstrukce vozidla Kia Cee´d tedy splnila přesně svoji úlohu, a to chránit posádku před následky nárazu. Cílem Kia Motors je dosáhnout i s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP a navázat tak na pětihvězdičkové hodnocení prvního Cee´du z roku 2007“, komentuje výsledek nehody Kateřina Vokounová, tisková mluvčí společnosti KIA MOTORS CZECH.

O vyjádření jsme požádali i prof. Ing. Jana Kovandu, CSc z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na dopravní fakultě ČVUT:

"Ptáte se, zda je v pořádku, že při popsané nehodě, kde nenastala žádná zranění, nebyly na jednom voze aktivovány airbagy. Airbag je třeba aktivovat až od určité intenzity nárazu, můžeme říci, že jde o prevenci následků nehod, při nichž hrozí závažné poranění. Redaktor v daném případě neutrpěl žádné zranění, tedy nespuštění airbagů odpovídalo dané situaci," zdůrazňuje prof. Kovanda.

Dále poznamenal, že na druhém voze airbagy aktivovány byly a posádka byla rovněž ochráněna. Oba systémy tedy dle prof. Kovandy pracovaly dobře a jejich rozhodnutí o spuštění systému airbagů vycházelo především z toho, jaké struktury byly na vozech deformovány.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

„Při vývoji vozidel jsou testovány jak situace, kdy je airbag aktivován (crash testy), tak i situace, kdy aktivován být nemá (misuse testy). Lze tedy říci, že systémy byly pro tuto situaci dobře nastaveny. Daná situace byla pravděpodobně do jisté míry na hranici rozhodování,“ vysvětluje prof. Kovanda.

Airbagy jsou podle něj aktivovány na základě naměřeného záporného zrychlení (decelerace) vozidla. Tento signál je v řídící jednotce analyzován a jsou na něm prováděny operace, které rozhodnou o aktivaci airbagu. „Bezpečnostní systémy vozidel jsou založeny na složitějších principech právě proto, aby fungovaly správně, spolehlivě a v situacích, kdy to je nezbytné.“

Na závěr svého vyjádření poukázal prof. Kovanda na to, že podrobnější rozbor nehody by vyžadoval solidní dynamickou a strukturální analýzu daného nehodového děje pro zjištění fyzikálních veličin a vyhodnocení záznamů řídících jednotek systému airbagů.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

Závěr: Vše v pořádku!

Z obou vyjádření tedy vyplývá, že bezpečnostní systémy nového Cee´du se zachovaly přesně tak, jak měly. Aktivace airbagu není automaticky správnou reakcí na náraz, protože s použitím airbagu se pojí i jistá rizika. U moderních vozů je tedy velmi pečlivě zvažováno a propočítáváno, v jakých situacích je aktivace vzduchových vaků žádoucí a v jakých ne.

Aleš Jungmann
Diskuze (570)
22. 3. 2012 15:40
Zastřelíme se tu airbagy?:-)
Popravdě je docela děsivé a hrozivé, kolik existuje lidí, kteří jsou přesvědčení o své pravdě, přestože se jim dostane ujištění od dvou odborníků na danou problematiku...

Pokud o vystřelení airbagu rozhoduje řídící jednotka a snímač zrychlení respektive zpomalení. Pak tady posuzujeme deceleraci a nikoliv množství pomačkaných plechů. To za prvé...

Jak snad víme zrychlení/zpomalení je dáno derivací rychlosti podle času neboli změnou rychlosti podle změny času. Jak moc se změní rychlost (diference rychlosti) s přírůstkem času, takové bude i zrychlení nebo zpomalení. Vzhledem k tomu, že čas přirozeně narůstá, rozhoduje o "kladném" nebo "záporném" zrychlení pouze změna rychlosti (nahoru/dolů).

Jedeme tedy autem a náhle zpomalíme během jedné sekundy ze 120km/hod na 100km/hod. A světe div se pro takový snímač zrychlení je to úplně stejné, jako když z 20km/hod během jedné sekundy zastavíme na nulu. Diference je stále -20 a změna času jedna sekunda.

Závěr 1: Počáteční rychlost tedy nemusí hrát pro aktivaci airbagů žádnou roli.

Opět jedeme autem a čelně narazíme do překážky. Registrační značka se v danou chvíli přilepila na překážku a její rychlost je v čase t=0 nulová. Těsně před okamžikem nárazu se její rychlost změnila dejme tomu z 54km/hod (15m/s) na 0km/hod během jedné desetiny sekundy. O velikosti tohoto času (oné jedné desetiny sekundy) rozhoduje síla jakou "značka" působila na překážku a jak byla schopna překážku deformovat. Jednoduše řečeno, jak moc se značka zanořila do překážky nebo jak moc se značka rozplácla a zmenšila svou tloušťku. Pokud by byla překážka i značka dokonale tuhá, pak by rychlost registrační značky klesla na nulu nekonečně rychle.

