25.4. 2013 Michal Fokt

Nová platforma Volkswagen MQB je prý jen velký mediální humbuk

Nová platforma Volkswagen MQB je prý jen velký mediální humbuk

Analytici tvrdí, že „zázračná“ platforma MQB, určená pro drtivou většinu produktů koncernu Volkswagen, nezajistí proklamované snížení výrobních nákladů o pětinu.

Nemůže být pochyb o tom, že koncern Volkswagen dotáhl strategii sdílení komponentů mezi jednotlivými modely i značkami takřka k dokonalosti, která byla svého času až protivná. Identické nebo téměř stejné palubní desky nebo jejich části, popřípadě jednotlivé komponenty, shodné s troškou nadsázky od Pola po Gallardo, za tyto kroky si VW vyslechl mnoho nepěkného.

Od té doby se poučil a vizuální podobnost už není tak do očí bijící, o to důsledněji se ale pustil do unifikace techniky. Jejím vrcholem má být v roce 2012 představená platforma MQB, která má pokrývat téměř kompletní modelovou škálu, modelem Polo počínaje a typy Passat (potažmo Suberb), Sharan a Tiguan konče a to včetně derivátů ostatních značek. Pro tuto platformu jsou také navrženy nové motory s podobnou konstrukcí.

Volkswagen si od MQB slibuje velké úspory výrobních nákladů a širokou škálu možností motorizací. Výroba by se měla zlevnit až o 20 % oproti současnému stavu. To si ale nemyslí nezávislí analytici, kteří v MQB vidí především velkou mediální masáž. Max Warburton z Bernstien Research je toho názoru, že jsou na MQB kladeny nerealistická očekávání, která logicky povedou ke zklamání. Výrobce o velikosti VW podle něj nedokáže použitím této platformy ušetřit pětinu výrobních nákladů. Ty údajně hrají významnější roli při roční produkci do milionu vozů ročně a s vyšší produkcí jejich význam klesá.

Investiční banka Morgan Stanley spočítala, že by německému koncernu přechod na MQB mohl přinést úsporu až 7,6 miliard euro, poté, co bude použita u čtyř milionů vozů, což představuje horizont let 2015-2016. Warburton však i tato čísla zpochybňuje a nevidí důvod, proč by platforma měla ušetřit takovéto částky, tím spíš, když Volkswagen s úspěchem už masivní unifikaci v současnosti využívá. Možné úspory nezpochybňuje, nesouhlasí ale s tím, že budou tak velké.

VW sice bude využívat jednu klíčovou platformu, ta bude ale sama o sobě dost drahá, právě proto, že bude muset splňovat, popřípadě se přizpůsobovat poněkud odlišným požadavkům, daných právě tím, že bude určena pro auta od Pola po Sharan. Na druhou stranu ale Warburton nezpochybňuje potenciál koncernu VW, v příštích letech bude těžit zejména ze společného vývoje, dobré pozice na čínském trhu a po zotavení Evropy i z jejího dalšího růstu. V zázrak jedné platformy ale nevěří, tak se nechme překvapit, čí předpoklady budou správné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí

Uměle udržovaný slabý kurz české koruny může výrazně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nová platforma Volkswagen MQB je prý jen…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na lavičku jde Nedvěd

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na…

Hokejová Sparta po krachu ve čtvrtfinále play off mění složení realizačního týmu. U extraligového týmu končí…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…