reklama


Nissan Primera 2,0

Nissan Primera 2,0

 
 

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové s manuální pětistupňovou převodovkou - přečíst si jej můžete zde. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové Primery 1,8 s manuální pětistupňovou převodovkou - přečíst si jej můžete zde. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Nejprve se pokusím krátce osvětlit funkci bezestupňové převodovky typu CVT (Continuously Variable Transmission). CVT převodovky využívají pro svou činnost jednoduchého principu dvojice kuželových řemenic s proměnným průměrem , které jsou navzájem propojeny ocelovým pásem z velmi přesných článků. Elektronika ve spolupráci s hydraulikou se jejich vzdalováním, a na druhém disku přibližováním, stará o plynulou změnu převodového poměru. Pro správné pochopení principu je lepší si navíc důkladně prohlédnout kresbu CVT převodovky.

Dosavadním problémem, který brání většímu rozšíření CVT převodovek, je nízká hodnota max. použitelného točivého momentu motoru, protože pás neměl pro vysoké namáhání potřebnou životnost. U Nissanu nyní pokročili dále a CVT převodovku si můžeme vyzkoušet i v kombinaci s výkonným dvoulitrem.

Převodovka v Nissanu Primera CVT M6 je navíc vylepšena o možnost manuálního řazení šesti předem nastavených poloh řemenic - stupňů. To umožňuje řidiči získat nezávislost na myšlení elektroniky a řadit si dle vlastního uvážení. Výhodou je také možnost brzdění motorem při jízdě z kopce. Další velkou výhodou manuálního řazení je, že převodové stupně jsou pevně dány, takže je mono pro jízdu využívat nižších otáček motoru a slušného točivého momentu motoru. Toto zdůrazňuji, protože v režimu automat se projevila jedna nepříliš dobrá vlastnost CVT převodovky. Při svižnější jízdě mimo město, kdy řidič občas více sešlápne pedál plynu, převodovka změní převodový poměr tak aby dosáhla vyššího výkonu motoru - pustí motor do vyšších otáček. Po ubrání plynu se otáčky motoru opět vracejí dolů. Pokud takto jedete delší dobu, neustálé prudké změny otáček začínají obtěžovat. Problém je v tom, že elektronika není naprogramována na větší využívání nižších otáček motoru - i když by to nebylo naškodu. Točivý moment dvoulitrového motoru by i v nižších otáčkách většinu zrychlení bez problémů zvládl.

Plusem CVT převodovky je její velký rozsah převodového poměru, což i při rychlé jízdě po dálnici zajišťuje nízké otáčky motoru. Dalším kladem CVT je poměrně malý rozdíl oproti manuální převodovce ve zrychlení a především spotřebě. U Primery 2,0 CVT M6 je to jen +1,9 s při zrychlení z klidu na 100 km/h (12,1 s) a spotřeba je v průměru vyšší jen o 0,4 l/100 km (8,5 l/100km).

Spotřeba v testu byla poměrně vysoká. Pohybovala se mezi 11-12 l/100 km. Test vozu je však náročnější než běžná jízda, kde by neměl být problém dostat se pod desetilitrovou hranici.

Hluk dvoulitrového šestnáctiventilového čtyřválce je dobře izolován a výrazněji proniká k uším posádky až nad pět tisíc otáček.

V každém případě je jízda s CVT převodovkou v kombinaci s výkonným motorem zajímavá zkušenost. Každému zájemci o novou Primeru doporučuji, aby uvažoval i o CVT M6.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 748 000 Kč Cena v testované výbavě: 760 000 Kč

Základní výbava:4x airbag, ABS + EBD, předpínače předních bezp. pásů, 3x tříbodové bezp. pásy vzadu, imobilizér, poloautomatická klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený a výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, posilovač řízení, el. ovládání oken a vnějších zrcátek, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, 6x repro, dělená zadní opěradla, pylový filtr, tónovaná skla, ukazatel vnější teploty + palubní počítač, ostřikovače světel, mlhová světla, xenonová světla, sportovní sedadla s vyhříváním

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12000,-)

Trump prodal všechny své akcie, měly hodnotu jedné miliardy korun Trump prodal všechny své akcie, měly hodnotu jedné miliardy korun

Nově zvolený americký prezident Donald Trump v červnu…

Ochráníme vás před EET, slibuje spolek kontroverzního youtubera Ochráníme vás před EET, slibuje spolek kontroverzního youtubera

Za téměř devět tisíc korun ročně by se podnikatel nemusel…

Ze souboje o Prazdroj vypadla americká Bain Capital, favoritem je japonská Asahi, píše Reuters Ze souboje o Prazdroj vypadla americká Bain Capital, favoritem je japonská Asahi, píše Reuters

Seznam zájemců o převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších…

Komentář Jiřího Koželouha: Obrátí Trump energetické kormidlo? Stěží Komentář Jiřího Koželouha: Obrátí Trump energetické kormidlo? Stěží

Plány Donalda Trumpa na zpátečku v energetice nebudou…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 181 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.1 / 6.5 / 8.5
Emise CO2:206
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1357
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 395
Rozměr pneu:205
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4522
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1454
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 




Nissan Primera (2001-2006) – První poslední Nissan Primera (2001-2006) – První poslední

Po dvou generacích typu Primera (P10 a P11) se…

Nissan Primera zůstane bez nástupce Nissan Primera zůstane bez nástupce

Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí…

 



 
Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Dnes 18:50

Písty představují nejnamáhavější součást spalovacího motoru. Čím se písty liší, z čeho jsou vyrobeny a proč jsou tolik namáhány?




Blesk.cz

Užijte si zimu v teple: Goa, klenot západního pobřeží Indie

Užijte si zimu v teple: Goa, klenot západního pobřeží Indie

Kam v zimě k moři? Rozhodování je teď o něco těžší, protože k tradičním destinacím přibývají další. Jako třeba…

Brabec chce místo skládek spalovny a recyklaci. Ekologové: „Obojí nejde“

Brabec chce místo skládek spalovny a recyklaci.…

Skládkování v Česku by mělo do osmi let, tedy rokem 2024, skončit. Podle šéfa resortu životního prostředí…

 

iSport.cz

Mazuch: Holoubek byl impuls. Ať v Hradci kritizují, až budou hrát poháry

Mazuch: Holoubek byl impuls. Ať v Hradci kritizují,…

Zůstane v novém roce hlavním kormidelníkem Sparty David Holoubek, nebo přenechá otěže někomu zkušenějšímu…

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání, variantou je Vrba

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání,…

Kdo bude trénovat Spartu na jaře? Už krátce po konci ligového podzimu odpadl jeden z hlavních kandidátů.…

 

Reflex.cz

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se zdrcující pointou ukazuje, co našim očím uniká

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se…

I když z videa můžete mít pocit, že sledujete klišé z romantického filmu, opak je pravdou. To důležité vám totiž…

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy…

Na svatbě v paláci Mirabell v rakouském Salzburku, která se konala 3. června 1944, se sešla tehdejší nacistická…

 
 
reklama