Nissan Patrol – Jak omladit klasika

Nissan Patrol – Jak omladit klasika

 
 
10.1. 2005 Ondřej Šuch

Pět metrů délky, téměř dva metry šířky, dvě tuhé nápravy, žebřinový rám a čtyři způsoby zlepšování průchodnosti terénem. Vše podstatné tedy zůstalo, zbytek se přiměřeně zlepšil a lehce klesla cena. Takhle by měly facelifty vypadat vždycky.

Patrol už je pomalu posledním Mohykánem mezi vozy, které kombinují strašidelnou průchodnost terénem s odolností podvozku a současně komfortem pro posádku. Zatím poslední vlna vylepšení se tedy při zachování této koncepce omezila jen na dotažení drobností. Pod kapotou je samozřejmě i nadále přeplňovaný třílitr se čtyřmi veloobjemovými válci a typickým basovým zvukem. Výkon 118 kW je o nerozpoznatelné 2 kW vyšší než předchozí verze, kroutící moment se zvýšil o solidních 26 na 380 Nm. Pětistupňová manuální převodovka s redukcí zůstala pochopitelně zachována, snad jen řazení je o trochu přesnější i když stále s relativně dlouhými drahami. Subjektivně se zlepšilo také odhlučnění motoru – ve volnoběžných otáčkách je vše tradiční ale při rychlostech nad 130 km/h je v autě podstatně klidněji. Devítilitrová průměrná spotřeba potěšila peněženku, nádrž na 95 litrů nafty pak umožní i delší výlety mimo civilizaci.

Všechny výhody pohonného ústrojí Patrolu jsou naštěstí nezměněny, takže řidiči v trakčních nesnázích zůstávají možnosti připojit pohon přední nápravy, přidat redukci, zamknout zadní diferenciál a odblokovat stabilizátor zadní nápravy. V praxi jsme si ve všech případech vystačili jen s pohonem 4x4, daleko větší vliv na průchodnost měly namontované celoroční pneumatiky Bridgestone. Ku jejich cti dodejme, že na mokré dálnici i sněhem pokrytých šumavských cestách se chovaly vzorně, při výletech do prudšího terénu s dvě a čtvrt tuny těžkým vozem byly jejich možnosti přece jen limitované.

Ale abychom nezapomněli na facelift: z vnějšku je Patrol zvláště v provedení Wagon subjektivně ještě robustnější, byť objektivně příliš nevyrostl. Na karoserii přibylo hran, což je znát zejména na mohutných vystouplých blatnících či tradičně rozlehlé přední kapotě. Maska se chlubí pohlednými a o třídu výkonnějšími světlomety, mlhovky jsou lehce nebezpečně zapuštěné v nárazníku. Také na zádi jsou vidět pozitivní změny: sdružené svítilny zvětšily činnou plochu téměř dvojnásobně a stěrač skla dvoutřetinově dělených zadních dveří už také odkrývá podstatně více z výhledu.

To nejpříjemnější z baterie vylepšení se ale ukrývá v interiéru. Palubní deska je kompletně přepracována a i když imitace dřeva může působit zvláštně, ergonomií i estetikou udělal Patrol skok o jednu generaci. Řidič už nemusí mít pocit, že je v užitkovém voze a on se musí podřizovat. Za všechna překvapení jmenujme standardně montované autorádio s měničem na 6CD a automatickou klimatizaci, ovládanou klasickými otočnými přepínači. Ale abychom jen nechválili – kombinace umístění některých ovladačů jsou poměrně netypické a dávají vzpomenout na klasický vtip o tom, jak si americký prezident přebíral nové služební auto: „Tady jsou pane prezidente dvě červená tlačítka – tímhle se odpalují mezikontinentální rakety a tímhle se stahují okénka.“ „Aha a co když se spletu?“ „Nemůžete se splést, jsou na nich symboly“. Musíme ale poctivě přiznat, že všechna trakční vylepšení pohonu, jakkoli jsou jejich ovladače rozeseta po celém akčním rádiu pravé ruky, se po aktivaci projeví jedovatě žlutými kontrolkami, takže jejich záměna s ostřikovači světlometů či mlhovkami není nebezpečná…

