Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová platforma Volkswagen MQB je prý jen velký mediální humbuk

Michal Fokt
Diskuze (152)
Analytici tvrdí, že „zázračná“ platforma MQB, určená pro drtivou většinu produktů koncernu Volkswagen, nezajistí proklamované snížení výrobních nákladů o pětinu.

Nemůže být pochyb o tom, že koncern Volkswagen dotáhl strategii sdílení komponentů mezi jednotlivými modely i značkami takřka k dokonalosti, která byla svého času až protivná. Identické nebo téměř stejné palubní desky nebo jejich části, popřípadě jednotlivé komponenty, shodné s troškou nadsázky od Pola po Gallardo, za tyto kroky si VW vyslechl mnoho nepěkného.

Od té doby se poučil a vizuální podobnost už není tak do očí bijící, o to důsledněji se ale pustil do unifikace techniky. Jejím vrcholem má být v roce 2012 představená platforma MQB, která má pokrývat téměř kompletní modelovou škálu, modelem Polo počínaje a typy Passat (potažmo Suberb), Sharan a Tiguan konče a to včetně derivátů ostatních značek. Pro tuto platformu jsou také navrženy nové motory s podobnou konstrukcí.

Volkswagen si od MQB slibuje velké úspory výrobních nákladů a širokou škálu možností motorizací. Výroba by se měla zlevnit až o 20 % oproti současnému stavu. To si ale nemyslí nezávislí analytici, kteří v MQB vidí především velkou mediální masáž. Max Warburton z Bernstien Research je toho názoru, že jsou na MQB kladeny nerealistická očekávání, která logicky povedou ke zklamání. Výrobce o velikosti VW podle něj nedokáže použitím této platformy ušetřit pětinu výrobních nákladů. Ty údajně hrají významnější roli při roční produkci do milionu vozů ročně a s vyšší produkcí jejich význam klesá.

Investiční banka Morgan Stanley spočítala, že by německému koncernu přechod na MQB mohl přinést úsporu až 7,6 miliard euro, poté, co bude použita u čtyř milionů vozů, což představuje horizont let 2015-2016. Warburton však i tato čísla zpochybňuje a nevidí důvod, proč by platforma měla ušetřit takovéto částky, tím spíš, když Volkswagen s úspěchem už masivní unifikaci v současnosti využívá. Možné úspory nezpochybňuje, nesouhlasí ale s tím, že budou tak velké.

VW sice bude využívat jednu klíčovou platformu, ta bude ale sama o sobě dost drahá, právě proto, že bude muset splňovat, popřípadě se přizpůsobovat poněkud odlišným požadavkům, daných právě tím, že bude určena pro auta od Pola po Sharan. Na druhou stranu ale Warburton nezpochybňuje potenciál koncernu VW, v příštích letech bude těžit zejména ze společného vývoje, dobré pozice na čínském trhu a po zotavení Evropy i z jejího dalšího růstu. V zázrak jedné platformy ale nevěří, tak se nechme překvapit, čí předpoklady budou správné.

Michal Fokt
Diskuze (152)
29. 4. 2013 13:21
Re: Giulietta
[odkaz]
Také prémiový kompakt? :-!
27. 4. 2013 14:03
Re: tu je povedane jasne a vsetko
Mimochodem, včera jsem koukal na německý konfigurátor a A4 i A5 už mají nový dvoulitr. :-)
Avatar - Pekelná Micinka
27. 4. 2013 00:30
Re: DISKUSNÍ HÁDIK
V komplexu ano, ale podle mě je nejdůležitější bezporuchovst, bezpečnost, slušné jízdní vlastnosti, spotřeba, trvanlivost, ergonomie pro řidiče, a dále. Je otázkou, v čem z tohoto je Golf nejlepší. Třeba spotřeba je svázaná s výkonem, tedy s motorizací, ta zase se spolehlivostí. Lze říct, že s Golfem nejde udělat chybu, pokud člověk dobře zvolí motorizaci, a nemá smůlu na nějaký zmetečný kus (to se může stát u každé značky).
Avatar - Well-being
26. 4. 2013 20:25
Re: DISKUSNÍ HÁDIK
No, vtip je v tom, že Ford na každém vyrobeném autě v průměru prodělává, kdežto u VW je to naopak ;-)
[odkaz]
26. 4. 2013 15:59
Re: DISKUSNÍ HÁDIK
:-)