Nissan Primera 2,0

Nissan Primera 2,0

 
 

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové s manuální pětistupňovou převodovkou - přečíst si jej můžete zde. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové Primery 1,8 s manuální pětistupňovou převodovkou - přečíst si jej můžete zde. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Nejprve se pokusím krátce osvětlit funkci bezestupňové převodovky typu CVT (Continuously Variable Transmission). CVT převodovky využívají pro svou činnost jednoduchého principu dvojice kuželových řemenic s proměnným průměrem , které jsou navzájem propojeny ocelovým pásem z velmi přesných článků. Elektronika ve spolupráci s hydraulikou se jejich vzdalováním, a na druhém disku přibližováním, stará o plynulou změnu převodového poměru. Pro správné pochopení principu je lepší si navíc důkladně prohlédnout kresbu CVT převodovky.

Dosavadním problémem, který brání většímu rozšíření CVT převodovek, je nízká hodnota max. použitelného točivého momentu motoru, protože pás neměl pro vysoké namáhání potřebnou životnost. U Nissanu nyní pokročili dále a CVT převodovku si můžeme vyzkoušet i v kombinaci s výkonným dvoulitrem.

Převodovka v Nissanu Primera CVT M6 je navíc vylepšena o možnost manuálního řazení šesti předem nastavených poloh řemenic - stupňů. To umožňuje řidiči získat nezávislost na myšlení elektroniky a řadit si dle vlastního uvážení. Výhodou je také možnost brzdění motorem při jízdě z kopce. Další velkou výhodou manuálního řazení je, že převodové stupně jsou pevně dány, takže je mono pro jízdu využívat nižších otáček motoru a slušného točivého momentu motoru. Toto zdůrazňuji, protože v režimu automat se projevila jedna nepříliš dobrá vlastnost CVT převodovky. Při svižnější jízdě mimo město, kdy řidič občas více sešlápne pedál plynu, převodovka změní převodový poměr tak aby dosáhla vyššího výkonu motoru - pustí motor do vyšších otáček. Po ubrání plynu se otáčky motoru opět vracejí dolů. Pokud takto jedete delší dobu, neustálé prudké změny otáček začínají obtěžovat. Problém je v tom, že elektronika není naprogramována na větší využívání nižších otáček motoru - i když by to nebylo naškodu. Točivý moment dvoulitrového motoru by i v nižších otáčkách většinu zrychlení bez problémů zvládl.

Plusem CVT převodovky je její velký rozsah převodového poměru, což i při rychlé jízdě po dálnici zajišťuje nízké otáčky motoru. Dalším kladem CVT je poměrně malý rozdíl oproti manuální převodovce ve zrychlení a především spotřebě. U Primery 2,0 CVT M6 je to jen +1,9 s při zrychlení z klidu na 100 km/h (12,1 s) a spotřeba je v průměru vyšší jen o 0,4 l/100 km (8,5 l/100km).

Spotřeba v testu byla poměrně vysoká. Pohybovala se mezi 11-12 l/100 km. Test vozu je však náročnější než běžná jízda, kde by neměl být problém dostat se pod desetilitrovou hranici.

Hluk dvoulitrového šestnáctiventilového čtyřválce je dobře izolován a výrazněji proniká k uším posádky až nad pět tisíc otáček.

V každém případě je jízda s CVT převodovkou v kombinaci s výkonným motorem zajímavá zkušenost. Každému zájemci o novou Primeru doporučuji, aby uvažoval i o CVT M6.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 748 000 Kč Cena v testované výbavě: 760 000 Kč

Základní výbava:4x airbag, ABS + EBD, předpínače předních bezp. pásů, 3x tříbodové bezp. pásy vzadu, imobilizér, poloautomatická klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený a výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, posilovač řízení, el. ovládání oken a vnějších zrcátek, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, 6x repro, dělená zadní opěradla, pylový filtr, tónovaná skla, ukazatel vnější teploty + palubní počítač, ostřikovače světel, mlhová světla, xenonová světla, sportovní sedadla s vyhříváním

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12000,-)

Brexit komplikuje i stavbu podmořských elektrických kabelů Brexit komplikuje i stavbu podmořských elektrických kabelů

Velká Británie zatím nezačala jednat o svém zapojení do…

Bangladéš jedná o návratu Rohingů, z domovů jich uteklo přes 600 tisíc Bangladéš jedná o návratu Rohingů, z domovů jich uteklo přes 600 tisíc

Bangladéš jedná s Barmou o návratu rohingských uprchlíků.…

Lékařská komora podá trestní oznámení kvůli zavádění elektronických receptů Lékařská komora podá trestní oznámení kvůli zavádění elektronických receptů

Česká lékařská komora (ČLK) podá trestní oznámení na…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 181 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.1 / 6.5 / 8.5
Emise CO2:206
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1357
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 395
Rozměr pneu:205
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4522
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1454
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Nissan Primera (2001-2006) – První poslední Nissan Primera (2001-2006) – První poslední

Po dvou generacích typu Primera (P10 a P11) se…

Nissan Primera zůstane bez nástupce Nissan Primera zůstane bez nástupce

Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí…

 



 
Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Dnes 18:20

Není až tak časté, aby za volantem autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.




Blesk.cz

Na Facebooku můžete novým tlačítkem přispět obětím katastrof

Na Facebooku můžete novým tlačítkem přispět obětím katastrof

Možná jste si všimli, že Facebook při přírodních nebo jiných katastrofách nabízí možnost oznámit přátelům, že…

Marešova ex šokuje vyhublou fotkou: Kost, kůže a prsa!

Marešova ex šokuje vyhublou fotkou: Kost, kůže a prsa!

Platí za jednu z největších slovenských krasavic. Kdysi ostatně okouzlila i Leoše Mareše (41). Teď ale…

 

iSport.cz

Nejrychlejší knockout v historii! O titulu mistra světa rozhodlo 11 sekund

Nejrychlejší knockout v historii! O titulu mistra…

Nejrychlejší knockout v souboji o titul profesionálního mistra světa předvedl jihoafrický boxer Zolani Tete.…

ONLINE: Liberec porazil Kometu 4:3. Sparta urvala výhru s Třincem

ONLINE: Liberec porazil Kometu 4:3. Sparta urvala…

ONLINE | Sparta se začíná zvedat. Po páteční domácí výhře nad Olomoucí (3:2 sn) si družina kouče Františka…

 

Reflex.cz

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed zasněženého lesa, v němž můžete pozorovat polární záři

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed…

Malinké bubliny vytvořené z čirého tlustého skla, které umožňují nerušené pozorování okolí, ale především noční…