Oproti předchozímu provedení se také zlepšila tuhost sedadel, i když na délku by ještě určitě pár centimetrů snesla. Druhá řada má pro cestující stále nadbytek místa nad hlavou i pro kolena, nástup usnadňují masivní prahy a široce otevíratelné dveře. Námi testované luxusní provedení neobsahovalo přídavnou dvojici sedadel ve třetí řadě, takže zavazadlový prostor o základním objemu 668 litrů jsme mohli využít bezezbytku. Jedinou nevýhodou je výška jeho podlahy, u vozu s takovou terénní průchodností se ale nepohodlí tohoto typu dá očekávat.

Patrol je po faceliftu na svém vrcholu – desítky drobných vylepšení pomohly udržet pověst univerzálního vozu, přičemž nepohodlí způsobené konstrukcí a pohonem berou zákazníci zatím jako přijatelnou doprovodnou vlastnost, nikoli nutné zlo. Výhodou je tedy v mezích možností vylepšená solidnost. Mezi nevýhody bychom mohli počítat asi jen omezený výhled, zvláště dozadu, velký poloměr otáčení verze Wagon, a absenci byť jen příplatkového ESP. I tak můžeme Patrol hodnotit velmi vysoko, zvláště s ohledem na zbytek trhu v této výjimečné kategorii.

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Patrol

Cena v základní výbavě: 1 404 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 419 000 Kč

Základní výbava:Volitelný pohon 4x2, 4x4 nebo 4x4 s redukcí, Uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, Automaticky uzamykatelné volnoběžné náboje předních kol, Vypínatelný stabilizátor zadní nápravy, ABS, Přední brzdy kotoučové vnitřně chlazené vzduchem, Zadní brzdy kotoučové vnitřně chlazené vzduchem, Posilovač brzd, Posilovač řízení, Airbag pro řidiče / spolujezdce, Boční airbagy, Přední bezpečnostní pásy s napínači a omezovačem tahu, Klimatizace automatická, Výškově nastavitelný volant, Otáčkoměr, digitální hodiny, Ukazatel venkovní teploty / elektronický kompas, Čtecí lampičky, Schránka na brýle, Akustický signál rozsvícených světel, Elektricky ovládaná okna všech dveří (bočních), Elektricky ovládané střešní okno, Dálkově ovládané centrální zamykání, Elektronicky řízený imobilizér, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče / bederní opěrka, Kůží potažená sedadla, přední el. ovládaná a vyhřívaná, Polohovatelná dělená zadní sedadla 50:50 / s možností posuvu, Dělená zadní loketní opěrka s držáky nápojů, Kůží potažený volant, hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy, Obklad části přístrojové desky imitací ušlechtilého dřeva, Otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, Střední odkládací panel s víkem, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, Kryt zavazadlového prostoru, Tónovaná skla / zadní boční skla zatmavená, Přední mlhové světlomety, Dvourychlostní přední stěrače s variabilním cyklovačem, Ostřikovače světlometů, Stěrač zadního okna s cyklovačem, Vyhřívání zadního okna, Elektricky ovládaná a sklápěcí vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, Chromovaná přední maska, Nárazníky v barvě vozu, Integrované boční stupačky, Rozšířené blatníky v barvě vozu, Kola z lehké slitiny 17", Kryt rezervy plast, Radio s přehrávačem audiokazet a měnič na 6 CD, Ovládání audiosystému na volantu, 6 reproduktorů, Elektricky ovládaná anténa

Výbava testovaného vozu:metalický lak (15.000,-)

Zápisník Jany Havligerové: Pozor na granty Zápisník Jany Havligerové: Pozor na granty

Hnutí ANO vzniklo podle předsedy dolní komory parlamentu…

Novým šéfem dozorčí rady Letiště Praha je ekonom Švejnar, nahradil Minaříka Novým šéfem dozorčí rady Letiště Praha je ekonom Švejnar, nahradil Minaříka

Dosavadní předseda dozorčí rady Letiště Praha Petr…

Po Merkelové přichází digitální AKK. Kdo je nová lídryně nejsilnější německé strany? Po Merkelové přichází digitální AKK. Kdo je nová lídryně nejsilnější německé strany?

