Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan E-NV200 Evalia: Sedm elektrických

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Na jaře loňského roku v Ženevě Nissan odhalil sedmimístný elektromobil e-NV Evalia. Vyzkoušeli jsme jej v českém provozu.

V evropském měřítku ojedinělý počin přišel od Nissanu. Původně užitkový model NV 200 známe i v osobním provedení již čtyři roky. Před více než rokem obdržel také elektrický pohon a loni přišla sedmimístná verze Evalia, která míří do taxislužby, k přepravě hotelových hostů a dalších.

Chytré uchycení

Zaměříme-li se zpočátku na aktuální novinku v podobě třetí řady sedadel a možnosti převážet sedm cestujících, musíme pochválit umístění zcela zadních sedadel do boku. Výrobce neudělal úchyty do podlahy, pod kterou se nacházejí akumulátory, ale zvolil zakotvení nad podběhy kol s vyklápěcími opěrami o podlahu. Uchycení samostatného křesla na každém boku má na starosti pás, takže nevyužité sedadlo nezasahuje do podlahy zavazadlového prostoru vůbec. Nissan tím velmi jednoduše pětimístnou verzi nazývanou Combi povýšil na sedmimístnou Evalii. Samozřejmě muselo dojít na vzpěry v boku karoserie nad zadními podběhy kvůli pevnosti uchycení sedadel, ale uživateli je tato konstrukční úprava pochvalně neviditelná.

Variabilita

Přístup k zadním dvěma samostatným křeslům se nacházel přes sklopitelné krajní sedadlo druhé řady. Jednoduchým úkonem jsme obdrželi slušný průchod. Nejvíce limitujícím faktorem se stala výška, protože e-NV má kvůli co nejníže umístěným akumulátorům (stejně jako ostatní původně dodávkové elektromobily) vyšší podlahu. Trochu skrčení pomohlo, ale pro věkovou kategorii 50+ to nebude na zcela zadní sedadla běžně příjemné nasedání. Vzhledem k šesti sedadlům pro klienty taxislužby či hotelového transportu by neměl být pro řidiče problém si nasedání zorganizovat tak, aby na šesté a sedmé sedadlo nastoupili ti nejmladší.

Za třetí řadou sedadel se nacházelo dostatek místa pro uložení šesti průměrných zavazadel. Výhoda samostatného uchycení šestého a sedmého sedadla dovoluje využít jen jedno z nich a ponechat velký a dlouhý zavazadlový prostor. Pokud sklopíme obě zcela zadní sedadla, dostaneme královské místo o objemu 2,11 m3. Sklopit lze rovněž sedadla druhé řady dělené v poměru 2:1. Toto maximum užitkové přepravní kapacity činí 2,94 m3.

Převzato z Leafu

Elektrický pohon modelu e-NV byl převzatý z osobního Nissanu Leaf. Větší akumulátory však bylo nutné umístit do podlahy. Kvůli tomu došlo k mírnému zvýšení podlahy patrné od předních dveří téměř až na konec vozidla.

Během provozu jsme zjistili ve srovnání s Leafem zdokonalenou rekuperaci kinetické energie v elektřinu. Šlo o případ dojíždění například k semaforu s červeným světlem. Po zařazení volicí páky do polohy B pro nejúčinnější rekuperaci docházelo k brzdění elektromotorem/generátorem až téměř do samotného zastavení.

Dojezd

Díky defenzivní jízdě jsme neměli problém ujet na jedno dobití 110 km a přitom se nepotit strachem, že už nedojedeme k dobíjecí stanici. Pro klid jsme si běžně nechávali rezervu třiceti až čtyřiceti kilometrů. To však neplatilo od začátku testování, protože se nám nedařilo dobíjet akumulátory na více než osmdesát procent kapacity.

Na zastoupení Nissanu jsme zjistili, že v menu palubního počítače lze nastavit dobíjení na 80 nebo 100 procent kapacity. Pomocí několika stisků tlačítek jsme navolili stoprocentní kapacitu, abychom vyzkoušeli maximální možnosti elektromobilu. Kdy by jezdil kratší trasy a stačilo by mu osmdesátiprocentní kapacita, určitě prospěje akumulátorům, když toto omezení v menu počítače zvolí. Výrobce však kapacitu akumulátorů extrémně štědře ručí po dobu pěti let nebo do ujetí 100.000 km.