Značku jsme tedy vyřešili a nemusíme se jí dále zabývat (posunuli jsme do času t=0), ale co se děje s motorem? Tenhle lišák se ještě nějakou dobu po nárazu pohybuje vpřed, samozřejmě se stále se snižující se rychlostí. Je to pochopitelně dáno deformací rámu karoserie, která mu poskytne čas, aby si ještě nějakou dobu mohl bezstarostnou jízdu vpřed "užívat". Ale protože jsme vše pojali jako příklad, řekněme, že motor z 54km/hod (15m/s) zastaví na nulu během 0,2s. Jeho zpomalení se tedy v absolutní hodnotě rovná a = 75m/s2.

Za motorem bude opět rám a spousta pro nás nezajímavých přístrojů a za těmi všemi už konečně bude sedět posádka tetelící se na odpálení ohňostroje (omlouvám se airbagů). Posádka má před nárazem rovněž rychlost 54km/hod a zatímco se deformuje rám karoserie, následně chudák motor a následně opět rám, má čas vykřiknout: "Pozor, táto, narazíme." (To samozřejmě vykřikla máma. Tátovi už běží hlavou kolik bude stát oprava.) Dobu tohoto vykřiku, který dozněl v okamžiku zastavení vozidla, odhadneme na 0,4s. Výsledné zpomalení a = 37,5m/s2.

Řídící jednotka všechna tato čísla sešrotuje a zjistí, že pro posádku byla hodnota decelarace natolik příznivá, že není nutné zalepit mámě pusu airbagem.
No, jo, jenže chudák značka je na prach, motor nemá "kliku" a karoserie připomíná model z vrakoviště.
A co na to řekneme? No přeci proč nevystřelil airbag?:-) Přátelé, ten airbag, který vybuchne v kabině posádky, přece značku, karoserii ani rám nezachrání;-) Říkáme tomu deformační zóny, které svým způsobem poskytly posádce čas na "hladké" přistání. A na úplný konec je nám jedno, jak moc budou děravé a pomačkané. Jejich jedinou funkcí bylo zatlumit náraz a to udělaly.

(Auto si také mohu představit jako registrační značku spojenou pružinou s motorem, za kterým je opět na pružině uchycena kabina posádky.
Zjednodušeně lze na celou situaci nahlížet i tak, že na auto umístím obrovský polštář. Ten se po nárazu deformuje a poskytuje tak posádce čas na hladké přistání. Čím více tedy byly plechy na Kia deformované tím lépe mohly deformační zóny fungovat.
A při přistání do polštáře přeci nepotřebuji airbag, ne?)

"No jo, jenže BMW aribagy vystřelily," ozve se vzpurný hlásek.
Jistě, ale BMW dostalo náraz z boku a na kolečko a svým způsobem se chovalo jako ona tuhá překážka, do které jsme předtím zkušebně naráželi. (Tuhost vozidla je v různých směrech a na různých místech odlišná.) Hodnota zpomalení kolečka BMW, na které najela Kia, nebyla daleko od toho, jak moc zpomalila posádka v BMW (pro vzpurný hlásek: To znamená opravdu moc a moc), a proto airbagy vystřelily. Kdyby BMW dostalo náraz čelně, proběhne podobná deformační anabáze u karoserie, motoru a ostatních přilehlých plechů. Pak by i pro posádku byl náraz komfortnější a airbagy by pravděpodobně zůstaly na svých místech.

Snad jen připomenu, že deformační sílu získám jako součin tuhosti a hodnoty posunutí.
U dobrého auta se deformují plechy před kabinou, ale kabina se chová jako tuhá skořápka. U špatného auta se deformují plechy před kabinou, ale deformuje se i samotná kabina. Optimální není ani varianta, že se plechy - karoserie vůbec nedeformují (při velkých deformačních silách), protože tím se připravuji o deformační zóny. To však naráží na konstrukční možnosti - umístění kola, nápravy atd.
20. 3. 2012 18:02
Re: UPLNE SE SMEJU
áno a vodic auta este stále bojuje o živót v nemocnici s velmi tažkými poraneniami a asi to ani neprežijé... uplne se smeju... ! >:-[]
20. 3. 2012 14:17
Re: Volvo S60, 35km/h, celny naraz, airbagy nestrelili
Volvo airbagy neaktivuje, pokud v sedadle nikdo nesedí. Tečka. Můžeš si to najít v manuálu, jsou na internetu. Navíc tenhle vůz prý selhal kvůli chybě techniků při přípravě, takže mohl být dokonce celý bezpečnostní systém odstavený. Nicméně i kdyby airbagy fungovaly, tak nevystřelí.
20. 3. 2012 14:15
Re: Velmi jednoduché rozuzlení
Airbagy Volva používají senzory v sedadlech k aktivaci/ deaktivaci airbagů. Když v tom autě nikdo neseděl, tak se airbagy nespustí. Takže odkaz Dute je naprosto mimo.
19. 3. 2012 16:08
Re: PŘEDPRODUKČNÍ DISKUTÉR
Odpověď je: vůz měl samozřejmě aktivovány všechny bezpečnostní systémy.