Katolička se silným sociálním cítěním, které nevadí…

Francií hýbou demonstrace, zúčastnilo se jich přes sto třicet tisíc lidí Francií hýbou demonstrace, zúčastnilo se jich přes sto třicet tisíc lidí

Čtvrtou sobotu v řadě protestovali lidé po celé Francii…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan Patrol
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.8 / 10.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l):95
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2365 / 835
Rozměr pneu:265/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5045
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1855
d) rozvor (mm): 2970
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1625
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan Patrol
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu

Mezinárodní automobilová federace FIA vydala závěrečnou…

 



Nissan Patrol ustavil nový Guinnessův rekord v tažení nejtěžšího letadla Nissan Patrol ustavil nový Guinnessův rekord v tažení nejtěžšího letadla

Sporťáky se honí za vteřinami na Nordschleife, silná SUV…

Video: Ohňostroj s Nissanem Patrol Video: Ohňostroj s Nissanem Patrol

Velký japonský off-road toho zvládne mnohem víc než jen…

 



 
Škodovky prodávané v Číně: Čínské Češky

Škodovky prodávané v Číně: Čínské Češky

Včera

Právě představený Kodiaq GT je už druhý model Škody nabízený výhradně na čínském trhu, a tedy navržený podle tamního vkusu. Tomu se ale musí přizpůsobit i nám důvěrně známé škodovky, chtějí-li uspět.




Blesk.cz

Nemocný Pomeje a jeho žena Andrea: Plánovaný rozvod nejde zrušit!

Nemocný Pomeje a jeho žena Andrea: Plánovaný rozvod…

Andrea Pomeje (30) stále přehodnocuje svůj rozvod s nemocným Jiřím Pomeje (53)! Přítelkyně svalnatého Petra…

Turisté vyvrcholili na vrcholku pyramidy: Egypťané jsou vzteky bez sebe!

Turisté vyvrcholili na vrcholku pyramidy: Egypťané…

Mladý dánský fotograf Andreas Hvid (23) na konci listopadu s kamarádkou vylezl na Cheopsovu (Chufuovu) pyramidu…

 

iSport.cz

Gól po 9 sekundách i výsměch. Kašík: Najednou mě tu nemají v lásce

Gól po 9 sekundách i výsměch. Kašík: Najednou mě tu…

Po devíti měsících se Libor Kašík vrátil na zlínský zimák. Odhodlání předvést se však zchladil inkasovaný gól…

Ščasný ven? Logická reakce, nespokojenost narůstá, řekl trenér

Ščasný ven? Logická reakce, nespokojenost narůstá,…

Nespokojenost fanoušků Sparty narůstá a žádají změny. Během utkání s Teplicemi (0:1) Letnou mockrát dunělo…

 

Reflex.cz

Izraelské vojačky vypadají na sociálních sítích jako sexy modelky, ale jsou to i tvrdé bojovnice

Izraelské vojačky vypadají na sociálních sítích jako…

Stát Izrael patří mezi několik málo států světa, kde je vojenská služba povinná i pro ženy. A že se mnohdy jedná…

Nečestný útok Babiše posílil. Ještě pár faulů a ANO bude mít ústavní většinu

Nečestný útok Babiše posílil. Ještě pár faulů a ANO…

Pokud existuje na naší politické scéně člověk, který prokázal naprostou absenci vlastnosti zvané „čest“, je to…