Čerpání

Model e-NV umožňoval tři druhy dobíjení. Základní z klasické domácí zásuvky proudem deseti ampér trvalo deset až dvanáct hodin. Tento způsob má smysl pro denní provoz na jednu kapacitu akumulátoru a noční dobíjení. Nabíječka 220 V v automobilu však dovoluje proud šestnácti ampér, proto je vhodné dobíjecí místo opatřit Wallboxem schopným přenášet šestnáct ampér přes zásuvku 220 V po dobu několika hodin. Dobíjení pak činí osm hodin.

Proud 32 ampér lze čerpat ze speciálních wallboxů, ale potřebné vybavení pro tento způsob dobíjení střídavým napětím je třeba zadat do výroby a stojí 20.496 korun bez daně. V tuzemských podmínkách příliš velký smysl nemá, protože energetické společnosti nabízejí již na více místech rychlodobíjecí stanice s proudem 50 kW při stejnosměrném napětí 400 voltů. Obnova téměř prázdné kapacity až do osmdesátiprocentního stavu akumulátorů trvá necelou půlhodinu.

Ušetři

Tlačítko Eco před volicí pákou umírňuje reakci automobilu na stisk akcelerátoru. Tím docházelo k pomalejšímu odběru proudu z akumulátorů, jejich menšímu zahřívání a zvýšení účinnosti pohonu. Chválíme, že výrobce nemířil jen na co největší prodloužení dojezdu, ale i v Eco režimu po překonání odporové pojistky dovolil plnou akceleraci. S tou by se těžko měřila většina konvenčně poháněných automobilů, protože zátah elektromotoru nebyl přerušovaný řazením. Model e-NV dostal jen jeden redukční převod, takže z klidu až do maximální rychlosti 120 km/h dovoloval plynulý zátah bez přerušení. Nevýhodu jediného stálého převodu však tvořily vysoké otáčky elektromotoru při vyjetí z obce, což se projevovalo mírně zvýšenou hlučností.

Plusy

  • Zcela zadní sedadla na boku
  • Záruka na kapacitu akumulátorů 5 let/100.000 km
  • Variabilita interiéru

Minusy

  • Velký vliv topení na dojezd
  • Vyšší podlaha

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor elektrický EM57
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 80/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 254/0-3008
Dojezd dle NEDC (km) 167
Nejvyšší otáčky (min.) 10 500
Pohon předních kol
Stálý převod 9,3
Spotřeba elektřiny (kW/100 km) 16,5
Délka/šířka/výška (mm) 4560/1755/1858
Rozvor (mm) 2725
Provozní hmotnost (kg) 1517
Celková hmotnost (kg) 2220
Akumulátory Li-ion
Napětí akumulátorů (V) 360
Kapacita akumulátorů (kWh) 24
Objem zavazadl. prostoru (m3) 0,84/2,11/2,94
Š/v bočních posuvných dveří (mm) 700/1171
Š/v zadních dveří (mm) 1262/1228
Výška nákladové hrany (mm) 524
Nejvyšší rychlost (km/h) 123
Emise CO2 (g/km) 0
Cena (Kč bez DPH) 779 355

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - Barry Lyndon
4. 4. 2016 14:14
směšných 24 kWh
tato krabice se hodí leda na dojíždění z jednoho konce pěší zóny na druhý...
4. 4. 2016 09:03
Reálný dojezd
Ještě by to chtělo přidat údaj o reálném dojezdu při normální svižné jízdě, tj. nedefenzivní.

A opravit pár chybiček, například myslím že kW není jednotka proudu (v textu), a v tech. údajích jednotkou spotřeby elektřiny nemá být kW/100 km ale kWh/100 km.
A taky že nejvyšší výkon nenastupuje ve 4000 ale už při 3008 otáčkách za minutu