Nissan Primera 2,0

Nissan Primera 2,0

 
 
8.1. 2000

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové s manuální pětistupňovou převodovkou - přečíst si jej můžete zde. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Před nedávnem jsme uveřejnili test nové Primery 1,8 s manuální pětistupňovou převodovkou - přečíst si jej můžete zde. Dnes se vám pokusím přiblížit pocity z jízdy v Primeře 2,0/103 kW, která byla vybavena pozoruhodnou převodovkou CVT s možností manuální volby 6 pevně daných pseudostupňů.

Nejprve se pokusím krátce osvětlit funkci bezestupňové převodovky typu CVT (Continuously Variable Transmission). CVT převodovky využívají pro svou činnost jednoduchého principu dvojice kuželových řemenic s proměnným průměrem , které jsou navzájem propojeny ocelovým pásem z velmi přesných článků. Elektronika ve spolupráci s hydraulikou se jejich vzdalováním, a na druhém disku přibližováním, stará o plynulou změnu převodového poměru. Pro správné pochopení principu je lepší si navíc důkladně prohlédnout kresbu CVT převodovky.

Dosavadním problémem, který brání většímu rozšíření CVT převodovek, je nízká hodnota max. použitelného točivého momentu motoru, protože pás neměl pro vysoké namáhání potřebnou životnost. U Nissanu nyní pokročili dále a CVT převodovku si můžeme vyzkoušet i v kombinaci s výkonným dvoulitrem.

Převodovka v Nissanu Primera CVT M6 je navíc vylepšena o možnost manuálního řazení šesti předem nastavených poloh řemenic - stupňů. To umožňuje řidiči získat nezávislost na myšlení elektroniky a řadit si dle vlastního uvážení. Výhodou je také možnost brzdění motorem při jízdě z kopce. Další velkou výhodou manuálního řazení je, že převodové stupně jsou pevně dány, takže je mono pro jízdu využívat nižších otáček motoru a slušného točivého momentu motoru. Toto zdůrazňuji, protože v režimu automat se projevila jedna nepříliš dobrá vlastnost CVT převodovky. Při svižnější jízdě mimo město, kdy řidič občas více sešlápne pedál plynu, převodovka změní převodový poměr tak aby dosáhla vyššího výkonu motoru - pustí motor do vyšších otáček. Po ubrání plynu se otáčky motoru opět vracejí dolů. Pokud takto jedete delší dobu, neustálé prudké změny otáček začínají obtěžovat. Problém je v tom, že elektronika není naprogramována na větší využívání nižších otáček motoru - i když by to nebylo naškodu. Točivý moment dvoulitrového motoru by i v nižších otáčkách většinu zrychlení bez problémů zvládl.

Plusem CVT převodovky je její velký rozsah převodového poměru, což i při rychlé jízdě po dálnici zajišťuje nízké otáčky motoru. Dalším kladem CVT je poměrně malý rozdíl oproti manuální převodovce ve zrychlení a především spotřebě. U Primery 2,0 CVT M6 je to jen +1,9 s při zrychlení z klidu na 100 km/h (12,1 s) a spotřeba je v průměru vyšší jen o 0,4 l/100 km (8,5 l/100km).

Spotřeba v testu byla poměrně vysoká. Pohybovala se mezi 11-12 l/100 km. Test vozu je však náročnější než běžná jízda, kde by neměl být problém dostat se pod desetilitrovou hranici.

Hluk dvoulitrového šestnáctiventilového čtyřválce je dobře izolován a výrazněji proniká k uším posádky až nad pět tisíc otáček.

V každém případě je jízda s CVT převodovkou v kombinaci s výkonným motorem zajímavá zkušenost. Každému zájemci o novou Primeru doporučuji, aby uvažoval i o CVT M6.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 748 000 Kč Cena v testované výbavě: 760 000 Kč

Základní výbava:4x airbag, ABS + EBD, předpínače předních bezp. pásů, 3x tříbodové bezp. pásy vzadu, imobilizér, poloautomatická klimatizace, centrální zámek s dálkovým ovl., kůží potažený a výškově stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, posilovač řízení, el. ovládání oken a vnějších zrcátek, otáčkoměr, vyhřívání a stěrač zadního skla, 6x repro, dělená zadní opěradla, pylový filtr, tónovaná skla, ukazatel vnější teploty + palubní počítač, ostřikovače světel, mlhová světla, xenonová světla, sportovní sedadla s vyhříváním

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12000,-)

Útočník v německém Lübecku zranil čtrnáct lidí Útočník v německém Lübecku zranil čtrnáct lidí

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě…

Exministr Krčál opsal také svou diplomovou práci, nachází se v ní sedmnáct shodných stran Exministr Krčál opsal také svou diplomovou práci, nachází se v ní sedmnáct shodných stran

Bývalý ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál (ČSSD)…

Dluh 161 tisíc na každého Čecha. Závazky státu od konce roku vzrostly o 89 miliard Dluh 161 tisíc na každého Čecha. Závazky státu od konce roku vzrostly o 89 miliard

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o…

Dozorčí radu ČEZ má doplnit Vaněček, získal podporu komunistů Dozorčí radu ČEZ má doplnit Vaněček, získal podporu komunistů

Novým členem dozorčí rady energetické společnosti ČEZ se…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 181 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.1 / 6.5 / 8.5
Emise CO2:206
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1357
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 395
Rozměr pneu:205
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4522
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1454
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Ojetý Nissan Primera P12:  Nízká cena kvůli pokaženému renomé. Je tak špatná? Ojetý Nissan Primera P12: Nízká cena kvůli pokaženému renomé. Je tak špatná?

Od ukončení výroby primery třetí generace (P12) uplynulo…

Nissan Primera (2001-2006) – První poslední Nissan Primera (2001-2006) – První poslední

Po dvou generacích typu Primera (P10 a P11) se…

 



 
Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Řezník tygrů z Berouskova zooparku: Pytlák bez zbrojního průkazu organizoval lovy zámožným

Řezník tygrů z Berouskova zooparku: Pytlák bez…

V dřevěné chatrči se povalovaly mrtvoly chráněných zvířat, všude byly jejich kosti a maso. Kolem byla špína a…

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Vážné zranění jí překazilo plány! Zpěvačka Eva Pilarová (78) zrušila účast na akci, jelikož musela po ošklivém…

 

iSport.cz

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa potěší sprintery

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa…

Po extrémně náročných etapách na Tour de France, které si vyžádaly konec hned několika sprinterů, čeká cyklisty…

Jak si české televize rozdělily fotbal: co a kde uvidíte v této sezoně?

Jak si české televize rozdělily fotbal: co a kde…

Fotbaloví fanoušci si po mistrovství světa užili pár dní oddychu, teď už ale zase musejí zvýšit pozornost.…

 

Reflex.cz

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl utéct. Dva lidé jsou zraněni vážně

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl…

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě Lübecku dnes zranil nožem 14 lidí, z toho dva vážně.…

Okno do minulosti: Podívejte se na unikátní koláže z historie budapešťských ulic

Okno do minulosti: Podívejte se na unikátní koláže z…

Maďarský fotograf Zoltán Kerényi se v Budapešti již několik let věnuje projektu, ve kterém se snaží postihnout…